کار دانشجویی در فرانسه

کار دانشجویی در فرانسه

همانطور که مطلع هستید راه های مهاجرت گوناگون می باشد .یکی از بهترین گزینه ها جهت مهاجرت به فرانسه مهاجرت تحصیلی می باشد .دغدغه اصلی برای مهاجرت از طریق تحصیل در این کشور ، کار دانشجویی در فرانسه است برای تامین گوشه ای از مخارج تحصیل و زندگی دانشجویی که مشغول به تحصیل است . کار دانشجویی در فرانسه همانند سایر کشورها شرایط و قوانین خاصی دارد . بهترین نکته در مهاجرت تحصیلی به فرانسه این می باشد که تقریبا هزینه تحصیل رایگان است ،  اما هزینه های زندگی بسیار بالا است ، لذا دانشجو را ملزم به انجام کار دانشجویی در فرانسه می کند .در این مقاله ما سعی بر آشنایی شما عزیزان با شرایط و قوانین کار دانشجویی در فرانسه داریم .برای کسب اطلاعات لازم  جهت کار دانشجویی در فرانسه با ما همراه باشید .

فرانسه یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی با فرهنگی بسیارغنی می باشد . زبان رسمی این کشور فرانسوی است و ازجمله کشورهای حوزه یورو است . باید توجه داشت که سیاست های سختگیرانه دولت کشور فرانسه مهاجرت به این کشور را کمی دشوار کرده است اما با بهره مندی از وکلای مهاجرتی که آشنایی کامل با قوانین بین المللی دارند امکان پذیر است . قابل توجه ترین نکته برای مهاجرت تحصیلی به کشور فرانسه هزینه های تحصیل رایگان در این کشور می باشد .

باید توجه داشت لزوم اخذ پذیرش ازدانشگاه های فرانسه دارا بودن مدرک زبان مورد نیاز کشورفرانسه و موفقیت در آزمون ورودی DELF می باشد . مدرک مورد نیاز زبان در کشور فرانسه B1 فرانسوی است و اگر دانشجویی نتواند این سطح زبان را برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه ارائه دهد باید حدود یک سال دوره های زبان فرانسه را در این کشور بگذراند . در همه مقاطع تحصیلی در کشور فرانسه و حتی در هنگام تحصیل در دوره زبان دانشجو اجازه کار حین تحصیل را دارد .

 

مقاطع مختلف تحصیلی و میزان اجازه کار در کشور فرانسه :

دولت فرانسه در قوانین خود به دانشجویان خارجی که در این کشور مشغول تحصیل هستند در طول سال حداکثر ۹۶۴ ساعت اجازه کار ضمن تحصیل را می دهد .۹۶۴ ساعت برابر با ۶۰ درصد طول زمان عادی کار در کشور فرانسه می باشد .هر دانشجوی خارجی پس از ثبت نام در یکی از دانشگاه های کشور فرانسه و عضویت درسازمان تامین اجتماعی این کشور می تواند شروع به کار ضمن تحصیلی کند . امکان کار ضمن تحصیل برای همه مقاطع تحصیلی و حتی دوره زبان نیز می شود .دانشجو می تواند ۲۰ ساعت کار ضمن تحصیل بپردازد . اما توصیه می شود بر طبق قوانین طبق مقطع تحصیلی برای وقت کافی داشتن جهت مطالعه بپردازد .

_مقاطع لیسانس در کشور فرانسه به مدت ۳سال ( ۶ ترم ) به طول می انجامد  و دانشجو در این مقطع ۱۰ ساعت در طول هفته اجازه کار ضمن تحصیل را دارد .

_مقطع فوق لیسانس در کشور فرانسه به مدت ۲ سال (۴ ترم ) به طول می انجامد و دانشجو در این مقطع درطول هفته اجازه ۲۰ ساعت کار ضمن تحصیل را دارد .

_ مقطع دکترا در کشور فرانسه به مدت ۳ سال (۶ ترم ) به طول می انجامد و دانشجو در این مقطع در طول هفته اجازه ۳۰ ساعت کار ضمن تحصیل را دارد .

 

اجازه کار دانشجویی در کشور فرانسه :

از اولین سال ورود به دانشگاه در فرانسه امکان دریافت اجازه کار به مدت حداکثر ۹ ماه تمدید برای دانشجو می باشد .البته در تعطیلات دانشگاهی این مجوز به صورت ۳ ماهه صادر می شود .

برای درخواست مجوز کار دانشجویی متقاضی باید به اداره منطقه ای کار محل سکونت خود مراجعه نمایند .برای ارائه مدارک باید در اداره کار حضور یابد زیرا ارسال مدارک از طریق پست امکان پذیر نمی باشد .

مدت  زمان برای دریافت اجازه کارحداکثر ۳ هفته می باشد . لذا متقاضی باید حداقل ۳ هفته  قبل از شروع قرار داد کاری اقدامات لازم جهت دریافت مجوز کار  را انجام دهد .

 

مدارک موردنیاز برای دریافت مجوز کار دانشجویی در فرانسه :

_قرار داد کاری که کارفرما آن را تایید کرده باشد .

_مشخصات فردی ،کارت اقامت ، گذرنامه

_کات دانشجویی

_گواهی عدم استفاده از بورسیه تحصیلی در کشور فرانسه

_مدارک مربوط به محل زندگی

_پاکت تمبر شده با نام و آدرس متقاضی

_درخواست کتبی متقاضی کار برای اجازه کار دانشجویی

اداره کار در کشور فرانسه دانشجو

 

قرار داد کار ضمن تحصیل در فرانسه :

قرار داد کار به منظور حمایت از متقاضی در برابر کارفرما و همچنین رفع اختلاف بین آنها می باشد . از سوی دیگر برای دریافت مجوز کار در فرانسه ارائه قرار داد کاری الزامی می باشد .

در قرار داد کار باید موارد زیر حتما ذکر گردد ؛

_عنوان کار

_میزان حقوق و مزایا

_طول مدت زملن کار

_ محل کار

_ایام و ساعات کار

 

کار دانشجویی در داخل دانشگاه های فرانسه :

دانشجویان خارجی می توانند در موسسات آموزش عالی کشور فرانسه مشغول به کار شوند .کار دانشجویی در داخل دانشگاه شامل موارد زیر می باشد ؛

استقبال دانشجویی ، کمک و همراهی دانشجویان کم توان جسمی ،کمک در آموزش ، کاربردهای به فن آوری نوین و انفورماتیک ، مشارکتهای فرهنگی ، علمی ، ورزشی و اجتماعی ، ارائه و گسترش دوره های آموزشی .

قرار داد کار دانشجویی در داخل دانشگاه برا ی مدت حداکثر ۱۲ ماه منعقد می شود ، در فاصله زمانی ۱ سپتامبر تا ۳۰ ژوئن که در این تاریخ به مدت ۶۷۰ ساعت می باشد . و در فاصله زمانی ۱ ژوییه تا ۳۱ اوت حداکثر ۳۰۰ ساعت اجازه کار وجود دارد .

نحوه انجام کاردر داخل دانشگا به شکلی برنامه ریزی شده که متناسب با حجم درسی دانشجو می باشد و دانشجو برای برنامه های تحصیل و پژوهش هیچ دغدغه خاطری ندارد .

 

 

میزان دستمزد کار دانشجویی در فرانسه :

باید توجه داشت که در آمد کار دانشجویی در فرانسه تنها کمک برای خرج زندگی می باشد .در کشور فرانسه به حداقل دستمزد SMIC گفته می شود که در ازای هر ساعت کار حداقل ۲۱٫۶ یورو ( قبل از کسر مالیات و حق تامین اجتماعی ) می باشد .

هزینه های زندگی دانشجویی در فرانسه :

کشور فرانسه از کشور های گران قیمت در دنیا محسوب می شود . دولت فرانسه برای دانشجویان در مواردی مثل ، خوابگاه ،حمل و نقل ، ورزشی، کتابخانه و… تخقیفاتی قائل شده است اما باز هم با توجه به تخفیفات هزینه زندگی دانشجویی بالاست .

متوسط هزینه های زندگی دانشجویی در پاریس ،پایتخت این کشور و همچنین شهرهای بزرگ ۱۱۰۰ یورو و در سایر شهرها ۸۰۰ یورو در هر ماه می باشد .

 

از مطالبی که در این مقاله ذکر شده می توان این نتیجه را گرفت که ، مهاجرت تحصیلی به فرانسه از آن جهت که تحصیل در این کشور رایگان می باشد مناسب است اما از جهت اینکه هزینه های زندگی بسیار بالا است دانشجو ملزم به کار دانشجویی در فرانسه می باشد با این حال کار دانشجویی در فرانسه نمی تواند تمامی هزینه های سنگین زندگی در این کشور را پوشش دهد . توصیه ما این است که جهت تحصیل رایگان به کشورهایی مانند آلمان و اتریش بیشتر بیاندیشید و تحقیات لازم را انجام دهید. آن چیز که برای مهاجرت بسیار مهم می باشد اقدام برای مهاجرت از طریق موسسه MIE است . موسسه MIE برای مهاجرت تمامی را ه های مهاجرت را در نظر می گیرند و بهترین گزینه را برای شما با توجه به علایق و شرایطتان از طریق قانونی پیش می برند . موسسه MIE با دارا بودن وکلای زبده مهاجرتی و آشنایی با قوانین بین الملل بهترین انتخاب برای انجام اقدامات لازم جهت  مهاجرت می باشند .

 

 

نگارنده: علیرضا واقفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *