ویزای تحصیلی بلژیک

ویزای تحصیلی بلژیک

مطالب حاضر توسط وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل جهت آشنایی شما خواننده محترم با موضوع ویزای تحصیلی بلژیک نگاشته شده است، لذا چنانچه قصد کسب اطلاعات در خصوص ویزای تحصیلی بلژیک دارید یا می خواهید موفق به اخذ ویزای تحصیلی بلژیک گردید، پیشنهاد می شود مطالب ذیل را مطالعه فرمایید. ویزای تحصیلی بلژیک به دلایل متعددی مورد استقبال بسیاری از افراد دنیاست، کشور بلژیک از بالاترین استاندارد های روز دنیا برخوردار بوده و اقتصاد پیشرفته و امنیت بسیار بالا در این کشور، بلژیک را به عنوان مقصدی ایده آل برای تحصیل و زندگی تبدیل نموده است. علاوه بر مزایای فوق، ویزای تحصیلی بلژیک می تواند برای دارنده ی آن نوید کسب اقامت دائم و همچنین تابعیت بلژیک را داشته باشد، زیرا با داشتن ویزای تحصیلی بلژیک پس از مدتی اقامت در این کشور و رعایت قواعد و مقررات مربوطه می توان به کسب اقامت و تابعیت این کشور نائل شد. چنانچه با مطالعه ی مطالب ذیل سعی در کسب اطلاعات بیشتر یا طرح پرسش در خصوص ویزای تحصیلی بلژیک داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در امر اخذ ویزای تحصیلی بلژیک و سایر کشورها می باشند در ارتباط باشید.

مقدمات اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

کشور بلژیک قواعد و مقررات ویژه ای برای چگونگی اخذ ویزای تحصیلی در نظر گرفته است و در این مقررات ویژه یادآور شده است که شهروندان اتحادیه اروپا  EU citizens و همچنین شهروندان اتحادیه اقتصادی اروپا  EEA نیازی به اخذ ویزا برای تحصیل در بلژیک ندارند و تنها با نشان دادن مدارک هویتی خود قادر خواهند بود در این کشور به تحصیل ادامه دهند. همچنین دانشجویانی که از برخی کشورها مانند ایالات متحده امریکا به این کشور وارد می شوند و طول مدت اقامتشان کم تر از ۹۰ روز است، نیازی به اخذ ویزا برای ورود به بلژیک ندارند. اما افرادی که از سایر کشورها وارد بلژیک می شوند الزاماً می بایست قواعد مربوط به اخذ ویزا را رعایت نمایند. به عنوان مثال افرادی که در کشور چین تحصیلات قبلی خود را به پایان رسانده اند و قصد ادامه تحصیل در بلژیک را دارند می بایست قبل از اقدام  برای پذیرش از دانشگاه های بلژیک نسبت به تایید مدارک خود در اداره مرکز سنجش آموزش (APS) اقدام نموده و پس  از تایید مدارک در این مرکز می توانند در این کشور ادامه تحصیل دهند. این مرکز علاوه بر بررسی و تایید مدارک گاهی در صورت لزوم مصاحبه هایی نیز با دانشجویان برگزار می نماید. برای ورود به کشور بلژیک و اقامت کوتاه مدت یا بلند مدت در این کشور انواع ویزاها وجود دارد. مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک مورد نیاز است به سه امر بستگی دارد:

  • ملیت شخصی که می خواهد وارد بلژیک شود.
  • مدت زمانی که فرد می خواهد در بلژیک اقامت داشته باشد.
  • هدفی که فرد از ورود به بلژیک در پی آن است.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

قبل از اینکه دانشجو نسبت به اخذ ویزای تحصیلی بلژیک اقدام نماید می بایست از یکی از موسسات آموزش عالی یا آموزشگاه ها یا دانشگاه های معتبر این کشور پذیرش اخذ نموده و تمامی هزینه های مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه را طبق مقررات پرداخت نموده باشد، پس از دریافت پذیرش از دانشگاه می توان نسبت به شروع فرآیند اخذ ویزا اقدام نمود. هر متقاضی می بایست مدارک ذیل را جهت اخذ ویزای تحصیلی بلژیک به سفارت این کشور ارائه نماید:

 

  • تکمیل فرم ویزا و امضای آن ( در برخی مواقع تکمیل بیش از یک نسخه از فرم مورد نیاز است.)
  • گذرنامه یا مدرک مسافرتی که بیش از ۱۲ ماه اعتبار داشته باشد. برخی از کشورها نیاز است که پاسپورت دو صفحه دو صفحه سفید و خالی رو به روی یکدیگر داشته باشند.
  • اثبات درآمد کافی یا تمکن مالی مناسب و یا یک پشتیبان مالی مناسب در طول دوران تحصیل در بلژیک، این تمکن مالی باید تمامی هزینه های مربوط به مراقبت ها و بیمه های بهداشتی و هزینه های زندگی و تحصیل و هزینه های اجاره خانه یا خوابگاه و بلیط رفت و برگشت هواپیما را پوشش دهد. این امر می تواند از طریق نشان دادن حساب بانکی شخص یا موافقت کتبی پشتیبان مالی شخص متقاضی و یا ارائه ی بورسیه ها و کمک های تحصیلی از دانشگاه باشد.
  • گواهی پزشکی مبنی بر عدم وجود بیماری های جدی و مسری( مانند سل، یا بیماری هایی که نیاز به قرنطینه شدن دارند و یا بیماری های عفونی)
  • در صورتی که متقاضی بیش از ۲۱ سال سن داشته باشد؛ گواهی عدم سوءپیشینه از پلیس کشور مبداء و چنانچه دانشجو از کشور ایالات متحده امریکا آمده باشد می بایست FBI background check نیز که گاهی دریافت آن ۵ ماه به طول می انجامد ارائه نماید.
  • رونوشت گواهی پایان تحصیلات دبیرستان
  • رونوشت گواهی مدرک دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا

تمامس مدارک ارائه شده ای که به زبانی غیر از زبان آلمانی، فرانسوی، انگلیسی یا هلندی باشد می بایست توسط مترجم رسمی به یکی از این زبان ها ترجمه شده و به سفارت ارائه گردد.

شهریه های دانشگاه ها و هزینه های تحصیل در بلژیک

کشور بلژیک شرایط بسیار مناسبی را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و تحصیلات تکمیلی برای اتباع خود و سایر شهروندان اتحادیه اروپا پیش بینی نموده است، به طوری که کمک های مالی قابل توجهی از سوی دولت به ان افراد اعطا می گردد. اما سایر شهروندان کشورهای دیگر می بایست هزینه های تحصیلی خود را پوشش دهند، و البته کمک های مالی و بورسیه های تحصیلی به این گونه افراد نیز تعلق می گید اما مقررات و قواعد متفاوتی دارد. شهریه دانشگاه ها در بلژیک به مقطع تحصیلی، رشته ی تحصیلی و همچنین به این امر که در موسسه یا دانشگاه به چه زبانی ( آلمانی، فرانسوی یا زبان های دیگر) تدریس می گردد، بستگی مستقیمی دارد. به طور کلی محدوده ی هزینه ی دانشگاه ها برای افرادی که از شهروند اتحادیه اروپا هستند در سال حدود ۸۳۵ یورو تقریبا معادل ۹۱۰ دلار امریکا می باشد و این هزینه های برای دانشجویان بین المللی از خارج از اتحادیه اروپا ۸۳۵ یورو الی ۴۱۷۵ یورو تقریبا معادل ۴۵۶۰ دلار امریکا خواهد بود.

 

نتیجه گیری

در مقاله ی حاضر تلاش شد در خصوص موضوع ویزای تحصیلی بلژیک اطلاعاتی کلی و مختصر به شما خواننده محترم ارائه گردد، همان گونه که مطالعه فرمودید ویزای تحصیلی بلژیک مزایای بسیاری یرای دارنده آن داشته و شخص با اخذ ویزای تحصیلی بلژیک قادر خواهد بود به میزان مدت زمان تحصیل در این کشور حضور داشته و پس از مدتی زندگی و اقامت در این کشور به کسب اقامت دائم و تابعیت بلژیک نائل آید. چنانچه با مطالعه ی مطالب فوق قصد تکمیل اطلاعات یا طرح پرسش در خصوص ویزای تحصیلی بلژیک داشتید می توانید با وکلا و کارشناسان حقوق بین الملل که دارای تخصص در زمینه اخذ ویزای تحصیلی بلژیک و سایر کشورها می باشند، در ارتباط باشید.

نگارنده: رویا خدایاری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *