بورسیه تحصیلی در آمریکا

بورسیه تحصیلی در آمریکا

 

اخذ بورسیه تحصیلی یکی از موضوعاتی است که متقاضیان تحصیل در کشور های خارجی تمایل زیادی به آن دارند. مؤسسات غیر قانونی زیادی به بهانه اخذ بورسیه تحصیلی در آمریکا برای متقاضیان سفر به این کشور پول های کلانی را از موکلان دریافت می کنند. به همین منظور بهتر است شما متقاضیان عزیز اطلاعات درستی را در زمینه بورسیه تحصیلی در آمریکا از سایت ها و منابع معتبر کسب کنند.شاید بتوان گفت اکثریت افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه های آمریکا را دارند به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی در آمریکا نیز هستند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با انواع بورسیه تحصیلی در آمریکا و شرایط اخذ آن آشنا کنیم.

تحصیل در دانشگاه های آمریکا یکی از راه های گذراندن پروسه اخذ اقامت دائم در این کشور است و گرفتن بورسیه تحصیلی در آمریکا این را دشوار را برای دانشجویان آسانتر می کند و افراد می توانند با هزینه کمتری به اقامت آمریکا دست یابند.

شهریه های دانشگاه های آمریکایی بسته به نوع دانشگاه ۵ تا ۳۰ هزار دلار در سال است که البته تجربه ثابت کرده با پذیرش از دانشگاه های با رنکینگ بالاتر و شهریه بیشتر شانس دانشجو برای دریافت ویزای آمریکا بیشتر است.برای موفقیت در پروسه اخذ بورسیه شما عزیزان نیاز دارید از طریق یکی از نمایندگان دانشگاه مورد نظر در آمریکا ظرفیتی را در international office برای خود رزرو نمائید که اینکار از طریق وکیل شما و نماینده دانشگاه مورد نظر انجام می شود.برای دریافت بورسیه لازم است معدل دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی قابل قبول و ممتاز باشد.همچنین مقالات بین المللی و اختراعات نمونه فرد متقاضی برای موفقیت در این امر حائز اهمیت است. به همین ترتیب انگیزه نامه نیز یکی از مهمترین اجزای این پذیرش محسوب می شود که شما را به admission group  معرفی می کند.توصیه میکنیم شما متقاضی عزیز حتمأ یک توصیه نامه نیز به این مدارک مورد نیاز اضافه کنید که این توصیه نامه میبایست از جانب استادی باشد که از شما شناخت بالایی دارد و در زمینه رشته درخواستی شما فعالیت دارد. مطمئنأ تحصیل فرزندان شما در مراکز آموزشی آمریکا میتواند جلوه های فوق العاده ای همانند فعالیت در مشاغل منحصر به فرد و اقامت دائم در این قاره بی نظیر را به همراه داشته باشد.

حال بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی در آمریکا را بررسی میکنیم.

Scholarship

بورسیه تحصیلی در آمریکا در واقع کمک هزینه مالی است که بر اساس نحوه عملکرد تحصیلی دانشجو به وی اعطا می شود و تنها دانشجویان برجسته با رزومه قابل قبول میتوانند همراه با پذیرش از دانشگاه این بورسیه را دریافت کنند. نوعی از بورسیه فقط به هزینه های تحصیلی اختصاص می یابد و هزینه های زندگی دانشجو را در بر نمی گیرد. بورسیه استانی تحصیلی تمامی هزینه های زندگی دانشجو را نیز پوشش می دهد. البته در رابطه با بورسیه نوع اول در آمریکا در اکثر موارد لازم نیست دانشجو برای دریافت کمک هزینه مالی برای دانشگاه کار کند. بورسیه تحصیلی از سوی دانشگاه ، دولت فدرال یا سازمان های خیریه به دانشجو اعطا می شود. بیشتر دانشگاه ها دارای بخش بورس و کمک هزینه تحصیلی است.

بورسیه های دوره لیسانس

در این مقطع دانشجویان می توانند با توجه به نمره بالای مدرک دیپلم و نمرات ممتاز دروس دانشگاه اقدام به اخذ بورسیه نمایند.همچنین در هنگام گرفتن پذیرش دانشگاه مدرک زبان با نمره کافی مؤثر در اعطای بورسیه است . دانشگاه های آمریکا این شرایط را برای داشجویان دوره لیسانس فراهم کرده که بتوانند با تکمیل فرم درخواست بورسیه برای گرفتن بورسیه تحصیلی اقدام نمایند این بورسیه تحصیلی در ابتدا می تواند به میزان ۲ تا ۵ هزار دلار در سال باشد.

بورسیه تحصیلات تکمیلی

بورسیه تحصیلات تکمیلی در آمریکا انواع مختلفی دارد.معمولا برای دریافت بورس نمره GRE و نمره مدرک لیسانس دانشجو بررسی می شود. نوعی از این بورسیه زمانی اعطا می شود که دانشجو به عنوان research assistant مشغول به کار پژوهشی و تحقیقاتی نزد استاد راهنمای خود شود. ۸۰% دانشجویان PHD و ۲۰% دانشجویان master موفق به دریافت این بورسیه می شوند.RA در واقع پروژه های تحقیقاتی در رشته های فنی و مهندسی را انجام می دهد.

حالت دیگر به شرایطی اختصاص دارد که دانشجو به عنوان teaching assistant دستیاری استاد راهنما را به عهده دارد. وظیفه TA معمولا نمره دادن  ، کمک به دانشجویان و اداره جلسات می باشد . این بورسیه هزینه های زندگی دانشجو را نیز پوشش می دهد. دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی در آمریکا کمتر از ۲۰ساعت در هفته اجازه کار دارند که در اکثر موارد درآمد این کاره پاره وقت حتی بخشی از هزینه های تحصیل در دانشگاه های آمریکا را نیز تأمین نمی کند و شاید بتواند کمک هزینه ای برای تأمین هزینه های زندگی دانشجو در آمریکا باشد.

البته این نکته را نباید از یاد برد که تحصیل افراد در کالج های با رنکینگ بالا در آمریکا کمک بسیار زیادی در رسیدن به بورسیه تحصیلی در آمریکا دارد.به این ترتیب که دانشجویان پس از اتمام تحصیل در این کالج ها از ابتدای تحصیل در دانشگاه های آمریکا میتوانند برای اخذ بورسیه اقدام کنند.

همچنین دانشجویان با شروع تحصیل در دانشگاه های آمریکا پس از گذراندن ۲ ترم نیز می توانند تقاضای بورسیه تحصیلی نمایند که البته باز هم تأکید می شود که نحوه عملکرد دانشجو و رشته تحصیلی وی در اعطای این بورسیه اهمیت زیادی دارد.

میزان بورسیه دریافتی در دانشگاه های مختلف آمریکا متفاوت است. از جمله مهمترین دلایل عدم موفقیت دانشجویان خارجی برای اخذ بورسیه تحصیلی در آمریکا تمایل دولت آمریکا به اعطای این بورسیه به دانشجویان داخلی است. میزان هزینه آموزشی یک دانشجوی خارجی بسیار بیشتر از یک دانشجوی آمریکایی است. همچنین بودجه ای که دولت به دانشگاه اختصاص می دهد به میزان دانشجویان داخلی (آمریکایی) است. در سال های اخیر دانشگاه های آمریکا و کانادا تمایلی به جذب دانشجویان با اعطای بورسیه ندارد مگر اینکه فعالیت های علمی و تحقیقاتی دانشجو بازدهی لازم را داشته باشد.

نکته قابل توجه این است که لازم نیست متقاضیان تحصیل در آمریکا برای اخذ بورسیه هزینه ای پرداخت کنند. متأسفانه وکلا و موسسات نامعتبر بسیاری به بهانه اخذ بورسیه تحصیلی در آمریکا هزینه زیادی از موکلان دریافت میکنند بنابراین شما عزیزان با دریافت اطلاعات معتبر در خصوص بورسیه تحصیلی در آمریکا میتوانید از این حیله ها در امان باشید.

 

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    امیر می گوید:

    سلام خسته نباشید
    من دانش آموز سال سوم هستم و دارم مدارکی برای تحصیل در خارج از کشور آماده می کنم
    در حال حاظر در تکمیل مدارکی مانند مقاله isi و یک اختراع و تافل هستم . اولین کشوری که قصد داشتم کانادا بود ولی با توجه به شرایط دانشگاه هاش نمیشه برای لیسانس بورسیه گرفت , برای همین آمریکا رو انتخاب کردم
    به نظر شما با توجه به شرایطی که از خودم گفتم آیا شانس گرفتن بورسیه تحصیلی برای دوره لیسانس رو دارم ?

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *