مهاجرت کاری به ایتالیا

مهاجرت کاری به ایتالیا

مهاجرت کاری به ایتالیا به واسطه شرایط آب و هوایی و فرهنگی، هنری این کشور از دیرباز همواره متقاضی زیادی داشته است. اما در سال های اخیر بواسطه شرایط نامناسب اشتغال در این کشور اقبال برای مهاجرت کاری به ایتالیا کاهش داشته است. با این حال همچنان متقاضیان زیادی در پی کسب اطلاعات در خصوص روش های مهاجرت، بویژه مهاجرت کاری به ایتالیا می باشند. برای بررسی طریقه مهاجرت کاری به ایتالیا می بایست ابتدا قوانین و مقررات اداره مهاجرت و نهاد های مسئول و تصمیم گیرنده در این حوزه را بررسی نماییم. به این منظور مقاله زیر که توسط کارشناسان نگاشته شده و جزئیاتی از فرایند مهاجرت کاری به ایتالیا و اخذ اقامت ایتالیا به حضور تقدیم می گردد. همچنین توصیه می شود چنانچه متقاضی اقدام از این طریق هستید از وکیل مهاجرت به ایتالیا مشورت اخذ نمایید. بعلاوه روش های دیگر مهاجرت به ایتالیا مثل اخذ اقامت تحصیلی در ایتالیا یا مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در ایتالیا را بررسی نمایید تا در نهایت بهترین روش برای مهاجرت به ایتالیا را انتخاب نمایید. برای بررسی مهاجرت کاری به ایتالیا ابتدا باید اجازه اقامت کاری در ایتالیا برای اتباع غیر ایتالیایی را بررسی کنیم.

با داشتن اجازه کار کسانی که از خارج ایتالیا درخواست اجازه اقامت می‌کنند می‌توانند به صورت قانونی زندگی و کار کنند شهروندان اتحادیه اروپا به مجوز کار قانونی برای کارکردن در ایتالیا نیاز ندارند به این علت که حق کار در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا ندارد این افراد به سادگی می توانند بعد از اینکه به این کشور وارد شدند درخواست کارت اقامت ایتالیا کنند کسانی که از خارج از اتحادیه اروپا اقدام می‌کنند باید درخواست اجازه اقامت کاری در ایتالیا نمایند درخواست اجازه اقامت کاری در ایتالیا برای کسی است که برای بیش از سه ماه قصد زندگی و کار در ایتالیا را دارد.

این مجوز به کسی که تبعه غیر از ایتالیا است اجازه اقامت در ایتالیا تحت شرایط خاص را می‌دهد صرف نظر از اینکه کسانی که درخواست اجازه اقامت کار نمی کند پیش یا پس از رسیدن خودشان به ایتالیا این درخواست را انجام دهند می‌بایست ظرف ۸ روز کاری به اداره مهاجرت محلی که در آن اقامت می ‌گزینند گزارش کنند این فرایند در برخی از استان ها در اداره پست نیز قابل پیگیری و انجام است. اجازه اقامت در اداره پلیس محل ورود فرد صادر می شود و به این منظور نیاز است فرد متقاضی اقدام به پر کردن فرم درخواست تعیین نوع مجوز نماید. احراز و اثبات شناسایی فرد، اثر انگشت، عکس و سایر مدارک معتبر در اداره پلیس رسیدگی می گردد.

هرنوع مجوز اقامت اعم از اقامت کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری و … ممکن است روند شکلی و فرایند خصوص به خود را برای تهیه و ارائه مدارک داشته باشد. مجوز اقامت کارت هوشمند الکترونیکی است که به منظور جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری موارد امنیتی و اطلاعاتی در سطح بالایی در آن رعایت شده است. پس از تایید صلاحیت متقاضی برای دریافت کارت اقامت متقاضی رسیدی دریافت می‌کنند که تا زمانی که کارت اقامت اصلی صادر شود همان حقوق کارت اقامت برای افراد خواهد داشت. طول مدت اجازه اقامت کاری در ایتالیا معمولا ۱۲ ماه است و در صورت تمدید قرارداد کاری یا تغییر کارفرما اقامت نیز تمدید می شود. دارندگان اجازه آمد دسترسی به خدمات و مزایای دولتی نیز دارند.

فرآیند درخواست اجازه اقامت کاری

در هر ایالت و استان ایتالیا اداراتی وجود دارند که مرکز خدماتی دولت در آنجا به شمار می روند. این ادارات یا دفاتر مسئول بررسی و ارزیابی کلی تمام مراحل کار در مورد استخدام کارگران خارجی در ایتالیا می باشد. اعتبار کارفرما، تخصص شخص متقاضی و ارتباط آن با شغل پیشنهادی کارفرما، شرایط شخصی فرد متقاضی و حقوق درنظر گرفته شده مواردی است که ادارات مذکور پیش از اتخاذ تصمیم آن را بررسی و ارزیابی می نمایند.

پیش از این که درخواست اجازه اقامت ارائه شود کارفرمای ایتالیایی باید درخواست تایید اجازه کار از نزدیک‌ترین دفتر مهاجرتی استان انجام دهد. متقاضی اخذ مجوز کار در ایتالیا ملزم به ارائه مدارک مشخصی است و کارفرما مسئولیت پیگیری درخواست را به عهده دارد. کارفرما می بایست یک نسخه قرارداد فی ما بین نیروی کار و کارفرمای پیش از ارائه درخواست مجوز کار در ایتالیا تنظیم و طرفین آن را امضا نمایند. چرا که این مدارک به اداره مهاجرت ایالتی شرکت‌ها ارسال می‌شود و در آنجا متقاضی اجازه استخدام نیروی کار خارجی دریافت خواهد کرد. شخص متقاضی کار در ایتالیا بهتر است تمام این مراحل را از محل اداره دیپلماتیک (سفارت یا کنسولگری) در کشور خود نماید.

به طور کلی در بحث اقامت کاری کشور ایتالیا سه نوع ویزا برای اتباع کشورهای خارجی در نظر گرفته است.

  • اجازه اخذ اقامت کاری برای کسانی که در ایتالیا پیشنهاد شغلی دارند (فرد با داشتن پاسپورت، عکس، مدارک پزشکی، گواهی عدم سوء سابقه کیفری و قرارداد کارفرمای اسپانسر می تواند به سفارت ایتالیا در کشور متبوع خود مراجعه و ویزا اخذ نماید.)
  • اجازه اخذ اقامت کوتاه مدت برای جست و جو برای کار (علاوه بر داشتن مدارک شناسایی و مدارک مورد نیاز سفر باید گواهی تمکن مالی برای پرداخت هزینه های جاری خود برای زندگی در ایتالیا را ارائه نماید.)
  • اجازه اخذ اقامت برای خود اشتغالی (متقاضی اخذ این نوع ویزا نیز باید علاوه بر ارائه مدارک شناسایی شخصی برای اثبات صلاحیت خود مجوزهای رسمی مرتبط با اشتغال در شرکت و یا فعالیت در حوزه های کسب و کار وبیزینس ارائه کند و همچنین می بایست طرح کسب و کار خود را به اتاق بازرگانی ایتالیا ارسال و تاییدیه بگیرد)

طول دوره رسیدگی به ویزای کار توسط سفارت نزدیک به ۸ هفته خواهد بود که بعضاً به واسطه بررسی بیشتر یا اعتبار کارفرما ممکن است بیشتر یا کمتر از این مدت نیز انجام شود. با توجه به اینکه حداقل حقوق برای یک شخص در ایتالیا نزدیک به ۸٫۵۰ یورو می باشد، در آمد متوسط در ایتالیا برای افراد عادی نزدیک به ماهیانه ۱۶۰۰ یورو و برای تکنسین یا کسی که دارای سوابق کاری نسبتاً خوبی است ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو و برای افراد متخصص بیش از ۷۰۰۰ یورو می باشد که در این مورد تحصیلات شخص، سوابق کاری و از همه مهم تر تسلط به زبان ایتالیایی فاکتور های اصلی به شمار می روند.

بیشترین مشاغلی که در ایتالیا دارای طرفداران بسیار زیادی است معماری، آشپزی، طراحی صنعتی، طراحی و دوخت لباس، کارهای بیمه و خدمات، مهندسی (مکانیک، انرژی و فناوری اطلاعات) مدیریت منابع انسانی و آشپزی و هنر می باشد که در این میان رشته های مربوط به مدیریت و آموزش عالی جزو پردرآمدترین مشاغل به شمار می روند.

همچنان که در خلال مقاله فوق نیز اشاره شد اشخاصی که دارای پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در ایتالیا باشند و یا قصد انجام خوداشتغالی در این کشور را داشته باشند برای مهاجرت کاری به ایتالیا مشکلی ندارند. اما بدیهی است که آگاهی از قوانین ایتالیا و جزئیات موارد ذکر شده و مدارک مورد نیاز برای سفارت الزامی است و مراجعه به وکیل مهاجرت به ایتالیا از این حیث راه گشای مسیر مهاجرت کاری به ایتالیا می باشد. حین مراجعه به وکیل مهاجرت می توانید از قوانین مربوط به طرق دیگر مهاجرت به این کشور حصول اطلاع فرمایید.

نگارنده: فرشاد پورآذر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *