شرایط و هزینه های زندگی در فرانسه

شرايط و هزينه هاي زندگي در فرانسه

شرايط و هزينه هاي زندگي در فرانسه، موضوعيست كه در اين مقاله به گوشه هايي از اطلاعات آن پرداخته ايم. شرايط و هزينه هاي زندگي در فرانسه ازجمله مطالبيست كه در سايت هاي بيشمار داخلي و خارجي داده هايي در باب آن منتشر شده است اما جهت آنكه شما دقيق ترين اطلاعات در مورد شرايط و هزينه هاي زندگي در فرانسه را كسب نماييد، پيشنهاد ميكنيم سايت هاي دولتي و جهانگردي معتبر كشور فرانسه را مطالعه نماييد. همچنين ميتوانيد ضمن مطالعه ي اين مقاله، جوياي اطلاعات تكميلي در سايت هاي دفاتر حقوقي معتبر در زمينه ي ارائه ي اطلاعات شرايط و هزينه هاي زندگي در فرانسه باشيد. اطلاعات زير تا لحظه ي نگارش دقيق بوده و ممكن است با گذر زمان به روزتر شده و دچار تغيير اطلاعاتي شود بنابراين توصيه ميشود هرزمان در باب شرايط و هزينه هاي زندگي در فرانسه جستو جو مي نماييد سايت هاي دولتي كشور مذكور را نيز چك نماييد.

کشور فرانسه از نقطه نظر شهرت جزء برترین اهداف تحصیلی دانشجویان بین­المللی در عصر حاضر بحساب می آید. بعضی از برترین دانشگاه­­های جهان در این کشور واقع شده اند. دانشجویان علاوه بر تحصیل می­توانند فرانسوی خود را نیز تقویت کنند، موزه­ها را دیدن نموده و تجربه­ی شرایط زندگی در فرانسه را به کسب نمایند. اکنون به تشریح حدودی از هزینه های زندگی در فرانسه میپردازیم.

از مهمترین مزایای تحصیل در فرانسه نظام شهریه ا­ی آن است.

شهریه­ های تحصیل

شهریه­ ی تحصیل دانشگاه­های دولتی کشور فرانسه با توجه به رده تحصیلی مورد نظرتان متفاوت است. میانگین هزینه ی مقطع کارشناسی به طور سالانه ۱۹۰ یورومی باشد. شهریه­ی رشته­ هایی مانند مهندسی بیش از این مبلغ بوده و در حدود ۶۲۰ یورو سالیانه می باشد. در صورتی که میانگین شهریه­ی گرایشات پزشکی سالانه حدود ۴۵۲ یورو ممکن است باشد. در رده ی کارشناسی ارشد و نیز دکتری، به همین ترتیب است. در حالی که میانگین شهریه­ ی مقطع کارشناسی ارشد هر سال تقریبا ۲۶۰ یورو و مقطع دکتری ۳۹۶ یورو است، باید انتظار داشت شهریه­ ی بعضی رشته­های تخصصی بیش از اینها باشد. شهریه­ در مدارس و یا مؤسسات ممتاز که خودشان شهریه­ها را تعیین می­کنند طبیعتاً بیش از این است (سالانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ یورو). شهریه­ ی دانشگاه­های خصوصی برای هر سال ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ یورو براورد می­شود. شهریه­ ی کالج های کسب و کار و business هم سالانه بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو می باشد. شهریه­ ی مدارس عالی بسته به اینکه خصوصی یا دولتی هستند به طور متوسط سالانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو تخمین زده می­شود.

هزینه­ های زندگی در فرانسه

هزینه­ های کلی زندگی در فرانسه به سبک زندگی شما، محل زندگی مورد نظرتان و اساساً شهری که در آن زندگی خواهید کرد بستگی دارد.

چنان که انتظار می­رود پاریس گران­ترین شهر فرانسه است. در اینجا میانگین هزینه­ های زندگی شهرهای بزرگ فرانسه را ذکر می­کنیم:

  • پاریس: ماهانه بین ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو (گاهی شامل مسکن نیز می­شود، اگر شما در اقامتگاهی دانشجویی ساکن شوید)
  • نیس: ماهانه ۷۰۰ تا ۹۲۰ یورو
  • لیون، نانت، بوردو یا تولوز: ۶۵۰ تا ۸۵۰-۹۰۰ یورو
  • در باقی مناطق فرانسه با صرف هزینه­های کمتر نیز می­توانید از پس زندگی خود بر بیایید (حداقل ۶۰۰ یورو).

مسکن

هزینه های مسکن معمولاً بیشتر از میانگین بین­المللی ۲۰۰-۳۰۰ یورو ماهانه است.

گزینه­ های اصلی مسکن برای دانشجویان در فرانسه عبارتند از:

  • اقامتگاه­های دانشجویی: ماهانه ۱۵۰ تا ۶۰۰ یورو، بسته به دانشگاهی که در آن تحصیل می­کنید شامل امکاناتی نظیر اتاق خصوصی یا مشترک است. حدود ۱۳% از دانشجویان بین­المللی در اقامتگاه­های دانشجویی زندگی می­کنند.
  • اجاره­ی آپارتمان مشترک یا خصوصی: ماهانه ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو، در شهرهای کوچک­تر فرانسه می­توانید آپارتمانی کوچک را به مبلغ ماهانه ۳۰۰ یورو اجاره کنید.

اگر با همسر یا شریک زندگی خود و یا فرزندتان زندگی می­کنید، مبلغ اجاره ماهانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو می­شود و اگر آپارتمانی در مرکز شهر اجاره کنید مبلغ بیشتری را باید پرداخت نمایید. هزینه­ی قبوض خدماتی نیز (برق، آب، اینترنت) ماهانه ۲۰۰ یورو خواهد بود.

  • خانواده­ی میزبان: می­توانید خانه­هایی با مبلغ ماهانه ۲۰۰ تا حدود ۸۰۰ یورو در پاریس بیابید که معمولاً شامل حداقل یک وعده غذایی نیز می­شود.

با توجه به گزارش میزان رضایت­مندی از شرایط مسکن در فرانسه، حدود ۵۸% دانشجویان بین­المللی راضی هستندکه در مقایسه با میزان رضایت­مندی مسکن در اروپا (۶۰%) درصد کمی است.

هزینه ­های غذا

غذای فرانسوی بسیار لذیذ است و در عین حال خیلی گران است. گرانی غذا شاید به این دلیل است که هر وعده­ی غذایی برای فرانسوی­ها به راستی ارزشمند است و طوری غذا را طبخ می­کنند که انگار همیشه هنگام غذا خوردن در حال جشن گرفتن چیزی هستند. با این حال هزینه­ ی غذا در همه­ ی نقاط فرانسه گران نیست. می­توان انتظار داشت که هزینه­ی میانگین خوار و بار در پاریس ماهانه ۲۰۰-۲۵۰ یورو و در سایر شهرها ارزان­تر باشد. هزینه­ ی صرف غذا در ارزان­تر رستوران حدود ۱۵ تا ۲۰یورو است. در رستوران­هایی که غذاهای بسیار لذیذی سرو می­کنند قیمت­های دیده شده روی منو ممکن است خیلی گران­تر باشد. گاهی ممکن است دسر در منو آورده نشده باشد ولی رایج­تر دسر فرانسوی­ها تارت میوه­ای، کرم کارامل و بستنی است که قیمت آن حدود ۶ تا ۸ یورو است. برخی مکان­هایی که می­توانید در آنجا غذاهای ارزان قیمت بیابید عبارتند از «bistros، brasseries، و crepe stands» این غذاخوری­ها در همه جای فرانسه یافت می­شوند. هزینه­ی صرف ناهار در آن­ها حدود ۲ تا ۵ یورو است.

یکی از رسوم رایج فرانسوی­ها خریدن غذای تازه است بدین معنی که اغلب از سوپرمارکت خرید نمی­کنند، از این رو صورت حساب­ غذای فرانسوی­ها بسیار گران تمام می­شود.هرچند شما می­توانید غذایی با کیفیت از سوپرمارکت بخرید، گاهی نیز می­توانید از یکی از لذایذ زندگی در فرانسه کیفور شود و از بازارهای معروف خرید کنید.

حمل و نقل

قیمت بلیط اتوبوس یا مترو ممکن است ۱ تا ۱۷۰ یورو باشد ولی در بیشتر شهرها اگر به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه بلیط بخرید از تخفیف برخوردار خواهید شد. بلیط ماهانه اتوبوس، مترو یا تراموا معمولاً حدود ۱۷ تا ۳۳ یورو است. در پاریس مترو آسان­تر راه برای عبور و مرور است و تاکسی­ها نیز نسبتاً گران هستند حدود ۲۵/۱ یورو هر کیلومتر و برای مسیری کوتاه باید حدود ۷ تا ۱۰ یورو پرداخت کنید. در پاریس شما می­توانید از طریق برنامه­ی اجاره دوچرخه Vélib ، دوچرخه اجاره کنید، ولی بوردو شهر مشهور دوچرخه­سوار فرانسه بشمار می­رود. شما می­توانید برای بازدید از سایر شهرهای فرانسه با مبلغ ۲۰ تا ۲۵ یورو برای هر سفر از قطار سریع­السیر یا TGV (ت ژ و) استفاده کنید.

سایر هزینه ­ها

بیمه­ ی متقابل درمان و بهداشت با توجه به نوع پوشش ماهانه ۲۰ تا ۵۰ یورو تخمین زده می­شود. متوسط مبلغی که برای پرداخت کتاب یا سایر لوازم تحصیل و آموزش صرف می­کنید ماهانه حدود ۵۰ یورو خواهد بود.

بورسیه ­ها

برخی دانشگاه­ها، وزارت امور خارجه فرانسه یا سفارت فرانسه در کشور مبدأ به دانشجویان بین­المللی بورسیه اعطا می­کنند:

  • برخی دانشگاه­ها سالانه مبلغ ۱۰۰۰۰ یورو به عنوان بورسیه به دانشجویان اعطا می­کنند؛ دانشجو هنگام دریافت بورسیه حداکثر باید ۳۰ سال سن داشته باشد و از لحاظ آکادمیک ممتاز شناخته شود.
  • وزارت امور خارجه از طریق برنامه بورسیه ایفل، به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد ماهانه ۱۱۸۱ یورو و در مقطع دکترا ماهانه ۱۴۰۰ یورو به دانشجویان پرداخت می­کند.

کمک هزینه­ های تحصیلی سفارت فرانسه

کمک هزینه­ هایی که توسط سفارت فرانسه اعطا می­شود در هر کشوری متفاوت است، بنابراین بهتر است همیشه با سفارت فرانسه در کشور خود تماس حاصل کنید تا از برنامه­ های ممکن آگاه شوید.

بیشتر کمک هزینه­ ها براساس نیاز مالی به دانشجویانی اعطا می­شود که کمتر از ۲۸ سال سن دارند. مبلغ کمک هزینه براساس نیاز دانشجو است و به ارزیابی معیارهای اجتماعی بستگی دارد و بین ۱۶۰۶ تا ۴۶۰۰ یورو سالانه تخمین زده می­شود. کمک هزینه­ هایی که براساس شایستگی فرد در نظر گرفته می­شوند بین ۱۸۰۰ تا ۶۱۰۲ یورو است. در عین حال افرادی که واجد شرایط کمک هزینه ­ی تحصیلی می­شوند از پرداخت پوشش بیمه معاف شده یا تخفیف دریافت می­کنند. وام­هایی با مبلغ حداکثر ۱۵۰۰۰ یورو نیز قابل دریافت است، ولی کمتر از ۱/۰% از دانشجویان از این وام­ها استفاده می­کنند. اگر دانشجو از لحاظ مالی وابسته به پدر و مادر باشد و کمتر از ۲۵ سال سن داشته باشد، پدر و مادر از مزایای کاهش مالیات برخوردار می­شوند.

نکاتی برای صرفه­ جویی و کاهش هزینه­ ها در فرانسه

  • از سکونت در مراکز شهر اجتناب کنید زیرا این مناطق همیشه گران هستند.
  • در فرانسه دانشجویان زیر ۲۵ سال واجد شرایط برخورداری از تخفیف هستند. به عنوان مثال اگر یک کارت سفر جوانان بین­ المللی می­خرید می­توانید برای بازدید از نقاط مختلف فرانسه از تخفیف برخوردار شوید.
  • خوار و بار و مواد غذایی خود را از ارزان­ترین سوپرمارکت­ها فرانسه تهیه کنید.
  • رستوران­های بین­المللی برخلاف رستوران­های کلاسیک فرانسه، معمولاً غذاهایی ارزان­تر سرو می­کنند. می­توانید رستوران­های سلف سرویس را امتحان کنید که یکی از معروف­ترین­ها Courtepaille است یا رستوران­های سبک آمریکایی نظیر بوفالو گریل. در نهایت اگر به دنبال یک رستوران قیمت مناسب در فرانسه هستید به میشی (Michi) سر بزنید.

در پایان شایان ذکر است با کسب  آگاهی نسبت به حقوق بین الملل و قوانین مهاجرتی می توان برای مهاجرت به فرانسه اقدام کرد ولکن شاید این عدم تسلط شما نسبت به قوانین اخذ تابعیت در فرانسه، اقدام شما با استفاده از تجارب عملی دوستان و آشنایانتان برای ادامه مهاجرت به فرانسه  سبب شود راه شما سخت تر و پیچیده تر شود که پیشنهاد می شود در این باب با مشاورین بین الملل برجسته مشورت نمایید و سپس اقدام کنید . چنانکه در بالا هم ذکر شد زمانی که در باب شرایط و هزینه های زندگی در فرانسه اقدام می نمایید وبلاگ ها ، سایت ها و رسانه های بسیاری را مشاهده می نمایید که در این مورد اظهار نظر میکنند در صورتی که معتبرترین آنها شرایط و هزینه های زندگی در فرانسه را به زبان اصلی در سایت رسمی دولتی بیان نموده اند متونی که مطالعه فرمودید نیز ترجمه همان صفحات اصلی است .

نگارنده : نفیسه هاشمی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *