مهاجرت کاری به آلمان

مهاجرت کاری آلمان

شرایط کار در آلمان چیست؟ آیا قصد مهاجرت کاری به کشور آلمان را دارید؟ آیا از شرایط ویزای کار در آلمان مطلع اید؟ شرایط اخذ ویزای کار آلمان چیست؟ آیا قوانین و مقررات مهاجرت کاری به آلمان را می دانید؟ بابت مهاجرت کاری به آلمان چه مدارکی نیاز دارید؟ ایا می دانید برای مهاجرت کاری به آلمان از چه زمانی می توانید همراه خود را وارد کشور نمایید؟ Skilled workerچیست ؟ Job offerچیست ؟ کارت آبی چیست ؟شرایط  اخذ کارت آبی آلمان چیست ؟مزایای کارت آبی آلمان چیست ؟کارت آبی از زمان صدور تا چه مدت معتبراست ؟ امروزه افراد زیادی از اقصی نقاط جهان متقاضی مهاجرت کاری به آلمان هستند. چنانچه شما نیز از جمله کسانی هستید که در خصوص مهاجرت کاری به آلمان سوالاتی دارید این مقاله را مطالعه فرمایید. در این مقاله سعی شده تا مهاجرت کاری و اخذ اقامت کاری آلمان مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد.

 

همانطور که می دانید راه های مختلفی برای ورود به کشور المان وجود دارد. یکی از بهترین راه ها مهاجرت کاری به کشور آلمان می باشد. کشور آلمان یکی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا و هم پیمان شینگن است .اتحادیه اروپا از ۲۸کشور اروپایی با سیاست ها و قوانین اقتصادی و کاری یکسان تشکیل شده است . واحد پولی اتحادیه اروپا یورو می باشد. این کشورها همچنین در اعطای اجازه اقامت و تابعیت اکثرأ مشابه عمل می کنند.به طور کلی بهتر است در ابتدا شرایط کلی کار در کشورهای اروپایی را بدانید و در نهایت تصمیم نهایی را اخذ کنید.

تقریبا کشورهای اروپایی قانون مشترکی دارند و در ابتدا افراد باید یک فرد را به عنوان کارفرما معرفی نمایند. در واقع باید job offer در کشور مورد نظر داشته باشند. به طور مثال در نظر بگیرید شما یک کارفرما در کشور مورد نظر دارید. کارفرمای مورد نظر باید شغل شما را در ابتدا به مدت ۳ ماه در کشور و ۳ ماه در اتحادیه اروپا پیشنهاد نماید در صورتی که فرد مورد نظر در این شش ماه پیدا نشد شما می توانید به راحتی وارد کشور شوید.

نکته قابل توجه این است که در این مدت ۶ ماهه مطمئنا افرادی در این کشورها وجود دارند که شغل مورد نظر را انجام دهند. به طور کل ممکن است حتی نزدیکترین فرد خانواده شما به عنوان کارفرمای شما باشد، حتی این فرد هم باید روال قانونی را طی نماید و در صورتی که شخص مورد نظر یافت نشد می تواند شما را وارد کشور نماید.

کشور آلمان با  ۸۲میلیون نفر جمعیت ، پر جمعیت ترین کشور اروپاست . این کشور  پس از آمریکا، چین و ژاپن چهارمین اقتصاد  بزرگ جهان است. صنایع مهم آلمان در زمینه های تکنولوژی پیشرفته الکترونیکی ، مکانیکی، منسوجات ، مواد شیمیایی و وسایل نقلیه فعالیت می کنند . اما کشور آلمان با کمبود نیروی کار روبروست. مطابق با گزارشات منتشر شده با روند رشد فعلی در سال ۲۰۲۵ کشور آلمان با ۳ میلیون کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد. .متقاضیان اقامت در آلمان  می توانند با مهاجرت کاری به آلمان این امکان را برای خود و خانواده خود ایجاد می کنند تا با اخذ ویزای کار آلمان به صنعتی ترین کشور اتحادیه شینگن مهاجرت کرده و مشغول کار شوند.

اما ما می خواهیم برای شما عزیزان در کشور آلمان راهی را پیشنهاد کنیم که بتوانید بدون نیاز به کارفرما یا job offer وارد کشور شوید و با پیدا کردن کار مورد نظر و حقوق درخواستی اقامت خود را اخذ نمایید. ویزای نیروی کار یا Skilled worker،،متقاضی اجازه دارد با این ویزا مدت محدودی (سه تا شش ماه–۹۰روزه تا۱۸۰روز) در آلمان بدنبال کار بگردد .

ویزای جستجوی کار Arbeit Suche  که متقاضی کار در کشور آلمان  می تواند با اخذ ویزای جستجوی  کار به مدت شش ماه وارد کشور آلمان شده  و کار مورد نظر خود را پیدا نماید. مهاجرت کاری به آلمان و اخذ ویزای کار کشور آلمان شرایط خاصی را دارا می باشد که در ادامه برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

 

شرایط گرفتن ویزا موقت جستجو کار نیروهای متخصص وحرفه ای :

هدف از سفر به آلمان باید قابل قبول و قابل فهم باشد.

طبق قانون ۶۶و۶۸اقامت آلمان متقاضی باید در موقعیت تامین هزینه های خود از بودجه خود در مدت Arbaeit sucheباشد.

دارنده ویزا باید آمادگی ترک منطقه شینگن را قبل ابطال ویزا داشته باشد.

سن زیر ۴۰ سال

داشتن سابقه کار

 

مدارک لازم جهت درخواست ویزای جستجو کار کشور آلمان:

 

تکمیل فرم تقاضا

دو قطعه عکس رنگی  ۶*۴(البته در نظر داشته باشید عکس شما باید برای شش ماه اخر باشید و عکس قدیمی مورد تایید نمی باشد)

کپی صفحات ۲و۳پاسپورت متقاضی

شناسنامه متقاضی به همراه کپی

بیمه نامه درمانی سفر با پوشش حداقل ۳۰,۰۰۰€ برای کل منطقه شنگن

ترجمه مدارک به زبان انگلیسی یا آلمانی

مدارک تحصیلی و ترجمه انگلیسی یا آلمانی آنها

سوابق کار در صورت وجود،عدم نیاز به سابقه کار بلند مدت

رزومه کامل شخص متقاضی

پرینت موجودی حساب شخص متقاضی مبنی بر تمکن مالی فرد (شخصی که قصد اخذ ویزای کار کشور آلمان را دارد باید در حدود ۱۰۰۰۰ یورو تمکن مالی خود را به سفارت نشان دهد

 

در نظر داشته باشید افرادی که قصد کار در کشور آلمان را دارند بهتر است که به زبان آلمانی تسلط داشته باشند علت این است که این افراد وارد کشوری می شوند که آلمانی زبان است و شانس یافتن کار با داشتن زبان آلمانی بالاتر خواهد بود.  افراد اگر بتوانند مدرک ایلتس در حد ۵٫۵ یا مدرک زبان المانی در حد A2 را برسانند در پروسه ی کار پیدا کردن راحت تر خواهند بود.

افراد می توانند با اخذ ویزای کار در کشور آلمان به مدت ۴۰ ساعت در هفته کار کنند و حقوق مورد نظر را دریافت نمایند. این افراد می توانند زمانی که کار مورد نظر را (همانطور که در بالا ذکر شد در مدت ۶ ماهه) پیدا کردند و مسکن مناسبی اجاره نمودند برای  همسر و فرزندان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که مزایای ویزای کاری المان چیست؟ ایا حقوقی که افراد دریافت میکنند با هزینه های زندگیشان برابری دارد؟

حقوق متقاضیان در کشور آلمان به صورت ماهیانه و گاهی ساعتی پرداخت می شود البته در نظر داشته باشید بسته به نوع شغل فرد کاملا متفاوت می باشد. البته حقوق این افراد با کسر مالیات پرداخت خواهد شد.

حقوق کارمندان و کارگران در ماه نوامبر یا در دسامبر تغییر خواهد کرد و در صورتی که افزایش حقوق برای افراد در نظر گرفته شده باشد در ابتدای ژانویه اعمال خواهد شد.

در ادامه برای شما در رابطه با بلوکارت آلمان توضیح دهیم تا بتوانید با شرایط ان به طور کامل اشنا شوید.

 

بلو کارت Blue Card

بلو کارت آلمان blue card یک نوع ویزای کاری می باشد که به افرادی که به صورت موقت وارد کشور آلمان شده اند این امکان را می دهد که ویزای خود را به اقامت دائم تبدیل نمایند. ایده کارت آبی به نوعی از کارت سبز آمریکا گرفته شد با این تفاوت که  گرین کارت مجوز اقامت دایم است ،اما بلو کارت به منظور جذب راحت نیروی کار متخصص در اتحادیه اروپاست.  کارت آبی  EU Blue cardعملا یک اجازه کار مورد تایید در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بجز انگلیس .ایرلند.و دانمارک است.

افرادی که به واسطه ی ویزای شش ماهه وارد کشور آلمان شده اند، می تواند بعد از پیدا کردن کار در این شش ماه و تمدید این ویزا به مدت شش ماه دیگر بلوکارت المان را دریافت نمایند. افرادی که بلوکارت المان را دریافت می نمایند می توانند در سراسر اتحادیه ی اروپا مشغول به کار شوند. حداکثر مدت اقامت کار بر اساس کارت آبی آلمان ، ۳۳ماه تعیین شده است که پس از آن در صورت شاغل بودن امکان تبدیل آن به اقامت دائمی PRآلمان وجود دارد. یادآور می گردد که کارت آبی آلمان ، ویزا یا اجازه اقامتی نیست که بدون ارائه  پیشنهاد کاری قابل دستیابی باشد.

حقوق این افراد باید حداقل سالی ۴۵۰۰۰ یورو باشد و اگر فرد فارغ التحصیل یکی از رشته هایی باشد که کشور آلمان به آن نیازمند است مثل ریاضیات،علوم پایه،IT،مهندسی،پزشکی و…حقوق دریافتی چنین اشخاصی می تواند سالی ۳۵۰۰۰ یورو باشد.

نکته قابل توجه این است که افرادی که اقامت دایم کشور المان را دریافت کرده اند نباید بیشتر از شش ماه خارج از آلمان زندگی کنند و در صورتی که همچین اتفاقی برای افراد ایجاد شود ممکن است اقامت دائم خود را از دست دهند.

 

مزایای کارت آبی آلمان:

قابل تمدید و قابل تغییر به اقامت دائم آلمان است ، یعنی دارنده آن اجازه اقامت و کار در آلمان دارد. سهولت در مهاجرت و دریافت اقامت ، اجازه کار در کل اتحادیه اروپا.  مهمتر آنکه شما می توانید خیلی سریعتر از گذشته اقامت دائم آلمان را دریافت کنید یعنی با داشتن مدرک زبان آلمانیB1 بعد از ۲۲ماه ودر غیر اینصورت بعد از ۳۳ماه واجد شرایط گرفتن اقامت دائم می شود.

خانواده فرد دارنده کارت آبی (همسر، شوهر،فرزند)حق کار و زندگی در آلمان را به مدت اعتبار اجازه اقامت فرد متقاضی دارند.

قانون کارت آبی تسهیلاتی برای کارفرمایان در نظر گرفته طوریکه اولویت بندی های استخدام شهروندی را حذف کرده.و کارفرما بدون هماهنگی با اداره کار آلمان می تواند متخصصان خارجی اتحادیه را اسخدام کند.

 

مدت اعتبار کارت آبی آلمان :

اگر قرارداد کاری شما بیشتر از چهار سال یا نا محدود باشد این کارت حداکثر به مدت چهار سال صادر می شود.در غیر اینصورت به اندازه مدت زمان قراردادکاری به اضافه سه ماه ، بعداز این مدت امکان تمدید مجدد کارت آبی وجود دارد. یادآوری می گردد اگر به هر دلیلی کارفرما را عوض کردید (مثلا شرکت جدیدی را برای کار کردن پیدا کردید ) باید درخواست کارت آبی جدید بدهید.

 

شرایط اخذ کارت آبی :

مدرک دانشگاهی معتبر مورد تایید آلمان

قرارداد کاری با یک شرکت یا موسسه آلمانی یا پیش نویس قرارداد

حقوق دریافتی تصویب آژانس اشتغال فدرال ۲۰۱۶در قرارداد به مبلغ ۴۹,۶۰۰€ (۴,۱۳۴€در ماه),

حداقل حقوق دریافتی در قرارداد به مبلغ ۳۸,۶۸۸€ در سال(۳,۲۲۴€ در ماه)بشرط اینکه رشته شما شامل موارد موردنیاز از جمله  علوم پایه ، ریاضیات، متخصصین IT، مهندسین ، پزشکان (بجز دندانپزشکان)

 

 

این مقاله در خصوص ویزای کار در آلمان نگارش شده تا شما با شرایط مهاجرت کاری به آلمان  آشنا شوید. به طور کلی اقامت از طریق ویزای کار یکی از بهترین ویزاها برای کشور آلمان می باشد. امید است مقاله فوق پاسخ برخی از پرسش های شما را داده باشد. با توجه به مواردی که در خصوص مهاجرت کاری به آلمان مطرح شد و به جهت اهمیت بالای مقوله مهاجرت کاری آلمان پیشنهاد می گردد متقاضیان به وکیل مهاجرت به آلمان مراجعه و در خصوص فرایند اخذ ویزا ی کاری مشاوره تخصصی اخذ نمایند.

2 پاسخ
  1. Avatar
    محمدامین می گوید:

    باسلام،من ۲۹ سال سن دارم و دارای مدرک مهندسی مکانیک و هشت سال سابقه کار در ثنایع فولاد کشور،دارای مدرک بازرسی فنی جرثقیل های سقفی از TUV Nord آلمان و دیگر مدارک مرتبط و معتبر داخلی،دنبال سریعترین راه برای اقامت بهمراه شغل در کانادا هستم.لطفا من و راهنمایی کنید.متاهل و دارای یک فرزند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *