اخذ تابعیت در کشور پرتغال از طریق تولد

تابعیت اساساً یک رابطه ای است که فی مابین یک دولت و یک شخص حقیقی یا حقوقی علقه ای ایجاد می کند که براساس آن شخص به کشوری منتسب می شود . این رابطه دارای سه عنصر سیاسی بودن ، معنوی بودن و حقوقی بودن است .مهم ترین وجه اخذ تابعیت ، اخذ آن از طریق تولد است که در این حالت تابعیت شخص از طریق تولد حاصل می شود و غیرارادی است.

تابعیت از طریق تولد دو شکل دارد : الف)اخذ تابعیت از طریق خاک ، ب)اخذ تابعیت از طریق خون.

منظور از روش اخذ تابعیت از طریق خاک آن است که شخص با تولد در یک کشور می تواند تابعیت آن کشور را اخذ کند. در مورد بسیاری از کشورها اما اخذ تابعیت از طریق تولد در آن کشور نیست بلکه از طریق خون ، یعنی رابطه نسبی با پدر و مادر منتقل می شود . البته منظور از تابعیت از طریق خون غالباً از طریق پدر می باشد . در حال حاضر در مواد قانون مدنی ایران نیز به گونه ای مقرر گردیده است که تولد از پدر ایرانی منجر به اخذ تابعیت می گردد ، لیکن در مورد تولد اتباع بیگانه که از پدر ایرانی نیستند شبهه وجود دارد و رویه بر آن است که شخص شناسنامه  (تابعیت) ایرانی را اخذ نمی کند .در کشور پرتغال تولد منجر به اخذ تابعیت این کشور نی شود.

به این مفهوم که در کشورپرتغال  تولد مسبب اخذ تابعیت نیست ، لذا سیستم اخذ تابعیت در این کشور خون می باشد . البته شایان ذکر است که سیستم اخذ تابعیت از طریق تولد در بسیاری از کشورها مدام در حال تغییر است ، برای مثال در کشور انگلستان تا چند سال پیش سیستم اخذ تابعیت از طریق خاک بود و حتی اگر طفلی در کشتی یا هواپیمای انگلستان به دنیا می آمد انگلیسی محسوب می شد ؛ لیکن این موضوع تغییر کرد و اکنون سیستم اخذ تابعیت انگلستان خون محسوب می شود.

در خصوص تابعیت و تفاوتش با اقامت نکات حقوقی را اینجانب گردآوری نموده و در قسمت خاص خود در وب سایتمان قرار دادیم.

2 پاسخ
  1. Avatar
    mehdi می گوید:

    Salam , man 32 salame moteahel hastam, ghahremane keshvar ,morabio davar kickboxing muaythai va 3 sal masoul sabk razmi bodeam , mikhastm bedoonam chetor mitunam mohagerat konam be porteghal az rahe varzeshi?
    Mamnoon misham man ro rahnamai konid

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      با عرض سلام خدمت شما ،میتوانید از طریق تحصیلی وارد شوید جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با دفتر نیاوران تماس حاصل نمایید با تشکر
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *