پناهندگی در آمریکا

 پناهندگی در آمریکا

 

آمریکا کشور آمال و آرزوها، کشوری آزاد و دموکراتیک. همین ویژگی های هر چند کوتاه و مختصر می توانند عواملی باشند که هر پناهجو را به خود جلب نماید. لذا بر آن شدیم در این مقاله به مسئلۀ مهم پناهندگی در آمریکا بپردازیم. قوانین و مقررات پناهندگی در کشورها اصولا با توجه به اینکه اکثر کشورهای دنیا به کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو در خصوص پناهندگان پیوسته اند یکسان می باشد اما ممکن است تا حدودی در برخی مراحل و قوانین و به لحاظ شکلی با یکدیگر تفاوت هائی داشته باشند بنابراین بر آن شدیم که در این مقاله به قوانین و مقراراتی که بر رویۀ پناهندگی در آمریکا ساری و جاری می باشد بپردازیم.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

اما همواره این را در نظر داشته باشید که پناهندگی از سوی وکلای مهاجرتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر اینکه شخص چاره ای جز پناهندگی، پیش رو نداشته باشد و تنها پناهندگی در صورتی به فرد اعطا خواهد شد که فرد، به لحاظ وضعیتی در شرایطی باشد که عنوان پناهندگی بر وی صادق باشد. پناهندگی در آمریکا نیز از این امر مستثنی نمی باشد.

پناهندگی در آمریکا ممکن است که منجر به اخذ تابعیت آن کشور شود اما هرگز از قابل قیاس با سایر طرق مهاجرتی نظیر مهاجرت تحصیلی به این کشور و یا مهاجرت کاری و یا سرمایه گذاری در این کشور نمی باشد که به منظور کسب اطلاعات در خصوص قوانین مربوطه می توانید با وکلای مهاجرتی تماس حاصل نمائید. اما شاید گاهی متقاضی این ادعا را نماید که مهاجرت از طریق پناهندگی بسیار سهل و آسان تر نسبت به سایر طرق مهاجرتی می باشد و به طور مثال ادعا نماید که در صورت مهاجرت تحصیلی، تحصیل در این کشور به لحاظ هزینۀ تحصیل بسیار بالا می باشد اما در پاسخ می توان گفت در صورتیکه متقاضی بتواند رزومۀ خوب تحصیلی ارائه نماید می تواند از بورسیۀ تحصیلی آن کشور استفاده نماید و یا می توانند کشوری را انتخاب نمایند که تحصیل در آن کشور رایگان می باشد. همچنین است در خصوص سایر طرق مهاجرتی.

هدف از این مقاله همانطور که از اسمش پیداست پناهندگی در آمریکا می باشد و اطلاعاتی را هر چند کوتاه و مختصر در اختیار شما خوانندۀ گرامی قرار خواهد داد اما در نهایت در صورت تمایل به کسب اطلاعات کامل و جامع تر در خصوص پناهندگی در آمریکا پیشنهاد می نمائیم با وکلای مهاجرتی تماس حاصل نمائید تا ایشان اطلاعات کافی در خصوص پناهندگی در آمریکا را در اخیتار شما عزیزان قرار نمایند.

 

مقدمه

پیرو مسئلۀ پناهندگی در آمریکا، هر ساله تعدادی زیادی از افراد به دنبال کسب حمایت، بنا به دلایل مختلف نظیر مسائل قومی قبیله ای، نژادی، ملیتی، عضویت در گره های خاص و همچنین بنا به عقاید سیاسی وارد خک دولت آمریکا می شوند. و در نهایت در صورتیکه شرایط بررسی شود و مشخص شود که لایق و مستحق دریافت عنوان پناهندگی می باشید، ممکن است به شما اجازه داده شود که در این کشور بمانید.

پناهندگی در واقع نوعی حمایت و حفاظت می باشد که ممکن است به افرادی اعطا شود که تعاریف مربوط به پناهندگی را با توجه به شرایطی که دارد و آنچه که مطابق با کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو، دارای وضعیتی باشد که شامل حال این موارد شود.

اما به منظور اقدام جهت پناهندگی نیاز هست که فرم I 589 را طی یک سالی که در کشور آمریکا حضور داردید تهیه و تکمیل نمائید. و این را هم در نظر داشته باشید که نیازمند پرداخت هزینه ای برای این منظور نمی باشید. نکتۀ دیگری که بسیار حائز اهمیت می باشد و نیاز هست در ابتدا به این امر پرداخته شود این است که در صورتیکه همسر و فرزند متقاضی اصلی به همراه وی در خاک کشور آمریکا حضور داشته باشند، متقاضی می تواند از طریق همان فرم و در هر زمان قبل از اینکه به پرونده تان رسیدگی شود برای آنها نیز اقدام نمائید. اما یک سری شرایطی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اما در صورتی شخص می تواند برای دریافت حمایت و حفاظت با عنوان پناهندگی در خصوص کشور آمریکا اقدام نماید که شرایط ذیل را دارا باشد:

  • تعاریف مربوط به پناهندگی را دارا باشد و بنا به دلایلی که در بالا به آنها پرداختیم از سوی دولت خود تهدید جانی و مالی داشته باشد.
  • در حال حاضر در خاک کشور آمریکا حضور داشته باشد
  • به نوعی به دنبال پذیرش و ورود به این کشور باشد

و این درخواست پناهندگی ممکن است از کشور مبداء شخص و یا در خود کشور مقصد صورت پذیرد.

اما در ادامه در خصوص مسائل مهمی که ممکن از ذهن هر متقاضی را در خصوص پناهندگی در آمریکا  به خود مشغول دارد خواهیم پرداخت. از جمله مهمترین مسائلی که در این زمینه وجود دارد امکان کار در این کشور می باشد و بسیاری این دغدغۀ ذهنی را دارد که آیا در صورتیکه از طریق پناهندگی نمایند  می توانند برای انجام کار اقدام نمایند یا خیر که در ادامه به این امر خواهیم پرداخت. همچنین به این امر خواهیم پرداخت که منظور از شرایط پنج گانه ای که شامل اعتقادات سیاسی و یا عضویت در یک گروه سیاسی با توجه به قوانین و مقررات کشور آمریکا به چه معنا می باشد.

 

بررسی موارد پنج گانۀ آزار و شکنجه در خصوص پناهندگی

همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم به منظور اینکه شخص بتواند مطابق با قوانین و مقررات در خصوص پناهندگی در آمریکا شخص باید بنا به یکی از دلایل پنج گانه که شامل دلایل مذهبی، ملی، قومی قبیله ای، اعتقادی و یا عضویت در یک گروه خاص متقاضی امر پناهندگی باشد. اما در خصوص سه مورد اولیه که شامل دلایل مذهبی، ملی، قبیله ای می باشد با توجه به انیکه معانی آنها واضح می باشد، به تعریف و بررسی آنها نخواهیم پرداخت. اما می پردازیم به دو مورد باقی مانده که شامل دلایل اعتقادی و همچنین عضویت در یک گروه خاص می باشد که به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. اما ابتدا می پردازیم به دلایل اعتقادی

 دلایل اعتقادی

این امر به این معنا می باشد که شخص اعتقاداتی داشته باشد مقامات صالحۀ کشور تاب و تحمل این اعتقادات را نداشته باشند. و بیشتر اعتقاداتی را شامل می شود که با عقاید و اعتقادات سران اول مملکتی مغایر می باشند. والبته مسلماً باید اثبات نمائید که دولتتان از این مسئله آگاه می باشد لذا صرف اینکه شخص ادعا نماید که به لحاظ اعتقادی از ناحیۀ دولت خود تهدیدی علیه خود می بیند کافی نمی باشد و حتماً نیاز به اثبات آگاهی دولت مذکوره از آن اعتقاد نیاز می باشد. به طور مثال ثابت نمائید که در سخنرانی عمومی و یا از طریق شرکت در اعتراضی علیه دولت خود این امر را به گونه ای بازگو کرده باشید و یا از طریق نوشتار این عمل صورت پذیرد.

عضویت در گروه های خاص

این مورد پیچیده ترین مورد به لحاظ معنائی می باشد و موضوع بسیاری از استدلالات قانونی می باشد. اما گروه اجتماعی گروهی از افراد می باشند که به لحاظ اعتقادی مغایر با نظرات دولت می باشند. این گروه باید در جامعه به عنوان یک نهاد مجزا به رسمیت شنامته شده باشد. اما اگر بخواهیم در این خصوص مثال هائی با ارائه نمائیم این موارد عبارتند از: عضویت در گروه های قوی قبیله ای، عضویت در گروه هائی که مشکلات جنسی و غیره دارند.

اجازۀ کار برای پناهندگان

نکتۀ بسیار مهمی وجود دارد این است که در صورتیکه برای پناهندگی آمریکا اقدام نموده اید به هیچ عنوان نمی توانید به طور هم زمان برای اجازۀ کار در این کشور اقدام نمائید. اما در صورتی می توانید برای کار اقدام نمائید که :

  • ۱۵۰ روز از زمان ارائۀ درخواست برای پناهندگی گذشته باشد.
  • و یا اینکه در خصوص درخواستی که ارائه نموده اید هنوز هیچ تصمیمی صورت نگرفته باشد.

اما به طور کلی در صورتیکه عنوان پناهندگی از سوی دولت آمریکا به شخص اعطا شود می تواند به سرعت نسبت به کار و استخدام در شغل مورد نظر اقدام نمایند. برخی از افراد و پناهجویان ممکن است بخواهند به منظور یافتن شغل به گونه ای سهل و آسان تر، مدارک مربوط به اجازۀ کار را دریافت نمایند که این مدارک با عنوان EAD اقدام نمائید اما این را در نظر داشته باشید که اخذ این مدارک برای افراد پناهجو الزامی نمی باشد. اما در صورتیکه تمایل داشته باشید از این طریق اقدام نمائید نیاز هست تا فرم I765 اقدام نمائید. و این را هم در نظر داشته باشید که در صورتیکه برای اولین بار برای دریافت فرم EAD اقدام می نمائید نیازی به پرداخت هزینۀ خاص نمی باشید البته این امر در صورتی مصداق خواهد داشت که هنوز تصمیم گیری در خصوص مسئلۀ پناهندگی شما به صورت معلق مانده و یا اینکه عنوان پناهندگی به شما اعطا شده باشد.

 

به همراه آوردن خانواده ضمن عنوان پناهندگی

پیرو مسئلۀ پناهندگی در آمریکا، متقاضی پناهندگی ممکن است تمایل داشته باشد همراهان خود را که شامل همسر و فرزندان می شوند را وارد کشور آمریکا نمایند. در این صورت نیاز هست تا فرم I 730 را تهیه و تکمیل نمائید. و همانطور که در بالا نیز اشاره نمودیم نیاز هست تا فرزند زیر ۲۱ سال سن داشته باشد و علاو بر آن فرزند ازدواج نکرده باشد. و نکته ای که وجود دارد این است که این درخواست باید طی دو سال پس از اینکه عنوان پناهندگی اعطا شده صادر شود و امکان تمدید این مهلت زمانی نمی باشد مگر بنا به دلایل بشردوستانه. باز برای درخواست این فرم هم نیازمند پرداخت هزینه ای نمی باشید.

 

اقدام برای دریافت اقامت دائم و یا دریافت گرین کارت

با توجه به قوانین و مقررات مربوط به پناهندگی در آمریکا، پس از اینکه موفق به دریافت عنوان پناهندگی شدید، یک سال بعد می توانید برای دریافت اخذ اقامت دائم و یا دریافت گرین کارت اقدام نمائید. که در این صورت نیاز هست تا فرم I485  تهیه و تکمیل نمائید. حال نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که در صورتی که متقاضی اصلی، به همراه فرم خود برای خانواده و همراهان خود نیز اقدام نموده باشد، در این صورت به منظور اینکه هر یک از افراد خانواده هم بتوانند برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایند نیاز هست که برای هر یک از افراد به صورت مجزا و جداگانه فرم I485 را تهیه و تکمیل نمایند. که باز در این مورد هم همانند سایر موارد نیازمند پرداخت هزینه نمی باشید.

 

پروسۀ رسیدگی به پروندۀ پناهندگی

مطابق قانون امور پناهندگان که در سال ۱۹۹۵ نگاشته شده است، uscis موظف است ظرف مدت ۶۰ روز پس از دریافت درخواست پناهندگی مصاحبه ای را ترتیب نماید. در صورتیکه uscis در جلسۀ ترتیب داده شده تشخیص دهد که شخص صلاحیت لازم برای دریافت عنوان پناهندگی را دارا نمی باشد، قبل از اینکه ادارۀ مهاجرت بخواهد به بررسی پرونده بپردازد، پرونده وارد مرحلۀ خاتمه خواهد شد. بنابراین قاضی رسیدگی کننده به پروندۀ پناهندگی می تواند یا با در خواست پناهندگی با توجه به شرایط و ادلۀ ارائه شده موافقت نماید یا دلایل را انکار نموده و درخواست را رد نماید.

اما در نهایت به منظور اقدام جهت کسب عنوان پناهندگی، همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم  نیاز هست تا فرم I589 مطابق با دستورات عملکرد ارائه شده تهیه و تکمیل گردد. باز به این مسئله اشاره می نمائیم که پر کردن این فرم بدون هزینه می باشد. و می توانید انتظار داشته باشید که در خلال ۱۸۰ پروسۀ درخواست پناهندگی شما رسیدگی شود و تکلیف مشخص گردد.

اگر تقاضای پناهندگی از uscis دارید، نیاز هست تا فرم خود را برای این سازمان ارسال نمائید، اما در خصوص سایر موارد در خود فرم راهنمائی های لازم جهت ارسال به مکان مشخص را راهنمائی نموده است. و در صورتیکه تقاضای خود در خصوص کسب عنوان پناهندگی را در مقابل قاضی امور مهاجرتی مطرح نمائید، نیاز هست که فرم و درخواست مورد نظر را در خود دادگاه مربوط به امور پناهندگی تکمیل نمائید.

 

امکان سفر به خارج از خاک کشور آمریکا

در صورتیکه درخواست پناهندگی در آمریکا را ارائه نموده باشید، و خواهان سفر به خارج از خاک کشور آمریکا می باشید، نیازمند دریافت اجازۀ خروج می باشید تا بتوانید دوباره به این کشور بازگردید. این اجازه با عنوان Advance parole شناخته شده است. اما در صورتیکه این اجازه را کسب ننموده باشید، uscis با ورود آنها مخالفت خواهد کرد و امکان ورود به این کشور را نخواهند داشت. اما در صورتیکه به پروندۀ متقاضی رسیدگی شود و تقاضای وی مورد قبول قرار گرفته باشد می تواند جهت اقدام برای مدارک لازم جهت سفر با عنوان پناهنده اقدام نماید. و این اسناد به شما این امکان را می دهد که به خارج از کشور آمریکا سفر داشته باشید و دوباره به این کشور باز گردند.

 

مدت زمان رسیدگی به پروندۀ پناهندگان

به طور کلی رسیدگی به پروندۀ پناهندگی در آمریکا ممکن است حداقل یک سال به طول انجامد. به طور مثال در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۲۰٫۰۰۰ پرونده به حالت تعلیق ماند تا ۶ سال بعد پرونده ها هنوز به طور کامل رسیدگی نشدند. و در صورتیکه تقاضای پناهندگی از کانال uscis صورت پذیرد، به طور میانگین ممکن است تا دو سال به طول انجامد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی آن داشتیم تا شرایط و قوانین موجود در خصوص امر پناهندگی در آمریکا را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. اما همواره این را در نظر داشته باشید که پناهندگی هیچ گاه از سوی وکلای مهاجرتی پیشنهاد نمی شود مگر در شرایط خاص. لذا بد نیست به منظور کسب اطلاعات کامل و کسب راهنمائی های دقیق مطابق با شرایطتتان با وکلا و مشارین ارشد حقوق تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را در راه صحیح مهاجرت هدایت نمایند.

اما به طور کلی متقاضی امر پناهدگی در آمریکا می تواند تقاضای خود را در ادارۀ uscis و یا دادگاه امور مهاجرین ارائه نماید.  که این امر از طریق تهیه و تکمیل فرم i589 صورت می پذیرد.متقاضی پناهندگی، می توانید همسر و فرزندان خود را نیز به همراه فرم خود وارد خاک کشور آمریکا نماید که در این صورت نیاز هست تا به صورت جداگانه فرم مذکور را برای آنها تکمیل نماید. به طور کلی امکان اجازۀ کار نیز تا زمانی که تکلیف شخص هنوز به طور کامل مشخص نشده باشد، وجود ندارد. همچنین تنها در صورتی شخص امکان خروج از این کشور را دارد اجازۀ مورد نیاز را کسب نموده باشد در غیر این صورت امکان ورود به این کشور را نخواهد داشت.

اما در نهایت همانطور که قبلاً هم ذکر کردیم به منظور کسب اطلاعات کامل تر در خصوص امر پناهندگی در آمریکا بهتر است با وکلای مهاجرتی تماس حاصل نمائید تا بتوانید به طور کاملاً منطقی و صحیح در این خصوص گام بردارید.

 

نگارنده: جیران تاج بخش

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *