اقامت اتریش از طریق ازدواج

اقامت اتریش از طریق ازدواج

برای اخذ اقامت اتریش ازطریق ازدواج چه شرایطی لازم است؟ آیا می توان برای اقامت اتریش از طریق ازدواج اقدام کرد؟ چگونه میتوان از طریق ازدواج اقامت و تابعیت اتریش را دریافت کرد؟ از چه راههایی می توان اقامت اتریش از طریق ازدواج را دریافت نمود؟

به طورکلی برای اخذ تابعیت و اقامت راه های متفاوتی وجود دارد یکی از طرق آن ازدواج است که در بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی مقرر شده : هر زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند تبعه ایرانی محسوب میشود. با توجه به اینکه این بند ماده قانون ایران براساس اصل خون میباشد بدین معنا که اگر زنی با هر تبعه ای که هست با مرد ایرانی ازدواج کند تابعیت ایران را کسب می نماید. این بند به تابعیت اکتسابی که بر اثر ازدواج حاصل میشود، اشاره دارد که برای روشن شدن مطلب به تابعیت اکتسابی (la nationalité Derivée) میپردازیم.

در تحصیل تابعیت اکتسابی گاه اراده شخصی تاثیری بر تغییر تابعیت ندارد و گاهی تا حدودی ناشی از اراده شخصی است و در مواردیست که شخص خود تقاضای تحصیل تابعیت جدیدی بنماید. این تابعیت اکتسابی حالت های مختلفی دارد که برمبنای مبحث مربوطه به یک نوع آن که تغییر تابعیت بر اثر ازدواج و ارادی میباشد مورد بررسی قرار می دهیم.

امروزه اکثر قوانین پذیرفته شده که بخاطر حفظ وحدت خانواده، زن و شوهر باید دارای یک تابعیت باشند. بنابراین اگر زن و مردی که میخواهند با یکدیگر ازدواج کنند دارای دو تابعیت مختلف باشند، معمولا تابعیت مملکت متبوع شوهر بر زن تحمیل میشود زیرا در غیر این صورت زن از حقوق و مزایایی که شوهر و فرزندانش در مملکتی بهره مند هستند، به علت اختلاف تابعیت محروم خواهد بود و در نتیجه منر به بروز مشکلاتی میشود چون تابعیت یک امری سیاسی است نه یکی از موارد خصوصی. لذا هر دولتی هرگونه بخواهد در این مورد تصمیم میگیرد. بعضی گفتند تغییر تابعیت از طریق ازدواج از اراده خود زن ناشی میشود زیرا زنی که با مردی خارجی ازدواج کرده به طور ضمنی تابعیت او را نیز قبول کرده است. بطور کلی میتوان گفت دولت هایی که تغییر تابعیت براثر ازدواج را برای زن الزامی دانستند،آنرا به عنوان یکی ازآثار عقد ازدواج قبول کرده اند. به همین جهت معمولا پس از طلاق یا فوت شوهر، زن میتواند به سادگی به تابعیت اصلی خود بازگردد. طبق بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون ایران بطوری که در مبحث قبل اشاره شد، اراده زن در این مورد تاثیری ندارد، حال اگر دولت متبوع زن پس از ازدواج بازهم اورا تبعه خود بداند، در این صورت زن دارای دو تابعیت میشود. از ماده مذکور اینگونه استنباط میشود که ازدواج باید به صورت قانونی واقع شود بدین معنی که سجل احوال زن طبق ماده ۹۳۳ قانون مدنی توسط کنسولگری ایران تعیین و ثبت شده باشد.

برای کسب تابعیت کشور متبوع باید مدت معینی در کشور مربوطه اقامت اخذ نماییم و بعد از سپری شدن مدت معینه شخص میتواند تابعیت همسر و کشور متبوع را کسب نماید. لازم به ذکر است که کسب تابعیت اتریش از طریق خون است.

حال با روشن شدن تابعیت و اقامت به شرح اقامت اتریش از طریق ازدواج می پردازیم :

سیستم ثبت احوال در اتریش بر اساس وقایع تولد، ازدواج و وفات است و زبان رسمی این کشور آلمانی است. فقط ازدواج های مدنی در اتریش قانونی است هرچند که ممکن است مراسم مذهبی با مراسم مدنی انجام شود. از طریق ازدواج با شهروند دولت اتریش ( اعم از زوج و زوجه) نمیتوان بلافاصله گذرنامه اتریشی دریافت نمود و عضو شهروند اتریشی شد. برای اخذ اقامت از طریق ازدواج چه با مرد اتریشی و چه زن اتریشی شخص باید از طریق تکمیل و ارایه درخواست و فرم مربوطه به کنسولگری و همچنین ارایه اسناد و مدارک مربوطه اقدام نمایند. طبق ماده ۹۷۰ قانون مدنی ایرانیان مقیم خارجه برای امر ازدواج موظفند نزد کنسولگری های ایران حاضر شوند تا در آنجا عقد ازدواج واقع و ثبت گردد. برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج طبق شرایط حقوقی چنانه فردی با شخصی از کشور اتریش ازدواج کند میتواند اقامت کشور مذکور را پس از سپری نمودن مدت مشخص کسب نماید و نیز میتواند این اقانت را به اقامت دایم تبدیل نموده و سپس اخذ تابعیت کشور فوقالذکر را کسب بنماید. اشخاص ممکن است تحت شرایطی با یک تبعه خارجی اعم از زوج و زوجه ازدواج کنند شرایطی که دولت متبوع مقرر میکند جهت ازدواج لازم الاجرا است. البته شرایط مقدماتی و تشریفاتی هرچند به صورت صوری باشند مطابق شرایط همان دولت اقامتگاه آنان است که اجرای تشریفات و مقدمات ازدواج توسط مامورین کنسولی ایران در کشور متبوع صورت میپذیرد و تحت شرایطی فردی بدین صورت ازدواج مینماید تابعیت دولت مقیم را بدست خواهد آورد. در این شرایط اگر زوج یا زوجه از اتباع خارجی باشند وظیفه ماموران کنسولی به شهروند دولت مزبور محدود میشود و در اجرای عقد نسبت به فرد دیگر قانون ساکت است.

در مورد لوکزامبورگ چنانچه شخص با یک نفر که تبعه آن کشور است، ازدواج کند آن شخص میتواند تقاضای اقامت این کشور را بنماید. البته تابعیت با اقامت متفاوت است و معمولا طول مدت اخذ ویزا برای همسر مقیم یا همسر تبعه یک کشور متفاوت است. البته چنانچه شما با یک تبعه اتریشی یا یک مقیم اتریش که فقط اقامت دارد ازدواج نمایید مدت اخذ ویزا زمان خاص خود را میطلبد.

تابعیت در اتریش بر مبنای سیستم خون است بنابراین شخصی که با تبعه اتریش ازدواج میکند و بعد از مدت معیین اقامت وی به تابعیت اتریشی تبدیل میشود و طفل متولده از والدین اتریشی بدون توجه به محل تولد وی، طفل اتریشی محسوب میشود. البته صرف تولد طفل در اتریش نمیتواند به عنوان سندی برای کسب تابعیت این کشور بشمار آید. لذا کسب تابعیت اتریشی به وسیله والدین علی الاصول فرزندی که از والدین اتریشی متولد میشود خود به عنوان شهروند اتریشی بشمار میرود.

 

 

شخص پس از ازدواج رسمی با شهروند دولت اتریش یا قرار همزیستی رسمی، محضری (در مورد همجنس گرایان) شما میتوانید به عنوان همسر یا هم زیست تقاضای اجازه اقامت بنمایید. البته پس از طی ۶ سال زندگی مشترک که ازاین ۶ سال، باید ۵ سال آن به طور سکونت مداوم در اتریش بوده باشد و با داشتن سایر شرایط( داشتن تسلط به زبان آلمانی/ درآمد کافی برای زندگی/داشتن محل سکونت مناسب/عدم سوء پیشینه کیفری/قبولی در آزمون ویژه شهروندی … ) تقاضای حق شهروندی بنماید که در نهایت این تقاضای شهروندی منجر به اخذ تابعیت این کشور میشود. به عبارت دیگر اگر دو سال یا بیشتر از زمان ازدواج زوجین بگذرد برای کسب تابعیت باید به مدت ۳سال دیگر در آنجا اقامت داشته باشند و در صورتی که مدت ۵ سال یا بیشتر از زمان زادواج آنها بگذرد، زوج یا زوجه اتریشی حداقل به مدت ۱۰ سال در این کشور اقامت کند که ممکن است دراین صورت از کسب اقامت این کشور صرف نظر کند.

  • شرایط دریافت تابعیت و شهروندی اتریش:
  • داشتن اقامت قانونی به مدت ۱۰ سال
  • نداشتن منع اقامت موقت در داخل و در کشور دیگر منطقه اقتصادی اروپا در یک سال گذشته یا اخراج ازاین کشور
  •  نداشتن محکومیت قضایی در داخل و خارج از کشور و نداشتن جرایم اداری مهم
  •  دارا بودن شغل مناسب و درآمد کافی جهت امرار معاش
  •  قطع علقه از تابعیت قبلی
  •  آگاهی از نظام دموکراسی اتریش و وین
  •  داشتن مدرک و دانش زبان آلمانی در حد B1
  •  افرادی که ۳۰ سال مداوم در اتریش زندگی کردند
  •  افرادی که مداوم تا ۱۵ سال اجازه اقامت در اتریش را داشته باشند
  •  مدارک و شواهد نشان دهنده شغل و حرفه در اتریش
  •  داشتن والدین اتریشی
  •   سال اقامت قانونی و مستمر و تولد در اتریش
  •  کسب رتبه و مقام های فوق العاده در انجمن های علمی، اقتصادی، هنری و ورزشی در جهت منافع ملت اتریش

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *