مشکلات تحصیل در نروژ

 مشکلات تحصیل در نروژ

 

کشور نروژ از جمله کشورهایی هست که متقاضیان زیادی برای تحصیل دارد زیرا دلایل زیادی وجود دارد که این افراد مایلند در این کشور تحصیل کنند به عنوان مثال کشور نروژ کشوری است که از لحاظ رفاه اجتماعی در سطح بالایی قرار دارد و همچنین امکان تحصیل رایگان در این کشور به این دلایل افزوده است ولی در حال حاضر شرایطی بوجود آمده است که دانشجویان ایرانی را به طور کامل از این موضوع ناامید کرده است و دانشجویان ایرانی دیگرنمیتوانند مانند سابق حتی برای تحصیل وارد این کشور شوند.

کشور نروژ کشوری است که هزینه های زندگی در آن بسیار بالاست و کسانی که در این کشور تحصیل میکنند از تحصیل رایگان بهره مندند اما از طرفی هزینه های زندگی آنقدر بالاست(به عنوان مثال اسلو یکی از گرانترین شهرهای دنیاست) که رایگان بودن تحصیل را کاملا پوشش میدهد از طرفی اقامت دائم گرفتن در کشور نروژ کار بسیار دشواری است زیرا یا باید از طریق ویزای کار اقامت دائم گرفت یا از طریق سرمایه گذاری.

اگر شخص بخواهد از طریق سرمایه گذاری اقامت بگیرد باتوجه به هزینه های نجومی کشور نروژ باید هزینه هنگفتی را سرمایه گذاری کرده که در نهایت قطعی نیست که منجر به اقامت دائم شود. از طرفی اگر شخص بخواهد از طریق کار اقامت دائم بگیرد باید زبان کشور را به طور کامل آشنا باشد تا بتواند کار پیدا کند.

درضمن باتوجه به گران بودن هزینه ها در نروژ و اینکه رنک دانشگاه در نروژاصلا بالا نیست و رنک بسیار پایینی نسبت به هزینه ای که در این کشور پرداخت میشود دارد اصلا کار عاقلانه ای نیست که برای تحصیل در این کشور اقدام شود.

در بین دانشگاه های کشور نروژ تنها دانشگاهی که دارای رنک بالایی است دانشگاه اسلو میباشد که این دانشگاه نیز دیگر به افراد خارجی پذیرش نمیدهد مگر تحت شرایطی استثنایی مانند اینکه فرد توانایی علمی بسیار بالایی داشته باشد.

در اینجا ما یک سری از هزینه ها را در نروژ شرح میدهیم(این هزینه ها هزینه یک زندگی دانشجویی متوسط رو به پایین است.

هزینه زندگی نروژ برای یک ترم که توسط سازمان برنامه ریزی کشور نروژ اعلام شده در حدود ۸۵۰۰ کرون یا معادل ۱۰۰۰ یورو در ماه است.
هزینه مسکن: ۳۰۰۰ کرون
خورد و خوراک : ۲۶۰۰ کرون
حمل و نقل: ۴۶۰ کرون
کتاب و نوشت افزار: ۸۴۰ کرون
سایر هزینه ها که شامل لباس،تلفن و تفریح : ۱۶۰۰ کرون
ولی به طور کلی با ماهیانه ۶۰۰۰کرون به راحتی می توان زندگی کرد.

 اوایل سال یکی از کشورهای اروپایی که به جهت دارا بودن روابط دیپلماتیک خوب با ایران  و از طرف دیگر با معاهدات خوب در زمینه ی نفت و گاز برای ادامه تحصیل در مقاطع بالا بسیار مناسب بود و در این زمینه دانشجویان فراوانی در این کشور وجود داشت نروژ بود، که در یک اقدام غیر منتظره و بی سابقه و ظاهرا با فشار کشور های غربی اقدام به اخراج دانشجویان ایرانی از این کشور شد و شرایط محیطی و روانی بدی را برای دانشجویان دیگر و دانشجویانی که قصد مهاجرت به این کشور را داشتند ایجاد کرد. از این روست که علیرغم اقدامات مقامات سیاسی کشور از جمله وزیر امور خارجه کشور آقای ظریف و ارتباط با وزیر خارجه نروژ خانم اودیسه نوهیر در شهریور ماه ۱۳۹۳ هنوز همان موج وجود داشته و به نظر میرسد اخذ ویزای تحصیلی برای این کشور امری بسیار سخت به نظر آید.

از طرفی دیگر شرایط قانونی سخت دیگری نظیر قانون زیر را ضمیمه ی دشواری اخذ ویزا کرده اند:

برخی از دانشگاهها از متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا میخواهند تا مدارکی ارائه دهند که نشان دهنده توانائی مالی آنها برای زندگی در نروژ باشد. صرف نظر از وضعیت علمی متقاضی، اگر چنین مدارکی ارائه نشود درخواست تحصیل رد خواهد شد. مسئولین اداره مهاجرت نروژ از متقاضی انتظار دارند که مبلغ ۸۷٫۶۰۰ کرون نروژ (معادل ۱۰٫۰۰۰ یورو) در حساب بانکی خود در کشور مبدأ داشته باشند. از نظر آنها این مبلغ حداقل مقدار مورد نیاز برای یک سال زندگی دانشجویی مجردی است. اگر متقاضی توسط شخص دیگری حمایت خواهد شد، باید علاوه بر نامه بانکی مبنی بر موجودی حامی، باید نامه ای رسمی مبنی بر تعهد حمایت و انتقال وجه به حساب متقاضی (در صورت پذیرش) ضمیمه گردد.

در هر حال آنچه به نظر میرسد سخت بودن امر مهاجرت به خصوص به طریق مهاجرت تحصیلی میباشد و اینگونه به نظر میرسد که با شرایط و اتفاقات منطقه فعلا تحصیل در نروژ و اعزام برای تحصیل حدودا به صورت تعلیقی تبدیل شده باشد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *