بورسیه تحصیلی در روسیه

بورسیه تحصیلی در روسیه

یکی از مواردی افراد متقاضی ادامه تحصیل در روسیه خواستار کسب اطلاع از آن هستند آگاهی از شرایط اخذ بورسیه تحصیلی روسیه می باشد. تحصیل در روسیه امروزه شمار قابل توجهی دانشجوی بین المللی متقاضی تحصیل در دانشگاه های روسیه می باشند. استفاده از طرح های بورسیه تحصیلی در روسیه به دانشجویان بین المللی کمک می کند تا علاوه از برخورداری از نظام علمی آموزشی با کیفیت این کشور تحصیل رایگان در روسیه را تجربه کنند و بخش قابل توجهی از هزینه تحصیل و زندگی در روسیه را پوشش دهند.یه واسطه مهاجرت تحصیلی به روسیه افراد متقاضی می توانند از شرایط مهاجرت کاری ،سرمایه گذاری و اخذ اقامت دائم و نهایتا اخذ تابعیت روسیه و همچنین قوانین مهاجرتی روسیه آگاهی یابند. در این مقاله به معرفی و بررسی طرح های بورسیه تحصیلی روسیه و شرایط اخذ آن خواهیم پرداخت. مهاجرت تحصیلی به روسیه یکی از راه های اخذ اقامت این کشور است از این رو با توجه به قرار گرفتن این موضوع در حوزه تخصصی مهاجرت پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات دقیق و اقدام درباره اخذ اقامت از طریق تحصیل و بورسیه تحصیلی روسیه به کارشناس موسهه MIE و وکیل مهاجرت به روسیه به صورت کامل و تخصصی راهنمایی اخذ کنید تا از شرایط و ضوابط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه به صورت کامل آگاهی یابید.

بورسیه تحصیلی دولتی روسیه برای دانشجویان بین المللی

کشور روسیه هر ساله مجموعه ای از  بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی دولتی را برای افراد متقاضی ادامه تحصیل در  روسیه  اختصاص می دهد، در سال ۲۰۱۵ کشور روسیه تعداد ۱۵٫۰۰۰ نفر را توسط بورسیه های دولتی حمایت مالی نمود.مبلغ اعطایی در ماه ۱۳۰۰ روبل (۲۰ دلار) می باشد.هزینه هایی که بورسیه تحصیلی نحت پوشش قرار میدهد شامل :

۱- شهریه و هزینه تحصیل رایگان در دانشگاه

۲- کمک هزینه خوابگاه دانشجویی و هزینه های بهداشت

در اکثر کشورهایی که بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند در مقاطع بالاتر تحصیلی بورسیه اعطا می شود،کشور روسیه نیز همین شرایط را دارد و معمولا بورسیه تحصیلی در مقاطع دکترا و فوق لیسانس به افراد متقاضی در صورت داشتن شرایط مناسب و تایید از سوی دولت اعطا می شود.اخذ بورسیه در مقطع کارشناسی در روسیه امکان پذیر نمی باشد مگر اینکه فرد متقاضی رزومه چشمگیری داشته باشد که در صورت تایید از سوی دولت روسیه ممکن است بورسیه دریافت کنند.

انواع بورسیه تحصیلی در روسیه

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه های روسیه برای دانشجویان بین المللی
  1. دانشگاه های روسی و آسیایی(SRAS): کمک هزینه های تحصیلی این دانشگاه ویژه دانش آموزات برتر و ممتازی که از کشورهای خارجی و دیگر کشورهای استقلال یافته جهت ادامه تحصیل به روسیه مراجعت کرده اند.
  2. بورسیه تحصیلی بنجامین گیلمن: این بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به افرادی اعطا می شود که در مقطع کارشناسی و یا گذراندن دوره های کارورزی در خارج از خاک روسیه مشغول به تحصیل باشند البته بیش از ۲۷۰۰ کمک هزینه تحصیلی به مبلغ ۵۰۰۰دلار امریکا برای شهروندان روسی که در خارج از خاک روسیه جهت ادامه تحصیل مراجعت نموده اند اعطا می شود و همچنین به دانشجویان بین المللی که در حال تحصیل در روسه به زبان روسی هستند این بورسیه تعلق خواهد گرفت.
  3. بورسیه تحصیلی BP: بورسبه و کمک هزینه تحصیلی BP به افرادی اعطا می شود که در زمینه انرژی و تکنولوژی و اقتصاد روسیه در یکی از دانشگاه های روسیه تحقیق و پژوهش نمایند.این بورسیه هرماه به افراد تعلق میگیرد و افراد باید در نظر داشته باشند این کمک هزینه تحصیلی تنها در موضوعات تعیین شده اعطا خواهد شد و مبالغی که هرماه افراد دریافت میکنند در حدود ۱۵٫۰۰۰-۳۵٫۰۰۰ روبل یا ۲۳۵-۵۵۰ دلار امربکا می باشد.
  4. بورسیه و کمک هزینه شوراهای آمریکا: کمک هزینه تحصیلی پروژه های آموزشی و تحقیقاتی و همچنین پروژه آموزش زبان روسی در مناطق محروم روسیه و یا در کشورهای آسیای مرکزی و اروپای شرقی توسط دانشجویان داوطلب به مدت ۳ الی ۸ ماه اناج می شود.بورسیه اعطایی به ارزش ۵٫۰۰۰ تا ۲۵٫۰۰۰ دلار می باشد که شامل هزینه های بلیط هواپیما،حقوق ماهیانه،بیمه خدمات درمانی و دیگر هزینه های جانبی افراد را تحت پوشش قرار میدهد.

دانشجویان بین المللی متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های روسیه باید در نظر داشته باشند که ادامه تحصیل در این کشور به زبان روسی و انگلیسی می باشد و معمولا افرادی که در دانشگاه های روس زبان تحصیل میکنند واجد شرایط اخذ بورسیه خواهند بود البته احذ بورسیه تحصیلی در دانشگاه های انگلیسی زبان بستگی به نوع رشته و دانشگاه و رزومه تحصیلی فرد متقاضی دارد.ز

بورسیه تحصیلی دانشگاه های خاص برای دانشجویان بین المللی

افراد متقاضی اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاهی باید در نظر داشته باشند اخذ بورسیه در روسیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر خواهد بود.

  • دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ: بورسیه تحصیلی در دانشگاه پلی تکنیک در مقطع ککارشناسی ارشد و به زبان انگلیسی برای افراد متقاضی در دسترس خواهد بود.این بورسیه تمامی هزینه های تحصیل و هزینه خوابگاه و محل اقامت فرد را تحت گوشش قرار میدهد.
  • دانشگاه ایالتی تومسک: در این دانشگاه نیز به مانند دیگر دانشگاه ها کمک هزینه تحصیل برای دانشج.یان بین المللی وجود دارد
  • دانشگاه دولتی اقتصاد ولادی وستک (VSUES): دانشگاه دولتی ولادی وسک برای افراد متقاضی اخذ بورسیه تعداد چکمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته است.ارزش این بورسیه در ماه ۳۰۰۰روبل معادل ۵۰دلار امریکا می باشد که البته به دانشجویان برتر اعطا خواهد شد.
  • دانشگاه اورال فدرال (URFU) : در دانشگاه اورال فدرال در حدود ۶۵ کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان برتر در مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده استواین کمک هزینه تمامی هزینه های تحصیل و اقمت دانشجویان را تحت پوشش قرار خواهد داد.
  • دانشگاه بین المللی المپیک روسیه : بورسیه تحصیلی دانشگاه المپیک روسیه که از سوی رئیس جمهور روسیه بنیان نهاده شد تعداد ۲۰ کمک هزینه تحصیلی را شامل می شود که در مقطع کارشناسی ارشد برای برنامه های دولتی ورزشی و دانشگاهی در نظر گرفته شده است که تمامی هزینه های تحصیلی و اقامتی افراد را تحت پوشش قرار خواهد داد.

بورسیه دولتی روسیه

برخی از گروه های خاص دانشجویان بین المللی و همچنین اتباع روسیه که در خارج از خاک روسیه زندگی میکنند می توانند به طور یکسان از بورسیه های دولتی برای ادامه تحصیل خود برخوردار شوند.افراد متقاضی باید در نظر بگیرند شرایط اخذ بورسیه در هر مقطع تحصیلی تنها یکبار امکانپذیر خواهد بود و برای اخذ بورسیه دولتی بایستی در آزمون ایالتی EGE شرکت نمایند.

دولت روسیه هرسال تعداد ۱۵٫۰۰۰ بورسیه برای افراد متقاضی و واجد شرایط در نظر گرفته است.

 

بورس تحصیلی دولتی

 

  • برخورداری از تحصیل رایگان در طول دوره تحصیل: این نوع بورسیه تمامی هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را تحت پوشش قرار می دهد.مبلغ پرداختی این بورسیه در سال ۲۰۱۶ به طور میانگین در حدود ۱۳۰۰ روبل در ماه بود بعنی در حدود ۲۱ دلار در ماه.
  • محل اقامت دانشجو (خوابگاه یا آپارتمان دانشجویی): بورسیه اعطا شده از سوی دولت می تواند تمامی هزینه های محل اقامت فرد متقاضی را نیز تحت پوشش قرار دهد.دانشجویان متقاضی اخذ بورسیه دولتی در صورتی که رزومه تحصیلی چشم گیری داشته باشند و علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته پزشکی هستند در صورت تایید رزومه آنها از سوی دولت می توانند بورسیه تحصیلی پزشکی روسیه را نیز دریافت کنند.

مواردی که بورسیه دولتی روسیه تحت پوشش قرار نمیدهد شامل:

  1. هزینه سفر و رفت و آمد
  2. هزینه زندگی و خورد و خوراک
  3. هزینه درمان پزشکی

افراد متقاضی اخذ بورسیه در نظر داشته باشند بورسیه تحصیلی دولتی شامل کل دوره تحصیل در دانشگاه می باشد و افرادی که فارغ التحصیل شده اند و جهت تکمیل تحصیلات خود در دوره های کارورزی شرکت نموده اند نمی توانند از این بورسیه استفاده نمایند فقط ممکن دولت روسیه اقامت رایگان در خوابگاه برای این افراد در نظر بگیرد.

افراد متقاضی اخذ بورسیه باید در نظر داشته باشند مبلغ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دولتی روسیه بستگی به نوع رشته و دانشگاه محل تحصیل دانشجو متفاوت می باشد.

با توجه به موارد ذکر شده در باب بورسیه تحصیلی در روسیه و قوانین و ضوابط پیش روی افراد متقاضی اخذ اقامت و تحصیل در روسیه امید است مطالعه مقاله اخیر با موضوع بورسیه تحصیلی در روسیه توانسته باشد دید جدید و کاربردی در خصوص تحصیل در روسیه و اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه در اختیار شما قرار داده باشد. با توجه به مطالبی که گفته شد اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه تابع قوانین و مقررات خاصی است که به جهت تسریع در انجام آن می توانید از وکیل مهاجرت به روسیه بهره بگیرید. همچنین بررسی راه های دیگر مهاجرت به روسیه مثل اخذ اقامت از طریق کار در روسیه و یا سرمایه گذاری در روسیه نیز می تواند برای اخذ اقامت روسیه بسته به شرایط متقاضی روش مناسبی باشد. پیشنهاد می شود در صورتی که تمایل به ادامه تحصیل و اقامت در روسیه را دارید و نسبت به قوانین مهاجرتی این کشور اشراف ندارید قبل از هرگونه اقدام با کارشناسان و متخصصین این حوزه مشورت و همفکری فرمایید.

نگارنده: شهاب مرادی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *