پناهندگی در مالزی

پناهندگی در مالزی

پناهندگی در مالزی برای افرادی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند شاید یکی از راه های کسب اخذ اقامت مالزی باشد ولی این مورد را نیز باید در نظر بگیریم که آیا پناهندگی در مالزی می تواند راه درست و ایمنی برای مهاجرت و کسب اقامت باشد و یا خیر؟ما در این مقاله سعی بر آن خواهیم کرد که پناهندگی در مالزی را برای شما شرح دهیم و تمامی این مسائل را برای شما بازگو کنیم اما پیش از تصمیم گیری درباره این مهم به شما پیشنهاد می شود با وکیل مهاجرت به مالزی در باب پناهندگی در مالزی در ارتباط باشید تا تمام این مراحل را برای شما به صورت کامل و تخصصی شرح دهد در قدم اول لازم است شرحی بر کلیاتی درباره پناهندگی در مالزی داشته باشد. مالزی مانند سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی کنوانسیون پناهندگی را امضا نکرده است و درنتیجه پناهجویان و پناهندگان در معرض محکوم شدن به دلیل مهاجرت غیرقانونی قرار دارند، هرچند UNHCR به طور پیوسته اطمینان حاصل می­کند که پناهجویان با نامه­ی UNHCR توسط مأمورین بازداشت نشوند. بااین حال محکومیت­ها و بازداشت­هایی نیز گزارش می­شود.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

بنابراین ازآنجاکه پناهجویان از حقوق قانونی در مالزی برخوردار نیستند ناچار می­شوند جهت تأمین زندگی خود و خانواده کار غیرقانونی یافته و اشتغال یابند. همین امر آن­ها را در خطر بازداشت و زندانی شدن می­گذارد.در چنین شرایطی پناهجویانی که به طور غیرقانونی کار می­کنند ممکن است برای ساعت­های طولانی با دستمزد اندکی اشتغال یابند.

برخی به عنوان مثال در شغل مکانیکی ماهانه تنها ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار دریافت می­کنند. ولی شرایط ممکن است بدتر نیز باشد چراکه کار پیدا کردن چندان آسان نیست. در چنین شرایطی پناهجویان امید خود را به زندگی از دست می­دهند و بسیاری از آن­ها به واقع در شرایط بسیار مشقت­باری زندگی می­کنند. سازمان ملل از امکانات کافی جهت مراقبت از این تعداد پناهجو در مالزی را ندارد که پیامد آن اشتغال پناهندگان در محل­های آلوده و خطرناک و پست است. بدون کمک از خارج پناهندگان به اقتصاد تیره­ی مالزی رو می­آورند و کار با دستمزد بسیار ناچیز می­یابند که اغلب فریب می­خورند در شرایط دشواری کار می­کنند. اقتصاد مالزی به مشاغل غیرقانونی که اغلب خارجی­ها آن را اشغال می­کنند وابسته است. خارجی ­هایی که به صورت غیرقانونی وارد مالزی می­شوند. پناهندگان اغلب درصدی از این گروه را تشکیل می­دهند و در کارهای ثبت نشده و غیرقانونی اشتغال می­یابند.

دولت مالزی اخیراً کوشیده است تا به طور گسترده­ای مستقیماً با سازمان­های پناهندگی همکاری کند. مشارکت سازمان ملل نیز امیدواری ایجاد می­کند تا دولت مالزی دست به اقداماتی اساسی بزند. UNHCR تنها سازمانی است که به تمام نیازهای پناهندگان رسیدگی می­کند؛ نیازهایی نظیر آموزش، بهداشت و اشتغال. UNHCR تنها سازمانی است که مورد استقبال دولت مالزی واقع می­شود و در عین حال از شرایط دشوار و مسائل پناهندگان آگاه است. اخیراً تدابیری در نظر گرفته شده است و درنتیجه طرحی در حال اجرا است. طبق این تدابیر شرایط زیر برای پناهندگان فراهم می­شود: دسترسی بهتر به خدمات بهداشتی، آموزش برای بیش از ۳۰۰۰۰ کودک زیر ۱۸ سال و اعمال تبعیض کمتر از سوی مقامات. بیشتر خدمات پناهندگی و سازمان UNHCR در کوالالامپور واقع هستند و تمرکز اصلی این طرح  رسیدگی به پناهجویان و خانواده­ها است.

از سوی دیگر بسیاری از پناهجویان امید خود را به UNHCR ، دولت مالزی و حتی خودشان از دست داده­ اند. قدم اول برای کمک به پناهجویان همان امکان کار قانونی است چراکه پناهجو را در جهتی درست قرار می­دهد. اگر پناهجویان از حقوق اشتغال قانونی برخوردار شوند در پی آن می­توانند زندگی خود و خانواده­ شان را تأمین نمایند؛ بنابراین اشتغال به کار قانونی برابر است با حمایت جدی. ولی دولت مالزی سابقه­ ی خوشایندی در فراهم کردن حقوق اشتغال و برنامه­ ی کاری برای آینده­ی پناهجویان نداشته است. سازمان ملل باید بر این مسئله پافشاری نماید که با پناهجویان نباید به عنوان مهاجرین درجه دو برخورد شود.

در مالزی سازمان ملل با آژانس­های دولتی و جامعه ­ی مدنی همکاری می­کند تا از حقوق پناهجویان حفاظت کرده و در فراهم آوردن نیازهای رفاهی آن­ها یاری رساند، چراکه در این کشور هیچگونه قانون یا لایحه­ ی درستی برای رسیدگی به وضعیت پناهجویان وجود ندارد؛ بنابراین UNHCR تمام اقدامات مربوط به دریافت، ثبت، اسناد و مدارک و تعیین وضعیت پناهجویان و پناهندگان را انجام می­دهد.

سازمان UNHCR به عنوان بخشی از برنامه­ ی حمایت بشردوستانه از پناهجویان با سازمان­ها و آژانس­های دولتی و غیردولتی مختلفی همکاری می­کند تا:

  • برای پناهجویان مراقبت بهداشتی، آموزش، حمایت مالی برای افراد آسیب­پذیر، پناهگاه، مشاوره و سایر نیازهای را فراهم آورد
  • تا از آن­ها در برابر بازداشت و محکوم شدن حمایت کند
  • فراهم کردن نماینده­ی قانونی در دادگاه جرایم قانون مهاجرت، آموزش دولت، رسانه و جامعه مدنی
  • فراهم کردن وسایل جابه­ جایی و راه حال­های زمان­دار برای پناهجویان شامل انتقال آن­ها به کشورهایی نظیر ایالات متحده، استرالیا، کانادا، دانمارک، نیوزیلند، سوئد و جمهوری چک.

امکان پناهندگی مالزی AAM (Asylum Access Malaysia) یک سازمان خصوصی در مالزی و بخشی از گروه سازمان­های امکان پناهندگی در مالزی بشمار می­رود. فعالیت­های این سازمان عبارتند از: خدمات قانونی مستقیم به پناهجویان و پناهندگان، آموزش و مشارکت با UNHCR و سایر ذی­نفعان جنبش حقوق پناهندگان در مالزی.

مالزی عضو کنوانسیون پناهندگی ۱۹۵۱ نیست و هیچ چهارچوب اجرایی یا داخلی جهت اداره­ی پناهندگان و حقوق آن­ها ندارد. با این حال از سپتامبر ۲۰۱۴ تقریباً ۱۵۰۰۰۰ پناهنده و پناهجو در UNHCR مالزی ثبت شدند. در مالزی پناهندگان از حقوق اولیه نظیر موقعیت قانونی، اشتغال قانونی و امن، آموزشی رسمی و محافظت برابر در قانون برخوردار نیستند و در خطر بازداشت و محکوم شدن قرار دارند.

برنامه ­ی کمک قانونی AAM به پناهجویان و پناهندگان کمک می­کند تا با موفقیت فرآیند تعیین وضعیت پناهندگی UNHCR (RSD) را طی کنند و درنتیجه فرصت زندگی امن و جابه ­جایی آزادانه در مالزی را بهبود بخشند. علاوه بر خدمات قانون مستقیم، AAM کارگاه­های آموزشی برگزار می­کند تا اطلاعات قانونی و مهمی را در اختیار پناهجویان قرار دهد و به آن­ها کمک کند مراحل RSD را آسان­تر طی نمایند و خود را در برابر برخی قوانین مصون دارند تا از بازداشت و محکوم شدن آن­ها جلوگری گردد و همچنین به آن­ها کمک می­کنند که به زندگی در مالزی خو بگیرند.

AAM همچنین فعالیت­هایی با وکلا، دانشگاه­ها و سازمان­های جامعه­ی مدنی دارد تا شبکه­ی کمک قانونی به پناهندگان در مالزی را توسعه بخشد. اخیراً دولت مالزی تمایل بیشتری برای گفت­وگو در زمینه­ های حقوق پناهندگان و قاچاق انسان نشان داده است. درنتیجه AAM در تلاش است که فرصت­هایی جدیدی را یابد تا بتواند حقوق اشتغال پناهندگان، حمایت از پناهندگان در برابر قاچاق انسان، دسترسی به خدمات اجتماعی نظیر بهداشت را بهبود بخشد.

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که پناهندگی در مالزی را برای شما به صورت کامل و تخصصی شرح دهیم اما به شما پیشنهاد می شود پیش از تصمیم گیری در باب پناهندگی در مالزی با مشاوران زبده و وکیل مهاجرت به مالزی به صورت کامل و تخصصی مشاوره نمایید تا در پیشبرد اهداف مهاجرتی شما بزرگواران کمک شایانی شده باشد.

نگارنده: سهیل بیاتی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *