پناهندگی در هند

پناهندگی در هند

پناهندگی در هند روشی برای اخذ اقامت این کشور می باشد که بسیاری از متقاضیان مهاجرت به هند از آن برای اخذ تابعیت یا اقامت در هند استفاده می کنند. برای اینکه پدیده پناهندگی در هند را بهتر در یابیم نیاز است تا قوانین هند با محوریت مهاجرت به هند را بررسی دقیق نماییم. مبحث پناهندگی در هند معمولاً با مشکلات قانونی روبه رو خواهد شد و افراد از جهت اینکه ادله کافی برای اثبات شرایط خود را ندارند غالباً به نتیجه نمی رسند.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

در حالی که این موضوع از شاخه های مهاجرتی است و قوانین و مقررات آن بسیار تخصصی و پیچیده است. غالباً به افراد توصیه می شود تا در خصوص پناهندگی در هند از اعتماد به افراد غیر متخصص و سودجو بپرهیزند و  از وکیل مهاجرت به هند راهنمایی و مشاوره اخذ نمایند و حدالامکان از طریقه های ایمن تر مهاجرت به هند مثل تحصیل در هند، مهاجرت کاری به هند، سرمایه گذاری در هند برای اخذ اقامت هند استفاده نمایند. برای بررسی فرایند پناهندگی در هند ابتدا باید به سوابق تاریخی و سپس قوانین روز مراجعه نمود و  از  رویه اعطای اقامت از طریق پناهندگی آگاهی کافی یافت.

عنوان پناهنده به شخصی اطلاق می گردد که از نظر مذهبی، قومیتی، جنسی، سیاسی و عقیدتی در کشور متبوع خود تحت فشار مالی و جانی باشد به نحوی که اصلاً قادر به ماندن در کشور مذکور نباشد و به کشور دیگری پناه ببرد و متقاضی پس از اعلام شرایط خود وضعیت پناهندگی دریافت نماید. پناهندگان اشخاصی هستند که تحت کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو و پروتکل الحاقی ۱۹۶۷ و همچنین کنوانسیون ۱۹۶۹ OAU مرتبط با مشکلات پناهندگان آفریقا، به رسمیت شناخته شده و مطابق اساسنامه کمیساریای عالی پناهندگان کسانی که به عنوان پناهنده شناسایی می شوند از حمایت های تکمیلی بهره مند می شوند و از سال ۲۰۰۷ نیز شرایط شبه پناهندگی برای افرادی که نیاز به حمایت دیپلماتیک دارند تعلق می گیرد که بصورت موقتی می باشد. در پایان سال ۲۰۱۵ با توجه به گزارش بخش پناهندگی سازمان ملل متحد ۲۰۷۸۶۱ نفر غیر هندی متقاضی اقامت در هند نموده اند که ۲۰۱۲۸۱ نفر آنان پناهنده و ۶۴۸۰ نفر آنان پناهجو بوده اند. هندوستان در سال های اخیر به سرپناهی برای تبتی ها، چاکماس های بنگلادش، افغان ها و پناهندگان قومی قبیله ای سریلاکا بدل شده است.

آیا هند قانون مدون و یکنواختی در مورد وضعیت پناهجویان و پناهندگان به این کشور پیش بینی نموده است؟

هندوستان یکی از بزرگترین جمعیت پناهندگان در آسیا را داراست اما هنوز قانون یکنواختی در این کشور به موضوع پناهندگی رسیدگی ننموده است. حتی هند به کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتکل الحاقی ۱۹۶۷ نپیوسته است. قانون گذرنامه هند مصوب ۱۹۲۰، قانون ثبت نام اتباع خارجی مصوب ۱۹۳۹، دستور در خصوص اتباع خارجی مصوب ۱۹۴۸ تنها منابع موجود در نظام حقوقی هندوستان در خصوص پناهندگان و پناهجویان است. با این حال هندوستان دارای یک نظام رسمی پناهندگی در همکاری و همسویی با مقررات بین المللی می باشد و به طور موردی پرونده متقاضیان را بررسی می نماید.

در دسامبر سال ۲۰۱۵ کنگره لایحه ای تحت عنوان لایحه پناهجویی مورد بررسی قرار داد تا در صورت تصویب ملاک و معیار روند رسیدگی به وضعیت پناهجویان و پناهندگان در هند قرار گیرد. این قانون همچنان تصویب نگردیده است.

وضعیت پناهجویان تبتی و سری لانکایی به چه ترتیب است؟

با موج اول نهضت دالای لاما و بوداییان تبت شمار قابل توجهی از مردم این کشور به هندوستان رفتند و درخواست پناهندگی نمودند.  در صورت تایید وضعیت پناهندگی به شخص به ایشان سرپناه و منزل ارائه می گردد و عملاً از حقوق مساوی با شهروند هندوستان به جز احراز مشاغل دولتی و حق رای برخوردار هستند. همچنین کارت شناسایی IC نیز برای فرد صادر می شود که می تواند با داشتن آن زندگی، تحصیل، کار کند. مهاجرین سری لانکایی نیز به پناهندگان داخل و خارج از اردو تقسیم می شوند. در این اردوها اشخاص مجاز به خرید تجهیزات برای استفاده داخلی خود می باشند. ایشان نیز کارتهای شناسایی دریافت می کنند که تمام جزئیات شخص دارنده من جمله سن، جنسیت، تاریخ ورود به هند و … در آن قید می شود.

چه تسهیلاتی برای متقاضیان پناهندگی از کشورهای افغانستان، بنگلادش و پاکستان در نظر گرفته شده است؟

در جولای سال ۲۰۱۶ دولت یک سری از امکانات برای پناهندگانی که هندو، سیک، بودایی، پارسیان و مسیحی به عنوان اقلیت  بودند در نظر گرفته شد که با هدف کاهش مشکلات پیش بینی شده بود و نهایتاً منجر به صدور مجوز گشودن حساب های بانکی، خرید ملک در هند، خرید اتومبیل و … می شود. حرکت و نقل مکان آزادانه بین شهر های هند، ارسال مدارک ویزا از شهری به شهر دیگر و پاک شدن سوء سابقه کیفری شخص پناهجو از موارد تکمیلی است که فرد با پذیرش وضعیت پناهندگی دریافت می کند. پیش از این در سپتامبر ۲۰۱۵ وضعیت هندوها، سیک ها، مسیحیان و سایر مذاهب هند که در قانون قبلی حذف شده بود تصحیح گردید.

برای تعیین وضعیت پناهندگی زمان مشخصی وجود ندارد ولی اداره مهاجرت هندوستان موظف است در صورت احراز شرایط پرونده متقاضیان را دریافت و در خصوص اعلام وضعیت آنان بررسی و ارزیابی انجام دهد و نتیجه را اعلام نماید. لازم به ذکر است درخواست پناهندگی هزینه خاصی ندارد و شخص می تواند از خارج یا داخل کشور هند درخواست خود را ارائه نماید و در صورت تایید به متقاضی وضعیت پناهندگی اعطا شود.

همچنان که مطالعه فرمودید اخذ اقامت از طریق پناهندگی در هند دارای مشکلات و مصائب بسیار زیادی است. چنانچه شما نیز متقاضی پناهندگی در هند هستید به شما توصیه اکید می گردد تا در این خصوص با کارشناس متخصص هند و وکیل مهاجرت به هند مشاوره و راهنمایی دریافت نمایید و راه های قانونی و مناسب را برای مهاجرت انتخاب کنید. این طرق عبارتند از مهاجرت از طریق تحصیل به هند که با اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور هند میسر می باشد و یا مهاجرت و اخذ اقامت از طریق کار نیز راه مناسبی برای اخذ اقامت می باشد. امید است مقاله فوق پاسخ سوالات مهاجرتی شما در خصوص پناهندگی در هند را داده باشد.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *