پناهندگی در ایتالیا

پناهندگی در ایتالیا

پناهندگی در ایتالیا روشی است که بسیاری از اشخاصی که متقاضی و خواهان مهاجرت به این کشور هستند از آن برای اخذ تابعیت یا اقامت در ایتالیا استفاده می کنند. برای اینکه پدیده پناهندگی در ایتالیا را بهتر دریابیم نیاز است تا قوانین ایتالیا با محوریت مهاجرت به ایتالیا را بررسی دقیق نماییم.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

مبحث پناهندگی در ایتالیا معمولاً ملازمه و همراهی با واژگانی مثل سفر قاچاق به ایتالیا دارد در حالی که این موضوع از شاخه های حقوق بین الملل خصوصی است و قوانین و مقررات آن بسیار تخصصی و پیچیده است. غالباً به افراد توصیه می شود تا در خصوص پناهندگی در ایتالیا به جای اعتماد به افراد غیر متخصص و سودجو از وکیل مهاجرت به ایتالیا راهنمایی و مشاوره اخذ نمایند و حدالامکان از طریقه های ایمن تر مهاجرت به ایتالیا مثل تحصیل در ایتالیا، مهاجرت کاری به ایتالیا، سرمایه گذاری در ایتالیا برای اخذ اقامت ایتالیا استفاده نمایند.

 

نظام اعطای پناهندگی در ایتالیا

سیستم پناهندگی در ایتالیا یک رویه ی واحد برای تعیین وضعیت همزمان برای پناهنده و فرد نیازمند حمایت پیش بینی کرده است. در این قوانین وضعیت اشخاص توسط CTRPI بر اساس اولویت مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس قوانین ایتالیا  هیچ چارچوب زمانی رسمی خاصی برای ارائه درخواست پناهجویی وجود ندارد. قصد و انگیزه پناهنده شدن نیز باید به صورت شفاهی توسط پناهجو به زبان خود اعلام گردد و در این میان حضور مترجم الزامی است. به هر حال شخص پناهجو باید درخواست خود را در اولین فرصت ممکن ارائه نماید. قانون مهاجرت بعنوان یک قانون عام برای مهاجرینی که به ایتالیا ورود می کنند مهلت ۸ روزه از زمان ورود به ایتالیا برای معرفی خود به مقامات قانونی در نظر گرفته است.

درخواست پناهندگی می تواند در دفتر پلیس مرزی و یا در حوزه استحفاظی دفاتر پلیس در ایالات و استان ها اعلام شود. انگشت نگاری و گرفتن عکس متقاضیان در این مرحله انجام می شود. در حالتی که درخواست پناهندگی در مرزهای ایتالیا انجام شود مقامات اداره پلیس شخص پناهجو را به دفتر پلیس برای ثبت نام رسمی فرا می خواند. مقامات پلیس صلاحیت بررسی درخواست پناهندگان را ندارند.

مقامات پلیس بر اساس مقررات دوبلین ۳ سوالاتی را برای شخص پناهجو مطرح می کنند و سپس با واحد دوبلین وزارت کشور ارسال می کنند تا مشخص شود آیا اساساً کشور ایتالیا برای بررسی پرونده متقاضی مسئول تلقی می شود یا خیر. چنانچه صلاحیت این کشور احراز گردد پرونده مجدداً به مقرر پلیس جهت طی مراحل قانونی ارسال می شود. مقامات پلیس فرم ثبت نام و سایر مدارک درخواست پناهندگی شخص را به کمیسیون محلی یا کمیسیون های حمایتی بین المللی CTRPI که مقام ذی صلاح برای مصاحبه با پناهجو در سراسر کشور هستند ارسال می نماید. ابطال یا توقف حمایت بین المللی نیز از صلاحیت های این نهاد است. این مراکز که  متعلق به سازمان آزادی های مدنی و مهاجرت وزارت کشور ایتالیا هستند، به صورت مستقل عمل می کنند و دخالتی از جانب وزارت کشور در تصمیم گیری آنان صورت نمی گیرد.

رویه و آیین دادرسی

بر اساس قوانین سابق، مصاحبه شخصی پیش از کمیسیون محلی باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ ثبت درخواست و اسناد و مدارک مربوطه انجام می شد. کمیسیون نیز باید طی ۳ روز کاری بعد از مصاحبه تصمیم خود را ابلاغ نماید. اگرچه در عمل این زمان تا چند ماه به طول می انجامد. مطابق قانون LD142/2015 ، CTRPI با متقاضی ظرف ۳۰ روز از تاریخ دریافت درخواست مصاحبه انجام می دهد و تصمیم خود را در ۳ روز کاری بعدی اعلام می کند. زمانی که این نهاد قادر به تصمیم گیری در این مدت محدود نباشد و نیاز به مدارک جدید داشته باشد تحقیقات تا ۶ ماه تمدید می گردد. با این حال ممکن است این فراد تا ۹ ماه ادامه یابد.

اولویت رسیدگی

بر اساس قوانین ایتالیا، هیچ روش غربالگری یا پذیرشی در مرز انجام نمی شود. قوانین قبلی شرایطی مطرح می کردند که در بعضی موارد بتوان بر اساس اولویت پرونده متقاضیان را ارزیابی نمود و در زمان کوتاه تری به نتیجه رسید. رویه اولویت اخیر زمانی اعمال می گردید که:

  • درخواست بر اساس دلایل آشکار و منطقی ایجاد شده باشد
  • درخواست پناهندگی توسط متقاضی آسیب پذیر ارائه شده باشد
  • پناهجو در CARA اسکان یافته باشد (مگر این که اسکان به جهت شناسایی هویت متقاضی بوده باشد)

بر اساس قوانین فقط برای اشخاصی که در مراکز CIE نگهداری می شوند، کمیسیون محلی ظرف ۷ روز از دریافت مدارک و اسناد مربوطه مصاحبه ترتیب می دهد و تصمیم طی ۲ روز اعلام و ابلاغ می گردد. قانون LD 142/2015 روش بررسی سریع را علاوه بر روش اولویت معرفی نموده است. ریاست CTRPI پرونده هایی که نیاز به بررسی سریع یا اولویت را دارند شناسایی می کند. روش اولیت زمانی اعمال می گردد که:

  • درخواست بر اساس دلایل آشکار و منطقی ایجاد شده باشد
  • درخواست پناهندگی توسط متقاضی آسیب پذیر ارائه شده باشد
  • پناهجو در CIE اسکان یافته باشد
  • متقاضی از یکی از کشورهای تعیین شده توسط CNDA باشد که در این حالت از انجام مصاحبه معاف است

روش بررسی سریع زمانی طرح می شود که درخواست پناهندگی توسط متقاضی که در مراکز بازداشت اداری ایجاد شده باشد. پلیس پس از دریافت درخواست فوراً مدارک و اسناد را به CTRPI ظرف ۷ روز ارسال می نماید و طی ۲ روز نیز تصمیم اخذ می گردد. این محدوده زمانی در حالات زیر دو برابر می شود:

  • درخواست نا آشکار و بی اساس باشد
  • متقاضی به نهاد حمایت بین المللی معرفی شده باشد
  • متقاضی زمانی درخواست داده باشد که توسط مقامات کنترل کننده مرزی از انجام این امر منع شده باشد یا بصورت غیر قانونی حضور داشته باشد

 

درخواست تجدید نظر

پیرو مسئلۀ پناهندگی در ایتالیا، پناهجو می تواند در عرض ۳۰ روز قبل از دادگاه مدنی صالح که به طور انحصاری به درخواست تجدید نظر پناهندگان می پردازد، به تصمیم کمیسیون محلی اعتراض خود را اعلام نماید. بر اساس قوانین سابق پناهجوی رد شده در CIE و مراکز اسکان پناهجویان CARA، تنها ۱۵ روز تا ارائه درخواست تجدید نظر مهلت دارد. درخواست باید توسط وکیل ارائه شود تا طی فرصت مذکور رسیدگی و ترتیب اثر داده شود. چنانچه این درخواست نیز رد شود دادگاه عالی استیناف یا فرجام صلاحت رسیدگی ظرف ۶۰ روز را دارد. مراحل ارسال درخواست به ترتیب ذکر شده است.

چنانچه درخواست شخص مورد پذیرش قرار گیرد او می تواند از حقوق پناهندگان در ایتالیا مثل آوردن خانواده خود، استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی، کار و تحصیل در ایتالیا و سایر خدمات عمومی استفاده نماید. در صورت عدم پذیرش مجدد به شخص فرصتی برای ترک فوری خاک ایتالیا ابلاغ می گردد.

نتیجه گیری

همانگونه که مطالعه فرمودید پناهندگی در ایتالیا دارای مراحل قانونی خاص خود است و اخذ تابعیت و اقامت ایتالیا از طریق پناهندگی به ترتیب ذکر شده اخیر است. به علت مشکلات و مخاطراتی که پناهندگی در ایتالیا برای اشخاص در پی دارد و دشوار بودن اثبات اینکه متقاضی صلاحیت برخورداری از وضعیت پناهندگی را دارد این روش، طریقه مناسبی برای مهاجرت نیست. از این رو مهاجرت به ایتالیا از طریق مهاجرت و اخذ اقامت کاری ایتالیا، مهاجرت تحصیلی و استفاده از بورسیه تحصیلی در ایتالیا و تحصیل رایگان در ایتالیا و … به متقاضیان مهاجرت به این کشور توصیه می گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر با وکیل مهاجرت به ایتالیا و کارشناسان متخصص مشاوره و راهنمایی اخذ نمایید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *