بورسیه تحصیلی در ایتالیا

 بورسیه تحصیلی  در ایتالیا

 

چرا ایتالیا؟ آیا ایتالیا کشور مناسبی برای مهاجرت و تحصیل میباشد؟ راه های اخذ بورسیه ی تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا، شرایط اخذ بورسیه ی تحصیلی و  مدارک مورد نیاز جهت اخذ بورسیه ی تحصیلی در کشورایتالیا از جمله موضوعات اصلی برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های معتبر ایتالیا میباشد. اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا به همراه اخذ بورس تحصیلی ایتالیا امریست که در سالهای اخیرمورد توجه بسیاری از هموطنان عزیز قرار گرفته است.

اگر بدنبال اخذ ویزاهای تحصیلی هستید خبر خوش این است که فارغ از اینکه نمرات و معدل تحصیلات مقاطع قبلی تان چگونه است، میتوانید با ارائه چند مدرک بسیار ساده، از دانشگاه های ایتالیا بورسیه های تحصیلی دریافت کنید.

ایتالیا کشوری در جنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه یافته و جزو هشت کشور صنعتی محسوب میشود. کشور ایتالیا به واسطه عضویت در اتحادیه اروپا دارای استاندارد های بالایی در زمینه های مختلف از جمله بهداشت، خدمات اجتماعی، پوششهای بیمه ای و سایر موارد می باشد. کشور ایتالیا به عنوان یکی از برترین کشور های اروپایی که تحصیل در دانشگاه های آن توسط دولت این کشور تامین می شود از دیرباز مورد توجه بوده است. در رتبه بندی دانشگاههای جهان در سال ۲۰۱۳ بر اساس سیستم QS، پانزده دانشگاه ایتالیا جایگاهی را از آن خود کرده اند و نام دو دانشگاه این کشور در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان به چشم می خورد.

تحصیل در ایتالیا  و همچنین اخذ بورسیه تحصیلی دانشگاه های ایتالیا برای متقاضیان تحصیلی در هر سه مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری امکان پذیرمیباشد. یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در سایه تحولات سیاسی اخیر و در نتیجه بهبود روابط ایران و ایتالیا رخ داده است، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ایتالیا در برخی از رشته ها از مقطع لیسانس می باشد. اخیراً با موافقت مقامات سفارت ایتالیا، امکان تحصیل در این مقطع نیز همراه با تسهیلات ویژه کمک هزینه برای دانشجویان ایرانی مهیا می باشد. البته لازم به ذکر است که برخی از رشته های ارائه شده در این کشور منوط به قبول شدن در آزمون سراسری هستند اما در برخی از دیگر رشته ها، نظیر مدیریت و اقتصاد و رشته علوم مهندسی امکان تحصیل بدون آزمون امکان پذیر است.

بورسیه های تحصیلی ایتالیا در ۳ حالت به افراد اعطا میشود، بورسیه ی ۱۰ هزار یورویی که کاملا هزینه های زندگی و شهریه ی دانشگاه شخص را پوشش میدهد و مقداری را هم میتوان پس انداز نمود، بورسیه ی ۵ هزار یورویی که علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه کمی هم میتوان ذخیره نمود، و بورسیه ای که شهریه دانشگاه را کاملا پوشش خواهد داد. بورسیه ی دیگری که مربوط به دانشجویان دکترا میشود مبلغ حدوداً ۱۳ هزارو ۴۰۰ یورو میباشد.

حال سوالی که مطرح میشود این است که شرایط لازم جهت گرفتن این بورسیه تحصیلی در ایتالیا چیست؟ اگر شما متقاضی تحصیل در ایتالیا، نشان دهید که درآمدتان و یا درآمد شخصی که تحت تکفل او هستید در ایران سالیانه از مرز ده هزار یورو تجاوز نمیکند، یا در خانه استیجاری زندگی میکنید، میتوانید هزینه ی تحصیل خود و همچنین امکاناتی همچون خوابگاه دانشجویی دانشگاه های ایتالیا به همراه وعده غذایی را از دانشگاه ایتالیا دریافت نمائید. از مزایای این کمک هزینه این است که هیچ گونه تعهدی برای بازپرداخت آن به دولت ایتالیا وجود ندارد و در حقیقت، یک کمک بلاعوض محسوب میشود.

همزمان با شروع اخذ پذیرش در دانشگاه های ایتالیا، برای افرادی که شرایط بورس را دارا باشند، نسبت به دریافت بورسیه اقدام خواهد شد. منظور از شرایط ، داشتن وضعیت علمی قابل قبول و یا نداشتن شرایط اقتصادی لازم برای ادامه تحصیل میباشد که در این گونه حالات در اکثر موارد نتیجه بورس همزمان با صدور پذیرش، مشخص خواهد شد.

قابل ذکر میباشد اگر شما متقاضی محترم این بورس تحصیلی را از ایتالیا دریافت کنید موظف هستید سالیانه تعداد واحد خاص درسی را با موفقیت بگذرانید.

در زیر به مدارک لازم جهت اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی کشور ایتالیا اشاره میکنیم:

  • فیش حقوقی پدر به همراه ترجمه آن
  • شناسنامه پدر (اگر در قید حیات نیستند شناسنامه سرپرست خانواده، برای اطمینان گواهی فوت پدر یا شناسنامه هم به همراه داشته باشید)
  • اجاره نامه
  • گواهی فیش حقوقی پدر به یورو

همچنین موارد زیر در امتیاز بندی تاثیر دارد:

  • خواهر یا برادر زیر ۶ ماه دارید و پدر و مادر هر دو سر کار هستند و بچه در خانه تنها هست.
  • با ذکر درصد هر کدام از پدر و مادر معلول باشند.
  • با ذکر درصد اگر محصل معلول باشد.
  • پدر و مادر محصل یکی یا هر دو فوت کرده اند، یا جدا شده اند.
  • یک نفر یا چند نفر دیگر در خانواده در حال تحصیل دانشگاهی در یک شهر دیگر هستند .

لازم به ذکر است، محدودیت سن برای اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا یکی از عواملی است که باید به آن توجه داشت. در توافقنامه فرهنگی و اجرایی دو جانبه به محدودیت سنی ۳۵ سال برای اخذ کمک هزینه تحصیلی اشاره شده است. با این وجود، این محدودیت سنی برای متقاضیانی که خود مدرس زبان ایتالیایی هستند و فعالانه در آموزش این زبان مشغولند صدق نمی کند. طبق مفاد مندرج در این موافقتنامه کمک هزینه های تحصیلی به هیچ عنوان به افرادِ زیر ۱۸ سال تعلق نمی گیرد.

عنایت فرمائید که دانشجوی مقطع لیسانس دانشگاه ایتالیا اجازه کار در هفته ۱۰ ساعت و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا محدوده ای ۲۰ و ۳۰ ساعت در هفته را دارا میباشند. همچنین پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری به پارامترهای متفاوتی نظیر سطح آگاهی فرد از زبان کشورها ، تجربه کاری ، ویژگی های شخصی فرد ، زمان ورود شخص به آن کشور برمیگردد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که دانشجویانی که قصد اخذ اقامت دائم ایتالیا را پس از اتمام دوره تحصیل دارند پروسه بسیار سختی را با توجه به قوانین مهاجرتی ایتالیا پیش رو دارند .

 

12 پاسخ
    • Avatar
      امین نخشبی می گوید:

      سلام و عرض ادب
      نیاز به یکسری مدارک از قبیل فیش حقوقی پدر در دو سال اخیر و… می باشد
      می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر نیاوران ما تماس حاصل فرمایید.
      ۲۲۸۲۹۵۳۸-۴۸

      پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ، شما می توانید راسا ، با مراجعه به کشور ایتالیا و یا از طریق موسسه حقوقی ما اقدام جهت اخذ این نوع بورس تحصیلی نمایئد . در صورت کسب اطلاعات بیشتر ، با برقراری تماس با مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا ، یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، اقدام نموده و از مشاوره تلفنی رایگان برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      جهت اطلاع از شرایط و مشاوره با دفتر نیاوران در تماس باشید
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با دفتر نیاوران تماس حاصل نمایید با تشکر
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  1. Avatar
    محمدرضا می گوید:

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    چند تا سوال داشتم
    ۱- این ۵ هزار یورو شامل چه چیزهایی میشه؟ فقط هزینه دانشگاه هستش یا شامل هزینه غذا و خوابگاه هم میشه
    ۲-سوال دوم اینکه این ۵ هزار یورو برای چه مدت زمان تحصیل ما هستش برای کل ۶ سال تحصیل هستش یا جور دیگه ایی هستش
    با تشکر

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با دفتر نیاوران تماس حاصل نمایید با تشکر
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  2. Avatar
    مهتاب می گوید:

    آیا با بورسیه ۱۳ هزار یورویی دکتری می شود یکی از اعضای خانواده مثل پدر یا مادر به همراه دانشجو در کشور ایتالیا اقامت داشته باشد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *