هزینه زندگی در دانمارک

 هزینه زندگی در دانمارک

دانمارک جنوبی ترین کشور اسکاندیناوی و تنها مرزی که دارد با کشور آلمان است.پلی دریایی به نام پل اورسند،دانمارک را به سوئد متصل میکند.

جزایر متعدددانمارک از شبه جزیره یولند و ۴۰۶ جزیره دیگر تشکیل شده است. بزرگ ترین جزایر دانمارک، شیلن و فیون  می باشند. بسیاری از جزیره ها کوچک هستند و افراد کمی در آنها سکونت دارند.کپنهاک پایتخت دانمارک بزرگترین شهر کشور بوده و در شیلند قرار دارد. بزرگترین شهرها در یولند عبارتند از آرهوس،آلبورگ و اسبرگ اودنسه بزرگترین شهر جزیره فیون می باشد. بیشتر نقاط دانمارک در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند. دانمارک دارای یک خط ساحلی به طول تقریبی ۷۳۰۰ کیلومتر می باشد. در اکثر اوقات روز و دانمارک فاقد کوهستان است و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا به ۱۷۳ متر می رسد. بخش اعظم خاک کشور دانمارک را زمین های کشاورزی تشکیل می دهند.دانمارک دارای یک شبکه گسترده جاده ای و خطوط آهن است. مسافران می توانند با استفاده از قطار یا اتوبوس شب به همه نقاط کشور سفر کنند. کشتی ها نیز امکان تردد بین بیشتر جزایر را فراهم می آورند. یکسری پل ها، بخش های یولند، فیون و شیلند را به یکدیگر وصل می کند. یک پل دیگر نیز کپنهاگ و شهر مالمو در سوئد را به هم وصل می کند.

جزایر فاروو گروینلند بخشی از اتحاد مشترک پادشاهی دانمارک بوده، ولی خودمختار می باشند. یعنی مردم آنها شهروند دانمارک محسوب شده و نمایندگان خود را برای «پارلمان دانمارک» انتخاب می کنند و علاوه برآن مجامع دموکراتیک خود را دارند.دانمارک بخشی از اسکاندیناوی است. پنج کشور شمال اروپا عبارتند از: دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند، به علاوه مناطق خودمختار گرویلند، جزایر فارو و اولند دانمارک عضو اتحادیه اروپا (EU) است.جمعیت این کشور ۵/۵ میلیون نفر و زبان رسمی آن دانمارکی است. البته زبانهای فارویی،گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبانهای محلی در این کشور رسمیت دارند .

۸۴ در صد مردم دانمارک مسیحی لوتری هستند .دانمارک از اعضای موسس سازمان ملل و ناتو است.کشور دانمارک دارای دولت رفاه است و از نظر کم بودن اختلاف در آمد مردم در رتبه اول جهان قرار دارد .

 جمعیت پنج میلیون نفری
جمعیت دانمارک به سختی به بیش از ۵،۴ میلیون نفر می رسد. ۸۵ درصد از این جمعیت در شهرها زندگی می کنند. تقریبا ۱،۶ میلیون نفر در پایتخت آن کپنهاگ و حوزه کپنهاگ بزرگ زندگی می کنند. دومین شهر بزرگ دانمارک آرهوس با جمعیتی در حدود۳۰۰۰۰۰ نفر می باشد. زبان رایج در سراسر کشور دانمارکی است. تقریبا ۵ درصد از کل جمعیت دانمارک یعنی حدود ۲۷۰۰۰۰ نفر خارجی هستند ، که شامل مردم کشورهای شمال اروپا، اروپای مرکزی، آمریکای شمالی، خاورمیانه و آفریقا و آسیای جنوبی می شوند.

در دانمارک، بسیاری از دستمزدها و شرایط کاری بین سازمان های کارکنان و کارفرمایان توافق شده است. این مطلب در توافق نامه های جمعی تحقق یافته که توسط اتحادیه های صنفی و موسسات کارفرمایان به امضا رسیده است. توافقنامه های جمعی حاوی مقرراتی در مورد حقوق، ساعات کاری، آموزش، حقوق بازنشستگی و قواعد حاکم بر حقوق در طول بیماری و ضوابط اخطار پیش از اخراج می باشند. در دانمارک وضع قوانین در این حوزه رسم نیست. به همین دلیل است که درباره “مدل بازار کار دانمارک” صحبت می کنیم.
در دانمارک رسم بر این است که کارکنان عضو یک اتحادیه صنفی باشند. اتحادیه های صنفی منافع اعضای خود را در رابطه با کارفرمایان، تضمین حقوق منطقی و شرایط کاری حفظ می کنند. اتحادیه صنفی مانند صندوق بیکاری نیست.

محل های کار در دانمارک بسیار متفاوت می باشند. با این حال وجه مشترک همه آنها این است که نقشی محوری در زندگی اکثر مردم دارند. محل کار خوب یا همکاران صمیمی و محیط کاری مثبت یکی از بخش های اصلی زندگی راحت می باشد.
اکثر کارفرمایان از کارکنان خود انتظار دارند به طور مستقل کار کرده و در کارها ابتکار عمل داشته باشند. هر یک از کارکنان مسئول بخشهای کاری خود می باشند. در بیشتر محل های کار، کارکنان برای تصمیم در مورد انجام وظایف و تقسیم فشار کار به صورت گروهی تصمیم می گیرند.

با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به ترتیب در سال های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹ به آنها خود گردانی اعطا شده است . با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به حوزه یورو نپیوسته است .
واحد پول کشور دانمارک  Danish kroneاست و با حروف اختصاری  DKKمشخص میشود .کرون دانمارک تقریبا ارزش برابر با کرون نروژ دارد و از نوسانات بسیار کمی برخوردار است .

دانمارک از نظر در آمد سرانه در مرتبه هفتم جهان قرار دارد و در بررسی های سالانه مردم آن مکررا به عنوان (راضی ترین )مردم جهان اعلام میشوند و این کشور به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان به شمار می آید .

جالب است بدانید هزینه های زندگی در دانمارک معمولا تغییرات چشمگیری ندارد و این امر ثمره اقتصاد با شکوه و پایدار این کشور است.اگر چه هزینه های زندگی در دانمارک کمی بالاست اما درآمد ها هم به همین نسبت بالاست.

هزینه زندگی در کشور دانمارک با هزینه زندگی در سایر کشورهای شمال اروپا مانند کشور نروژ تفاوت چندانی ندارد ولی نسبت به سایر کشورهای شمال اروپا هزینه ها بیشتر است. البته تورم در کشور دانمارک نسبت به کشورهای دیگر شمال اروپا اندکی بیشتر است.

همانطور که در بالا هم ذکر شد، هزینه زندگی در هریک از شهرهای دانمارک ممکن است متفاوت باشد  هزینه زندگی در دانمارک معمولا تغییرات چشمگیری ندارد و این امر ثمره اقتصاد مناسب این کشور است.

برای زندگی دانشجویی هزینه دانشگاه حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه میباشد .حداقل در آمد ساعتی ۱۰۳ کرون دانمارک می باشد که با کسر مالیات هزینه مناسبی در بر خواهد داشت اما با هزینه بالای تحصیل بیش از ۱۵۰۰۰ کرون می باشد .

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *