اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد

اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد

مقدمه:

اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد چگونه است؟ چه شرایطی برای اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد وجود دارد؟ اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد به چند صورت می باشد؟ در مقاله حاظر  نظر به این است که اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد را بررسی نموده.. به طور کلی تابعیت رابطه سیاسی، حقوقی، معنوی هر شخص با دولتی معین است. هر شخصی حداقل تابعیت یک کشور را دارد. دولتها راجع بهاخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد به یک نحو عمل نمی کنند زیرا بعضی از دولتها تابعیت طفل را از روی تولد(سیستم خاک) و بعضی دیگر از روی تابعیت والدین (سیستم خون) معین می نمایند. پرتغال نیز سیستم خون را به عنوان اصل پذیرفته است. گاهی نیز پیش می آید که به واسطه تعارض بین قوانین تابعیت کشورها، شخص دارای تابعیت مضاعف (یا حتی متعدد) می شود.اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد تنها سبب تابعیت در پرتغال نمی باشد. تحصیل تابعیت از طریق ، ازدواج، فرزند خواندگی، تقاضا، از جمله موارد دیگر تحصیل تابعیت در پرتغال می باشد.

 تاریخچه تابعیت پرتغال

تاریخچه تابعیت پرتغال به سال ۱۱۲۸ میلادی، زمانی که افونسوهنریک به پادشاهی رسید و اعلام حکومت پادشاهی در این کشور نمود برمی گردد. در این دوران پادشاه این کشوراعلام نمود که پرتغال کشوری مستقل و آزاد است وکسانی که قصد اقامت در این کشور را دارند می توانند به این کشور مهاجرت نمایند اخذ تابعیت از طریق تولد تنها سبب تابعیت در پرتغال نمی باشد. تحصیل تابعیت از طریق ، ازدواج، فرزند خواندگی، تقاضا، از جمله موارد دیگر تحصیل تابعیت در پرتغال می باشد.

اخذ تابعیت پرتغال از طریق تولد

به طور کلی می توان بیان نمود طفلی که والدین او خارجی ولی در پرتغال به دنیا آمده باشد، نمی تواند تابعیت پرتغال را کسب نماید مگر والدین او به طور قانونی به مدت ده سال در این کشور اقامت داشته باشند. البته این مدت ده سال برای والدینی که به طور رسمی تبعه کشوری باشند و به زبان پرتغالی مکالمه نمایند به شش سال کاهش می یابد.

اخذ تابعیت از طریق سیستم خون

در این سیستم، طفلی که از والدین پرتغالی باشد تبعه پرتغال می باشد حتی اگر در این کشور به دنیا نیامده باشد.

اخذ تابعیت پرتغال ازطریق تقاضا::

افرادی که در پرتغال ده سال اقامت داشته و به زبان پرتغالی مسلط باشند و نیز سن آنها بیش از ۱۸ سال باشد و حضور فعلی در اجتماعات ملی داشته باشند، می توانند برای تابعیت این کشور اقدام کنند.

فرزندان زیر ۱۸ سال کسانی که تابعیت پرتغال را کسب می کنند می توانند برای اخذ تابعیت این کشور اقدام نمایند.

اخذ تابعیت پرتغال از طریق ازدواج:

کسانی که با اتباع کشور پرتغال ازدواج کرده باشند می توانند تابعیت پرتغال را کسب کنند البته مشروط بر آنکه به زبان پرتغالی آشنا و با آداب و رسوم اجتماعی این کشور هماهنگی داشته باشد.

اخذ تابعیت پرتغال از طریق فرزند خواندگی

فردی که توسط اتباع پرتغال به فرزند خواندگی انتخاب می شود می تواند تابعیت پرتغال را اخذ کند.

تابعیت مضاعف در کشور پرتغال

قانون پرتغال تابعیت دوگانه را به رسمیت می شناسد لذا اگر اتباع پرتغال تابعیت کشور دیگری را تحصیل نمایند نیازی به ترک تابعیت اصلی خود ندارند. و نیز افرادی را که تحصیل تابعیت پرتغال را می کنند مجبور به ترک تابعیت کشور اصلی خود نمی کنند.

حقوق و تکالیف اتباع پرتغال

حق رای دادن و مشارکت در مسایل سیاسی از زمان رسیدن به سن هجده سال تمام

منع تبعید از پرتغال

قادر به گرفتن گذرنامه پرتغال

رای دادن در رفراندوم

حق حمایت دیپلماتیک

حق داوطللب شدن برای انتخابات و پذیرش مسولیت های سیاسی

نتیجه گیری

دولتها راجع به اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد به یک نحو عمل نمی کنند بعضی از دولتها تابعیت طفل را از روی تولد(سیستم خاک) و بعضی دیگر از روی تابعیت والدین (سیستم خون) معین می نمایند. سیستم اصلیاخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد  بر اساس نظام خون است و اگر شخصی از والدین پرتغالی متولد شود تبعه پرتغال می شود پرتغال سیستم خاک را نیز به صورت فرع پذیرفته است.امیدواریم این مقاله در باب اخذ تابعیت پرتغال از طریق سیستم تولد مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

نگارنده: الهام مطهری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *