کار در یونان

کار در یونان

 

کشور یونان در جنوب غربی اروپا واقع شده و دارای تاریخی کهن و مهد تمدن غرب و دموکراسی است یونان از کشورهای عضو اتحادیه شنگن بوده و دروازه ورود مهاجران آسیایی و آفریقایی به اروپا می باشد یونان با جاذبه های توریستی فراوان سالانه گردشگران بسیاری را در خود می پذیرد. سهم بسیار صنعت توریسم در تولید ناخالص و منبع درآمد زایی، به عنوان کشور مهاجر پذیر مطرح شده است لذا برخی مهاجران به دلیل اشتغال زایی که این صنعت ایجاد کرده قصد ورود به این کشور برای کار را دارند مضافا اینکه یونان از پیشگامان تساوی حقوق زنان و مردان در محل کاراست و چون با زنان مهاجر که برای کار به یونان می رود برخورد مناسبی می شود بسیاری از خانمها نیز خواهان اشتغال به کار در یونان هستند. البته بیشتر مهاجرانی که در یونان استخدام می شوند از حق اشتغال برخوردار نیستند چرا که کار برای مهاجران در حوزه شنگن تابع قواعد ویژه ای است و کشور یونان هم که در سالهای اخیر بحران مالی و اقتصادی شدیدی را پشت سر گذاشته، از این قاعده مستثنی نیست.

اقامت کاری در یونان برای افرادی که اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپایی هستند بسیار سخت است مطابق مقررات مهاجرت یونان اصلاحی سال ۲۰۰۵، این اشخاص برای ماندن بیش از ۹۰ روز در یونان و کار کردن باید ویزای اجازه کار کردن را دریافت نمایند این ویزا نوع D خوانده میشود و به کسانی اعطا میشود که قبلا در یونان به ایشان پیشنهاد کاری شده باشد یا بخواهد به شعبه یونانی شرکتی که در کشور خود در آن کار میکند منتقل شود در خصوص کسانی که قبلا پیشنهاد کاری به ایشان شده است لازم است دفتر نیروی انسانی یونان توانایی متقاضی را تایید کرده باشد بدین نحو که از اتباع یونان یا اتحادیه اروپا کسی را برای گماردن در آن شغل پیدا نکرده اند و شاید از متقاضی ودیعه هم خواسته شود.

برای این منظور متقاضی می تواند با اخذ ویزای توریستی شنگن وارد یونان شده و پس از آن به جستجوی کار بپردازد و به کسانی که به نیروی کار نیاز دارند پیشنهاد کار بدهند اگر موفق به انجام اینکار شدند باید قبل از انقضا مدت ویزا به کشور خود برگردند و بعد برای ویزای اجازه کار اقدام نمایند.این ویزا باید قبل از ورود به یونان از سفارت یا کنسولگری یونان در کشور محل اقامت اقدام کننده کسب شود برخی مدارک لازم برای این کار عبارتند از :

  1. پاسپورت معتبر
  2. قرارداد استخدام
  3. گواهی سلامت
  4. سو پیشینه از پلیس محل اقامت اقدام کننده

لازم به ذکر است اگر مدت ویزا قبل از پذیرفته شدن درخواست برای اجازه اقامت کار منقضی شد متقاضی باید به کشور خود برگردد و این روند اقدامات را دوباره از سر بگیرد.

بعد از اخذ ویزای اجازه کار، و ورود به یونان دارنده ویزا باید ظرف ۳۰ روز برای اقامت اجازه کار به مقامات محلی مثل پلیس مراجعه نماید. علاوه بر این قبل از اقدام برای اجازه متقاضی باید کد مالیاتی از دفتر مالیاتی محل به علاوه کد امنیت اجتماعی از سازمان امنیت اجتماعی دریافت کند اقامت اجازه کار معمولا ۵ ساله است.

شما به محض اینکه اجازه کار بگیرید می توانید شروع به کار کرده و با توجه به قوانین موجود با پرداخت مالیات به دولت به مدت مذکور اقامت کشور یونان را اخذ نمایید و از امکانات و شرایط این کشور استفاده لازم را کرده و در اتحادیه شینگن بدون نیاز به ویزا ورود و خروج داشته باشید .

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *