مهاجرت به دانمارک از طریق ازدواج

مهاجرت به دانمارک از طریق ازدواج

برای مهاجرت و اقامت دائم به دانمارک روش های مختلفی وجود دارد. اگر شما قصد اخذ اقامت دائم دانمارک را دارید یکی ازکوتاهترین راه ها برای رسیدن به اقامت دائم دانمارک، اخذ ویزای ازدواج و یا نامزدی است. در این مقاله سعی می کنیم با استفاده از قوانین دانمارک موضوع اخذ اقامت دانمارک از طریق ازدواج را بررسی و تحلیل می نمائیم. آیا شما قصد اقامت دائم از طریق ازدواج با یک تبعه دانمارکی را دارید؟ آیا شما اطلاعاتی در مورد قوانین اقامت دائم از طریق ازدواج  دانمارک را دارید؟ ممکن است  در مورد مهاجرت به دانمارک از طریق ازدواج در ذهن شما  سوالاتی وجود داشته باشد و سوالاتی مانند : آیا امکان اخذ اقامت دائم دانمارک از طریق ازدواج با یک تبعه دانمارکی وجود دارد؟ اگر کسی بخواهد با یک تبعه دانمارکی ازدواج نماید باید چه اسناد و مدارکی را تهیه نمایید؟ و برای اخذ اقامت دائم از طریق ازدواج کشور دانمارک چه مراحلی وجود دارد؟

با توجه به نظام و قواعد حقوق بین الملل خصوصی در بسیاری ازکشور های جهان این امر پذیرفته شده که در صورت ازدواج زوجین  افراد می توانند برای اخذ تابعیت اقدام نمایند. کشور دانمارک هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. بنابراین چنان چه یک نفر با یک  تبعه دانمارکی ازدواج کند می تواند جهت اخذ تابعیت کشور دانمارک اقدام کند. در نظام حقوقی کشور ایران نیز به این موضوع اشاره شده است. به عنوان مثال:  دربند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی قید شده هر زمانی که تبعه خارجی (زن) که با مرد ایرانی ازدواج کند ایرانی محسوب می شود. دربسیاری از کشورها مانند ایران آثار حقوقی جهت اخذ تابعیت در ازدواج با شوهر یا زن آن کشور متفاوت است. لازم به ذکر است در نظام حقوقی بعضی کشورها نظیر ایران ازدواج دارای آثار تحمیلی تابعیت می باشد و این که تا زمانی که فردی با مرد ایرانی ازدواج کند به صورت اتوماتیک تابیعت کشور ایران را تحصیل میکند و ایرانی محسوب می شود، و این قانون برای ازدواج با زن ایرانی این گونه نیست و متفاوت است.  لیکن در مورد کشور دانمارک ازدواج با مرد یا زن آن کشور به طور قطع منتهی به اخذ تابعیت می شود البته در صورتی که پرونده به طور کامل و درست و دقیق ارائه شود و دارای چارچوب و اساس صحیح حقوقی و قانونی باشد.

بنابراین در کشور دانمارک ازدواج با تبعه دانمارکی نیازمند درخواست برای اخذ تابعیت می باشد و تا شما درخواست اخذ تابیعت نکنید و همچنین پرونده و مدارک خود را جهت اخذ تابیعت از طریق ازدواج را ارائه نکنید تابعیت به شما اعطا نمی شود.

هر تبعه دانمارکی چه مرد و چه زن چنانچه با یکی از اتباع کشورهای خارجی ازدواج کنند می توانند برای همسر خود در خواست اقامت نمایند.  واضح است که در این موارد ارائه مدارکی که نشان دهد که این ازدواج واقعی می باشد نیاز است. همان طور که اطلاع دارید امروزه ازدواج های صوری برای گرفتن اقامت دائم وجود دارد و دولت دانمارک برای پیشگیری از این نوع مسائل و مشکلات آن با توجه و دقت بیشتری این مسئله را بررسی می نماید که طبعا برای تسرع در فرایند پرونده ای نیاز به دقت نظر بیشتری می باشد.

یکی از الزامات زندگی درکشور دانمارک این است که شخصی که متقضی ازدواج است باید مسکن آن فراهم باشد تا شخص مورد نظر بعد از ورود به کشور دانمارک بدون سرپناه و آواره  نباشد و هر دو طرف زوجین یعنی هم زوج و هم زوجه بالای ۲۴ سال سن داشته باشند تا بتوانند برای این نوع ویزا ازدواج اقدام نمایند و یکی از مراحل اقدام به اخذ این گونه ویزای ازدواج برای کشور دانمارک این است که شخص متقضی باید مدارک های خود را از قبیل شناسنامه و گواهی تجرد خود را با تکمیل فرم در خواست ازدواج به سفارت دانمارک ارائه دهد و در صورتی که یکی از زوجین سابقا ازدواج کرده باشند و از همسر قبلی خود جدا شده باشند، باید گواهی طلاق خود را ضمیمه پرونده خود کنند و آن را به سفارت دانمارک برای درخواست ازدواج با تبعه دانمارکی ارائه دهند. همچنین زوجین باید بتوانند ثابت نمایند که از نظر مالی، توانایی زندگی در کشور دانمارک را دارند و نیازی به حمایت مالی دولت دانمارک ندارند.

اگر همسر شما که در دانمارک زندگی می‎کند تبعه دانمارک یا یکی از کشورهای شمال اروپا نباشد و یا این که یکی از پناهندگان در کشور دانمارک باشد، می‎بایست شرایطی را در اقامت دائم کشور دانمارک داشته باشد تا به شما مجوز اقامت در کشور دانمارک اعطاء گردد. این شرایط عبارتند از:

  • زوجی که در کشور دانمارک زندگی می‎کند نباید مرتکب جرمی شده باشد که بیش از ۱۸ ماه حبس یا انواع دیگر از بازداشت شدن را داشته باشد؛
  • زوجی که در کشور دانمارک زندگی می‎کند نباید مرتکب جرم های کد ۱۲ و ۱۳ (علیه امنیت ملی دانمارک) شده باشد که بیشتر از ۶۰ روز حبس داشته باشد؛
  • زوجی که در دانمارک زندگی می‎کند نباید بدهی‎های معوقه دولتی داشته باشد، مگر اینکه مجوز به تعویق انداختن پرداخت بدهی‎ها را داشته باشد و بدهی دولتی بیشتر از ۷۵٫‎۱۱۱۷۲۵ کرون نباشد (مقدار بدهی در سال ۲۰۱۷)؛
  • زوجی که در دانمارک زندگی می‎کند نباید کمک های دولتی طبق قانون سیاست‎های اجتماعی فعال (lov om aktiv socialpolitik) یا قانون ادغام (integrationsloven) طی ۳ سال گذشته دریافت کرده باشد؛
  • زوجی که در دانمارک زندگی می‎کند می‎بایست آزمون PD1 یا آزمون‎های معادل یا بالتر از آن مبنی بر پذیرش زبان دانمارکی به عنوان زبان دوم، با موفقیت پشت سر گذاشته باشد؛
  • زوجی که در دانمارک زندگی می‎کند می‎بایست (مگر اینکه بازنشسته باشد) ۳ سال از ۵ سال گذشته در زمانی که تقاضای ملحق شدن خانواده خود در دانمارک را دارد، مشغول به تحصیل، کار یا خود اشتغالی بوده باشد. علاوه بر این زوجی که در دانمارک زندگی می‎کند می‎بایست در زمان صدور مجوز اقامت برای همسرش، مشغول به تحصیل یا کار باشد.

موارد ذکر شده در صورتی که تقاضای اقامت بعد از ۲۶ مارس ۲۰۱۰ بوده باشد اعمال نخواهند شد. اما اگر اقامت پیش از ۲۶ مارس ۲۰۱۰ بوده باشد، زوجی که در دانمارک زندگی می‎کند می‎بایست الزام‎های ذکر شده را کسب کند (صرف نظر از اینکه چه زمانی و تحت چه شرایطی مجوز اقامت دائم را کسب کرده است). اگر وزارت مهاجرت دانمارک الزام‎های مورد نظر برای پیوستن خانواده‌اش را جامه عمل نپوشاند، حق زندگی در کشور دانمارک از وی سلب خواهد شد. اما در مواردی استثنایی برای این قانون وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • سرپرستی از فرزندان خردسالی که حس تعلق زیادی به دانمارک دارند؛
  • اجازه ملاقات با فرزندان خردسال؛
  • بیماری صعب‎العلاج.

 

در این مقاله سعی بر این شد تا اطلاعاتی در مورد اخذ ویزای ازدواج دانمارک ارائه گردید. در ابتدای مقاله مشابه این اخذ ویزا در ایران و مقایسه آن با اخذ ویزای ازدواج دانمارک ذکر گردید. سپس شرایط اخذ ویزای ازدواج دانمارک در صورت ازدواج با تبعه دانمارکی بررسی شد. در انتهای مقاله نیز شرایطی برای اخذ ویزای ازدواج دانمارک ذکر شد که در آن همسر شما که در دانمارک زندگی می‎کند، تبعه دانمارک یا یکی از کشورهای شمال اروپا نیست و یا این که یکی از پناهندگان در کشور دانمارک باشد.

 

نگارنده:ساناز قشقائی

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *