تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

شرایط تحصیل پزشکی در آمریکا چیست ؟ چگونه می توان برای تحصیل پزشکی در آمریکا اقدام کرد ؟ هزینه های تحصیل پزشکی در آمریکا چقدر است ؟ آیا  تحصیل پزشکی در آمریکا شرط سنی دارد ؟ آیا تحصیل پزشکی در آمریکا نیازمند مدرک زبان است ؟ آیا تحصیل پزشکی در آمریکا همانند کشورهای دیگر است ؟ این مقاله در باب تحصیل پزشکی در آمریکا نگارش شده و به تمامی سوالات شما در زمینه تحصیل پزشکی در آمریکا و شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل پزشکی در آمریکا پاسخ می دهد .

.

این مقاله به ارائه تاریخچه مختصری از سیستم آموزشی پزشکی در ایالات متحده آمریکا، ساختار آموزشی فعلی، و موضوعات جاری و چالش های پیش روی آمریکا برای فارغ التحصیلان پزشکی امروز نوشته شده است .

ایالات متحده آمریکا با یک سیستم آموزشی قوی ، با بیش از ۱۵۰ دانشکده پزشکی جزو محبوبترین کشورها برای متقاضیان تحصیل پزشکی است . هزاران نفر ازمتقاضیان پزشکی بعد از سپری کردن  برنامه های آموزش پزشکی و تخصصی و پذیرفته شدن در آزمون های استاندارد در طول دوران آموزش، و بسیاری از برنامه های تحقیقاتی آموزشی موفق به اخذ مدرک پزشکی می شوند .

 

متقاضیان تحصیل پزشکی در آمریکا  دو دسته هستند . دسته اول فارغ التحصیلان رشته پزشکی که در واقع در کشور مبدا مدرک پزشکی دارند  و علاقمند به  ادامه تحصیل پزشکی در آمریکا هستند  . دسته دوم آندسته از متقاضیانی  هستند که تمایل به تحصیل پزشکی در آمریکا بعد از اخذ دیپلم دارند .  لازم به ذکر است بدانید که تحصیل پزشکی در آمریکا متفاوت از اکثر کشورهای اروپایی و ایران است .

نکتۀ مهم در مورد تحصیلات در رشته های پزشکی در کشور آمریکا اینجاست که لیسانس علوم پایه ای که شما در ابتدا اخذ مینمایید باید  فقط و فقط در کشور های آمریکا و یا کانادا باشد .(متقاضی نمی تواند  با داشتن لیسانس علوم پایه ای که در ایران اخذ کرده در آزمون دانشگاه های آمریکایی شرکت نماید)

تحصیل پزشکی در آمریکا نیازمند داشتن دیپلم و پیش دانشگاهی است  و باید سن متقاضی زیر ۲۱ سال باشد .  متقاضیانی که بعد از گرفتن دیپلم به آمریکا می روند و تحصیلات مقطع پیش دانشگاهی و یا دوره IB را نیز در آمریکا به اتمام میرسانند پس بعد از سپری کردن دوره IB در آمریکا وارد یک دوره ۴ ساله رشته های علوم پایه م شوند .

 

برای تحصیل در رشته های پزشکی در آمریکا، باید ابتدا از یک دوره کارشناسی پذیرش داشته باشید . شرایط پذیرش در این رشته های در ادامه  ذکر می شود :

معدل بالا دیپلم و پیش دانشگاهی

مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره ۵٫۵ یا تافل ۵۱۱

متقاضیان در صورت نداشتن مدرک زبان ، می توانند ابتدا در دوره های زبان به مدت یک تا دو ترم شرکت کنند.

 

علاقمندان  ورود به دانشگاههای  پزشکی برای دوره تحصیل کارشناسی در رشته های علوم پایه  مانند ( Science )، حرکت شناسی ( Kinesiology ) و رونشناسی ( Psychology ) تحصیل می کنند .

دانشجویان مقطع لیسانس پس ازپایان  سال سوم در آزمون سراسری پزشکی ( Medical College Admission Test ) که به MCAT معروف است ، ثبت نام کرده و در صورت قبولی در این آزمون، وارد دانشکده پزشکی، دندانپزشکی؛ و یا داروسازی می شوند .

دانشجویان پس از چهار تا پنج سال تحصیل در دانشکده های پزشکی، مدرک پزشکی اخذ می کنند. داشتن معدل بالا در مقطع کارشناسی و رزومه قوی از عوامل قبولی در دانشگاههای پزشکی می باشد.

 

در نظر داشته باشید برای ورود به دانشگاه در رشته ی پزشکی  در آمریکا لیسانس علوم پایه باید حتمن چهار ساله باشد و لیسانس سه ساله مورد قبول نیست  . متقاضی با لیسانس سه ساله فقط می تواند در آزمون دندان پزشکی شرکت کند .

فارغ التحصیلان بعد از اخذ لیسانس در رشته های علوم پایه در آزمون MCAT ( این آزمون برای دندان پزشکی آزمون   DCATT) شرکت می کنند در صورت قبولی در این آزمون ها وارد مرحله ی بالینی می شوند .

دوره ی بالینی  برای پزشکان و دندان پزشکان یک دوره ی چهار ساله است  .

تحصیل پزشکی در اکثر کشورها به این صورت است که بعد از اخذ دیپلم  و یا دوره های ALEVEL  و یا پری مدیکال  باید در آزمون ورودی پزشکی عمومی شرکت کنند و در صورت قبولی وارد رشته پزشکی شوند  .

 

دسته دوم  متقاضیان تحصیل پزشکی در  آمریکا فارغ التحصیلان پزشکی عمومی در سایر کشورها  هستند که در کشور مبدا مدرک پزشکی عمومی را اخذ کرده اند تمایل دارند برای تخصص وارد آمریکا شوند  .

این عزیزان باید در آزمون USMLE  شرکت کنند ودر صورت قبولی در آزمون USMLE  می توانند وارد دوره رزیدنتی شوند . چنانچه متقاضی نتوانست در  آزمون USMLE  قبول شود  می تواند در هر سال ۳ بار در این آزمون شرکت کند در صورت  قبولی در USMLE مجوز شرکت در دوره های رزیدنتی به پزشک عمومی داده می شود.

این آزمون در واقع  در سه مرحله برگزار می شود.

فدراسیون هیئت های علوم پزشکی ایالات متحده آمریکا FSMB )Federation Of State Medical Board ) و هیئت ممتحنه علوم پزشکی NBME (National Board Of Medical Examiners) مسئول برگزاری USMLE هستند .

پزشکان عمومی برای ورود به دوره های تخصصی و یا فلو شیپ باید

در آزمون ECFMG ( The Educational Commission For Foreign Medical Graduates) قبول شوند و پس از گذارندن ۲ مرحله آزمون USMLE می توانند  در دانشگاههای آمریکا در مقاطع تخصصی ادامه تحصیل دهند.

این مقاله  در زمینه تحصیل پزشکی در آمریکا نگارش شده و سعی شد مراحل تحصیل پزشکی در آمریکا برای شما بیان شود  . در نظر داشته باشید چنانچه تمایل به تحصیل پزشکی در آمریکا دارید . قبل از گرفتن دیپلم به آمریکا رفته و دوران تحصیلی متوسط را در آمریکا سپری کنید چراکه برای عزیزانی که از ایران به آمریکا می روند شانس زیادی برای قبولی در آزمونهای پزشکی وجود ندارد .

شاید بسیاری از عزیزان با توجه به هزینه های بالای آموزش و زندگی در آمریکا ترجیح دهند دوره پری مدیکال و پزشکی را در کشور انگلستان و یا با هزینه های بسیار پایین تر از آمریکا و انگلیس در کشورهای اروپایی از جمله چک و مجارستان و یا تحصیلات رایگان در آلمان به اتمام برسانند و مستیم وارد دورۀ پزشکی و دندانپزشکی شوند .

درپایان به شما توصیه می شود قبل از هرگونه اقدام  با وکلای مهاجرتی تماس حاصل نمائید تا ایشان شما را به طور کامل در خصوص تحصیل پزشکی در آمریکا هدایت و راهنمائی نمایند.

 

نگارنده: فرناز محمودی

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *