ویزای کار آلمان

ویزای کار آلمان

آیا از شرایط ویزای کار در آلمان مطلع اید؟ در رابطه با انواع ویزای کار در آلمان آشنا هستید؟ Skilled workerچیست ؟ Job offerچیست ؟ مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار در کشور آلمان چیست ؟ کارت آبی چیست ؟ شرایط  اخذ کارت آبی آلمان چیست ؟ مزایای کارت آبی آلمان چیست ؟ کارت آبی از زمان صدور تا چه مدت معتبراست ؟ ارزشیابی مدارک متقاضی از طرف دولت آلمان به چه معناست ؟

  • کشور آلمان یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا و هم پیمان شینگن است . اتحادیه اروپا شامل ۲۸کشور اروپایی است که واحد پول یورو€ دارند و شرایط اقتصادی آنها از یکدیگر تبعیت می کند. اقتصاد اروپا از زمان تشکیل اتحادیه اروپا بصورت یکپارچه درآمده و حتی قوانین کار در کشورهای این اتحادیه تقریبأ مشابه است. این کشورها همچنین در اعطای اجازه اقامت و تابعیت اکثرأ مشابه عمل می کنند. جمهوری فدرال آلمان با وسعت سی و پنج میلیون و هفتصدودوازده هزارو صدو چهل و یک کیلومتر است. همسایگانش از شمال دانمارک، در غرب بلژیک و هلند و در جنوب لوکزامبورگ، سویس اتریش و فرانسه است و در شرق لهستان و جمهوری چک قرار دارد.دریای شمال و دریای بالتیک راه های آلمان به آب های آزاداند. جمعیت آلمان ۸۲میلیون نفر جمعیت ، پر جمعیت ترین کشور اروپاست . آلمان پس از آمریکا و ژاپن سومین قدرت بزرگ صنعتی جهان است.صنایع مهم آلمان در

زمینه های تکنولوژی پیشرفته الکترونیکی ، مکانیکی، منسوجات ، مواد شیمیایی و وسایل نقلیه است. کشور آلمان در داشتن نیروی کار با کمبود و پیری روبروست. آلمان بعد از آمریکا و انگلیس سومین رتبه جذب دانشجویان خارجی را دارد. کار در آلمان پیش از هر چیز به این بستگی دارد که:

  • عضو اتحادیه اروپا EUباشید
  • عضو مناطق اقتصادی اروپا سویسEEAباشید،
  • یا از شهروندان کشورهای ثالث هستید.

البته مورد بحث ما در این مقاله شهروندان کشورهای ثالث هستند.متقاضیان اقامت در آلمان  می توانند با مهاجرت کاری به آلمان این امکان را برای خود و خانواده خود ایجاد می کنند تا با اخذ ویزای کار آلمان به صنعتی ترین کشور اتحادیه شینگن مهاجرت کرده و مشغول کار شوند.

ویزای کار آلمان دو نوع است :

  • ویزای نیروی کار یا Skilled worker،،متقاضی اجازه دارد با این ویزا مدت محدودی (سه تا شش ماه–۹۰روزه تا۱۸۰روز) در آلمان بدنبال کار بگردد . بعد به کشورش باز می گرددودر صورت یافتن کار ویزای سه ماهه میگیرد که حکم ورود شما به آلمان برای کاراست.بعد از ورود به آلمان تقاضای کارت آبی میدهد که بعد از یک ماه صادر میشود. پس از آنکه مشغول بکار شد با پرداخت مالیات موفق به اخذ مجوز اقامت دایم می گردد.
  • ویزا برای دریافت پیشنهاد کاری Job offer،، ابتدا باید کار موردنظر به مدت سه ماه درآلمان و سه ماه در سایت کاریابی اتحادیه اروپا(جمعأ شش ماه،گاهی کمتر) آگهی شود. و سپس تعداد اشخاصی که اعلام آمادگی کرده اند* ذکر شده وبه همراه درخواست کارفرما و کارگر تقدیم سفارت  و بعد در آژانس اشتغال فدرال آلمان بررسی شود.

*اولویت شغل ابتدا برای اتباع آلمانی  داخل و خارج کشور آلمان  ،. دوم اتباع اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و اتباع سویس در اکثر موارد اتباع ممتاز شامل استرالیا،ژاپن،کانادا،کره جنوبی، نیوزلند، اسراییل و شهروندان آمریکا(بدون ویزا)  ،. سوم اتباع کشورهای ثالث.

 

شرایط گرفتن ویزا موقت جستجو کار Arbaeit sucheنیروهای متخصص وحرفه ای :

  • هدف از سفر به آلمان باید قابل قبول و قابل فهم باشد.
  • طبق قانون ۶۶و۶۸اقامت آلمان متقاضی باید در موقعیت تامین هزینه های خود از بودجه خود در مدت Arbaeit sucheباشد.
  • دارنده ویزا باید آمادگی ترک منطقه شینگن را قبل ابطال ویزا داشته باشد.
  • شواهد مستند مبنی بر بیمه درمانی سفر با پوشش حداقل ۳۰,۰۰۰€ برای کل منطقه شینگن

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار کشور آلمان :

  1. تکمیل فرم تقاضا
  2. دو قطعه عکس ۶*۴
  3. کپی صفحات ۲و۳پاسپورت متقاضی
  4. شناسنامه متقاضی به همراه کپی
  5. بیمه نامه
  6. ترجمه مدارک به زبان انگلیسی یا آلمانی
  7. مدارک تحصیلی و ترجمه انگلیسی یا آلمانی آنها
  8. سوابق کار در صورت وجود،عدم نیاز به سابقه کار بلند مدت
  9. رزومه کامل شخص متقاضی
  10. پرینت موجودی حساب شخص متقاضی

 

کارت آبی چیست ؟  کارت آبی   EU Blue cardعملا یک اجازه کار مورد تایید در کلیه کشورهای

عضو اتحادیه اروپاست. از یک اوت ۲۰۱۲ در قانون آلمان اجرا شده . وبه افراد متخصص این امکان را می دهد که براحتی در این اتحادیه کار و زندگی کنند بجز انگلیس .ایرلند.و دانمارک ، کارت آبی برای اعضای کشورهای خارج از جامعه اقتصادی اروپاست  ،برای اعضا اتحادیه حرکت آزاد با توجه به اقامت اعمال می شود(بجز اتباع کرواسی،که باید ویزا بگیرند). ایده کارت آبی به نوعی از کارت سبز آمریکا گرفته شد با این تفاوت که  گرین کارت مجوز اقامت دایم است ،اما بلو کارت به منظور جذب راحت نیروی کار متخصص در اتحادیه اروپاست.

داشتن مدرک دانشگاهی که اعتبار آن توسط سازمان ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان مورد تایید باشد و ارائه یک قرارداد کاری بادرآمد سالانه حداقل ۴۹,۶۰۰€ مهمترین شرایط اصلی احراز کارت آبی است.البته متخصصان و نیروهای کاری که در فهرست مشاغل خاص یا موردنیاز شدید آلمان هستند می توانند با داشتن قرارداد کاری با درآمد سالانه حداقل ۳۸,۶۸۸€ هم روی پذیرش خود حساب کنند. ازجمله این مشاغل خاص شامل پزشکان ، تمامی مهندسان در رشته هتی مختلف ، دانش آموختگان رشته های علوم طبیعی ، ریاضی و کارشناسان علوم رایانه و انفورماتیک اند.

متقاضی  متخصص و دانش آموخته ای که مدرک تحصیلی شان در آلمان به رسمیت شناخته شود در صورت یافتن کار با درآمد ذکر شده می توانند با دریافت کارت آبی آلمان نسبت به دریافت ویزای کاری براساس مدت زمان قرارداد کار مشخص شده اقدام نمایند.

حداکثر مدت اقامت کار بر اساس کارت آبی آلمان ، ۳۳ماه (۲/۹ماه)تعیین شده است که پس از آن در صورت شاغل بودن امکان تبدیل آن به اقامت دائمی PRآلمان وجود دارد. اگر شخص در ابتدا یا در طول مدت اقامت خود در آلمان ، مدرک زبان آلمانی  B1 ارایه کند. مدت زمان ۳۳ماهه به ۲۱ماه کاهش یابد.(ماده ۱۹بند ۶قانون اقامت)

*توجه کنید که کارت آبی آلمان ، ویزا یا اجازه اقامتی نیست که بدون ارائه  پیشنهاد کاری قابل دستیابی باشد.

مدت اعتبار کارت آبی آلمان : اگر قرارداد کاری شما بیشتر از چهار سال یا نا محدود باشد این کارت حداکثر به مدت چهار سال صادر می شود.در غیر اینصورت به اندازه مدت زمان قراردادکاری به اضافه سه ماه ، بعداز این مدت امکان تمدید مجدد کارت ساده خواهد بود.

* نکته ، اگر به هر دلیلی کارفرما را عوض کردید (مثلا شرکت جدیدی را برای کار کردن پیدا کردید ) باید درخواست کارت آبی جدید بدهید.

 

شرایط اخذ کارت آبی بطور خلاصه شامل موارد ذیل می باشد :

  • مدرک دانشگاهی معتبر مورد تایید آلمان
  • قرارداد کاری با یک شرکت یا موسسه آلمانی یا پیش نویس قرارداد
  • حقوق دریافتی تصویب آژانس اشتغال فدرال ۲۰۱۶در قرارداد به مبلغ ۴۹,۶۰۰€ (۴,۱۳۴€در ماه),
  • حداقل حقوق دریافتی در قرارداد به مبلغ ۳۸,۶۸۸€ در سال(۳,۲۲۴€ در ماه)بشرط اینکه رشته شما شامل موارد موردنیاز از جمله  علوم پایه ، ریاضیات، متخصصین IT، مهندسین ، پزشکان (بجز دندانپزشکان)
  • پرستار ماهر مراقبت و نگهداری از سالمندان

 

بعد  پنج سال حضور در آلمان —–> اقامت دائم صادر می شود

بعد از سه سال از اقامت دائم——-> تابعیت میگیرند(اگر در کلاس آشنایی با تاریخ و جغرافیای آلمان و گذراندن امتحان نهایی DTZ* وارائه مدرک زبانB1آلمانی )

*Deutsch Test Für Zuwanderer

 

مزایای کارت آبی آلمان؛

  1. بعنوان یک ویزای کاری ، قابل تمدید و قابل تغییر به اقامت دائم آلمان است ، یعنی دارنده آن اجازه اقامت و کار در آلمان دارد. سهولت در مهاجرت و دریافت اقامت ، اجازه کار در کل اتحادیه اروپا و …..، مهمتر آنکه شما می توانید خیلی سریعتر از گذشته اقامت دائم آلمان را دریافت کنید یعنی با داشتن مدرک زبان آلمانیB1 بعد از ۲۲ماه ودر غیر اینصورت بعد از ۳۳ماه واجد شرایط گرفتن اقامت دائم می شود.
  2. خانواده فرد دارنده کارت آبی (همسر، شوهر،فرزند)حق کار و زندگی در آلمان را به مدت اعتبار اجازه اقامت فرد متقاضی دارند.
  3. قانون کارت آبی تسهیلاتی برای کارفرمایان در نظر گرفته طوریکه اولویت بندی های استخدام شهروندی را حذف کرده.و کارفرما بدون هماهنگی با اداره کار آلمان می تواند متخصصان خارجی اتحادیه را اسخدام کند.

 

ارزشیابی مدرک تحصیلی شما :

مدرک تحصیلی فرد متقاضی ابتدا بعد از اتمام موفقیت آمیز مصاحبه ها در آخرین مرحله ارزشیابی می شود شما باید قرارداد کاری به همراه سایر مدارک تحویل سفارت دهید، مدت رمان صدور ویزای موقت کاری بین ۶تا۸ هفته زمان خواهد برد.ودر این مدت مدارک شما جهت بررسی به آلمان ارسال خواهد شد.این بررسی شامل مدرک تحصیلی ، سابقه سفر بین المللی ، اعتبار کارفرمایی که از شما دعوت به کار کرده  می باشد.بعد از موفقیت آمیز بودن نتیجه  سفارت تلفنی با شما تماس خواهد گرفت و اطلاع می دهد که در روز مشخصی جهت دریافت ویزا به سفارت مراجعه کنید.ویزا صادر شده سه ماه اعتبار دارد و حکم ورود شما به آلمان است بعد از ورود به آلمان درخواست بلو کارت را به اداره اتباع خارجه Ausländerbehördeشهر محل اقامت خود ارائه کند .

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    نریمان جاویدی می گوید:

    سلام. من ۲۸ سال دارم و کارشناسی پرستاری و کارشناسی ارشد تربیت بدنی خوندم. در حال حاضر پرستار هستم و ۴ سال سابقه کار دارم. نمره آیلتس ۶ همه دارم. آیا برای کار در آلمان نیاز به RN پرستاری دارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *