اخذ اقامت برزیل از طریق تولد

اخذ اقامت برزیل از طریق تولد 

آیا قصد مهاجرت و اقامت به برزیل را دارید؟ آیا برزیل برای اخذ اقامت مناسب است ؟ اخذ اقامت برزیل از طریق تولد چگونه است؟

آیا راههای دیگری برای اخذ اقامت برزیل وجود دارد؟ از نظر اقتصادی و شغلی اخذ اقامت برزیل امکانپذیر می باشد؟ آیا اعضای خانواده برای اخذ اقامت در برزیل از طریق تولد می توانند اقدام کنند؟

مهاجرت یکی از فاکتورهای بسیار مهم  و تاثیرگذار در جمعیت و تاریخ  جامعه انسانی در برزیل می باشد. کشور برزیل کشوری مهاجرپذیر است بطوریکه تعداد مهاجران زیادی را در خود جای داده است . لذا برای روشن شدن مهاجرت و تابعیت به یکی از مهمترین سیستم های مهاجرت که اصل خاک می باشد اشاره می نماییم و تفاوت آن را با سیستم دیگری به نام خون مقایسه می کنیم:

یکی از را ههای مهاجرت ازطریق سیستم خون و خاک می باشد که مهمترین و اصلی ترین اخذ تابعیت ازطریق این سیستم می باشد.

اخذ تابعیت از طریق این سیستم در ماده ۹۷۶ قانون مدنی و بندهای آن ذکر شده است.

طبق ماده ۹۷۶ قانون مدنی : اشخاص ذیل تبعه ایران محسوب می شوند ، در بندهای متعدد صور مختلف تابعیت و مبداء را در قانون ایران احصاء کرده است به طوریکه قانون ایران در بعضی موارد روش خاک و در برخی دیگر روش خون را پذیرفته و طبق ماده فوق الذکر نسبت به هر دو روش احکامی بیان کرده است.

موارد مختلف اعمال روش خاک و خون  نیز دو مورد از موارد تابعیت اکتسابی را در این ماده آورده است.

در بند اول ، حکم کلی جهت اعمال روش خاک در نظر گرفته شده است در حالی که در بند ۲ روش خون و در بند ۳ ، ۴ ، ۵ روش خاک را به صورت مشروط قابل اجرا دانسته است ومورد دیگری از موارد اعمال روش خاک در ماده ۹۷۸ قانون مدنی بیان شده است.

-اعمال روش خون طبق قانون ایران:

طبق بند ۲ ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران روش خون یا نسبی پذیرفته شده است زیرا می گوید کسانی که پدر آنها ایرانی هستند اعم از اینکه از اینکه در ایران یا در خارجه متولد شده باشند ، تبعه ایران محسوب می شوند. بنابراین طبق این این بند کافی است پدر ایرانی باشد تا فرزند او نیز ایرانی محسوب شود. خواه در ایران متولد شده باشد ، خواه در خارج از ایران و در این بند مطلقا به تابعیت مادر اشاره ای نشده است.

در حالیکه برخی کشورها برای اینکه شخصی را تبعه خود محسوب کنند سیستم خاک را پذیرفته اند. بطوریکه هر فردی به محض تولد در خاک آن کشور ، جزء تبعه آن کشور محسوب می شود.

لذا کشور برزیل هم از این سیستم یعنی سیستم خاک تبعیت می نماید و جزء کشورهای مهاجرپذیر می باشد زیرا اینگونه کشورها که از سیستم خاک تبعیت می کنند نظام کامن لا (common law) را پذیرفته اند .

برای بهتر بیان شدن مطلب لازم است دو نظام حقوقی کامن لا (common law) و سیویل لا ( civil law) را تشریح نماییم:

ما دو نظام حقوقی اصلی داریم:

یکی بر اساس قانون = سیویل لا ( civil law)

این نظام که از قانون تبعیت می کند و سیستم خون را پذیرفته است  که شامل کشورهای مهاجر فرست می باشد، همانند کشور ایران / فرانسه / اتریش . در ایران قانون مقدم بر رویه قضایی است در حالیکه در اروپا رویه قضایی مبنا است لذا از این رو ایران دارای نظام سیویل لا و مهاجر فرست می باشد . سیستم سیویل لا بر مبنای قانون است. مهمترین ویژگی آن این است که بر مبنای قانون و تدوین مجموع قوانین است که منبع اصلی به شمار می روند به همین خاطر به حقوق نوشته و مدون مشهور است.

یکی بر اساس رویه قضایی = کامن لا (common law)

حقوق مشترک ، حقوق نا نوشته که توسط قضات تدوین شده و در سراسر انگلستان قابل اجرا است. کامن لا پایه و اساس رویه قضایی است و تمام کشورهایی که تحت این نظام هستند جزء کشورهای مهاجر پذیر محسوب می شوند همانند: انگلستان / آمریکا / کانادا / استرالیا . رویه قضایی در کشورهای پیشرفته که دارای نظام کامن لا هستند ، پذیرفته شده است. سیستم کامن لا بر اساس رویه قضایی می باشد  . کشورهایی که بر اساس این نظام عمل می کنند اکثراً مهاجرپذیر هستند و اینگونه کشورها سیستم خاک را پذیرفته اند که کشورهایی نظیر آمریکا /  انگلیس / استرالیا …..

برزیل هم جزء ایالت های آمریکا است که نظام کامن لا در آن اجرا شده و سیستم خاک را پذیرفته است لذا هر طفلی که در خاک این کشور به دنیا بیاید بدون در نظر گرفتن تابعیت والدین،آن فرزند جزء تبعه برزیل محسوب شده وتابعیتش برزیلی می شود لذا ازتمام حقوق و مزایایی که به یک شهروند برزیلی اعطا می شود ، برخوردار خواهد شد. ارز جمله مزایای دیگر تبعه این کشور این است که تا زمانی که فرزند متولد شده زیر ۱۸ سال باشد ، پدر و مادر وی و حتی خواهر و برادرش  به تبع اینکه فرزند تبعه برزیل است  آنها می توانند بعد از یک سال اقامت دائم برزیل  را درخواست نمایند و بعد از یک سال دیگر هم می توانند پاسپورت برزیلی دریافت دارند که در این صورت جزء شهروند برزیل محسوب می شوند.

-مزایا و خدماتی که به تبعه برزیلی تعلق می گیرد به شرح ذیل می باشد:

تحت درمان و بیمه قرار گرفتن مادر و فرزند

پرداخت هزینه های درمانی و بیمارستانی با بیمه  به عبارتی تبعه این کشور کارت سلامت و بیمه را رایگان دریافت می نماید.

شخص تبعه می تواند شناسنامه و پاسپورت ایرانی و برزیلی برای فرزند دریافت کند

والدین و سایر اعضای خانواده آن شخص می توانند اقامت دائم دریافت نموده و بعد از سپری کردن مدت معین می توانند تابعیت این کشور را اخذ نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *