اتریش مقصدی جذاب

اتریش مقصدی جذاب

اتریش یک مکان اقتصادی عمده در قلب اروپا و مقصدی جذاب برای شرکت ها و پیشه وران سراسر جهان است.

در مقایسه با سایر کشورهای اتحادیه اروپا یا سایر کشورهای مطرح جهان، اقتصاد ملی اتریش بسیار غنی و پیشرفته است. بیش از ۳۰۰ شرکت بین المللی از اتریش به عنوان مقر اصلی دفاتر مرکزی یا محصول اروپایی خود استفاده می کنند.

با داشتن رونق اقتصادی و سیستم بهداشت و درمان بسیار پیشرفته، سیستم آموزش و پرورش با شهرت بین المللی و نیز ثبات و امنیت، اتریش به شهروندان خود سطح بالایی از استاندارد زندگی را عرضه می کند. وین، پایتخت این کشور، بطور متمادی و پی در پی به عنوان شهری دارای بالاترین کیفیت زندگی در دنیا رتبه بندی شده است.

علاوه بر اینکه اتریش یک محیط اقتصادی پایدار است از شرایط زندگی فوق العاده ای نیز برخوردار است. این شرایط شامل آب و هوای معتدل و مطبوع بوده که مرهون موقعیت جغرافیایی که مرهون موقعیت جغرافیایی این کشور است. همچنین دامنه وسیعی از تفریحات و برنامه هایی برای اوقات فراغت از دیگر جاذبه های این کشور هستند. علاقمند به فرهنگ و هنر ورزش یا آشپزی هستید؟ اتریش برای هرسلیقه، چیزی دارد.

اتریش به عنوان یک کشور صنعتی مدرن، دارای تجارت خارجی پویا و بسیار متنوعی است.  شرکت های اتریشی دارای شبکه های بین المللی بوده و خدمات و محصولات آنها در سراسر جهان با موفقیت مورد استقبال قرار گرفته اند. علاوه بر آن، این کشور مکان فوق العاده ای برای نوآوری است: تحقیقات برجسته و پیشرفت ها، اقتصاد رقابتی اتریش را در عرصه رقابت های ملی و بین المللی تقویت کرده است.

کشور اتریش نه تنها از سطح بالائی در استاندارد زندگی برخوردار است بلکه فرصت های شغلی بسیار جالبی در اختیار استعدادهای بین المللی قرار می دهد. صادرات قوی، تعداد بیشمار شرکت ها و سازمان های بین المللی، بیش از ۴۰۰ پیشاهنگ بازار جهانی و دید تحقیقاتی خلاقانه، چشم انداز جذابی از لحاظ بازار کار ایجاد می کنند.

اتریش از لحاظ کیفیت زندگی و امنیت بر اساس موسسات آمار جهانی در سال ۲۰۱۱ و۲۰۱۰ مقام اول را در دنیا کسب نموده و هفتمین کشور ثروتمند دنیا میباشد .

اتریش ۸ میلیون نفر جمعیت دارد و مهد هنر ، فرهنگ و موسیقی نامیده می شود.از معروفترین موزیسین و کمپونیستهای آن می توان ولفگانگ ،آمادوس، موتسارت و یوهان اشتراس را تام برد
بدلیل موقیت جغرافیایی اتریش در قلب اروپا و طبیعت زیبای آن عمده درآمد کشور اتریش ، توریسم می باشد. اتريش کشوری سر سبز و زيبا واقع در  اروپای غربی است که مهد تمدن موسيقی دنيا محسوب می گردد. اتریش با هوای کوهستانی تازه و مناظر نفس گیرش معروف است و در عین حال مکان های فرهنگی و موزه ها و نگارخانه های مدرن و معماری بسیار چشمگیری دارد. اتریش قطعاً یکی از مقاصد گردشگری برای دوستداران سفر محسوب می شود؛ که این موضوع باعث می شود که همه ساله مردم زیادی را از سراسر دنیا را به خود جذب کند.
اين کشور با کشورهای آلمان، سوييس، جمهوری چک، ايتاليا، مجارستان و جمهوری اسلوانی همسايه می باشد.

اتریش که یک جمهوری فدرال است، ۹ ایالت را در بر می گیرد و پايتخت آن شهر زیبای وين است.

زبان رسمی اين کشور آلمانی است و اکثر مردم به زبان انگليسی آشنایی دارند و واحد پول آن يورو می باشد وبدليل آثار باستانی و هنری خود از شهرت جهانی برخوردار است.
شهرهای مهم آن عبارتند از : وين ، زالسبورگ، اینسبروک ،تيرول و گراتز.

اقامت دائم اتریش

اقامت دائم برای افراد با تخصص های کلیدی و مهم: این نوع از اقامت برای بار اول به مدت ۱۸ماه صادر می گردد و اجازه کار برای افراد متخصص در زمینه تخصصی این افراد را در بر دارد. اقامت دائم که اجازه کار بدون هیچگونه محدودیت زمانی را نیز در بر می گیرد.

اقامت دائم همراه با محدودیت زمانی؛ برای نمونه: جهت پیوستن افراد خانواده به یکدیگر. این نوع اقامت شامل اجازه کار جهت مشاغل مستقل می باشد و جهت مشاغل غیر مستقل ارائه مجوز از طرف اداره کار اتریش ضروری است.

اقامت دائم برای کلیه کشورهای اتحادیه اروپا

این نوع اقامت بعد از ۵سال اقامت بدون وقفه صادر می شود و اجازه کار برای تمامی مشاغل را در بر می گیرد.

اقامت موقت برای اهداف خاص

این نوع از اقامت برای گروه های زیر صادر می شود:
کارمندان عالی رتبه چرخشی مانند مدیران شرکت ها و یا کارخانجات و یا نمایندگان آنها که هر چند سال یکبار محل خدمت آنها بنابر صلاح دید کارفرما تغییر می یابد، در این نوع اقامت ارائه مجوز از طرف اداره کارضروری است: گواهی و یا تاییدیه اشتغال به کار بعنوان کارمند عالی رتبه چرخشی کارگران خارجی که جهت کار در اتریش از طرف کارفرمای خود به صورت قانونی و برای مدت مشخص به این کشور فرستاده شده اند: در این حالت نیز ارائه گواهی و یا تاییدیه اشتغال به کار بعنوان کارگر خارجی از طرف اداره کار اتریش ضروری است. مدت زمان اشتغال بایستی بیش از شش ماه باشد.
مشاغل مستقل: در صورتیکه فرد خارجی طی قراردادی موظف به انجام کاری باشد که اجرای آن بیش از شش ماه بطول انجامد، در این مورد نیز احتمال ضرورت ارائه مجوز از طرف اداره کار وجود دارد.
مشاغل هنری:  اعم از مستقل و یا غیر مستقل. در این حالت شخص تنها از راه فعالیت های هنری امرار معاش میکند. در این مورد ارائه ضمانت نامه الزامی نیست. در صورت فعالیت شغلی غیر مستقل در این زمینه ، ارائه مجوز از طرف اداره کار ضروری می باشد: گواهی اشتغال به کار بعنوان هنرمند.

موارد استثنائی مشاغل غیر مستقل: در صورتی که فعالیت شغلی مجزا از قوانین مربوط به اجازه کار اتباع خارجی باشد، ارائه گواهی مربوط به وضعیت استثنائی ضروری است.

تحصیل در اتریش

اتریش ترکیبی از یک سنت طولانی در آموزش عالی با جدیدترین تکنولوژی های پژوهشی است.

در عصر حاضر دانشجویان بسیاری در سراسر دنیا تمایل به تحصیل رایگان در دانشگاه های معتبر اروپا دارند. شرایط تحصیل در اتریش در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس بسیار مطلوب بوده و رایگان میباشد. متقاضیان تحصیل در اتریش در مقطع دکتری میتوانند حقوق نیز دریافت کنند. از آنجایی که جهت تحصیل در دانشگاه های معتبر معمولا دانشجویان متحمل شهریه های بالا میشوند، متقاضیان کمک هزینه های تحصیلی بسیار زیادند اما اکثرا مشاهده میکنیم این کمک هزینه ها یا به اصطلاح همان fund به اقل افراد تعلق میگیرد. لذا اهمیت تحصیل در اتریش با بهره گیری از امکانات عالی دانشگاه هایی که جزء یکصد دانشگاه اول هستند مانند دانشگاه مرکزی وین و یا دانشگاه تکنیک وین بالا رفته و با توجه به رایگان بودن تحصیل، مورد توجه قرار میگیرد

موسسات آموزش عالی اتریش ارائه گر تعدادی از برنامه های تحصیلی رو به رشدی هستند که این امکان را برای افراد فراهم می آورد که در هر یک از سطوح و رشته ای که می خواهند تحصیل کنند. شما می توانید در سطح اول تحقیقات مبتدی در دانشگاه های اتریش – یک رشته مشهور در جهان در هر کدام از دانشگاه های هنر اتریش یا رشته های عملگرا با کیفیت بالا در دانشگاه های علوم کاربردی و یا صدا  و تربیت معلم  و همچنین رشته های ابتکاری در دانشگاه های خصوصی تحصیل کنید. بنابراین یکی از شرایط درخواست ویزای کشور اتریش پذیرش از مراکز عالی آن است

زیان رایج در اتریش

زبان رایج و رسمی کشوراتریش، آلمانی می باشد و جهت تحصیل در اتریش در اغلب مواقع باید زبان آلمانی بدانید. البته افرادی که تمایل به تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی دارند میتوانند درمقاطع فوق لیسانس و دکترای رشته‌های مشخصی به زبان انگلیسی تحصیل کنند. در صورت تحصیل در اتریش به زبان انگلیسی، نیاز به ارائه ی مدرک زبان انگلیسی میباشد. در غیر این صورت نیازی به ارائه ی مدرک زبان اصلا نیست. تحصیل در اتریش این امکان را به متقاضیان میدهد تا بدون نیاز به ارائه ی مدارک زبان انگلیسی و یا آلمانی در دانشگاه پذیرش شوند.
 اگر شما در ایران دانشجوی دانشگاه های آزاد یا سراسری هستید و یا از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اید نیز میتوانید جهت  تحصیل رایگان  در اروپا از دانشگاه های اتریش پذیرش بگیرید. تحصیل در اتریش هنوز تقریبا رایگان میباشد. اما فرصت ثبت نام جهت تحصیل رایگان در کشور اتریش بر اساس قواعد اخیر اتحادیه رو به اتمام است.

شهریه دانشگاه

در حال حاضرجهت تحصیل در اتریش، شهریه ی دانشگاه برای دانشجویان خارجی  نظیر مهاجران ایرانی حدودا ترمی ۳۸۰ یورو است ؛یعنی  تقریبا کمتر از ۲ میلیون تومان.

دریافت پذیرش

دریافت پذیرش جهت تحصیل در دانشگاه های اتریش، شرط دریافت ویزا از سوی دولت اتریش است. برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های اتریش در هر رشته ای، داوطلب میبایست دانشجوی همان رشته در کشور خود باشد. اخذ نامه ی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و نامه ی عدم منع ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان، جهت تحصیل در کشور اتریش الزامیست. لازم به ذکر است که دیپلم دبیرستان قابل قبول دانشگاه های اتریش نیست. البته دیپلم فنی را قبول میکنند در صورتی که با رشته انتخابی تطبیق داشته باشد.همانطور که عنوان شد، جهت تحصیل در اتریش، دیپلم دبیرستان به تنهایی قابل قبول دانشگاه های آن نیست و قبولی در کنکور دانشگاه (سراسری یا دانشگاه آزاد) در رشته و مقطع مورد نظر، پیش شرط درخواست پذیرش از اتریش می باشد. توجه داشته باشید اگر دانشجوی مقطع لیسانس هستید و حداقل ۳ ترم از دانشگاه را پاس کرده اید نیز میتوانید با گرفتن نامه ی اشتغال به تحصیل، جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های اتریش و تحصیل در اتریش اقدام نمایید.
دانشجویانی که دردانشگاه های داخل کشور به تحصیل مشغول می باشند و یاتحصیل در آن مقطع را به پایان رسانده اند، بایستی گواهی صادره از دانشگاه و ریزنمرات مهر وموم شده ی خود را ارائه دهند. در این گواهی باید منعکس باشد که شخص متقاضی از ادامه تحصیل منع نشده است. لازم به ذکر است که اصل مدارک جهت اخذ پذیرش و تحصیل در اتریش مورد نیاز است.

آزمون ورودی

دانشکده های هنرهای عالی، و دانشگاه ها در برخی از رشته ها (مانند پزشکی، داروسازی، اقتصاد و روانشناسی) امتحان ورودی – شامل امتحان کتبی و مصاحبه حضوری – نیز برگزار می کنند. برای تحصیل در اتریش باید در این امتحان ورودی شخصا شرکت نمایید.

 

فرصت درخواست پذیرش

فرصت درخواست پذیرش دانشگاه جهت تحصیل در اتریش برای ترم تابستانی تا اول فوریه یا آخر ژانویه و برای ترم زمستانی تا اول سپتامبر یا آخر آگوست می باشد. یعنی مراکز مرتبط باید مدارک شخص را تا زمانهای نامبرده دریافت کرده باشند. لازم به ذکر است در صورتی که خواهان تحصیل در اتریش به شکل تحصیل رایگان هستید، نیاز است هرچه سریعتر اقدام فرمایید تا تغییر قواعد و قوانین دانشگاه یا کشور ها مانع راه شما نباشند.

فراگیری زبان آلمانی

دانشجویان خارجی باید پس از ثبت نام در دانشگاه های اتریش جهت فراگیری زبان آلمانی و در اغلب موارد در صورت کم بودن نمرات چهار سال دبیرستان در دروس اصلی و مرتبط با رشته تحصیلی انتخاب شده، برای این دروس، یک دوره یک ساله تا دوساله ی پیش دانشگاهی (Vorstudienlehrgang) را بگذرانند.

اقدامات لازم پس از ورود

اولین اقدام بعد از وارد شدن به کشور اتریش معرفی کردن خود به شهرداری منطقه است. برگه امضا شده توسط شهرداری (Meldezettel ) یکی از مهمترین مدارک لازم در اتریش است که طبق قانون فرد تا ۳ روز پس از ورود به کشور یا جابجایی منزل باید اطلاعات آدرس محل سکونتش را به شهرداری (Magistrat ) اعلام کند. طبق قانون پلیس مجاز است کسانی که بدون این برگه زندگی میکنند را بازداشت کند. برای ثبت آدرس محل سکونت خود در شهرداری محل, نیاز به تاییدیه محل سکونت دارید. این برگه تاییدیه یا از طرف صاحبخانه, یا مدیریت خوابگاه دانشجویی در اختیار شما قرار میگیرد. کسانی که پس از ورود به طور موقت در منزل آشنایان/دوستان زندگی میکنند نیاز به امضاء صاحبخانه و در بعضی موارد کپی قرارداد خانه دارند.

اقدام بعدی باز کردن حساب بانکی دانشجویی در یکی از شعب بانکهای مختلف اتریش است. در بانک شما را راهنمایی میکنند که چه مدارکی نیاز دارید.

سومین اقدام ثبت نام در دانشگاه است. که با در دست داشتن پذیرش ، یک قطعه عکس و گذرنامه با مراجعه بین ساعات ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ ظهر به (Sekreteriat ) دانشگاه صورت میگیرد. دانشجویانی که دانش زبان آلمانی کافی برای تحصیل ندارند به صورت غیر رسمی ( Ausserordentlich ) ثبت نام میکنند و نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه ندارند. اما در همان روز قبض پرداخت شهریه کلاس زبان را از دانشگاه دریافت و به موسسه زبان موردنظر ارجاع داده میشوند.

( شهریه کلاس زبان در موسسات زبان متفاوت است )

تمامی قبض ها باید بوسیله حساب بانکی پرداخت شود. لذا باز کردن حساب بانکی در مراحل اولیه بسیار مهم است.

پس از ثبت نام در کلاس زبان, با در دست داشتن برگه گواهی ثبت نام کلاس زبان, گواهی ثبت نام در دانشگاه, گواهی محل سکونت و در دست داشتن کارت بانکی , دانشجو باید به اداره بیمه مرکزی مراجعه کرده و درخواست بیمه دانشجویی دهد. کارت بیمه چند هفته بعد از طریق پست به آدرس مندرج در گواهی محل سکونت فرستاده میشود.

از آنجا که معمولا دانشجویان ایرانی ویزای ۴ ماهه «مخصوص اتریش» از ایران دریافت میکنند ( ویزای نوع D که دانشجو مجاز به خروج از اتریش و ورود به محدوده شنگن نیست ) اقدام بعدی گرفتن کارت اقامت یکساله ( معتبر در تمام اروپای مشترک) است. گرفتن این کارت منوط به در دست داشتن گواهی بیمه, ثبت نام دانشگاه, ثبت نام کلاس زبان برای دانشجویان غیر رسمی , برگه محل سکونت و برگه تایید موجودی در حساب بانکی به مبلغ: که برای افراد زیر ۲۴ سال و بالای  ۲۴ سال متفاوت است. ( این مبلغ ممکن است سالانه اندکی تغییر کند )

در تمام مراحل بالا , تنها کارت شناسایی معتبر ,گذرنامه ایرانی دانشجو است و هیچ مدرک عکس دار دیگری اعتبار ندارد. لذا در دست داشتن گذرنامه در تمام مراحل الزامی است.

کسی که با ویزای دانشجویی در کشور اقامت دارد, اجازه کار در کشور اتریش را ندارد . به شرط درخواست کارفرما یا برای کارآموزی میتوان اجازه کار موقت یا نیمه وقت تا سقف حدودا ۴۰۰ یورو در ماه دربافت کرد.

در شرایط معمولی و برای مقطعی غیر از مقطع دکترا, کمک هزینه یا بورسیه هنگام پذیرش وجود ندارند. پس از ورود به دانشگاه می توان برای موسسات مختلف در خواست بورسیه داد.

قوانین جدید اشتغال به کار دانشجویان خارجی در اتریش، معتبر از ۱/۷/۲۰۱۱

  • برای دانشجویان مقطع فوق دیپلم و لیسانس: ۱۰ ساعت در هفته
  • برای دانشجویان مقطع بالاتر: ۲۰ ساعت در هفته
  • این قانون شامل دانشجویان غیررسمی ( دوره کالج پیش دانشگاهی – Vorstudienlehrgang) هم میشود. داشتن ویزای دانشجویی ملاک است.
  • هر متقاضی کار باید، همانند سابق، توسط یک کارفرما به اداره کار معرفی و اجازه اشتغال درخواست کند. بر خلاف سابق، اداره کار موظف است، بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار کار، برای هر دانشجوی متقاضی مجوز صادر کند.
  • مجوز کار می تواند برای تمام طول سال باشد. (۱۲ ماه در سال).
  • سطح درآمد نامحدود است.

 

مهاجرت از طریق کار

  • در ویزای کاری قوانین متحدی در اتحادیه اروپا وجود دارد که همه کشورهای عضو از آن تبعیت میکنند. به عنوان مثال افرادی که اجازه کار در اتریش ندارند و تمایل دارند که برای کار در اروپا اقدام بکنند باید در ابتدا یک کار فرما در اتریش داشته باشند واین کارفرما کار مورد نظر را سه ماه در اتریش آگهی کند اما کسی در کل اتریش حاضر به پذیرفتن آن نباشد. سپس سه ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی کنند باز کسی حاضر به پذیرش کار نباشد در این صورت است که میتواند برای فرد ایرانی دعوت نامه بفرستد تا شخص متقاضی ویزای کار خود را اخذ کند. دانشجویان اجازه کار برای نیمه وقت را دارندکه در ماه نبایستی از ۴۰۰یورو بیشتر بشود .

کسب و کار در اتریش

اتريش داراي اقتصاد توسعه‌يافته همراه با استانداردهاي بالاي زندگي است. تاكيد بر گسترش صنايع كوچك و متوسط از جهت‌گيرهاي كلان اقتصادي اين كشور به شمار مي‌رود. دولت كنوني اتريش برنامه اصلاحات اقتصادي را با هدف رسيدن به فعاليت اقتصادي رقابتي و جذب سرمايه‌گذاري با موفقيت دنبال نموده است.

اتريش عموما در زمينه هاي فولاد سازي، قطعه سازي اتومبيل، ريل، توربين، تجهيزات راه آهن، مواد شيميائي، رنگي، داروئي، الكلي، مواد اوليه و نيمه ساخته، ماشين‌آلات صنعتي و نيروگاهي، ماشين‌ بخار، ماشين هاي كشاورزي، ماشين آلات معدني و راهداري، دستگاههاي برقي مخابراتي و غيره تجربه و توان بالائي دارد.

با توجه به وضع اقتصادی کنونی اتریش، وضعیت کاری چه از نظر فرصت های شغلی و چه از نظر تجارت و سرمایه گذاری مناسب است.

 

مهمترين اقلام صادراتي ايران به اتريش:

محصولات كشاورزي و مواد غذائي، غلات، ميوه، سبزيجات، داروهاي گياهي، روغن گياهي، تنباكو، تخم مرغ نطفه دار، خرما، خشكبار (كشمش، پسته، بلوط و غيره)، فرش دستباف، گليم، قاليچه، مواد خام، كالاهاي تزييني، اشياء شيشه اي، ابزار و قطعات موسيقي، مواد شيميائي و مواد خام معدني.

مهمترین اقلام وارداتی از اتریش به ایران:

ماشين آلات صنعتي، برقي و رايانه اي، لوازم خانگي، دستگاههاي گيرنده و فرستنده، ريل، وسائل و تجهيزات راه آهن، توربين، ژنراتور، تجهيزات نيروگاهي، ماشين هاي توليد كاغذ و مقوا، مواد شيمائي، دارو و تجهيزات پزشكي، مواد رنگي، اسيد كربنيك، مواد الكلي، آنتي بيوتيك و غيره، مواد مصنوعي خام، مواد ريسندگي، مصنوعات پلاستيكي، كاغذ مقوا  و مصالح ساختماني.

مالیات

کلیه درآمد طبیعی افراد خارجی که معمولاً ساکن اتریش هستند تابع مالیات بر درآمد اتریش است.
وزارت دارایی فدرال اطلاعات دقیقی درباره سیستم مالیات اتریش به طور کلی و وضع مالیات استخدام شدگان را به طور خاص ارائه می دهد. توافقنامه های وضع مالیات مضاعف موجود نیز می تواند به شما مربوط باشد!

هزینه ی زندگی

در مقایسه بین المللی، اتریش از نظر توجه به زندگی، به جهت نسبت مناسب بین هزینه ها و درآمد، برجسته است.

مراحل اجرایی در اتریش

اتریش کشوری سر سبز و زیبا در اروپا می باشد که مهد تمدن موسیقی دنیا محسوب می گردد. كشور اتریش با دارا بودن عناصری همچون كیفیت بالای محیط زیست و فرهنگ غنی، جاذبه های زیادی برای عرضه دارد. این كشور با درهم آمیختن امنیت، امكانات خرید و گذران اوقات فراغت و استاندارد بالای زندگی از لحاظ كیفیت زندگی در مقام دوم جهان قرار دارد. اتریش یكی از امن ترین كشورهای جهان است. بر طبق آمار سال ۲۰۰۸ از لحاظ رعایت امنیت حقوق فردی و مالكیت، كشور اتریش در مقام سوم جهان قرار دارد.

قوانین، آداب و رسوم

  • قوانین این کشور در رابطه با جرائمی نظیر حمل یا استعمال داروهای ممنوعه و از جمله مواد مخدر و روان گردان بسیار سخت گیرانه است. این مجازات ها می تواند شامل حبس های طولانی و پرداخت جریمه های سنگین باشد.
  • برای رانندگی دراتریش می باید گواهینامه ملی این کشور یا یک گواهینامه بین المللی (I D P) در اختیار داشته باشید. (I D P) یک مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از ۱۶۰ کشور جهان رانندگی نمایند، مضاف بر اینکه این مجوز به عنوان یک سند معتبر بین المللی، می تواند تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران معاونت راهنمایی و رانندگی و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.
  • ۳به علت عدم وجود قرار داد انتقال محکومین از حبس میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور به زندان محکوم شود، می باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی سپری نماید.
  • چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و. مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد.
  • دولت اتریش دارای قوانین سخت مهاجرتی بوده و مسافرین ایرانی باید مراقب باشند در صورت مسافرت به این کشور از زمان مندرج در روادید خود تخطی ننمائید.

الزامات ورود و اقامت

  • با توجه به الحاق این کشور به اتحادیه اروپایی و لزوم تبعیت آن کشور از مقررات شنگن، قوانین مربوط به ورود و اقامت آن درحال تغییر است.

توضیح: شنگن عنوان توافقات میان تعدادی از کشورهای اروپایی است که با هدف کنترل بهتر مرزی و همکاری در این رابطه به امضا رسیده است این کشورها عبارتند از آلمان، اتریش، اسپانیا، ایسلند، ایتالیا، بلژیک، پرتغال، دانمارک، سوئد، فرانسه، فنلاند، لوکزامبورگ، نروژ، هلند و یونان. گفتنی است در این میان دولت ها ی نروژ و ایسلند بدون اینکه در عضویت اتحادیه اروپایی باشند از مقررات شنگن تبعیت می کنند و بالعکس انگلستان علیرغم عضویت در اتحادیه اروپایی متعهد به مقررات شنگن نمی باشد. این دولت ها بر اساس مقررات شنگن ضمن تسهیل تردد اتباع خود در محدوده شنگن، ورود و خروج اتباع خارجی را نیز به این محدوده به صورت مشترک مدیریت می نمایند.

لازم به ذکر است علاوه بر کشورهای فوق، ده کشور استونی، اسلواکی، اسلوونی، جمهوری چک، قبرس، لتونی، لهستان، لیتوانی، مالتا و مجارستان که در می ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه در آمده اند موظف هستند مقررات شنگن را در قوانین ورود و خروج خود وارد نمایند.

مهاجرت از کشورهای اتحادیه اروپا

یکی از موفقیت های بزرگ اتحادیه اروپا نقل و انتقال آزاد کارگران است. شهروندان منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و همچنین شهروندان سوئیسی و خانواده های آنها می توانند آزادانه به هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا مهاجرت کنند و در آنجا کار پیدا کنند. بنابراین کارگران این کشورها به بازار کار در اتریش دسترسی دارند و برای استخدام در اینجا به مجوز دیگری احتیاج ندارند.

شهروندان اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا (کشورهای اتحادیه اروپا و ایسلند، لیختن اشتاین، نروژ) و نیزشهروندان کشور سوئیس از مزایای آزادی استقرار و انتقال آزاد کارگران بهره می برند. آنها می توانند بدون نیاز به مجوز دیگر، یک کار دراز مدت تأسیس کنند و زندگی خود را در اتریش بسازند. برای استفاده از این تسهیلات باید یکی از سه امتیاز زیر را داشته باشند:

  • کسانی که در اتریش به دنبال استخدام به عنوان یک کارمند یا شغل آزاد هستند.
  • کسانی که می توانند مدارکی مبتنی بر داشتن منابع کافی و بیمه عمر قابل توجه برای خود و خانواده خود ارائه دهند.
  • کسانی که برای تحصیل به اتریش آمده اند و می توانند مدارکی مبتنی بر داشتن منابع کافی و بیمه عمر قابل توجه برای خود و خانواده خود ارائه دهند.

حداکثر تا ۳ ماه باید در دفتر مهاجرت مربوط ثبت نام کنند و گواهی ثبت نام را براساس شرایط ذکر شده در بالا دریافت نمایند.

گزینه های آسان تری هم برای مهاجرت به اتریش برای شهروندان اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس وجود دارد.

قوانین انتقالی بر شهروندان دولت های تازه پذیرفته شده عضو اتحادیه اروپا اعمال می گردد. از آنجا که معافیت انتقال آزاد کارگران برای آنها اعمال می گردد، آنها همچنان مطابق با قانون استخدام افراد دارای ملیت خارجی به مجوز نیاز دارند. شرایط اصلی برای دستیابی به مجوز کار به قرار زیر می باشند:

  • وجود پیشنهاد کار
  • کارمند مورد نظر در دفتر محلی مربوط به خدمات بازار کار برای اجازه کار درخواست می دهد
  • در تست بازار کار، خدمات بازار کار مشخص می کند که هیچ شخص مناسب دیگری در بازار کار اتریش برای کار مورد نظر موجود نیست

ویزای کار در اتریش
کشور اتریش چند سالی است که درب های مهاجرت را بر روی افراد با توانائی و سابقه کار بالا باز کرده است
افراد علاقمند وحائز شرایط میتوانند پس از اخذ کارت مهاجرت (طبق سیستم امتیازدهی ۷۰امتیاز از ۱۰۰ امتیاز) ، خود و خانواده شان را به اتریش ببرند. این افراد میباستی برای جستجوی کار در اتریش به منظور اخذ کارت مهاجرت دارای بعضی از مدارک ذیل باشند:

  • حداقل مدرک تحصیلی لیسانس
  • حقوق سالیانه بالا
  • کارهای تحقیقاتی
  • لوح تقدیر کاری یا تحصیلی
  • ثبت اختراع
  • سوابق کاری یا کارهای مدیریتی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • داشتن تحصیل در اتریش
  • سن ۲۴ – ۴۵ سال

ارائه و ارزش اصولی و قانونی این مدارک دارای ۱۰۰ امتیاز میباشند و شما برای ویزای جستجوی کار بمدت ۶ ماه در اتریش فقط به ۷۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز احتیاج دارید ، که پس از موافقت اصولی اداره کار اتریش برای ۶ ماه وارد خاک اتریش به منظور پیدا کردن کار می شوید ، پس از پیدا کردن کار ومنعقد کردن قراردادکاری با کارفرما مدارک شما برای صدور اجازه کاربه اداره کار مربوطه تحویل داده میشودو پس از موافقت قانونی ، کارت اقامت شما صادر گردیده و حال میتوانیدخود و خانواده را به اتریش ببرید.
نحوه امتیاز دهی سیستم:
وضعیت تحصیل : حداکثر ۴۰ امتیاز
حداقل مدرک تحصیلی لیسانس تا فوق لیسانس: ۲۰-امتیاز
رشتهای فنی ، کامپیوتر و زیر مجموعه رشته های علوم طبیعی : ۳۰ امتیاز
مدرک دکترا : ۴۰ امتیاز
حقوق سالیانه بالا:  ۲۰ امتیاز
کارهای تحقیقاتی:  ۲۰ امتیاز
لوح تقدیر یا ثبت اختراع :  ۲۰امتیاز
وضعیت شغل :حداکثر ۲۰ امتیاز
سوابق کاری یا کارهای مدیریتی :  ۲ امتیاز به ازای هر سال
سوابق کاری ۶ ماهه در اتریش :  ۱۰ امتیاز
وضعیت مدرک زبان :حداکثر ۱۰ امتیاز
مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی : ۵-۱۰ امتیاز ، (بستگی به مقطع دارد
IELTS,A1,A2,Ba,B2,C1,C2
وضعیت سنی :حداکثر ۲۰ امتیاز
تا ۳۵ سال ۲۰ امتیاز
تا ۴۰ سال ۱۵ امتیاز
تا ۴۵ سال ۱۰ امتیاز
وضعیت تحصیل در اتریش :حداکثر ۱۰ امتیاز
داشتن تحصیل ابتدایی در اتریش:۵ امتیاز
داشتن مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس از دانشگاههای اتریش : ۱۰ امتیاز
پروسه زمانی تحویل مدارک به سفارت بدون نواقصی مدارک تا اخذ ویزا ۲ – ۴ ماه میباشد
مدارک فارسی فوق میبایستی به زبان آلمانی یا انگلیسی با تمامی مهرهای مربوطه ترجمه شده و با مدارک دیگر و فرم مخصوص به سفارت اتریش در تهران ارائه داده شوند.پروسه زمانی تا صدور ویزا بین ۲-۴ ماه میباشد

 

 

کارت “قرمز- سفید- قرمز”

Rot-Weiß-Rot – Karte

از تاریخ اول جولای ۲۰۱۱ برابر با ۱۰ تیرماه ۱۳۹۰ برای مهاجرانی که ازکشورهای غیر اتحادیه اروپا به منظور اشتغال به کار به اتریش مهاجرت می نمایند، کارت” قرمز- سفید قرمز” صادر می شود. کشور اتریش با اجرای سیستم پذیرش مهاجر مبتنی بر ضوابط مشخص (سیستم امتیازی)، در سطح اروپا پیشتاز است.

بر اساس این سیستم و با اعمال معیارهای عینی (تخصص، تجربه کاری، آشنائی به زبان، سن و غیره) به روشنی مشخص می شود که مهاجرین بایستی واجد چه شرایطی باشند. یکی از مسائل مهم دیگر در این زمینه، نیازمندی به تخصص در بازار کار اتریش است. بر اساس این سیستم شفاف، علاقمندان ساکن در کشورهای ثالث، به صورت مستقیم خواهند دانست که آیا دارای شرایط لازم برای مهاجرت هستند و در صورت واجد شرایط بودن، مهاجرت تحت چه شرایطی می تواند انجام گیرد.
کارت” قرمز- سفید قرمز” برای افراد زیر صادر می شود:

افراد دارای تخصص های ویژه در سطح عالی

مهاجران تحصیلکرده با تخصص های ویژه در سطح عالی که برای اقتصاد داخلی دارای توانائی بالقوه بسیار مهمی باشند، می توانند حتی بدون داشتن پیشنهاد کار، برای مدت شش ماه به اتریش سفر نمایند. برای متقاضیانی که در موارد “تحصیلات، تخصص و توانائی ویژه”، “تجربه کاری”، “آشنائی به زبان”، “سن” و یا “تحصیلات در اتریش” از کلِ ۱۰۰ امتیاز، حداقل ۷۰ امتیاز کسب نمایند، ویزای کاریابی صادر خواهد شد. چنانچه این افراد در طول مدت اقامت شش ماهه در اتریش، موفق به یافتن شغل مناسبی شوند، کارت ” قرمز- سفید – قرمز” برایشان صادر خواهد شد.

متخصصین در مشاغلی که کمبود متخصص وجود دارد

برای متخصصانی که پیشنهاد کار در یکی از مشاغلی دریافت نمایند که با کمبود متخصص روبرو است، در صورتی کارت” قرمز- سفید – قرمز” صادر خواهد شد که در موارد “تحصیلات و تخصص “، “تجربه کاری”، “آشنائی به زبان” و یا “سن”، حداقل ۵۰ امتیاز از کلِ ۷۵ امتیاز را احراز نمایند و همچنین برای شغل مورد نظر، دستمزدی به میزان حداقلِ دستمزد مندرج در قوانین، بخشنامه ها و یا قراردادهای اتحادیه ای، به علاوه اضافه پرداخت هایِ مرسوم در شرکت مربوطه پرداخت شود.
فهرست مشاغلی که در مورد آن ها کمبود متخصص وجوددارد، هر سال برای سال بعد مشخص خواهد شد و اولین بخشنامه در تاریخ اول مه ۲۰۱۲ برابر با ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ معتبر خواهد بود.

سایر موارد نیروی کار در مشاغل کلیدی

سایر نیروهای کار در مشاغل کلیدی تحت شرایط زیر کارت ” قرمز- سفید – قرمز” دریافت خواهند نمود:

  • داشتن پیشنهاد کار
  • احراز حداقل ۵۰ امتیاز از کل ۷۵ امتیاز در بخش های “تحصیلات و تخصص”، “تجربه کاری”، “آشنائی به زبان” و “سن”
  • در صورتی که در بازار کار اتریش برای شغل مورد نظر، نیروی متخصص وجود نداشته باشد (بررسی بازار کار)
  • برای افراد زیر سی سال: دریافت حقوق ناخالص ماهانه برابر با ۵۰ درصد حداکثر حقوق مورد استفاده در قانون بیمه های اجتماعی اتریش (ASVG) که در سال ۲۰۱۱ برابر با ۲۱۰۰ یورو بوده است، به علاوه سایر پرداخت های اضافی. برای افراد بالای سی سال دریافت حقوق ناخالص ماهانه برابر با ۶۰ درصد حداکثر حقوق مورد استفاده در قانون بیمه های اجتماعی اتریش (ASVG)، که در سال ۲۰۱۱ برابر با ۲۵۲۰ یورو بوده است، به علاوه سایر پرداخت های اضافی.

فارغ التحصیلان دانشگاه ها و مؤسسات عالی خارج از اتریش

شهروندان کشورهای ثالث که در اتریش تحصیل نموده­اند و حداقل دومین مرحله امتحانات فوق­لیسانس را با موفقیت گذرانده باشند، می­توانند پس از پایان تحصیلات، به منظور کاریابی به مدت شش ماه در اتریش بمانند. برای این گونه افراد در صورتی کارت ” قرمز- سفید – قرمز” صادر خواهد شد، که پیشنهاد کار متناسب با تحصیلاتِ خود دریافت نمایند و برایشان حقوق ناخالص ماهانه­ای برابر با ۴۵ درصد حداکثر حقوق مورد استفاده در قانون بیمه­های اجتماعی اتریش (ASVG) – که در سال ۲۰۱۱ برابر با ۱۸۹۰ یورو بوده­است- تعیین شده­باشد. در مورد فارغ­التحصیلان خارجی دانشگاه­های اتریش نیازی به انجام سیستم امتیازی نیست و بازار کار نیز بررسی نخواهد شد.

نیروی کار در مشاغل کلیدی در بازار کار آزاد

در صورتی که اشتغال این افراد به کار آزاد در اتریش با منافع اقتصادی کلی و به ویژه انتقال سرمایه به منظور سرمایه­گذاری و یا ایجاد و تضمین فرصت­های شغلی همراه باشد، می­توان برای این گونه افراد کارت” قرمز- سفید – قرمز” صادر نمود.

دسترسی بلافاصله اعضای خانواده دارندگان کارت” قرمز- سفید – قرمز” به بازار کار

اعضای خانواده دارندگان کارت” قرمز- سفید – قرمز” شامل مسئله سهمیه نمی­شوند و برای آنان کارت” قرمز- سفید – قرمز پلوس” صادر خواهد شد که به معنای دسترسی نامحدود به بازار کار است. اما این افراد بایستی پیش از ورود به اتریش، ثابت کنند که به زبان آلمانی در سطح مقدماتی و برای مسائل روزمره آشنائی دارند (سطح A1 در سیستم مرجع زبان اروپا)

ثبت شرکت در اتریش

داستان ثبت شرکت در خارج از کشور توسط ایرانیان عزیز داستانی طولانی است. این شرکت‌های ثبت شده هم به بازرگانان ایرانی امکان استفاده از نام‌های خارجی مردم‌ پسند روی تولیدات خارجی می‌دهد اما این ثبت شرکت‌ها فرصت‌های پنهان دیگری نیز برای دوستان مهیا می‌کند. از جمله اقامت و البته مهم‌تر از آن وام‌گرفتن؛وام‌های کم‌ بهره عالی. شهروندان خارجی مجاز به تاسیس شرکت و کارخانه، انجام معاملات تجاری و بازرگانی و نیز خرید شرکت در کشور اتریش هستند.در اتریش میتوان انواع مختلف شرکت ها را ثبت کرد تفاوت این شرکت ها در سطح مسئولیت و همچنین میزان و نحوه پرداخت مالیات میباشد.

معمولترین نوع ثبت شرکت در اتریشGmbH یا شرکت با مسئولیت محدود میباشد.

تشکیلات سرمایه گذاری

شرکت با مسئولیت محدود(GmbH)
شرکت سهامی خاص(AG)
تشکیلات شرکتی مطابق با قوانین اتحادیه اروپا(SE)

شرکت با تشکیلات باز(OG)
تشکیلات شرکتی متشکل از افراد حقیقی و حقوقی(KG)
تشکیلات شرکتی با مشارکت در سرمایه گذاری(stG)
تشکیلات شرکتی با مشارکت افراد حقیقی یا حقوقی که موظف به اجرای مفاد قرارداد بسته شده فیمابین می باشند(GesbR)

مالیات شرکت ها

درآمد شرکت های مقیم اتریش بویژه شرکت های سهامی خاص و شرکت ها با مسئولیت محدود مشمول قوانین مالیاتی شرکت ها می شود. بر طبق این قوانین سود شرکت ها با نرخ مالیاتی ۲۵درصد بطور یکسان مشمول پرداخت مالیات هستند.

بدلیل کاهش نرخ مالیات شرکت ها از ۳۴به ۲۵درصد در سال ۲۰۰۵، کشور اتریش بسیار بیشتر مورد توجه و علاقه سرمایه گذاران قرار گرفته است. در قلمرو اتحادیه اروپا کشور اتریش جزء کشورهای اروپای شرقی قرار گرفته است. از سال ۲۰۰۵قوانین مالیاتی اتریش با کشور اسلونی و سایر کشورهای اروپای شرقی که دارای کمترین میزان مالیات هستند مانند مجارستان، اسلواکی و لهستان یکسان شده و میزان مالیات در این کشور را کاهش بیشتری داده است.
شرکت ها معمولا بیش از همه از روش های مالیات بندی جدید گروهی که قسمتی از رفرم مالیاتی ۲۰۰۵می باشد، بهره مند می شوند. این رفرم مالیاتی برای تشکیلات بین المللی و همچنین شرکت های کوچک خارجی و شرکت های تابع آنها بسیار سودمند می باشد تا فعالیت های تجاری خود را به اتریش منتقل کنند. کشور اتریش به عنوان مقر مناسب برای سرپرستی ، با توجه به قوانین جدید بخصوص برای منطقه اروپای شرقی، بهترین امکانات را ارائه می دهد. جهت کاستن پایه مالیاتی برای مالیات های حقوقی شرکت ها در ارتباط با مالیات بندی گروهی، سود و زیان اعضای داخلی گروه و نیز زیان اعضای شرکت های تابع در مقابل یکدیگر محاسبه می شود. مالیات بندی گروهی در صورت عضویت ۵۰%از اعضا و نیز وجود سهام می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در صورت خرید شرکت می توان ارزش آن را به مدت زمان پانزده سال در محاسبات مد نظر داشت، چیزی که در کشورهای دیگر امکان پذیر نمی باشد.

امکانات جهت کسر مالیات

به حساب آوردن ارزش شرکت به طرق مختلف میزان بار مالیاتی را برای شرکت ها تا حد ۲۳%کاهش می دهد.

بر اساس بررسی های جاری، میزان بار مالیاتی موثر تشکیلات سرمایه داری طبق گزارشات مرکز تحقیقات اقتصاد اروپا برای اتریش ۲۳,۱%رقم زده شده است. معافیت مالیاتی به میزان ۹%در صورت سرمایه گذاری از جمله امکانات فوق العاده ای می باشد که چنین شرایطی را فراهم می کند. همچنین معافیت تحقیقاتی، آموزشی، حرفه ای ، کسر مالی در صورت ضرر و زیان و به جریان انداختن ذخیره های مالی ساکن نیز باعث کاسته شدن از میزان مالیات می شود. بدین طریق میزان بدهی تشکیلات شرکتی در اتریش ۴۰%کمتر از آلمان می باشد

معافی مالیاتی برای تحقیقات

در صورتی که مخارج صرف شده برای تحقیقات موجب کشفیات با ارزشی برای پیشرفت و یا بهبود اقتصاد ملی شود، تا سقف ۳۵%آن را می توان بازپس گرفت. بدین ترتیب اتریش پرجاذبه ترین سیستم مالیاتی را در زمینهF&Eدر سطح اروپا ارائه می دهد. شرکت هائی که در سال سودآوری نداشته اند در حالی که مخارج زیادی را متحمل شده اند، می توانند از مزایای مالی برای تحقیقات به میزان هشت درصد مخارج صرف شده بهره مند شوند.

معافی مالیاتی برای آموزش

معافیت آموزشی تا حد ۲۰%برای دوره های آموزشی و تکمیلی کارمندان می توان در نظر گرفت. همچنین می توان از اعتبار مزایای آموزشی تا حد ۶% برای مخارج متحمل شده، بهره مند شد. هزینه هایی مانند مالیات شغلی و مالیات بر ثروت که در کشورهای دیگر معمول می باشند در اتریش وجود ندارد.

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج :

در ویزای ازدواج شخص متقاضی باید partner یا شخص مقابل را در نظر داشته باشد که حاضر به ازدواج با او باشد، پس از ازدواج، سند ازدواج و سایر مدارک هویتی و مدارک مورد نیاز سفارت اتریش را به سفارت تحویل داده و منتظر اخذ ویزا میشوند.

مهاجرت به اتریش از طریق نامزدی :

در ویزای نامزدی فرد باید دقیقا مانند ویزای ازدواج یک فردرا مورد نظر داشته باشد و دقیقا مراحل ویزای ازدواج پشت سر گذاشته شود اما تفاوت هایی با ویزای ازدواج دارد آن هم اینکه اولا شانس بسیار کمتری نسبت به ویزای ازدواج دارد و هم اینکه چون سند ازدواجی در بین نیست لذا مدارکی که افسر ویزا به آنها استناد میکند مدارکی است از قبیل:عکس های دو نفره، اس ام اس هایی که بین آنها رد وبدل میشود، عکس هایی از فضای چت روم و غیره..

 

شرایط پناهندگی در اتریش

شرط اصلی برای پدیرش پناهندگی داشتن خطر جانی برای پناهجو می باشد یا به عبارت ساده تر کسی یک پناهنده به شمار می آید که در کشور خود با خطر شکنجه یا کشته شدن به دلیل اعتقادات مذهبی یا سیاسی مواجه باشد و برای نجات جان اقدام به ترک کشور خود نموده است و نه به خاطر مشکلات اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی به این نکته توجه بفرمایید که در هنگام مصاحبه باید اثبات کنید که جانتان در خطر بوده و برای همین کشور خود را ترک کرده و درخواست پناهندگی داده اید، این مطلب شرط لازم برای کیسهای مذهبی می باشد

افراد معینی مشمول حق پناهندگی نمی شوند، این افراد شامل کسانی می شوند که مرتکب اعمال جنایی جدی شده اند و یا مسئول نقض حقوق بشر هستند.همینطور در کنوانسیون “شروط فسخ کننده”ای وجود دارد که می گویند یک فرد می تواند موقعیت پناهندگی اش را بعنوان مثال به این علل از دست بدهد: در زمانی که تقاضای او در حال بررسی است شرایط در کشورش بطور محسوسی بهبود یافته است؛ یا او بعد از اینکه پناهنده شده به کشورش برگشته است. اگر چنین چیزی رخ دهد شما دیگر پناهنده نخواهید بود ولی این لزوما به این معنا نیست که کشور را باید ترک کنید.

آیا کسی که با ویزای شنگن قانونی به اروپا آمده باشد میتواند درخواست پناهندگی کند؟

بله میتواند، اما باید دلایل کافی ارائه دهد، توجه داشته باشید که ورود غیرقانونی به اروپا تضمین قبولی پناهندگی نیست و ورود قانونی به اروپا دلیلی بر رد شدن پرونده پناهندگی نخواهد بود، پناهجویان از طریق اثر انگشت ردیابی میشوند و نه از طریق ویزا، ویزای هر کدام از کشورهای حوزه شنگن تنها زمانی قابل ردیابی است که ادارات امور پناهندگی مشکوک شوند که مثلا شما از طریق ویزای شنگن صادر شده از سفارت آلمان به بلژیک آمده اید در این صورت مشخصات شما را به آلمان میدهند و متوجه موضوع می شوند، در غیر اینصورت آنها باید برای ردیابی این مورد از تک تک کشورهای شنگن بپرسند و این عملا امکان پذیر نیست، مثالی برای روشن شدن بیشتر موضوع میزنم، فرض کنیم یکی از بستگان نزدیک شما در دانمارک زندگی میکند و برای شما دعوتنامه دانمارک میفرستد و شما ویزا میگیرید ولی به آلمان میروید و در آنجا تقاضای پناهندگی میکنید، در مصاحبه از شما میپرسند آیا بستگانی در اروپا دارید؟ شما هم در پاسخ میگویید: بله، برادرم در دانمارک زندگی میکند، آنها مشخصات برادر شما را میپرسند و از این طریق بررسی میکنند و میفهمند که شما از طریق دعوتنامه برادرتان ویزا گرفته اید و به آلمان آمده اید و بعد شما را به کشور دانمارک که صادر کننده ویزای شما بوده میفرستند، الان این موضوع باید برای شما روشن شده باشد، ولی شما چنانچه با ویزای صادره از سفارت دانمارک وارد دانمارک شوید و بخواهید در همان دانمارک اعلام پناهندگی کنید باید با همان پاسپورت که دارنده ویزای دانمارک است خود را معرفی کنید زیرا با توجه به صدور ویزا در سفارت دانمارک در ایران، مشخصات شما در اداره مهاجرت دانمارک ثبت شده و به محض معرفی مشخص میشود که شما با ویزا آمده اید، به همین دلیل بهتر است چنانچه شما با ویزای قانونی وارد اروپا میشوید و قصد دارید در همان کشور صادر کننده ویزا اعلام پناهندگی کنید، با ویزا و پاسپورت خود را معرفی کنید، ولی باید کیس بسیار قوی برای اعلام پناهندگی داشته باشید. البته باز هم راههای بسیاری برای این موارد وجود دارد، از جمله تغییر مشخصات به شرط عدم وجود اثر انگشت، که هر کدام جنبه های مثبت و منفی دارد

مصاحبه پناهندگی چگونه است؟

هنوز بسیاری از متقاضیان پناهندگی، درک درستی از قوانین پناهندگی و جنبه های حقوقی آن ندارند، در حالی که کارمندان دولتی در ادارات مربوط به امور پناهندگی با جزئیات در مورد هر کدام از کیس ها بطور مشخص پرسشهایی را مطرح میکنند و پاسخ مشخص میخواهند، در واقع آنها کاری به این موضوع ندارند که در جوامعی مثل ایران سرکوب و اختناق حاکم است، آنها قاضی هستند و قضاوت و داوری خود را بر دلایل شخصی شخص پناهجو متکی می کنند بنابراین مستقل از اینکه هر میزان ناامنی در ایران وجود داشته باشد یا نه، شخص پناهجو باید اثبات کند که تحت پیگرد قانونی یا خطر شکنجه و مرگ بوده است و اساسا اینکه کدام کیس بهتر است و کدام یک نیست جواب مسئله نیست، مهم برای حقوق دانان دولتی در امور پناهندگان این است که دلایل پناهجو چیست و چگونه بیان می شود. عضویت در گروههای سیاسی، مذهبی، جنسی و گرایشات جنسی و نظایر آنها همه و همه شاخصهای پذیرش پناهندگی هستند، ولی باید توجه داشته باشید که افراد دولتی برای بررسی هر کدام از کیس ها به اشکال مختلف تحقیق می کنند و پناهجو باید با اطلاعات کافی و جزئیات کامل دلایل پناهندگی خود را توضیح دهد. مسئولین امور مهاجرت و مصاحبه کنندگان در تمام کشورها و در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در حوزه کاری خود دارای تحصیلات حقوقی و روانشناسی و هم دارای تجارب بسیار زیادی هستند، بنابراین پناهجو قبل از تسلیم تقاضای خود لازم است که تحقیق به عمل آورد تا در جزئیات بیشتر با معیارهای پذیرش پناهندگی و جنبه های مهم قانونی و حقوقی آن آشنا شود، به علاوه در بیشتر اوقات کارمندان دولتی مراکز پناهندگی از قوانین و نحوه داوری و قضاوت و صدور احکام شرعی و غیرشرعی و سیستم محاکمات کشور پناهجویان بسیار بیشتر از خود آنها آشنایی دارند.

  • چطور میتوان تغییر دین داد و پس از آن چگونه میتوان اعلام پناهندگی کرد؟

به دلیل اینکه تغییر دین دادن در ایران کاری بسیار پرخطر میباشد افراد مجبور هستند خود را به کشورهای دیگر از جمله ترکیه برسانند و تغییر دین دهند، تا اینجا مشکل خاصی نیست، اما برای گرفتن پناهندگی فرد باید به کشورش بازگردد و مدتی را در همان جا زندگی کند و بعد از پیدا کردن مشکل خطر جانی (یا حداقل کاملا وانمود کند که جانش به خطر افتاده) از کشورش فرار کرده و خود را به اولین کشور امن رسانده و اعلام پناهندگی کند، البته این نکته را گوشزد کنم که کارمندان مصاحبه کننده بسیار حرفه ای بوده و خیلی دقیقتر از یک بازجوی اداره آگاهی شما را بازجویی میکنند، بله دقیقا شما را بازجویی میکنند و نه مصاحبه، در حدی که شما بعد از به اصطلاح مصاحبه شوکه میشوید که البته این یک امر طبیعی و منطقی است.

  • آیا داشتن کیس مذهبی به تنهایی باعث گرفتن پناهندگی میشود؟

خیر، زیرا شرط اصلی داشتن خطر جانی برای پناهجو می باشد یا به عبارت ساده تر کسی یک پناهنده به شمار می آید که در کشور خود با خطر شکنجه یا کشته شدن به دلیل اعتقادات مذهبی یا سیاسی مواجه باشد و برای نجات جان اقدام به ترک کشور خود نموده است و نه به خاطر مشکلات اجتماعی، فرهنگی یا اقتصادی به این نکته توجه بفرمایید که در هنگام مصاحبه باید اثبات کنید که جانتان در خطر بوده و برای همین کشور خود را ترک کرده و درخواست پناهندگی داده اید، این مطلب شرط لازم برای کیسهای مذهبی می باشد.

و نکته دیگر این که با توجه به قوانین خاص پناهندگی این امکان وجود ندارد که  اگر در کشوری توسط پلیس دستگیر شدید عنوان کنید که قصد دارید در کشور دیگری اعلام پناهندگی کنید و اگر شما در هر نقطه ای دستگیر شوید در همانجا بازجوئی میشوید و وقتی میگوئید پناهنده هستید همه کارهایتان برای دریافت اقامت پناهندگی را در همانجا انجام میدهند و اگر عنوان کنید که مقصد دیگری داشتید این کلام شما موضوع پناهندگی شما را به شدت زیر سوال میبرد و امکان قبولی شما کم میشود.

در یک کلام گفتن اینکه کیس سیاسی بهتر است یا کیس اجتماعی، کیس مذهبی بهتر است یا همجنس گرایی، پاسخ ما به تمام اینها مثبت است اما کافی نیست، به دلیل اینکه تمام آنها از شاخصهای پذیرش پناهندگی بر اساس مفاد کنوانسیون ژنو هستند ولی اگر به این اکتفا کنیم پاسخ درستی به پرسش نداده ایم .

  • فاصله زمانی بین ورود به اروپا و معرفی خود برای پناهندگی

بر اساس احکام دادگاههای اروپا باید درخواست پناهندگی بلافاصله پس از آمدن به اروپا ارائه گردد. منظور این است که در فاصله دو هفته پس از ورود به اروپا درخواست پناهندگی باید ارائه شود. در صورتیکه در این کار تاخیر صورت گیرد، باید دلیل قانع کننده ای برای آن ارائه گردد. البته اداره پناهندگی خیلی به ندرت درخواست کسی را به خاطر تاخیر در ارائه آن رد نموده است.

  • درخواست پناهندگی مجدد

درخواست مجدد پناهندگی، بازگشایی دادرسی و پرونده بسته شده پناهندگی می باشد، آن هم به دلیل حقایق یا مدارک اثباتی جدیدی که در جریان اولیه پناهندگی موجود نبوده اند، در مورد آنها اطلاعاتی در دست نبوده و یا قابل دسترسی نبوده اند. قانون مهاجرت، تا کنون مقررات لازم جهت مجاز بودن درخواست مجدد پناهندگی را تغییر نداده است، اما در برخی از موارد در مورد این موضوع می توان فکر کرد که آیا پذیرش تعقیب ویژه جنسی و غیردولتی بعنوان دلیل پناهندگی به عنوان حقایق جدید به رسمیت شناخته می شوند یا نه، (چرا که قانون از این لحاظ فرقهایی با قبل کرده است). مهلت برای ارائه درخواست مجدد پناهندگی حداکثر سه ماه پس از کسب اطلاع از دلیلی که برای بازگشایی پرونده و جریان پناهندگی ارائه می گردد، می باشد.

  • فعالیتهای خارج از کشوری اساسا تنها در جریان دادرسی و پرونده پناهندگی مجدد به عنوان دلیل پناهندگی منتفی شده است. اما این فعالیتها در چهارچوب بررسی وجود موانع بازگرداندن پناهجو به کشورش درنظر گرفته خواهد شد.
  • در اکثر موارد دولت ها به اصل وحدت خانواده ها احترام میگذارند، به طوری که یک خانواده یک مصاحبه و یک تصمیم گیری داشته باشد.
  • اجازه کار از زمان درخواست پناهندگی

در تعدادی از کشورهای پناهنده پذیر مثل کانادا بله ولی در اکثر کشورها به طور قانونی خیر، مگر در شرایط     خاصی و با تشخیص سازمان رسیدگی کننده به پرونده پناهندگی.

  • امکان تحصیل فرزندان از شروع درخواست پناهندگی به طور رایگان
  • برخورداری از خدمات پزشکی در موارد اورژانسی و در بعضی موارد خاص به طور رایگان از شروع درخواست پناهندگی
  • امکان بازگشت به کشورخود

اگر پناهندگی شما پذیرفته شده است در این صورت ممکن است کمک های مالی به شما قطع شود و به دلیل اینکه مشخص می شود که شما به طور داوطلبانه پاسپورت کشور خود را دریافت نموده اید و به کشور خود مسافرت کرده اید به دلیل تغییر در شرایط دیگر واجد شرایط پناهندگی نخواهید بود و ممکن است وضعیت پناهندگی شما فسخ شود و تشخیص داده شود که شما پناهنده بودید ولی در واقع دیگر نیستید. بنابراین در صورت نیاز به مسافرت به کشوری که مورد آزار و در خطر بودید، قبل از سفر خود، حتما با یک وکیل مجرب مشورت کنید، تا از راهنمایی های لازم بهره مند گردید.

  • برخورداری از حمایت مالی، سرپناه، پوشاک و خوراک از شروع درخواست پناهندگی

مگر در صورت تشخیص سازمان مربوطه که شما در اولین فرصتی که می توانستید تقاضای پناهندگی نکرده اید و یا بر این باور باشند که پولی دارید یا از جایی پولی دریافت می کنید، که البته در این صورت می توانید شکایت و تقاضای پژوهش کنید.

اگر وضعیت در کشورتان رو به بهبودی گذاشته است ممکن است بتوانید برای بازگشت به کشورتان کمک مالی دریافت کنید. برخی از افراد برای اسکان مجدد در کشورشان وجه نقد هم دریافت می کنند. تنظیمات مختلفی در این باره وجود دارد که بسته به این دارد که از کدام کشور آمده اید و در کجا تقاضای کمک کرده اید. شما باید از مشاور موسسه MIE در این باره اطلاعات بیشتری بگیرید.

  • یک تقاضای پناهندگی موفقیت آمیز

لازم است تا یک اظهاریه مفصل درباره اینکه چرا نگران هستید که ممکن است به طور شخصی تحت اذیت و آزار قرار بگیرید، عرضه کنید. همینطور باید جزییات هر گونه اذیت و آزاری که در گذشته متحمل شده اید را بیان کنید. اگر در گذشته تحت اذیت و آزار نبودید باید توضیح بدهید که چرا اکنون معتقدید که در آینده ممکن است تحت اذیت و آزار قرار گیرید. باید در موقعیتی باشید که با استناد به اطلاعات مستند از طرف سازمانهای مدافع حقوق بشر و یا مطبوعات و یا منابع دیگر بتوانید نشان بدهید که آن نوع اذیت و آزاری را که توصیف می کنید در حقیقت در کشورتان رخ می دهد. اگر شما وکیل دارید او می تواند به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشد. اداره مهاجرت به اطلاعات مربوط به اینکه در همه کشورهای جهان چه اتفاقاتی رخ می دهد دسترسی دارد. از اینرو به اعتبار خودش تصمیم می گیرد که آیا خطر جدی می تواند متوجه کسی باشد یا نه. با این وجود این به تقاضای شما کمک می کند اگر که بتوانید همراه با تقاضای خود، شواهدی را هم عرضه کنید که نشان بدهند که خطر تحت اذیت و آزار قرار گرفتن یک خطر واقعی است و مثلا مردان و زنان همجنسگرایی که قبلا در موقعیت شما قرار داشنه اند مورد آزار قرار گرفته اند.

اگر تقاضای پناهندگی شما  موفقیت آمیز باشد به شما برای پنج سال حق اقامت داده می شود. شما از حق تقاضا برای دریافت گذرنامه پناهندگی سازمان ملل (UN refugee travel document) برخوردار می شوید و می توانید مانند هر شهروند اروپایی کار و یا تحصیل کنید و یا تقاضای دریافت بیمه های اجتماعی بکنید. شما می توانید در صورتی که پس از اتمام پنج سال از حق اقامت دائم برخوردار شوید، برای دریافت تابعیت هم اقدام کنید. حق اقامت دائمی در صورتی به شما داده می شود که دلایل قبولی پرونده پناهندگی تان کماکان برایتان وجود داشته باشد

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *