درباره کشور ترکیه

درباره کشور ترکیه

ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه  (Türkiye Cumhuriyeti) ، نقطه تلاقی دو قاره مهم آسیا و اروپا محسوب می شود. ترکیه در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا واقع شده  است ، ترکیه از سه طرف به وسیله دریا احاطه شده است. از نظر وسعت ، ترکیه با ۵۸۰/۷۸۰ کیلومتر مربع مساحت (کمتر از نصف مساحت ایران) سی و پنجمین کشور جهان از نظر وسعت محسوب می شود. ترکیه دو همسایه اروپایی و شش همسایه آسیای دارد.

ترکیه از نظر جغرافایی کشوری کوهستانی و پرباران محسوب می شود. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از حساس‌ترین مناطق جهان ، دارای موقعیت جغرافیایی راهبردی و ویژه است و گذرگاه میان آسیا و اروپا به حساب می‌آید و کشورهای بسیاری ، به ویژه ایران از خاک ترکیه برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌کنند این موضوع موجب رشد و توسعه سریع این کشور شده است. سواحل شمال ، جنوب و غرب ترکیه ، دارای آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های کوتاه و معتدل ، و تابستان های گرم و طولانی می باشد. قسمت های مرکزی ترکیه، خشک و بایر می باشد که میانگین بارش سالانه آن ، کمتر از ۲۵ سانتی متر است.

ترکیه در حال حاضر حدود ۷۲ میلیون جمعیت دارد ، بنابر آخرین آمار موجود در ترکیه حدود ۹۸% جمعیت این کشور را مسلمان و ۲% را مسیحیان و کلیمیان و دیگر ادیان تشکیل می دهند. زبان رسمی این کشور ، ترکی (استانبولی) است که در گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می‌شد و از زمان تشکیل جمهوری ترکیه توسط آتاتورک در سال ۱۳۰۲ هجری خورشیدی (۱۹۲۳) با خط لاتین نوشته می‌شود. ترکیه در میانه دو فرهنگ شرقی و غربی قرار ذارذ. این کشور با توجه به پیشرفت های اخیری که داشته از نظر علمی و دانشگاهی در سطح بالایی قرار دارد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *