تابعیت کشور آمریکا

تابعیت کشور آمریکا

تابعیت کودکی که به تازگی متولد شده است، یا براساس تابعیت والدین و یا براساس محل تولد تعیین می شود که اولی با نام “سیستم اعطای تابعیت از طریق خون” و دومی با نام “سیستم اعطای تابعیت از طریق خاک” شناخته می شود.

به عنوان مثال در کشور ایران تابعیت از طریق خون و صرفا از پدر به فرزند منتقل می شود. در هر کشوری که مانند ایران تابع سیستم اعطای تابعیت از طریق خون باشد تولد نوزاد در خاک آن کشور از پدر و مادری که تابعیت آن کشور را ندارند (و مثلا به عنوان توریست وارد آن کشور شده اند) برای نوزاد حقی را ایجاد نکرده و موجب اعطای تابعیت نمی شود.

از جمله دیگر کشورهایی که سیستم خون را مبنای اعطای تابعیت قرار داده اند می توان به انگلیس اشاره کرد.

عمده کشورهای جهان “سیستم اعطای تابعیت از طریق خون” را اجرا می کنند ولی هنوز هستند کشور هایی که محل تولد را نیز مبنای تعیین تابعیت می دانند.

مثال عمده این قبیل کشورها آمریکا است. در واقع اگر کودکی در خاک آمریکا و یا در هر مکان دیگری که تحت پرچم آمریکا است (از جمله کشتی های آمریکایی و سفارت های آمریکا) متولد شود آمریکایی محسوب می شود حتی اگر پدر و مادری غیر آمریکایی داشته باشد. البته کسب تابعیت آمریکا توسط این نوزاد به هیچ عنوان به معنی اعطای تابعیت به پدر و مادر او نمی باشد و کسب تابعیت و حتی اقامت آمریکا توسط والدین چنین نوزادی ممکن است تا سال ها طول بکشد.

باید دانست که اعطای تابعیت با صدور اجازه اقامت به کلی متفاوت است. تابعیت رابطه ای است حقوقی، سیاسی و معنوی بین یک فرد و یک کشور که حتی به حضور فرد در خاک آن کشور متوقف نبوده و رابطه ای عمیق و دوجانبه را شکل می دهد.

تعیین خاک به عنوان تعیین کننده تابعیت نافی انتقال تابعیت از طریق خون نیست و در واقع نوزادی که در آمریکا و از پدر و مادری غیر آمریکایی به دنیا می آید و نوزادی که در خارج آمریکا ولی از پدر و مادری آمریکایی به دنیا می آید هر دو آمریکایی محسوب می شوند.

البته وجود همزمان دو معیار متفاوت برای اعظای تابعیت (یعنی خاک و خون) می تواند باعث بروز پاره ای دردسر های حقوقی نیز بشود و شاید بر همین اساس است که این روز ها برخی از قانونگذاران آمریکایی به این فکر افتاده اند که با حذف قانون اعطای تابعیت از طریق خاک مشکلات ناشی از آن را نیز حذف کنند.

اگر همچنان سوالی در خصوص موضوع مطرح شده در این نوشتار برای شما باقی مانده است می توانید ضمن تماس با مشاورین موسسه MIE آن را مطرح کرده و اطلاعات بیشتری را در این خصوص دریافت کنید.

5 پاسخ
  1. Avatar
    فرزاد محمدی می گوید:

    لطفا بفرمایید از نظر شما مادری که حامله هست و سفری به امریکا میکند و فرزند در امریکا به دنیا ماید تابعیت امریکا به او میدهند

    پاسخ
    • Avatar
      امین نخشبی می گوید:

      سلام و عرض ادب
      بلی آمریکا تابع قوانین خاک می باشد.

      می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر نیاوران ما تماس حاصل فرمایید.
      ۲۲۸۲۹۵۳۸-۴۸

      پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ؛ در خصوص سوال شما به کشورهایی همچون ایتالیا ، مالتا و .. . در صورت کسب اطلاعات بیشتر ، با برقراری تماس با مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا ، یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، اقدام نموده و از مشاوره تلفنی رایگان برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *