اخذ تابعیت در کشور مجارستان از طریق تولد

اخذ تابعیت در کشور مجارستان از طریق تولد

اساساً رابطه ای است که فی مابین یک دولت و یک شخص حقیقی یا حقوقی علقه ای ایجاد می کند را ” تابعیت ” می نامند که براساس آن شخص به یک کشور منتسب می گردد . این رابطه دارای سه عنصر سیاسی بودن ، معنوی بودن و حقوقی بودن می باشد .

یکی از مهم ترین وجوه اخذ تابعیت ، اخذ آن از طریق تولد می باشد . در این حالت تابعیت شخص از طریق تولد حاصل می شود و این امر کاملاً غیرارادی است.

اخذ تابعیت از طریق تولد به دو صورت امکان پذیر است :

  • اخذ تابعیت از طریق خاک
  • اخذ تابعیت از طریق خون

اخذ تابعیت از طریق خاک بدین صورت است که شخص با تولد در یک کشور می تواند تابعیت آن کشور را اخذ کند . البته در بسیاری از کشورها اخذ تابعیت از طریق تولد در آن کشور مقدور  نیست ؛ بلکه از طریق خون می باشد ؛ یعنی رابطه نسبی از طریق پدر و مادر به شخص منتقل می شود . البته اخذ تابعیت از طریق خون غالباً از طریق پدر می باشد . در مورد کشور ایران نیز در مواد قانون مدنی نیز اینگونه مقرر گردیده است که تولد از پدر ایرانی منجر به اخذ تابعیت می گردد ، لیکن در مورد تولد اتباع بیگانه که از پدر ایرانی نیستند شبهه وجود دارد و رویه به این صورت است که شخص ، شناسنامه ایرانی و به عبارتی تابعیت ایران را اخذ نمی کند . در کشور مجارستان تولد منجر به اخذ تابعیت این کشور نمی شود .

ارائه ی این مطلب که در کشور مجارستان تولد مسبب اخذ تابعیت نمی شود ، نشان دهنده ی این مسئله است که سیستم اخذ تابعیت در این کشور خون می باشد . گفتنی است که سیستم اخذ تابعیت از طریق تولد در بسیاری از کشورها مدام در حال تغییر است ، برای مثال در کشور انگلستان تا چند سال پیش سیستم اخذ تابعیت از طریق خاک بود . برای مثال ، اگر طفلی در کشتی یا هواپیمای انگلستان به دنیا می آمد انگلیسی محسوب می شد ؛ لیکن این موضوع تغییر کرد و اکنون اخذ تابعیت انگلستان براساس سیستم خون می باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *