کار دانشجویی در برزیل

دانشجویان خارجی در برزیل مایل به کار دانشجویی در برزیل هستند و با توجه به اینکه نظام تحصیلی برزیل به صورت خصوصی برای دانشجویان بین المللی ارائه می شود لذا نیاز به کار دانشجویی در برزیل بیش از سایر کشورها احساس می شود. برای کار دانشجویی در برزیل شرایط خاصی وجود دارد که دانشجویان خارجی می بایست از این شرایط و قوانین آگاهی داشته باشند. البته در نظر داشته باشید کار دانشجویی در برزیل و بسیاری از کشورها نیمه وقت می باشد و تنها درصدی از هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می دهد. در این مقاله قوانین کار دانشجویی در برزیل برای دانشجویان بین المللی بیان می شود. جهت تحصیل در برزیل و مهاجرت تحصیلی به برزیل توصیه می شود با وکیل مهاجرت به برزیل مشورت نمایید و شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در برزیل را نیز بررسی نمایید. اخد اقامت برزیل پس از تحصیل مشروط به انجام اقداماتی است که یکی از مهم ترین این اقدامات استخدام و کار در برزیل است.طبق قانون جدیدی که در تاریخ ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶ تصویب شده است دانشجویان خارجی که مایل هستند اقامت خود را در برزیل تمدید نمایند می بایست یکبار مراجعه به کشور خود داشته باشند و ویزای کار برزیل را اخذ نمایند. شرط اصلی اخذ ویزای کار برزیل این است که دانشجو تجربه کاری در حین تحصیل داشته باشد و همواره مشغول به کار باشند. در ۱۱ سال گذشته تعداد دانشجویان خارجی که جهت تحصیل وارد خاک برزیل شده اند ۶۰ درصد افزایش داشته است و بیشترین تعداد دانشجویانی که جهت تحصیل در برزیل اقدام می نمایند از کشورهای کلمبیا، پرتغال، فرانسه و آنگولا هستند.

چرا تحصیل در برزیل؟

اقتصاد کشور برزیل یک اقتصاد نوظهور در جهان است و یکی از پنج کشور BRICS (یک گروه بین المللی متشکل از روسیه، هند، برزیل، چین و آفریقا) است. برزیل یک کشور پهناور و آرام با سواحل بسیار زیبای ریو دو ژانیرو است. بیش از ۲۶۰۰ دانشگاه دولتی و خصوصی در برزیل وجود دارد و دانشجویان اروپایی اجازه تحصیل رایگان در برزیل دارند. در رتبه بندی QS بهترین دانشگاه برزیل دانشگاه سائوپائولو است که رنکینگ ۱۳۲ را به خود اختصاص داده است و پس از آن ریودوژانیرو با رنک ۲۷۱ قرار دارد. دوره کارشناسی در دانشگاههای برزیل ۴ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکترا ۳ ساله است. ویزای تحصیلی برای یک سال صادر می شود و تا پایان تحصیل قابل تمدید می باشد. زبان رسمی برزیل پرتغالی است و ۹۰ درصد مردم به زبان پرتغالی صحبت می کنند اما زبان انگلیسی در مدارس خصوصی و بسیاری از دانشگاهها متداول است و اغلب رشته های دانشگاهی به دو زبان پرتغالی و انگلیسی به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می شود.

کار دانشجویی در برزیل

تسلط به زبان پرتغالی به دانشجویان خارجی برای کاریابی و کار دانشجویی بسیار مؤثر است. در حال حاضر رشته های امور مالی، IT و مهندسی در همه مناطق برزیل مورد نیاز است. اقتصاد برزیل هفتمین اقتصاد بزرگ جهان است و سائوپائولو محبوب ترین مقصد برای کار کارگران خارجی است در حالی که شرکت های چند ملیتی متعدد در این شهر فعالیت دارند. صنایع اصلی برزیل کشاورزی، معدن، تولید و خدمات است. این کشور تولید کننده بزرگ قهوه، اتانول، نیشکر و صادر کننده سویا، کفش، وسایل نقلیه موتوری، قهوه و سنگ آهن است. در حال حاضر کمبود نیروی کار در مشاغل مهندسی، مدیریت محیط زیست، متخصصان فناوری اطلاعات وجود دارد.

شرکت های بزرگ: بانکو برادسکو، واله (آهن و فولاد)، پتروبراس (عملیات نفت و گاز)، JBS (پردازش مواد غذایی)، BRF، ایتاوسا، اولتراپار Participacoes (عملیات نفت و گاز)

اجازه کار حین تحصیل در برزیل به دانشجویان بین المللی داده می شود و دانشجویان می توانند به صورت پاره وقت در حین تحصیل مشغول به کار باشند. البته داشتن مهارت زبان پرتغالی در پروسه کاریابی بسیار مؤثر است و دانشجویانی که به زبان پرتغالی مسلط هستند شانس بالاتری برای کار دانشجویی دارند. به طور معمول اجازه کار در حین تحصیل برای زمان مشخص در نظر گرفته می شود به طوری که دانشجویان در مقطع کارشناسی ۱۰ ساعت، در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰ ساعت و در مقطع دکترا ۳۰ ساعت اجازه کار قانونی دارند. برای دانشجویانی که پس از پایان تحصیل قصد کار در برزیل را دارند ۶ ماه فرصت کاریابی در نظر گرفته می شود اما همانطور که در ابتدا به این نکته اشاره شد جهت تغییر نوع ویزا به ویزای کار احتمال یکبار ورود به کشور مبدأ دانشجو وجود دارد. درامد حاصل از کار دانشجویی هزینه تحصیل و زندگی را به طور کامل پوشش نمی دهد اما تأثیر زیادی در تجربه کاری و تقویت مهارت زبان دانشجو خواهد داشت. معمولأ دانشجویان خارجی در برزیل پس از چند ماه موفق به کاریابی و استخدام در مشاغل پاره وقت می شوند زیرا در بدو ورود تسلط زیادی به زبان پرتغالی و آشنایی با محیط ندارند. پیش از ورود به برزیل نیز دانشجو می بایست تمکن مالی برای هزینه های یکساله تحصیل و زندگی خود را در حساب بانکی اعلام نمایند.

همانطور که توضیح داده شد کار دانشجویی در برزیل به دانشجویان خارجی برای کسب تجربه کاری و تقویت مهارت زبانی بسیار کمک کننده خواهد بود اما بهتر است دانشجویان پیش از اقدام در ابتدا کشورهای مختلف را از جهت شرایط کاری و اقتصادی بررسی نمایند. قطعأ در مقایسه کشورهایی که تحصیل با هزینه همراه است کشورهای انگلیسی زبان همچون کانادا، آمریکا و انگلیس انتخاب بسیار بهتری هستند لذا توصیه می شود پیش از هر اقدامی با وکیل مهاجرت و مشاورین  با تجربه مشورت نمایید. به طور معمول جهت کار دانشجویی در برزیل مؤسسات کاریابی در برزیل به دلیل هزینه بالای اقدام کمک زیادی به دانشجویان نخواهند کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در برزیل، بورسیه تحصیلی در برزیل و مهاجرت تحصیلی در برزیل می توانید به مقالات دیگر همین سایت مراجعه کنید و یا با مؤسسه MIE تماس بگیرید.

نگارنده: میرزاآقایی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *