کار در سوئیس

کار در سوئیس

اجازه کار در سوئیس- وکیل جهت کار در سوئیس- قوانین کار در سوئیس

z

کار در سوئیس قوانین و شرایطی دارد و در صورتی که از قوانین آن بی خبر باشید و یا رعایت نفرمایید ممکن است با عدم موفقیت روبرو گردد. کار در سوئیس در عصر حاضر از گزینه هاییست که شاید ابتدا تصور این باشد که قابل دسترس نیست اما شما شرایط کار در سوئیس را در این مقاله مطالعه نمایید سپس میتوانید شرایط خود را منطبق بر بروز ترین قوانین کار در سوئیس جهت اخز روادید کاری و اجازه کار در سوئیس بکار گیرید. گروه مشاورین حقوقی که در امر مشاوره ی کار در سوئیس فعال باشند میتوانند شما را در این موضوع راهنمایی نمایند. این کشور بسیار پیشرفته میباشد و دارای نظام حسابرسی و بانک داری بسیار پیشرفته ایست. قطعا اگر متقاضی کار در سوئیس هستید میبایست از انواع اقامت کاری سوئیس و قوانین و مدارک مورد نیاز جهت کار در سوئیس آگاه شوید و بعد در این مسیر هزینه فرمایید.

اکنون مهاجرت از راه کار در سوئیس که طریق ششم از هفت طریق کلی مهاجرت به به این کشور هست را برای شما تشریح خواهیم نمود.

کشور سوئیس تا سهمیۀ کارگران خارجی را محدود کرده است و هر فردی جهت کار در سوئیس به مجوز کار نیاز خواهد داشت. شرایط دریافت مجوز کار در سوئیس برای شهروندانی که از کشورهای داخل اتحادیه­ اروپا یا انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) هستند شامل کشورهای اتحادیه اروپا به اضافۀایسلند، لیختن­اشتاین، نروژ و سوئیس و شهروندانی که از کشورهای ثالث هستند (اتباع غیراروپایی یا غیر از انجمن تجارت آزاد اروپا) متفاوت است.

بااین­حال دریافت مجوز کار در سوئیس به تدریج مشکل­ تر می­شود. در سال ۲۰۱۵ در برابر احساسات رو به رشد و پشت پردۀ ضد مهاجرت، دولت سوئیس مجوزهای کاری موجود برای اتباع غیراروپایی و حتی کشورهای اروپایی/انجمن اتحادیه آزاد اروپا را کاهش داد. سهمیۀ اتباع غیراروپایی/غیر انجمن اتحادیه آزاد اروپا برای مجوز کار کوتاه مدت (مجوز L) و مجوز کار طولانی مدت (مجوز B) به اندازۀ حدود ۱۰۰۰ مجوز مانند سهمیۀ مجوز کار کوتاه مدت برای اتباع اتحادیه اروپا/ انجمن اتحادیه آزاد اروپا کاهش یافت.

همچنین انتظار می­رود که مقامات دولتی بیش از پیش از محیط­های کاری بازرسی کنند و بر تعدد و تکرر آن بیفزایند، به این معنی که کارمندان خارجی باید یک پرونده در محل کار خود داشته باشند.

مقامات اداره مهاجرت نیز شیوه­ های درخواست را نیز سخت­تر کرده­اند و اقداماتی که اتخاذ نموده­اند عبارتند از: بررسی دقیق­تر درخواست­ها، افزایش مقررات دستمزد و سختگیری در قوانین تمدید.

این اقدامات دریافت مجوز کار را مشکل­تر کرده­اند، بااین­حال گرفتن مجوز کار کشور سوئیس هنوز برای افرادی که واجد شرایط هستند یا در صنعتی که با کمبود نیروی کار مواجه هست تخصص دارند ممکن است.

در حقیقت سوئیس بیشترین میزان مهاجرت در اروپا را داراست و جمعیت مهاجر آن حدود یک پنجم جمعیت کشور و دو برابر کشور آلمان است.

سهمیۀ سالانه تقسیم شده و به صورت سه ماهه منتشر می­شود، انتظار می­رود که تا اواسط یا پایان هر سه ماه تکمیل شود بدین معنی که ممکن است درخواست­ها تا سهمیه ­بندی سه ماه بعدی به تأخیر بیفتد. برای جلوگیری از رد شدن درخواست با توجه به سهمیه­ بندی، اتباع خارجی باید درخواست مجوز کار خود را کاملاً به موقع ارسال کنند.

اطلاعات داده شده در اینجا فقط برای راهنمایی است و شما باید از اداره فدرال مهاجرت یا سفارت سوئیس در کشور خود اطلاعات لازم را دریافت کنید.

چه کسی می­تواند مجوز کار در سوئیس را دریافت کند؟

اتباع اتحادیه اروپا/انجمن اتحادیه آزاد اروپا آزادانه می­توانند وارد سوئیس شوند ولی باید برای مجوز کار درخواست بدهند.

اتباع غیراتحادیه اروپا/غیر انجمن اتحادیه آزاد اروپا جهت کار در سوئیس باید علاوه بر مجوز کار، یک مجوز اقامت ویژه نیز دریافت کنند. انجام این اقدام و دریافت مجوز اقامت در هر صورت اجباری است، خواه قرارداد کاری با یک شرکت سوئیسی یا خارجی باشد و خواه شغل مورد نظر دارای حقوق یا بدون دستمزد باشد. دریافت کردن مجوز کار شما معمولاً به سهمیه­بندی­های شغلی موجود، سطح تحصیلات شما و تجربه­های کاری بستگی دارد و اینکه هیچ متقاضی از اتحادیه اروپا/انجمن اتحادیه آزاد اروپا برای این سمت شغلی وجود نداشته باشد. باید پیش از ورود به این کشور مجوز کار داشته باشید. این امکان وجود ندارد که ابتدا به عنوان گردشگر، بازدیدکننده یا جهت سفری کاری وارد سوئیس شوید و سپس مشغول به کار شوید. اگر می­خواهید کار کنید، ابتدا باید کشور سوئیس را ترک کنید و بعد در کشور خود درخواست بدهید. به محض اینکه کار پیدا می­کنید، کافرما از جانب شما از مقامات کشور سوئیس درخواست ویزای کار می­دهد و شما نیز در کشور خود درخواست ویزای ورود به سوئیس را می­دهید. وقتی وارد سوئیس می­شوید مجوز کار و اقامت خود را دریافت خواهید کرد. این مجوز به شما اجازه می­دهد که در سوئیس کار و زندگی کنید. دانشجویان و خویشاوندان دارندگان مجوز اقامت از این قانون مستثنی هستند. ممکن است آن­ها تا وقتی که مقامات مربوطه را مطلع می­سازند بدون مجوز در این کشور کار کنند.

مهاجرت کاری به سوئیس

پیش از هر موضوعی از شما تقاضا داریم از میان گروه وکلای حقوق بین الملل مشاوره ای حقوقی اخذ نمایید. سپس با اطلاعات کامل اقدم به مهاجرت و کار در سوئیس نمایید. شاید اصلا شما شرایط مورد نیاز را برای کار در سوئیس نداشته باشید. البته میتوانیم طبق وعده هایی که داده بودیم در این سایت, وبسایت های معتبر حقوقی در این باب را معرفی نماییم:

www.legalmalekpour.ir

این بانک اطلاعات,یکی از این موارد خواهد بود و در مورد کار در سوئیس در آینده ی نزدیک اطالاعات مفید تری نیز ارائه خواهیم داد.

ابتدا لازم است که شغلی را در سوئیس بیابید. وقتی امنیت شغلی شما تأمین شود، کارفرما به خدمات اشتغال استانی محلی درخواست خواهد داد. سپس آن­ها درخواست را بررسی کرده و جهت تائید به اداره مهاجرت فدرال (FOM) ارجاع خواهند داد.

اداره مهاجرت فدرال هنگام بررسی درخواست شما عواملی نظیر زبان، مهارت­ها، سن و توانایی خو گرفتن شما با محیط را در نظر خواهد گرفت. به طور کلی معمولاً در صورتی مجوز کار صادر می­شود که:

  • شما یک مدیر، متخصص یا درغیر این صورت یک کارگر واجدشرایط باشید. به­ علاوه مدرک دانشگاهی، تخصص ویژه و چندین سال تجربه­ی کاری و حرفه­ای داشته باشید.
  • سهمیه­ های مقرر امکان آن را فراهم کند.
  • هیچ فردی از اتحادیه اروپا/ انجمن اتحادیه آزاد اروپا برای سمت شغلی مورد نظر وجود نداشته باشد.

درخواست برای مجوز کار در سوئیس

فرم­های درخواست و مقررات ویژه در استان­های مختلف متفاوت خواهد بود ولی به ­طور کلی شرایط زیر باید مهیا باشد:

  • کپی گذرنامه متقاضی و کپی صفحه اطلاعات شناسایی سفر
  • کپی آگهی­های شغلی (مطبوعات یا آنلاین)
  • مدارک سایر تلاش­ها برای به دست آوردن کار
  • رزومه­ی متقاضی
  • کپی مدارک نظیر دیپلم­ها یا مدارک دیگر که باید ترجمه­ی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی یا انگلیسی آن­ها ارائه شود (در صورت لزوم باید توسط یک مترجم رسمی ترجمه شود)
  • اطلاعات دانشگاه، محل تحصیل، تاریخ­ها، دروس و نمرات

ضمناً برای ورود به این کشور یا اقامت طولانی مدت در آن باید به سفارت یا کنسولگری سوئیس در کشور خود درخواست ویزا بدهید. اداره مهاجرت فدرال پاسخ درخواست را برای شما، کارفرمای شما و استان مورد نظر ارسال خواهد کرد و اگر مجوز صادر شده باشد، دفتر استانی برای صدور ویزا به سفارت یا کنسولگری سوئیس اطلاع­رسانی خواهد کرد.

وقتی وارد سوئیس می­شوید، ۱۴ روز وقت دارید که از طریق ادارات مهاجرتی استانی در دفتر ثبت شهروندان ثبت­ نام کرده و مجوز اقامت خود را دریافت نمایید. پس از دریافت مجوز اقامت می­توانید کار خود را شروع کنید.

انواع مجوز کار و اقامت در سوئیس

ممکن است یکی از مجوزهای کار و اقامت زیر برای شما صادر شود:

  • مجوز L (Permit L): یک مجوز اقامت کوتاه مدت است که با داشتن آن می­توانید به مدت یک سال در سوئیس اقامت داشته باشید. مجوز L به ضوابط قرارداد کاری شخص بستگی دارد و ممکن است در برخی موارد استثنایی به مدت یک سال دیگر نیز تمدید شود، ولی در صورتی که از سال سوم به بعد نیز برای همان کارفرما کار کنید دیگر قابل تمدید نخواهد بود.
  • مجوز B (Permit B): یک مجوز اقامت اولیه یا موقتی است که به مدت یک سال اعتبار دارد، ولی به صورت سالانه قابل تمدید است، البته در صورتی که هیچ دلیلی برای صادر نشدن آن وجود نداشته باشد به­عنوان مثال وقتی شخص مزایای رفاهی دریافت می­کند. این مجوزها براساس سهمیه­ بندی صادر می­شوند و به کارفرما بستگی دارند. در مجوزها اغلب مشخص می­شود که در کدام استان مجوز صادر می­شود و شما نمی­توانید از آن استان به استان دیگری نقل مکان کنید.
  • مجوز C (Permit C): این مجوز اقامت برای افرادی است که به مدت ۱۰ سال متوالی در سوئیس زندگی کرده ­اند. اتباع آمریکایی و کانادایی فقط پنج سال متوالی باید در این کشور زندگی کنند تا بتوانند برای مجوز اقامت نوع C درخواست بدهند.

کار در سوئیس به صورت خویش­فرما

در صورتی که دارای مجوز اقامت باشید معمولاً فقط می­توانید به صورت خویش­فرما در سوئیس کار کنید. بدین مفهوم که شما باید به مدت ۵ یا در برخی موارد ۱۰ سال در سوئیس زندگی کرده باشید. درصورتی­که با یک شهروند سوئیسی ازدواج کرده باشید یا بتوانید ثابت کنید که کسب­وکار شما در سوئیس ایجاد شغل خواهد کرد یا از لحاظ اقتصادی به نفع این کشور خواهد بود، دیگر شما مشمول این قانون نمی­شوید.

کار در سوئیس به صورت مبادله­ی خدمات (au pair)

در صورتی که دارای شرایط زیر باشید می­توانید به صورت مبادلۀ خدمات در سوئیس مشغول به کار شوید:

  • سن شما بین ۱۸ تا ۲۵ سال باشد
  • شغلی را از طریق یک آژانس پیدا کرده باشید
  • دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس (سکو) شغل مورد نظر را تائید کرده و مجوز کار را صادر نماید.

توافقات کارآموزی بین­ المللی

کشور سوئیس دارای توافق­نامه­ی کارآموزی با تعدادی از کشورها در سراسر جهان است. با توجه به این توافق­نامه­ها متخصصین جوان می­توانند وارد سوئیس شده و به مدت ۱۸ ماه در این کشور کار کنند و در عین حال مهارت­های زبانی و حرفه­ای خود را نیز توسعه بخشند. این کشورها عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، بلغارستان، کانادا، ژاپن، موناکو، نیوزیلند، فیلیپین، رومانی، روسیه، آفریقای جنوبی، اوکراین و آمریکا.

برای دریافت این مجوز باید شرایط زیر را دارا باشید:

  • تبعه­ی یکی از کشورهای نامبرده باشید
  • سن شما بین ۱۸ تا ۳۵ سال باشد (۲۰ تا ۳۰ ساله در صورتی که اهل استرالیا، نیوزیلند یا روسیه باشید)
  • آموزش فنی و حرفه­ای خود را به اتمام رسانده باشید (مانند یک جور کارآموزی) یا دارای یک مدرک مرتبط باشید.

اتباع کانادایی می­توانند بخشی از دورۀ کارشناسی خود را در سوئیس تحصیل کنند و در این صورت باید در یک دانشگاه یا کالج ثبت­ نام نمایند. متقاضیان ژاپنی باید فارغ­ التحصیل شده باشند. مدت این مجوز حداکثر ۱۸ ماهه است ولی امکان تبدیل آن به صورت اقامت­های مختلف وجود دارد.

اگر از این طریق وارد سوئیس شوید، پیدا کردن یک شغل مناسب به خودتان بستگی دارد. این شغل باید مرتبط با رشتۀ تحصیلی شما یا زمینه­ای که آموزش دیده­ اید باشد. امکان کار پاره وقت یا به صورت خویش­فرما برای شخص متقاضی وجود ندارد و دستمزد دریافتی باید در راستای سایر مشاغل همان محل و بخش باشد.

وقتی شغلی را پیدا کردید، باید حداقل سه کپی از قرارداد کاری خود را از کارفرما دریافت کنید تا با استفاده از این فرم درخواست برای مجوز اقامت و مجوز کار موقت درخواست بدهید. ارائۀ کپی مدارک یا دیپلم، رزومه، گذرنامه­ی معتبر و یا مدرک کارت شناسایی سفر شخص متقاضی نیز لازم است. این مدارک باید به زبان آلمانی، فرانسه یا انگلیسی ترجمه شده باشند.

شما درخواست را برای مقامات حاضر در کشور خود ارسال می­کنید، سفارت یا کنسولگری سوئیس برای دریافت تائیدیه آن را به اداره مهاجرت فدرال این کشور ارجاع می­دهند. اگر مجوز اعطا شود به اتباع کشورهای بلغارستان، رومانی، ژاپن، موناکو، نیوزیلند ضمانت دریافت مجوز اقامت تائید شده توسط اداره مهاجرت فدرال سوئیس داده خواهد شد. این روندهای قانونی علاوه بر یک کارت شناسایی یا گذرنامۀ معتبر جهت ورود به سوئیس و شروع کار مورد نیاز خواهد بود.

اتباع کشورهای آرژانتین، استرالیا، کانادا، فیلیپین، روسیه، آفریقای جنوبی، اوکراین و آمریکا جهت ورود به سوئیس و اقامت در این کشور به مدت بیش از ۹۰ روز به ویزا نیاز خواهند داشت، بنابراین مجوز صدور ویزا از سوی اداره مهاجرت فدرال سوئیس به آن­ها داده خواهد شد. سپس متقاضی باید در سفارت یا کنسولگری سوئیس در کشور خود درخواست ویزا بدهد. کارآموزان باید در طول ۱۴ روز پس از ورود خود به کشور سوئیس در دفتر ثبت شهروندان ثبت­نام کنند.

توجه داشته باشید که سوئیس توافق­نامه ­هایی را با برزیل و تونس امضا کرده است ولی از هنگام بستن این قراردادها هنوز اجرا نشده­ا ند؛ بنابراین در این مورد باید اطلاعات به روز شده را دنبال کنید.

برای اطلاعات بیشتر می­توانید به اداره مهاجرت فدرال رجوع کنید: اداره رسمی سوئیس برای اطلاع­رسانی در تمام زمینه­های مرتبط با مهاجرت به کشور سوئیس_کلنوگ ۶_رن ـ وابرن ۳۰۰۳_دوشنبه تا جمعه: ۹ تا ۱۱ صبح و ۲ تا ۴ عصر، شماره تلفن تماس: ۱۱ ۱۱ ۴۶۵ ۵۸ ۴۱+

مقامات استانی

هر استان دارای مقامات بازار کار و مهاجرت استانی مخصوص به خود است که مجوزها را صادر می­کنند و می­توانند اطلاعاتی را در مورد مراحل درخواست فراهم کنند. برای دریافت اطلاعات هر استان مشخص سوئیس می­توانید به وبسایت آن رجوع کنید.

کاریابی در سوئیس

روش­های کاریابی در سوئیس، اطلاعاتی درباره­ی بازار کار سوئیس، مشاغل موجود در سوئیس، مجوز کار در سوئیس

سوئیس محلی بسیار جذاب برای کار محسوب می­شود: دستمزدها، شرایط کار و کیفیت زندگی بسیار عالی است. ولی رقابت در مشاغل سوئیس بسیار بالا و فرصت­های شغلی برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا محدود است، زیرا اغلب کارگران خارجی در سوئیس و حتی متخصصین ماهر نیز سهمیه­بندی می­شوند. با این وجود پیدا کردن کار در سوئیس ممکن است.

بازار کار سوئیس

اقتصاد کشور سوئیس از ثبات بالایی برخوردار است و در مقایسه با سایر کشورهای جهان پایین­ ترین نرخ بیکاری را دارد. طبق گزارش دبیرخانه امور اقتصادی دولتی سوئیس (سکو) در ماه مه ۲۰۱۴ نرخ بیکاری سه درصد اعلام شد. یکی از نقاط مثبت این کشور دستمزدهای بالای آن است که در مقایسه با سایر کشورهای جهان بیشترین حقوق به کارگران و کارمندان داده می­شود. دست­کم چهار هفته در سال تعطیلات وجود دارد و در صورت بیکار شدن از بهترین مزایای تأمین اجتماعی برخوردار خواهید شد. کیفیت زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار بالاست. بااین­حال بازار کار محدود است، رقابت در مشاغل بسیار بالاست و تنها تعداد محدودی از مدیران و متخصصین ماهر اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای کار در این کشور پذیرفته می­شوند.

مشاغل موجود در سوئیس

سوئیس کشور نسبتاً کوچکی است ولی نیروی کار بسیار ماهر دارد (به­عنوان مثال در زمینه­ی بیوتکنولوژی، میکروتکنولوژی و تکنولوژی پیشرفته). نیمی از درآمد حاصل از صادرات این کشور مهم صنعتی از بخش مواد شیمیایی و مهندسی الکتریک یا مکانیک است. سوئیس یکی از مراکز مالی بزرگ جهان نیز بشمار می­آید. بنابراین مشاغل بسیاری برای کارگران ماهر در زمینه­های مهندسی و فناوری، داروسازی، مشاوره، بانکداری، بیمه و فناوری اطلاعات، تحلیل­گران مالی، تحلیل­گران کسب و کار و تحلیل­گران دستگاه­ها وجود دارد.

شرکت­های چندملیتی کارفرمایان اصلی انگلیسی زبانان محسوب می­شوند و بزرگ­ترین شرکت­های چندملیتی جهان در سوئیس قرار دارند. این شرکت­ها عبارتند از: نستله، نوارتیس، زوریخ بیمه، روشه، کردیت سوئیس، آدکو، سوئیس ره و گلنکور.

سازمان­های بین­المللی بسیاری نیز در سوئیس به ویژه در ژنو قرار دارند.

برای یافتن کار در سوئیس می­توانید به وبسایت­های زیر رجوع کنید:

فرهنگ مدیریتی سوئیسی

متانت، صرفه ­جویی، بردباری، وقت­شناسی و احساس مسئولیت برای سوئیسی­ها بسیار مهم و تحسین ­برانگیز است و این ویژگی­ها در روش­های کاری آن­ها نیز منعکس می­شود؛ بنابراین سوئیسی­ها در کار خود محافظه­ کار و رسمی هستند. فرهنگ یک شرکت سوئیسی ممکن است با توجه به محل شرکت در منطقۀ فرانسوی، آلمانی یا ایتالیایی سوئیس متفاوت باشد. به­ طور کلی سلسله ­مراتب معمولاً عمودی است و تصمیم ­گیری­ها بر عهده افرادی است که در رأس شرکت قرار دارند. شرکت­های واقع در مناطق ایتالیایی و فرانسوی ممکن است سختگیری کمتری نسبت به شرکت­های واقع در مناطق آلمانی داشته باشند. جلسات وظیفه محور و نسبتاً شخصی هستند؛ مباحثات به طور دقیق انجام می­شود و ممکن است برخی نسبت به دقت و احتیاط بیش از حد آن­ها دید منفی پیدا کنند. سوئیسی­ها به سختگیری شناخته می­شوند و شوخی و ترحم در مباحثات جایی ندارد. زندگی شخصی و کاری خود را از هم جدا کنید. سوئیسیها خوششان نمی­آید که کار با سرگرمی اشتباه گرفته شود. ساعات کاری طولانی است و ممکن است ۴۵ تا ۵۰ ساعت در هفته باشد.

ویزای کار سوئیس

سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی اتباع کشورهای اتحادیه اروپا بدون ویزا می­توانند وارد سوئیس شوند و در استان­ها سفر کنند و تا سه ماه در جست­وجوی کار باشند و بدون نیاز به مجوز کاری در این کشور کار کنند. از سوی دیگر چنانچه قصد داشته باشند که بیشتر سه ماه در سوئیس ساکن شوند باید در استان محل سکونت خود برای مجوز اقامت درخواست بدهند. در درخواست اول برای اتباع بلغارستان و رومانی محدودیت­های بیشتری جهت ورود به بازار کار وجود دارد. به­ علاوه اتباع کرواسی نیز با مشکل محدودیت سهمیه­ بندی مواجه هستند.

به دلیل وجود سهمیه ­بندی­های شغلی برای خارجی­ها روند دریافت مجوز مشکل­تر خواهد بود و کارفرمایان باید ثابت کنند که هیچ فرد محلی برای شغل مورد نظر وجود ندارد و صدور مجوز محدود به مدیران، متخصصین و افراد دارای مدارک عالی تحصیلی است. اگر یک پیشنهاد کاری دریافت کنید، کارفرمای شما در استان مورد نظر درخواست می­دهد و سپس درخواست او برای دریافت تائیدیه به اداره مهاجرت فدرال ارسال می­شود. در صورت دریافت تائیدیه از اداره مهاجرت فدرال به دفتر استان اجازه می­دهد که یک گواهی صدور ویزا به کنسولگری یا سفارت سوئیس در کشور شما ارسال کند و در نهایت می­توانید شخصاً درخواست ویزا بدهید. اگر پیشنهاد کاری شما از سوی یک سازمان بین­المللی باشد دیگر نیازی به مجوز کار نخواهید داشت، ولی یک کارت شناسایی ویژه برای شما صادر خواهد شد.

زبان­هایی که جهت کار در سوئیس صحبت میشوند:

سوئیس سه زبان اصلی ملی دارد: بیشتر مردم این کشور بخصوص در مرکز و در مناطق شرقی به زبان آلمانی ـ سوئیسی صحبت می­کنند. زبان مردم غرب کشور فرانسوی است و در جنوب به زبان ایتالیایی سخن می­گویند. گرچه در محل کار اغلب به زبان انگلیسی صحبت می­شود، تسلط بر این سه زبان امتیازی در بازار کار محسوب خواهد شد.

مدارک تحصیلی و آموزشی جهت کار در سوئیس

چنانچه قصد دارید در مشاغل نظام­مند (بهداشت، آموزش، فناوری، حقوق و خدمات اجتماعی) در سوئیس مشغول به کار شوید، لازم است که مدارک و صلاحیت­ شما به رسمیت شناخته شوند حتی اگر تبعۀ یکی از کشورهای اتحادیه اروپا باشید. حتی اگر شغل نظام­مند نباشد، شاید بخواهید که یک گواهی تعیین سطح دریافت کنید. در این گواهی اطلاعاتی درباره­ی مدرک خارجی شما در ارتباط با نظام آموزشی سوئیس برای ارائه به کارفرمایان فراهم می­شود. مدارک دانشگاهی (نه برای مشاغل نظام­مند) برخی کشورها از طریق فرآیند بولونیا تصدیق می­شوند. مدارک دانشگاهی (مدرک کارشناسی و بالاتر ولی نه مدارکی که مرتبط با مشاغل نظام­مند هستند) می­تواند از طریق ENIC-NARIC سوئیس نیز برای اهداف کاری تصدیق شوند.

کاریابی در سوئیس

یورس (EURES)

اگر شما از اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس هستید، می­توانید در وبسایت یورس (خدمات کاریابی اروپا) در جست­وجوی کار باشید. یورس یک شبکه کاری است که توسط کمیسیون اروپا اداره می­شود و برای تسهیل جابه­جایی آزادانه در منطقه اقتصادی اروپا طراحی شده است. علاوه بر جست­وجوی کار می­توانید رزومه­های خود را بارگذاری کنید و در مورد مسائل قانونی و اداری مرتبط با کار در سوئیس یا هر کشوری از اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس مشاوره بگیرید.

خدمات اشتغال عمومی

مراکز اشتغال منطقه­ای (RAV/ORP/URC) در استان­های مختلف سراسر سوئیس در زمینه­ی کاریابی به اتباع اتحادیه اروپا کمک خواهند کرد. می­توانید در دفتر استان محل زندگی خود ثبت­نام کنید یا به مشاغل موجود در وب­سایت­های کاریابی آن­ها نگاهی بیندازید.

وب­ سایت­های کاریابی

مشاغل عمومی در سوئیس:

  • Jobs
  • ­Jobscout 24
  • Jobsuchmaschine
  • JobUp
  • Jobwinner
  • Monster
  • Seasonworkers- ski jobs
  • StepStone
  • Total jobs

مشاغل متخصصین در سوئیس:

  • Alpha: برای مدیران
  • Darwin: برای متخصصین فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • Euro Science Jobs: مشاغل پژوهشی و درجه فوق دکترا
  • Job Directory: بخش مالی و بانکداری
  • Robert Walters: مالی و حسابداری
  • SwissLinx: مدیریت، فناوری و مالی
  • Techno Jobs: مشاغل فنی و فناوری اطلاعات
  • Wiley: داروسازی

مشاغل مخصوص انگلیسی زبانان:

  • Jobs in Geneva
  • Jobs in Zurich
  • Top Language Jobs

آژانس­های کاریابی

در یکی از آژانس­های کاریابی خصوصی ثبت­نام کنید. آژانس­های خصوصی کاریابی در سوئیس “Arbeitsvermittlung” یا “Agance de Placement” نامیده می­شوند. دو آژانس کاریابی اصلی در سوئیس «Adecco» و «Manpower» بشمار می­آیند.

تدریس زبان انگلیسی در سوئیس

از آنجاکه بسیاری از مردم سوئیس به زبان انگلیسی صحبت می­کنند یافتن شغل تدریس زبان انگلیسی مشکل است. بااین­حال می­توانید چنین شغلی بیابید و دستمزد آن خوب است.

روزنامه­های سوئیس

روزنامه­ها نیز ممکن است فهرستی از مشاغل را منتشر کنند: می­توانید بخش آگهی­ها را به زبان آلمانی «stellentinserate» و به زبان فرانسوی «les offers d’emploi» و به ایتالیایی «annunci di lavoro» جست­وجو کنید.

روزنامه­های اصلی که دارای آگهی شغلی هستند و یک روز در هفته فرصت­های شغلی موجود را منتشر می­کنند عبارتند از:

  • Basler Zeitung
  • Bund and Berner Zeitung
  • Corriere del Ticino
  • Finanz und Wirtschaft
  • Handelsblatt
  • Le Temps (Geneva)
  • Neue Zurcher Zeitung
  • Schweizerische Handels-Zeitung
  • SonntagsZeitung
  • Tages Anzeiger (Zurich)
  • ۲۴ Heures (Vaud)
  • Tribune de Geneve (Geneva)

شبکه­ های اجتماعی

جاهای خالی فرصت­های شغلی موجود در سوئیس معمولاً از طریق ارتباطات پر می­شود؛ بنابراین اهمیت ارتباطات اجتماعی بسیار پررنگ می­شود. می­توانید در وب­ سایت­های شبکه­ای حرفه­ای نظیر LinkedIn و بسیاری از سازمان­های شبکه­ای جست­وجو کنید. تعدادی از این شبکه­ها عبارتند از:

  • American International Club of Geneva
  • Organisation of Women in Trade: Geneva
  • Executives International
  • Career Women’s Forum
  • Irish Business Network
  • Business and Professional Woman (BPW)

اتاق بازرگانی هر استان اغلب رویدادهای شبکه­ای متخصصین را سازماندهی می­کند. به­علاوه می­توانید از طریق شبکه­های اجتماعی نظیر Meetup و فروم اکسپتیکا در سوئیس ارتباطات تخصصی خود را قوی کنید.

جهت کار در سوئیس خودتان نخستین گام را بردارید

افراد بسیاری شخصاً و به­ طور مستقیم (نه از طریق روزنامه و اینترنت) با شرکت­هایی که دارای فرصت­های شغلی هستند تماس می­گیرند؛ بنابراین با شرکت­های سوئیسی در ارتباط باشید یا آگهی­های آن­ها را دنبال کنید. شما می­توانید اطلاعات به­ روزرسانی شده را در وب­ سایت شرکت­های سوئیسی یا اتاق بازرگانی سوئیس و یا در وب­ سایت ثبت کسب و کار فدرال بیابید.

مطمئن شوید که رزومه و نامۀ توضیحی خود را به شخص درستی ارسال می­کنید (و به زبان مناسبی): می­توانید به زبان آلمانی «Personalabteilungsleite» یا به زبان فرانسه «Directeur de Ressources Humaines» را جست­وجو کنید.

ارسال درخواست کار در سوئیس

وقتی شغلی را پیدا کردید، آنگاه باید بدانید که چگونه یک رزومه و نامۀ توضیحی به سبک سوئیسی بنویسید تا درخواست شما مورد بررسی قرار گیرد.

در صورتی که اطلاعات این صفحات برای شما مفید بوده است شما را دعوت میکنیم تا تمامی مطالب مفید این سایت را دنبال نمایید. موسسات حقوقی معتبر مندرج در این سایت کاملا مستقل بوده و میتوانند به شما مشاوره ی حقوقی ارائه دهند.

نگارنده: علیرضا خرم شاهی

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *