تابعیت افتخاری بلاروس

تابعیت افتخاری بلاروس

مقدمه

در این مقاله قصد داریم تعدادی از روشهای اخذ تابعیت افتخاری بلاروس را شرح دهیم. تابعیت افتخاری چیست؟ از چه روشهایی می توان تابعیت افتخاری بلاروس را کسب نمود؟ آیا تابعیت افتخاری بلاروس به هر شخصی اعطا می شود؟ تابعیت افتخاری بلاروس به چه اشخاصی اعطا می شود؟ آیا اخذ تابعیت افتخاری بلاروس به شرط داشتن اقامت می باشد؟

انواع تابعیت

تابعیت به دو قسم قابل تقسیم بندی می باشد که به شرح آن خواهیم پرداخت:

  1. تابعیت ذاتی
  2. تابعیت اکتسابی

۱- تابعیت ذاتی

تابعیت ذاتی به تابعیتی گفته می شود که فرد به محض به دنیا آمدن به صورت خودکار آن را کسب میکند. در کشورهای مختلف دنیا تابعیت ذاتی به یکی از این دو روش زیر به شهروندان تعلق میگیرد: سیستم خون و سیستم خاک.

 

۲- تابعیت اکتسابی

به تابعیتی گفته می شود که فرد در هنگام تولد آن را کسب نکرده و بعداً به خاطر پدید آمدن برخی شرایط آن را اخذ نموده است که خود به چند دسته تقسیم می شود:

  • تابعیت تحصیلی: به تابعیتی گفته می شود که در نتیجۀ اراده و درخواست فرد متقاضی صادر می شود. مثلا یک ایرانی در آلمان درخواست تابعیت آلمان میکند و در نهایت به او اعطا میشود.
  • تابعیت تبعی: به تابعیتی گفته می شود که شخص نه به اراده خود بلکه به اراده و خواست فرد دیگری دارا می شود. مانند فرزند خوانده ای که بنابر درخواست والدین جدیدش تابعیت پدرخوانده و یا مادرخوانده ی خود را کسب می کند.
  • تابعیت تحققی: به تابعیتی گفته می شود که شخص در نتیجه ازدواج کسب می کند.
  • تابعیت اجباری: به تابعیتی گفته می شود که فرد بر اثر اشغال و فتح کشورش توسط کشوری دیگری و یا تقسیم شدن کشوری به کشورهای کوچکتر دیگر به اجبار کسب می کند. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دیگر کشورهای بلوک شرق از قبیل چکسلواکی و یا یوگوسلاوی سابق را می توان از این نوع تابعیت نام برد.
  • تابعیت افتخاری: به تابعیتی گفته می شود که دولت ها به صورت استثنائی به بعضی از اشخاص بسیار مهم به پاس تقدیر از خدماتی که ارائه داده اند و یا فعالیتی که داشته اند اهدا می کند.
  • تابعیت تجاری: به تابعیتی گفته می شود که بعضی از دولت ها به منظور جلب سرمایه برای توسعه اقتصادی کشورشان در مقابل پرداخت مبلغ قابل توجه ای تابعیت آن کشور را اهدا می کنند.
  • تابعیت مذهبی: به تابعیتی گفته میشود که فرد به دلیل تعلق داشتن به مذهبی خاصی، بلافاصله پس از ورودش به کشوری، تابعیت آن کشور را کسب می کند که می توان از آن کسب تابعیت اسرائیلی پس از پا گذاشتن هر مهاجر یهودی به خاک اسرائیل نام برد.

 

تابعیت افتخاری

تابعیت افتخاری چنانچه در مطالب فوق اشاره گردید قسمی از تابعیت اکتسابی بوده که دولت ها به صورت استثنائی به بعضی از اشخاص بسیار مهم به پاس تقدیر از خدماتی که ارائه داده اند و یا فعالیتی که داشته اند اهدا می کند. مثلاً ایالات متحده امریکا در سال ۱۹۹۶ به مادر ترزا تابعیت امریکایی اهدا کرد و یا کانادا در سال ۲۰۰۱ به نلسون ماندلا تابعیت کانادایی اعطا کرد. کره جنوبی در سال ۲۰۰۲ به مربی هلندی تیم ملی فوتبال خود تابعیت کره ای داد. و یا دولت ایسلند به شطرنج باز معروف امریکایی بابی فیشر در سال ۲۰۰۵ در حالیکه در ژاپن در زندان بود تابعیت ایسلندی بخشید.

لذا تابعیت افتخاری از جمله تابعیت های اکتسابی است که در کشورهای مختلف ممکن است به طرق گوناگون و بنابر قوانین متفاوت اعطا گردد .

تابعیت افتخاری که به نوعی اعطای تابعیت بدون شرط اقامت محسوب می شود ، در جمهوری اسلامی ایران مطابق شرایط احصایی ماده ۹۸۰ قانون مدنی به افراد قابل اعطا می باشد . مطابق این ماده « كساني كه به امور عام المنفعه ايران خدمت يا مساعدت شاياني كرده باشند و همچنين اشخاصي كه داراي عيال ايراني هستند و از او اولاد دارند و يا داراي مقامات عالي علمي و متخصص در امور عام المنفعه مي باشند و تقاضاي ورود به تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران را مي نمايند در صورتي كه دولت ورود آنها را به تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران صلاح بداند بدون رعايت شرط اقامت ممكن است با تصويب هيات وزيران به تابعيت ايران قبول شوند. »

در کشور بلاروس تابعیت افتخاری بر اساس قانون جمهوری بلاروس مصوب ۸ سپتامبر ۱۹۹۵ به افرادی که خدمات برجسته برای این کشور داشته باشند اعطا می گردد . همچنین اشخاصی که خدمات نظامی به این کشور ارائه می کنند می توانند تقاضای تحصیل تابعیت این کشور را نمایند .

نتیجه گیری

پیرو تابعیت افتخاری بلاروس، اخذ تابعیت افتخاری کشورها از جمله طرق اخذ تابعیت می باشد که افراد حائز شرایط مقرر قانونی در کشورهای مختلف می توانند برای اخذ این نوع تابعیت اقدام نمایند . اما مطلب مورد توجه این است که اخذ این نوع از تابعیت ، از آنجا که در کشور های مختلف منوط به داشتن شرایط خاصی گردیده ، امر ساده ای به شمار نمی آید و دولت ها ترجیح می دهند این نوع از تابعیت را به افرادی اعطا نمایند که در گذشته خدمات برجسته به نفع آن دولت داشته و یا آنکه اطمینان حاصل شود که در آینده اعطای چنین خدماتی از جانب آنان حتمی می باشد. در نهایت به منظور کسب اطلاعات کامل تر در خصوص تابعیت افتخاری بلاروس پیشنهاد می نمائیم با وکیل مهاجرت که مسلط به قوانین بلاروس می باشد تماس حاصل نمائید.

نگارنده : شیما احمدی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *