کاردانشجویی در امریکا

کاردانشجویی در امریکا

ما در این مقاله می خواهیم برای شما در رابطه با کار دانشجویی در آمریکا و اشتغال پس از فارغ التحصیلی ، انواع ویزاهای دانشجویی آمریکا توضیح دهیم و سوالاتی که ممکن است برای شما در رابطه با کار دانشجویی در آمریکا پیش می آید را توضیح دهیم.

شرایط کار دانشجویی در آمریکا چگونه است؟ آیا دانشجویان از شرایط مناسب کاری در آمریکا برخوردار هستند؟ آیا برای کار دانشجویی در آمریکا محدودیتی وجود دارد یا خیر؟

امروزه افراد از طرق مختلف می توانند وارد بازار کار در کشورهای دیگر شوند. یکی از این کشورها آمریکا بوده که افراد با اخذ ویزای تحصیلی به آمریکا در حین تحصیل به کار دانشجویی در آمریکا می پردازند که در ادامه به طور مفصل به شما توضیح خواهیم داد.

آیا دانشجویان بین ­المللی می­توانند در آمریکا اشتغال یابند؟

دانشجویان بین ­المللی در دانشگاه­ها و کالج­ها آمریکا فقط می­توانند تحت شرایط به خصوصی کار کنند. سایر کشورها فرصت­های بهتری را برای کار دانشجویی پاره ­وقت پیشنهاد می­کنند.

فقط یک فرد دارندۀ ویزای F1 واجد شرایط اشتغال ضمن تحصیل است. یک فرد دارندۀ ویزای دانشجویی F1 می­تواند در محیط دانشگاه تا ۲۰ ساعت در هفته یا به صورت تمام وقت هنگام تعطیلات کار کند.

دارندۀ ویزای F1 پس از یک سال تحصیل ممکن است بتواند در زمینۀ رشتۀ تحصیلی خود در محیط دانشگاه اشتغال یابد.

جهت اخذ مجوز کار باید به USCIS درخواست بدهید تا اجازۀ کار در خارج از دانشگاه را برای شما صادر می­کند.

از طریق مسئولین مدرسه یا دانشگاه مورد نظر خود درخواست بدهید، حتماً باید نیاز ویژۀ خود را ثابت کنید. به علاوه غیر از زمان تعطیلات نمی­ توانید بیش از ۲۰ ساعت در هفته کار کنید.

دانشجویان دارندۀ ویزای F1 ممکن است با ۳ نوع کار در خارج از دانشگاه اشتغال یابند: آموزش عملی (Curricular Practical Training)، آموزش عملی اختیاری (پیش از فارغ­التحصیلی یا پس از آن)، و توسعۀ آموزش عملی اختیاری ریاضیات، مهندسی، تکنولوژی و علوم.

اشتغال پس از فارغ­ التحصیلی

دانشجویان بین­ المللی در آمریکا به صورت آنلاین کار می­کنند. ایالات متحده به آن دسته از فارغ­التحصیلان بین­ المللی که شغلی را در ارتباط با رشتۀ تحصیلی خود یافته ­اند این اجازه را می­دهد که یک سال یا بیشتر در آمریکا ساکن شوند. در طول این مدت فارغ ­التحصیلان ممکن است بتوانند به اجازۀ اشتغال طولانی مدت دست یابند.

دانشجویان بین­ المللی دارندۀ ویزای F-1 ممکن است واجد شرایط اشتغال آموزش عملی اختیاری یک ساله (OPT) برای هر مدرکی که اخذ می­کنند باشند.

دانشجویانی که در رشته­ های STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا دارند واجد شرایط ۱۷ ماه اشتغال مضاعف هستند.

دانشجویانی که قصد دارند اقامت دائمی اخذ نمایند باید بکوشند ضمن اشتغال با مجوز OPT کارفرمایی را بیابند که آن­ها را برای اخذ مجوز اشتغال حرفه­ای موقتی H-1B حمایت کند.

شما می­ توانید به مدت حداقل ۶ سال در وضعیت H-1B بمانید.

ضمن اشتغال با مجوز H-1B می­ توانید جهت اخذ ویزای کاری مهاجرت تجربۀ کافی کسب نمایید.

اخذ ویزا معمولاً نیاز به یک پیشنهاد کاری دارد و هیچ کارگر آمریکایی نباید برای آن کار وجود داشته باشد.

ویزاهای دانشجویی ایالات متحده

سفارت آمریکا ویزاهای دانشجویی ایالات متحده را صادر می­کند. از آنجا که اخذ ویزای آمریکا ممکن است فرآیندی طولانی باشد، توصیه می­شود که در زمانی مناسب پیش از موعد شروع دوره­ی تحصیلی در آمریکا درخواست بدهید.

با این حال توجه داشته باشید که سفارت­ ها نمی ­توانند ویزای دانشجویی شما را بیش از ۱۲۰ روز پیش از تاریخ شروع دوره­ی تحصیلی صادر کنند.

دانشجویان تا ۳۰ روز پیش از تاریخ شروع دورۀ تحصیلی خود نمی­ توانند وارد آمریکا شوند.

برای اینکه واجد شرایط ویزای دانشجویی ایالات متحده شوید باید در کشوری در خارج از آمریکا ساکن باشید و قصد خود را جهت بازگشت به محل اقامت خود پس از فارغ­ التحصیلی نشان بدهید.

همچنین باید از لحاظ مالی تضمین کنید که می­ توانید هزینه­ های تحصیل خود را تأمین نمایید.

انواع ویزاهای دانشجوئی آمریکا

دو نوع ویزای دانشجویی وجود دارد:

ویزای دانشجویی F-1

ویزای دانشجویی F-1 مخصوص دانشجویان تمام وقتی است که در یک دورۀ زبان یا دانشگاهی ثبت­ نام می­ کنند. دانشجویان دارندۀ ویزا F-1 می­ توانند در تمام طول دورۀ تحصیلی خود به اضافۀ دو ماه در آمریکا اقامت داشته باشند. پیش­نیاز ویزا دانشجویی F-1 یک دورۀ تحصیلی تمام وقت و اتمام تحصیلات تا تاریخ انقضای ذکر شده در فرم l-20 است.

ویزای بازدیدکننده­ی تبادلی J-1

ویزای J-1 مخصوص دانشجویانی است که جهت اتمام دورۀ تحصیلی نیاز به آموزشی عملی دارند که در کشور مبدأ آن­ها وجود ندارد. آموزش باید مستقیماً با دورۀ تحصیلی مرتبط باشد. ویزا J-1 دانشجو را مستلزم می­ کند که پس از حداقل ۲ سال بعد از پایان تحصیلات در آمریکا به کشور خود بازگردد.

جهت اطلاعات بیشتر دربارۀ درخواست ویزای تحصیلی در آمریکا لطفاً با سفارت آمریکا در کشور خود تماس حاصل نمایید.

مجوز کار دانشجویی در آمریکا

دانشجویان بین­ المللی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آمریکا می­ توانند به صورت پاره وقت تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. شاید در طول سال نخست فقط بتوانند در محیط دانشگاه نظیر باشگاه مدرسه، کافه تریا، کتابفروشی یا کتابخانه کار کنند. ۱۰ تا ۱۵ ساعت کار در هفته برای تأمین هزینه­ های شخصی و کتاب کافی است ولی کل هزینه­ های تحصیل را پوشش نخواهد داد.

پس از سال نخست تحصیل در آمریکا ممکن است بتوانید برای سمتی به عنوان دستیار ارتباطات residential assistant (RA) درخواست بدهید.

یک فرد RA به امور مسکن دانشجویان و به عنوان یک رابط جهت پاسخ دهی به پرسش­ها و مسائل دانشجویان عمل می­کند. در عوض مسکن رایگان و احتمالاً یک برنامه­ی غذایی یا مستمری ناچیزی به او تعلق می­گیرد.

به علاوه دانشجویانی که سال نخست تحصیل خود را به اتمام رسانده ­اند ممکن است برای آموزش عملی CPT درخواست بدهند که این اجازه را به دانشجویان می­ دهد به عنوان انترن یا کارآموز در برنامۀ آموزشی یا کاری در خارج از دانشگاه به مدت ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

چنانچه متأهل هستید و با ویزای دانشجویی F-1 در آمریکا تحصیل می­کنید همسر شما نمی­ تواند در آمریکا اشتغال یابد ولی اگر دارای ویزای دانشجویی J-1 باشید ممکن است همسر شما بتواند مجوز کار موقت اخذ کند.

پس از فارغ­ التحصیلی در آمریکا شاید بتوانید برای آموزش عملی اختیاری (OPT) درخواست بدهید. این دوره به شما اجازه می­دهد به مدت ۱ سال پس از آزمون نهایی در رشته­ ای مرتبط با رشتۀ تحصیلی خود در آمریکا کار کنید. اگر کارفرما تداوم اشتغال شما را در آمریکا تائید کند مجوز OPT شما ممکن است تمدید شود.

 

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم که چگونگی کار دانشجویی در امریکا را برای شما بررسی کنیم و اینکه دانشجویان به چه صورت می توانند مشغول به کار شوند را برای شما به صورت کلی بیان کنیم . اما به شما پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات در زمینه کار دانشجویی در آمریکا با وکیل مهاجرت به آمریکا در تماس باشید و سپس اقدام نمایید و تمامی سوالات و نکات در مورد کار دانشجویی در آمریکا را از ایشان جویا شوید.

 

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *