پناهندگی در رومانی

پناهندگی در رومانی

اگر مایل هستید در مورد پناهندگی در رومانی اطلاعات مفیدی را دریافت نمایید و همچنین شرایط پناهندگی در رومانی و مراحلی که باید برای پناهندگی در رومانی طی کنید را بدانید، این مقاله می تواند در باب پناهندگی در رومانی، زمان رسیدگی به پرونده و عوامل تاثیر گذار در پذیرش و یا عدم پذیرش در پروسه پناهندگی در رومانی شما را آگاه سازد. در نهایت پیشنهاد می نماییم جهت کسب اطلاعات در خصوص پناهندگی در رومانی با وجود اینکه هیچ گاه از سوی وکلای مهاجرتی توصیه نمیشود و این روش را مردود اعلام میدارند در این مقاله به توضیح و تشریح موضوع پناهندگی در رومانی میپردازیم.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

 

قوانین پناهندگی در رومانی

خارجی­هایی که از طرق قانونی و غیرقانونی وارد رومانی می­شوند توسط بازرس کل مهاجرت (IGI) مورد بررسی قرار می­گیرند. بازرس کل مهاجرت شش مرکز منطقه­ای اسکان و پناهجویان را در بخارست و تیمیس، مارمورس، سوکیوا، گالاتی و جورجی با مجموع گنجایش بیش از ۱۰۰۰ محل اداره می­کند.

این مراکز به درخواست­های خارجی­ هایی که در رومانی یا در مرز آن هستند رسیدگی می­کنند، برای متقاضیانی که وسایل لازم جهت م راقبت از خود ندارند و پناهجویان و افرادی که نیاز به حمایت تکمیلی دارند اسکان و یاری می­رسانند. این مراکز به روی تمام پناهجویان باز هستند و آن­ها از طریق طی کردن مراحل پناهندگی می­توانند اقامت قانونی اخذ نمایند.

شرایط پناهندگی

برای اسکان مجدد در رومانی این شرایط باید وجود داشته باشد :

  • فرد متقاضی باید بر اساس قانون ۱A سال ۱۹۵۱ کنوانسیون پناهندگان ژنو و پروتکل آن توسط یک ایالت یا UNHCR به عنوان پناهنده شناخته شده باشد .
  • فرد متقاضی نباید تحت حمایت کشوری باشد که از آنجا به رومانی پناه آورده است .
  • فرد متقاضی نباید تطبیق یکپارچه با کشوری که از آنجا پناه آورده است داشته باشد .
  • فرد متقاضی نباید خطری برای امنیت ملی ، سلامتی و اخلاق عمومی و نظم عمومی داشته باشد .
  • او باید پتانسیل تطبیق با جامعه رومانی را در خود نشان دهد .
  • فرد متقاضی به صراحت اسکان مجدد در رومانی را پذیرفته است .

مراکز پناهندگی کمک­ های پزشکی، اتاق­هایی برای تفریح، فعالیت­های آموزشی و ورزشی فراهم می­کنند.

طبق قانون پناهندگی ۲۰۰۶/۱۲۲ رومانی (شامل اصلاحات و موارد تکمیلی) پناهجویان غذا و اسکان دریافت می­کنند. آن­ها همچنین از مراقبت پزشکی و مراقبت اورژانس بیمارستان و درمان رایگان در صورت ابتلا به بیماری­ های حاد یا مزمن بهره می­برند.

سایر مزایا عبارتند از: آموزش ابتدایی اجباری برای کودکان، شرکت کردن در فعالیت­های اتحاد فرهنگی، دسترسی به بازار کار یک سال پس از تاریخ درخواست پناهندگی (در مواردی که مراحل اخذ پناهندگی هنوز به پایان نرسیده است). در مراکز اسکان اتاق­ها حداکثر برای ۱۰ نفر ظرفیت دارند. عملاً ظرفیت اتاق­ها ممکن است با توجه به گروه­هایی که اسکان یافته­اند (زنان، مردان، خانواده و خانواده­های دارای فرزند و غیره) متفاوت باشد. حمام­ ها در گالاتی، تیمیسورا، رادوتی (سوکیوا)، شومکوتا مره (مارامورس) و جورجی همگانی هستند ولی برای مردان و زنان جدا هستند؛ در بخارست هر اتاق دارای حمام اختصاصی (مستراح و دوش) است. تمام مراکز دارای درمان پزشکی هستند.

تمام مراکز اسکان فضاهایی را برای تهیه ­ی غذا و ماشین­های لباسشویی فراهم می­کنند. پناهجویان باید در بخش­های همگانی نظیر آشپزخانه­ ها، حمام­ ها و سالن­ها نظافت کنند.هنگام ورود به مراکز اسکان پناهجویان از حقوق و الزامات و مراحلی که باید طی کنند آگاه می­شوند. از آن­ها اثر انگشت و عکس گرفته می­شود، سپس یک کارت شناسایی موقت دریافت می­کنند و تا تصمیم­گیری نهایی در مورد درخواستشان حق دارند در منطقه­ی رومانی اقامت داشته باشند. به علاوه معاینه­ ی پزشکی نیز انجام می­شود.

پناهجویان به یکی از مراکز اسکان فرستاده می­شوند. هر یک از آن­ها دو ملافه، یک روکش بالش و چیزهایی برای بهداشت شخصی نظیر صابون، مسواک، خمیردندان، کرم ریش­تراش و ریش­تراش و ظرف برای آشپزی و صرف غذا دریافت می­کنند. این شش مرکز دارای سیاست در باز هستند؛ بنابراین افراد متقاضی پناهندگی می­توانند مرکز را ترک کنند، به شرطی که از قوانین تابعیت نمایند. به طور کلی ورود و خروج در مراکز به صورت روزانه از ۶ صبح تا ۱۰ شب است.

پناهجویان می­توانند محل اقامت خود را ترک کنند، البته به شرطی که از مقامات تائیدیه دریافت کنند. چنانچه راهی برای تأمین مالی خود دارند می­توانند محل سکونت خود را تغییر دهند البته به شرطی که کارگران IGI را مطلع نمایند.هدف کلی سیاست­های ادغام این است که به پناهندگان کمک کند تا خودکفا و مستقل و بی­نیاز از هرگونه کمک از سوی دولت یا سازمان­های خصوصی شوند و در جامعه­ ی رومانی فعالیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشند.

طبق قوانین رایج افرادی که نوعی حمایت دریافت کرده­اند از حقوق اقتصادی و اجتماعی برابری با اتباع رومانی برخوردار می­شوند: حق کار، مسکن، مراقبت بهداشتی و کمک اجتماعی، بیمه اجتماعی و آموزش. جهت حمایت از ادغام این دسته افراد با جامعه، IGI برنامه­های ادغام را در طول ۶ ماه با امکان تمدید تا یک سال برگزار می­کند. در این مدت پناهندگان از اسکان در یکی از مراکز تحت اداره­ی IGI برخوردار می­شوند و به مدت دو ماه حمایت مادی دریافت می­نمایند که عبارتند از دوره ­های آموزش فرهنگی، مشاوره اجتماعی و حمایت روانی و دوره ­های آموزش زبان رومانی.

وقتی افراد از نوعی حمایت برخوردار می­شوند که در دسته­ های بخصوص افراد ناتوان، افراد سالخورده، خردسالان بدون همراه، قربانیان شکنجه شده یا خانواده­ های تک والدین با یک فرزند قرار می­گیرند؛ آن­ها می­توانند برنامه­ی ادغام را تمدید کنند تا اینکه مشخص شود که بر حالت آسیب­ پذیری خود غلبه کرده ­اند. علاوه بر کمک دولتی برخی سازمان­های خصوصی از طریق بودجه­ی کمک­هزینه­ی پناهنده­ی اروپا کمک­های مختلفی را فراهم می­کنند که عبارتند از: کمک روانی و پزشکی و دسترسی آسان به آموزش و سیستم درمان و بهداشت تا دسترسی به بازار کار و فراهم کردن غذا، پوشاک، کفش و اثاثیه خانه.

در پایان باید خاطر نشان کنیم در موضوع پناهندگی به خصوص پناهندگی در رومانی تا زمانی که می توانید از طرق قانونی ، حقوقی و شناخته شده به صورت کاملاً مشخص اقدام نمائید چرا به پناهندگی در رومانی فکر می کنید ؟ در این روش از طرق مهاجرت شما تقریباً با این اقدام ناآگاهانه خودتان راه های خود را در آینده محدود کرده و بسیاری از موقعیت های خود را از دست خواهید داد ، پیشنهاد می شود به جای پناهندگی در رومانی به مهاجرت از طریق کار در رومانی، تحصیل در رومانی ، ثبت شرکت در رومانی و دیگر طرق قانونی دیگر نگاهی دوباره داشته باشید.

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *