ویزای کار در اسلواکی

ویزای کار در اسلواکی

 

اسلواکی کشوری محصور به خشکی در اروپای مرکزی است که تا دهه ۹۰ در کنار کشور چک، کشور چکسلواکی را تشکیل می داد. این کشور حدود ۵٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن شهر براتیسلاوا است. این کشور از غرب با جمهوری چک و اتریش، از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین و از جنوب با مجارستان هم مرز است. اسلواکی سرزمینی نیمه کوهستانی دارد. کوه های آن در شرق و شمال و قسمتی از غرب کشور واقع شده و آب و هوایش معتدل و مرطوب است. از شهر براتیسلاوا پایتخت اسلواکی تا شهر وین پایتخت اتریش ۴۰ کیلومتر فاصله است. واحد پول این کشور یورو است. اقتصاد اسلواکی به تولید و صدور خودرو و وسایل الکترونیکی، به ویژه به آلمان، وابسته است و موتور محرکه اقتصادی اسلواکی به طور انحصاری تقاضای خارجی است. تاریخ استقلال این کشور ۱ ژانویه ۱۹۹۳، از چکسلواکی است. اسلواکی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و در ۱ ژانویه ۲۰۰۹ به منطقه یورو پیوست. اسلواکی به همراه اسلوونی و استونی تنها کشورهای کمونیست سابق هستند که اکنون هم‌زمان عضو اتحادیه اروپا، حوزه یورو، منطقه شنگن، و سازمان ناتو می‌باشند. حدود ۸۱ درصد از جمعیت این کشور از اسلواکی تباران، ۸٫۵ درصد از مجاری تباران و ۲ درصد از مردمان روما (کولیان) تشکیل شده است. دموکراسی در اسلواکی بر پایه مجلس استوار شده است. رئیس جمهور، رئیس حکومت است و با رای مستقیم مردم برای دوره ای پنج ساله انتخاب می شود. اما بیشتر قدرت اجرایی کشور در دست نخست وزیر است. نخست وزیر در اسلواکی رئیس دولت است و بر کابینه نظارت می کند. دوره نخست وزیری چهار ساله است و معمولا نخست وزیر، رئیس حزب برنده در انتخابات مجلس ملی است. مجلس اسلواکی ۱۵۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره ای چهار ساله انتخاب می شوند. تولید ناخالص داخلی اسلواکی ۶/۱۰۷ میلیارد دلار است. دو میلیون و ۶۶۱ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند و نرخ بیکاری در آن ۶/۸ درصد است. نرخ تورم در اسلواکی ۷/۲ درصد است .محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین آلات و تجهیزات الکترونیک، وسایل نقلیه، مواد فلزی، مواد شیمیایی و معدنی و مواد پلاستیکی است که به کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، مجارستان، اتریش، لهستان و ایتالیا صادر می شود. محصولات وارداتی آن شامل ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات مختلف کارخانه ای، سوخت و مواد شیمیایی است که از کشورهای آلمان، جمهوری چک، روسیه، مجارستان، اتریش، لهستان و ایتالیا وارد می شود. منابع طبیعی اسلواکی شامل: سنگ آهن، مس، آنتیموان، جیوه، منگنز و نفت است.

یکی از طرق اخذ ویزای کار این است که فرد در کشوراسلواکی یک دعوت نامه کاری از یک فرد دارای شرایط که دارای شرکت معتبردر این کشور است دریافت نماید که فرد نیز  باید شرایط مورد را داشته باشد.یکی دیگر از شرایط لازم پذیرفته شدن برای ویزای کار این است که  در آگهی پذیرفته شوید ، که طی مراحلی که ابتدا ۳ماه در داخل کشور سپس ۳ماه در اتحادیه اروپا آگاهی شود اگر شخص مورد نظر پیدا نشود از ایران یا کشور دیگر نیرو میگیرند ، وقتی شخص در این آگهی پذیرش شد می تواند برای اخذ ویزا اقدام نماید و کارفرما پس از آگهی شغل خود باید برای استخدام شخص متقاضی،  حقوقی را در نظر بگیرد که کل هزینه های شخص و خانواده ان را در بر داشته باشد . منظور از افراد با تجربه و زبده به افرادی اطلاق می گردد که از مهارت و تجربه حرفه ای در سطح بالایی برخوردار بوده و قصد مهاجرت به اسلواکی را دارند . معمولاً در صورتی به این افراد ویزای کار اعطاء می شود که فردی با همان مهارت وتجربه حرفه ای که مقیم آن کشور باشد را نتوان برای آن موقعیت شغلی پیدا کرد .

 

یکی دیگر از ارکان اقتصادی این کشور مانند بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی صنعت گردشگری است و در کنار آن جذب سرمایه و نیروی کار متخصص از کشورهای مختلف در راستای رشد اقتصادی اسلواکی در دستور کار دولت این کشور قرار دارد. یکی از راه های اصلی ورود به بازار کار کشور اسلواکی تاسیس و ثبت شرکت است. دولت اسلواکی با اتخاذ تصمیمات زیرکانه در این موضوع زمینه را جهت استخدام نیروی کار جوان این کشور مهیا می سازد. البته در کنار قوانین حاکم بر روند تاسیس و ثبت شرکت مبنی بر الزام جذب نیروی کار بومی، به موسس یا موسسان این گونه شرکت ها که از اقصی نقاط جهان با اهداف گوناگون از جمله دریافت ویزای کار و اقامت کشور اسلواکی و در پی آن کشورهای حوزه شنگن و اتحادیه اروپا گام در این عرصه می گذارند اجازه کار و خرید و فروش ملک و مسکن در ازای سقف معینی از سرمایه گذاری اعطا می شود و در دراز مدت امکان تبدیل ویزا به اقامت دائم نیز وجود دارد. شایان ذکر است جهت تمدید ویزای کار، شرکت تاسیس شده باید گردش مالی داشته باشد و حداقل میزان مصوب مالیات و حق بیمه را نیز بپردازد وگرنه صرف تاسیس و ثبت شرکت صوری و استخدام کاذب نیروی کار بومی ویزای کار برای موسس شرکت صادر نخواهد شد.

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *