پناهندگی در ایرلند

پناهندگی در ایرلند

پناهندگی در ایرلند یک از انواع طرق مهاجرتی به این کشور می باشد که البته هیچ گاه از سوی وکلای مهاجرتی پیشنهاد نمی شود مگر اینکه تنها راه حل به جا مانده باشد. لذا در این مقاله سعی بر آن داریم به موضوع پناهندگی در ایرلند بپردازیم. و شرایط پناهندگی در ایرلند را تا حدودی مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما در نهایت پیشنهاد می نمائیم به منظور کسب اطلاعات کامل و دقیق در خصوص پناهندگی در ایرلند با وکیل مهاجرت به ایرلند که مسلط به قوانین ایرلند می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را در زمینۀ پناهندگی در ایرلند راهنمائی و هدایت نمایند.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

 

مقدمه

پناهندگی در ایرلند موضوعی است که در این مقاله سعی به بررسی آن داریم. به طور کلی به منظور اینکه بتوانید نسبت به پناهندگی در ایرلند اقدام نمائید نیاز هست که در خاک ایرلند باشید و مدارک مورد نیاز را ارائه نمائید. و پس از ارائۀ مدارک لازم ادارۀ بین المللی حمایت از پناهندگان به پروندۀ شما رسیدگی خواهد کرد. و در صورتیکه مدارک ارائه شده مورد وثوق باشند، قاضی مربوطه رای به پذیرش درخواست شما خواهد داد. و ممکن است هفته ها و یا ماه ها به طول انجامد تا به پروندۀ شما رسیدگی شود. تا آن زمان به متقاضی مکان امن به منظور اقامت و یا سایر خدمات اولیه ارائه خواهد شد.

 

پناهندگی در ایرلند

عبارت پناهنده معمولا برای توصیف تعدادی یا دسته ای از مردم مورد استفاده قرار می گیرد که ممکن است وضعیت های مختلف حقوقی و قانونی داشته باشند و به همین عنوان ممکن است حقوق و تعهدات متفاوت داشته باشند. همه این افراد به روند حمایت بین المللی که در قانون ایرلند و بر اساس کنوانسیون بین المللی تعریف شده مرتبط اند. قانون حفاظت و حمایت بین المللی ۲۰۱۵، که در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ به اجرا درآمد، یک روش درخواست واحد برای حمایت بین المللی فراهم می کند. بر اساس بخش ۲ قانون، کسی که برای حمایت بین المللی واجد شرایط است “شخصی است که یا:

الف) پناهنده است و یا در رابطه خویشاوندی نسبی یا سببی با شخصی است که اعلام پناهندگی نموده ، و یا

ب) یک فرد واجد شرایط برای حمایت تکمیلی است و یا در رابطه با خویشاوندی نسبی یا سببی شخصی است که درخواست حمایت تکمیلی نموده است

طرح حمایت از پناهندگان ایرلند

دولت برنامه حمایت از پناهندگان ایرلند را معرفی می کند که شرایط حمایت بین المللی تا ۴۰۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد. شبکه ای از مراکز فوری برای بررسی پرونده ایجاد خواهد شد که در آن ارزیابی و تصمیم گیری در وضعیت پناهندگی انجام خواهد شد.

پناهجو

پناهجو کسی است که به دنبال کسب وضعیت پناهنده تحت شرایط کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به وضعیت پناهندگان به رسمیت شناخته شده می باشد که در بخش ۲ قانون حفاظت سال ۲۰۱۵ مشخص شده است. قانون بین المللی جدید تعریف جدیدی از” متقاضی” ارائه می کند اما، به وضوح، همچنان از اصطلاح “پناهجو” نیز استفاده می کند. بر اساس بخش ۲ از قانون، تعریف قانونیپناهنده کسی است که، “به علت ترس موجه به علل مربوط به نژاد، مذهب، ملیت، عقیده سیاسی و یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص مورد آزار و اذیت قرار گرفته، از کشور ملیت خود خارج شده است و با توجه به چنین نگرانی هایی نمیتواند و یا تمایلی به بازگشت به کشور خودش و داشتن حفاظت از آن کشور ندارد، و یا یک شخص بدون تابعیت، که، از کشور محل اقامت سابق همیشگی به همان دلایلی که ذکر شد خارج شده است و همانطور که در بالا ذکر شد، نمیتواند و یا با توجه به چنین ترسی مایل به بازگشت به آن کشور نیست.

کنوانسیون پناهندگی ژنو نهادی است که موارد و شرایط مورد نیاز مربوط به وضعیت پناهندگان که در قانون حفاظت بین المللی ۲۰۱۵ تعریف شده و شرایط کسی که پناهندگی متوجه او می باشد را تعیین و تعریف نموده است. پناهنده برنامه ریزی شده شخصی است که تحت تصمیم دولت ایرلند و در پاسخ به درخواست های انسان دوستانه ، معمولا از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، یا برای اهداف حفاظت موقت یا اسکان مجدد به این کشور دعوت شده است.

حمایت تکمیلی

بخش ۲ قانون حفاظت بین المللی ۲۰۱۵ در تعریف فرد واجد شرایط برای حمایت تکمیلی عنوان می کند کسی است که همانند پناهنده و یا اشخاص مرتبط به او به دلایل قابل توجیهی بر این اساس که ، در صورت بازگشت به کشور مبدا، با یک خطر واقعی و درد و رنج آسیب جدی روبرو است و قادر نیست و یا، با توجه به چنین خطراتی، تمایلی به زندگی در آن کشور نمی باشد.

اجازه باقی ماندن و اقامت در ایرلند

در بخش ۴۹ از قانون حمایت بین المللی ۲۰۱۵، اگر یک متقاضی نه اعلام پناهندگی نموده باشد و نه درخواست حمایت تکمیلی، وزیر دادگستری ممکن است به این نتیجه برسد که باید به آنها اجازه باقی ماندن در ایرلند داده شود. هنگام اخذ این تصمیم، وزیر دادگستری به شرایط خانواده شخص متقاضی همراه با مسائل دیگر از جمله اتصال متقاضی به کشور و ملاحظات انسان دوستانه توجه خواهد نمود.

امتیازات متعلق به کسی که بعنوان پناهنده در ایرلند شناسایی می شود عبارت است از:

  • اسکان برای افرادی که پناهندگی یا حمایت تکمیلی و یا اجازه باقی ماندن به آنها اعطا شده باشد
  • خدمات پزشکی و رفاه اجتماعی برای افراد با وضعیت پناهندگی و یا حمایت تکمیلی یا مجاز به باقی ماندن در ایرلند
  • آموزش و پرورش برای افراد با وضعیت پناهندگی و یا حمایت تکمیلی و یا مجاز به باقی ماندن
  • الحاق به خانواده برای مردم اعطا پناهندگی یا حمایت تکمیلی
  • اسناد سفر برای افراد دارای وضعیت پناهندگی یا حمایت تکمیلی
  • هر فرد بالغ کمک هزینه شخصی از ۱۹٫۱۰ پوند در هر هفته دریافت خواهد کرد. از ۷ ژانویه سال ۲۰۱۶ کمک هزینه برای یک کودک ۱۵٫۶۰ پوند در هر هفته می باشد.

 

 

چگونگی اقدام برای درخواست پناهندگی

متقاضی پناهندگی باید درخواست پناهندگی خود را به محض ورود به خاک ایرلند، یعنی زمانی که وارد مرز ایرلند و یا فرودگاه این کشور شد ارائه نماید. زمانی که متقاضی درخواست دریافت پناهندگی را ارائه می نماید، شخص می توانید همچنین برای وضعیتی به نام حفاطت جانبی درخواست نماید. اما در صورتیکه درخواست پناهندگی شما رد شود، درخواست حفاظت جانبی وی بررسی خواهد شد.

 

رسیدگی به وضعیت خانوادۀ پناهجویان

پیرو موضوع مقاله در خصوص پناهندگی در ایرلند، در این بخش می پردازیم به مسئلۀ وضعیت خانوادۀ پناهجویان. در صورتیکه شخص پناهجو خانواده و یا همراهی داشته باشد، می توانند آنها را نیز در فرم درخواست خود جا دهید. این افراد شامل:

  • همسر، و یا شریک زندگی
  • کودکان زیر ۱۸ سال

اما نکته ای که وجود دارد که بد نیست در اینجا بدان اشاره ای نمائیم این است که افرادی که زیر ۱۸ سال سن دارند باید به محض ورود به مرز ایرلند این امر را به مقام مربوطه اعلام نمایند. اما اگر این اقدام را ننمائید لازم هست هر چه زودتر این امر را به ادارۀ Ipo اعلام نمائید. همچنین زمانی که شخص زیر ۱۸ سال سن دارد و به تنهائی وارد مرز ایرلند می شود نیز باید افسر مربوطه را از این امر آگاه نماید. در این صورت هم اگر باز شخص این امر را در مرز این کشور اعلام ننماید، باز موظف است در ادارات Ipo این امر را به اطلاع افسر مربوطه رساند.

 

اولین مصاحبه

به منظور اینکه فرم درخواست پناهندگی به طور رسمی ثبت شود، نیاز هست که شخص حتماً به ادارۀ Ipo مراجعه نماید. در این اداره از شخص مصاحبه ای گرفته می شود و از او درخواست می شود که اطلاعات تکمیلی را به منظور تکمیل درخواست پناهندگی ارائه نماید. در صورت نیاز در جلسۀ مصاحبه شخصی را به عنوان مترجم در اختیار شخص قرار می گیرد. این مصاحبۀ اولیه به منظور تائید این امر هست که شما متقاضی امر پناهندگی می باشید و به منظور دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص شما می باشد. در خلال مصاحبه تان از شما درخواست می شود که دلایل درخواست پناهندگیتان را اعلام نمائید. سپس با بررسی دلایل ارائه شده مقام مسئول تصمیم گیری می نماید که با تقاضای ارائه شده موافقت نماید یا خیر.

 

مدارک مورد نیاز

در این بخش می پردازیم به مدارک مهمی که پس از ملاقات Ipo، شخص موظف به ارائۀ آنها می باشد. این مدارک در حقیقت تکمیل کنندۀ فرم درخواست شما خواهد شد. این مدارک عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر و مدارک مربوط به سفر مانند بلیت و سایر موارد
  • مدارک هویتی، همانند کارت هویتی یا کارت ملی، مدارک مربوط به تولد، گواهی ازدواج و یا مدارک مربوط به تحصیلی شخص
  • هر مدرک دیگری که فکر می کنید به درخواست شما کمک خواهد کرد.

 

مرحلۀ بعد

بعد از اتمام مصاحبه، فرم درخواست بلند تری در اختیار شما قرار خواهد گرفت و وی را در خصوص مرحلۀ بعدی آگاه می نمایند. این مراحل عبارتند از:

  • تکمیل فرم درخواست و باز پس دهی آن به ادارۀ Ipo
  • دیدار دوباره با Ipo به منظور کسب اطلاعات جزئی دیگر و به منظور بررسی دوبارۀ درخواست.

این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی سوالات را تا آنجا که می توانید به طور کامل پاسخ نمائید. و Ipo اطلاعات مورد نظر را زمانی که می خواهد توصیه هائی را در خصوص پروندۀ شما را لحاظ نماید ارائه خواهد داد.

 

گواهی اقامت موقت و محل اقامت

پس از خاتمۀ مصاحبه تان، به شما اجازۀ اقامت موقت اعطا خواهد شد. این مدرک نشان می دهد که برای کسب عنوان پناهندگی اقدام نموده اید و اجازۀ اقامت در این کشور را به صورت موقت دارید. اما در صورتیکه در خلال رسیدگی به پرونده تان، نیازمند ارائۀ کمکی از در خصوص محل اقامتتان می باشید، ادارۀ RIA  هماهنگ خواهد کرد ه به مرکز پذیرش پناهجویان انتقال یابند. اما در مرکز پذیرش، RIA دوباره نیازمندی های شما را مورد بررسی قرار خواهند داد و مکانی را به منظور شما در نظر خواهند گرفت.

دومین مصاحبه                            

در زمان دومین مصاحبه، هر شخص به طور جداگانه مصاحبه خواهد شد مگر اینکه وی کودک باشد. و در صورت نیاز یک مترجمه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در این مصاحبه موارد ذیل جهت توضیح از شما درخواست خواهد شد:

  • چگونه از محل زندگی و اقامتتان خارج شدید
  • علت ترس شما از بازگشت به کشورتان چیست

اما در این مرحله نیز نیاز هست تا مدارک مورد نیاز را به منظور حمایتتان در دست داشته باشید.

و این نکتۀ مهم را در نظر داشته باشید که اگر در مصاحبۀ مورد نظر شرکت ننمائید و توضیحات مورد نیاز را در خلال مدت ۳ روز کاری در اختیار افسر مربوطه قرار ندهید، درخواست شما ممکن است رد شود و مورد پذیرش قرار نگیرد.

 

مرحلۀ تصمیم گیری در خصوص درخواست پناهندگی

پس از دومین وقت مصاحبه تان، IPO توصیه ای را در خصوص اینکه مدارک ارائه شده از سوی شما مورد پذیرش قرار می گیرد یا خیر تصمیم گیری خواهد شد. پروندۀ ارائه شده باید در خلال مدت ۶ ماه مورد رسیدگی قرار گیرد که البته در برخی موارد این مدت طولانی تر هم خواهد شد. اما در صورتیکه فرم درخواست شما با موفقیت مورد پذیرش قرار گیرد، مقام مربوطه اعلام خواهد کرد که شما مستحق دریافت عنوان پناهندگی خواهید بود.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی بر آن داشتیم پناهندگی در ایرلند را مورد بررسی قرار نمائیم. پناهندگی به طور کلی و همانطور که قبلاً هم اشاره داشتیم موردی نیست که از سوی وکلای مهاجرتی توصیه شود، مگر در شرایط و موارد خاص. اما در نهایت به منظور کسب اطلاعات جامع و کامل در پناهندگی در ایرلند خصوص پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت به ایرلند که مسلط به قوانین ایرلند می باشد تماس حاصل نمائید تا ایشان اطلاعات کاملی در خصوص پناهندگی در ایرلند را در اختیار شما قرار نمایند.

نگارنده: جیران تاج بخش

2 پاسخ
  1. Avatar
    F می گوید:

    در مورد اثر انگشت کشور های دیگر چطور برای مثال اگر کسی اثر انگشت یونان داشته باشد ایا اون شخص را دیپورت میکنن؟

    پاسخ
    • Avatar
      مشاور حقوقی می گوید:

      با سلام
      در ارتباط با پناهندگی نمیتوان هیچ گونه اطلاعاتی برای شما اعلام کرد زیرا راه های قانونی بسیاری برای ورود به ایرلند وجود دارد . بهتر است با دفاتر منتخب مهاجرتی تماس حاصل نمایید . با تشکر

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *