اخذ تابعیت فرانسه از طریق تولد

اخذ تابعیت فرانسه از طریق تولد

 

یکی از کشورهای واقع شده در اروپای غربی فرانسه می‌باشد که دارای چند منطقه تحت حاکمیت نیز است. فرانسه یکی از سه کشوری است که دارای سواحلی هم در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس دارد دو کشور دیگر عبارتند از اسپانیا و مراکش. به خاطر ظاهر این کشور، در زبان فرانسوی به آن لقب معنی شش‌ضلعی را داده‌اند.

بر اساس مساحت، فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و اتحادیه اروپا و همچنین سومین کشور بزرگ در کل قاره اروپا بشمار می‌آید. جمعیت فرانسه در حال عبور از مرز ۶۷ میلیون نفر است که با این رقم، فرانسه در رتبه دومین کشور پرجمعیت اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد. مرکز فرانسه، شهر پاریس است. پاریس بزرگ‌ترین شهر این کشور و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ فرانسه است. قانون اساسی فرانسه بر اساس رفراندومی در ۴ اکتبر ۱۹۵۸ به رسمیت رسیده است. این قانون تاکید بر ایجاد کشوری سکولار و دموکرات دارد که حق حاکمیت را در آن مردم ایجاد می‌کنند.اعلامیه حقوق انسان و شهروند که در انقلاب فرانسه ایجاد شد و در نوع خود، یکی از اولین اسناد در این زمینه بشمار می‌آید، بنوعی بیانگر عقاید این کشور است.

تابعیت دارای سه عنصر سیاسی بودن و معنوی بودن و حقوقی بودن است و دو طرف دارد : شخص دارای تابعیت و دولت اعطا کننده ی تابعیت.

تابعیت از طریق تولد جزء اصلی ترین انواع تابعیت محسوب می شود. این تابعیت با تولد شخص شروع شده و در طول زندگی ادامه می یابد و از دو روش خاک یا خون حاصل می شود. چنین تابعیتی غیر ارادی و تحمیلی است. برای مثال شخصی که در ایران متولد شود بر اساس مفاد قانون ما خواه ناخواه ایرانی محسوب میشود. البته به شرط اینکه شروط دیگری نظیر پدر ایرانی هم لحاظ شده باشد، بنابراین کسی که دارای تابعیت ایرانی از طریق تولد باشد نمی تواند تابعیت خود را انتخاب کند ، بلکه تابعیت بر او تحمیل می شود.
ترک این نوع تابعیت مستلزم رعایت شرایط حقوقی خاص می باشد. برای مثال در ماده ۹۸۸ قانون مدنی مقرر گردیده است که اتباع ایرانی نمی توانند البته دربسیاری از کشورها تولد عامل اصلی اخذ تابعیت نیست،  ولیکن از موارد تاثیرگذار محسوب می شود. با توجه به نظام حقوق بین الملل خصوصی ، در بیشتر کشور های جهان پذیرفته شده است  که در صورت ازدواج فی مابین زوجین شخص میتواند در راستای اخذ تابعیت اقدام نماید. کشور فرانسه  از جمله ی این کشورها می باشد. لذا چنانچه یک نفر با یک فرانسوی  ازدواج کند میتواند جهت اخذ تابعیت فرانسه اقدام نماید.

ظاهرا بصورت عادی افرادی که بتوانند برای مدت ۵ سال در فرانسه بمانند ( از طریق کار ، دانشجوی، ..) می توانند تقاضای اقامت دائم کنند. این مدت برای افرادی که از یکی از دانشگاههای فرانسه فارغ التحصیل شده باشند کمتر است و مدت آن دو سال بعد از اتمام درس است.

خوب تنها مشکل این است که بعد از اتمام درس امکان ماندن در فرانسه نیست و باید یا ویزای کار گرفت یا اینکه مجددا ادامه تحصیل داد که به احتمال زیاد در هر دو مورد فرد میتواند اقدام به دریافت ویزای اقامت بعد از دو سال کند.

چهار روش برای گرفتن اجازه اقامت دائم در فرانسه هست که البته با شهروندی فرانسه فرق میکند.  با گرفتن اقامت دائم میشود  در فرانسه زندگی کرد .

طرق اخذ اقامت دائم کشور فرانسه :
۱- افرادی که در فرانسه بدنیا می آیند می توانند در ۱۸ سالگی ملیت فرانسوی بگیرند.
۲- افرادی که یکی از پدر یا مادر آنها فرانسوی ( یا قرار است فرانسوی شود ) است و خارج از فرانسه بدنیا آمده اند.
۳- افرادی که بیشتر از پنج سال در فرانسه اقامت داشته باشند می توانند برای اقامت فرانسه اقدام کنند. البته این دوره برای افرادی که یک دوره دوساله تحصیلی ( مانند کارشناسی ارشد ) را در یک دانشگاه فرانسوی تمام کرده باشند به دو سال کاهش پیدا میکند.
۴- از طریق ازدواج با یک فرانسوی بعد از ۴ سال می توان تقاضای ملیت فرانسوی کرد.

در ادامه ی مطلب باید اضافه نماییم، علی رغم اینکه در یک دهه گذشته و قبل از ایجاد اداره مهاجرت در فرانسه امکان گرفتن مجوز اقامت حتی پس از ۵ سال استقرار مستمر ممکن بود ولیکن در سال های اخیر با مهاجرت روزافزون مهاجرانی از کشور های مغرب و افریقا و نیز گسترش روز افزون دانشجویان آسیایی مشتاق به تحصیل در این کشور، محدودیت های بیشتری اعمال شده است به گونه ای که مدت زمان لازم برای درخواست مجوز اقامت دائم حداقل به ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است، البته فارغ التحصیلان رشته های فنی ومهندسی با توجه به فراهم بودن فرصت های شغلی در بخش صنعت و دانشگاه ها در صورت تمایل به طور قابل توجهی شانس بسیار بالایی دارند و حتی دانشجویان بورسیه نیز گاها با صرف نظر کردن از وجه الضمانی که نزد وزارت علوم گذاشته اند ترجیح می دهند که در این سو به کار و زندگی ادامه دهند!

ولیکن متاسفانه چنین فرصتی برای فارغ التحصیلان علوم انسانی جز در موارد بسیار نادر نیست و لذا در مواردی دانشجویان مجرد در این حوزه یا تن به ازدواج های ناخواسته می دهند و یا چنانچه متاهل هستند با آوردن فرزند و گرفتن شناسنامه فرانسوی برای نوزاد خود در پی آنند که در این روند از تسهیلاتی برخوردار شوند و البته هستند دانشجویانی که با خرید ملک و خانه و یا مغازه فاصله خود را برای گرفتن کارت اقامت دائم نزدیک تر می سازنند.

 

5 پاسخ
  1. Avatar
    پگاه می گوید:

    با سلام
    ممنون از توضيحات خوبتون
    قانوني در فرانسه وضع شده مبني بر اينكه نوزادي كه از پدر يا مادر متولد فرانسه در اين كشور متولد ميشه تابعيت فرانسوي مي گيره
    من متولد فرانسه هستم سوالن اين هست كه اگر به عنوان توريست فرزندم در فرانسه متولد بشه ايا بلافاصله تابعيت مي گيره ؟ ايا امكان داره من و بچه به ايران برگرديم و روند اداري طي بشه يا حتما بايد چند ماه نوزاد در فرانسه باشه؟
    من خيلي جستجو كردم و واقعا ممنون مي شم اگر محبت كنيد و منو واهنمايي كنيد

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      جهت اطلاع از شرایط و مشاوره با دفتر نیاوران در تماس باشید
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  2. Avatar
    رویا رضایی می گوید:

    با سلام ..آیا من میتونم با یه سفر توریستی به فرانسه و به دنیا آوردن فرزندم در این کشور برای بچه شناسنامه فرانسوی بگیرم ؟ آیا به اون اقامت میدن؟؟

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با دفتر نیاوران تماس حاصل نمایید با تشکر
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  3. Avatar
    بهرام می گوید:

    با سلام و خسته نباشید آیا کسی که پناهنده فرانسه است میتواند تابعیت آن کشور را اخذ کند یا خیر؟ ممنون.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *