اقامت کشور اتریش از طریق تولد

اقامت کشور اتریش از طریق تولد

 

جمهوري فدرال اتريش تقریبا نه میلیون نفر جمعيت دارد و به ۹ استان تقسيم شده است. با توجه به ماده ۸۲ قانون اساسي، فدراسيون قدرت قانونگذاري و انجام امور مربوط به ثبت احوال شامل ثبت تولد، ازدواج و وفات و تغيير نام را داراست. همانطور که می­دانید اتریش کشوری واقع در اروپای مرکزی و از اعضای اتحادیه اروپا است که از شمال با کشورهای آلمان و جمهوری چک، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی، از غرب با سوئیس و لیختنشتاین و از شرق با اسلواکی و مجارستان هم مرز است. این کشور دارای آب و هوای چهار فصل است که در پهنه آن گسترده شده است. زبان رسمی کشور اتریش، زبان آلمانی است و اکثر مردم این سرزمین به زبان انگلیسی آشنایی دارند. زبانهاي ديگر مانند اسلوانيايي، کرواسي و مجارستاني در قسمتهايي از کشور استفاده مي شود.جمعیت این کشور کمتر از نه میلیون نفر و پایتخت آن شهر وین است. به دلیل وجود سازمان ها و نهاد های بین المللی همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت OPEC و دفتر سازمان ملل متحد در وین، اتریش از اهمیت خاصی در میان کشورهای اروپایی برخوردار است. دیگر ویژگی بارز این مرز و بوم که شهرت جهانی دارد وجود تئاتر ها و سالن های اپرا می باشد که خود دلیلی است برای احراز عنوان پایتخت هنری اروپا که اتریش با خود یدک می کشد. همچنین این کشور در آمارهای جهانی همواره یکی از پنج کشور امن دنیا و دارای اقتصادی با ثبات و رو به رشد است. شایان ذکر است که هم اکنون دانشگاه های کشور اتریش در حوزه هنر و موسیقی و معماری شاخص و صاحب عناوین جهانی هستند و بسیاری از مردم اروپا و جهان اتریش را به این شاخصه ها می شناسند.

هر فردی متعلق به سرزمین یا دولتی برای اعمال حقوق و قبول حاکمیت است. هر گاه شخصی به علت ازدواج یا هر علت دیگری در سرزمینی اقامت گزیند نمی تواند نسبت به سایر سکنه آن مزایایی داشته باشد و او تحت قوانین و مقرراتی قرار می گیرد که نسبت به سایر اهالی اعمال می گردد. بطور کلی کشورها دو معیار سیستم خون یا سیستم خاک را برای تعیین اتباع خود در نظر گرفته اند که با توجه به تعاریف متفاوت قوانین اساسی کشورها از بحث تابعیت، یکی از این دو سیستم با یا بدون شخصی سازی و یا تلفیقی از هر دوی آنها مورد استفاده قرار میگیرد. اصل خاک یکی از شیوه‌های اعطای تابعیت است که بر اساس آن هر فردی که در قلمرو یا سرزمین یک کشور متولد می‌شود تابعیت یا شهروندی آن کشور را هم دریافت می‌کند. اما اصل خون شیوه‌ای از اعطای تابعیت است که بر اساس آن ملیت هر شخص بر اساس ملیت یک یا هردوی والدین او تعیین می‌شود. این شهروندی یا تابعیت گاهی بر اساس اقوام فرهنگی یا اقلیت‌های اجتماعی نیز تعریف می‌گردد. تابعیت از طریق نسب به شخص منتقل می شود، در این سیستم توجه نمی شود که طفل در کجا متولد شده، بلکه توجه می کنند که والدینش تابعیت کدام دولت را دارند و انتقال تابعیت بر اثر نژاد نیست. در سیستم خون فقط به تابعیت پدر و مادر طفل مراجعه میشود، در حالی که در مفهوم نژاد به ریشه های زیست شناسی شخص توجه میشود. اصل خون در مقابل اصل خاک قرار می‌گیرد که دیگر شیوه معمول برای اعطای تابعیت است. سیستم خاک عبارت است از طریقه ای که به موجب آن تابعیت را از روی محل تولد شخص معلوم می نمایند، یعنی هر شخصی تابعیت محل تولد خود را دارد و چون که هر کس ناچار در محلی متولد می شود،  آن محل نیز جزء قلمرو دولتی محسوب است، پس چنانچه همه کشورها متفقاً این سیستم را بپذیرند دیگر آپاتریدی (شخص فاقد ملیت مشخص قانونی) پیدا نمی شود و هیچ فردی بدون تابعیت نمی ماند. بر اساس اصل خاک هر فردی که در قلمرو یا سرزمین یک کشور متولد می‌شود تابعیت یا شهروندی آن کشور را هم دریافت می‌کند که کانادا و آمریکا تنها کشورهای توسعه یافته هستند که از اصل خاک تبعیت می‌کنند. البته بسیاری از کشورهای دنیا نیز تلفیقی از اصل خاک و اصل خون را در نظام تابعیتی خود گنجانده‌اند. در این میان حق تابعیت در قانون اساسی کشور اتریش تابع اصل خون می باشد که به معنای لزوم تولد فرزند از پدر و مادر اتریشی و یا دارای تابعیت قانونی اتریش به منظور اخذ تابعیت اتریش برای این فرزند است  و شایان ذکر است که با تولد در کشور اتریش نمی توان تابعیت این کشور را اخذ نمود.

 

6 پاسخ
  1. Avatar
    شبنم می گوید:

    چگونه با داشتن مدرک دکتری در رشته تاریخ از دانشگاه تهران می توانم به هلند مهاجرت قانونی داشته باشم ؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. متشکرم.

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      جهت اطلاعات بیشتر و مشاوره با دفتر نیاوران تماس حاصل نمایید با تشکر
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  2. Avatar
    امین قربانی می گوید:

    لام اینجانب مدرک آکادمی TCKIT آلمان وگواهینامه OXFORD Cert دارم میتوانم اقامت بگیرم مدرکم بابت ترخیص گمرکی است

    پاسخ
    • Avatar
      امین نخشبی می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      اطلاعاتتون ناقص می باشد.

      جهت اطلاعات بیشتر می توانید با دفتر نیاوران تماس حاصل فرمایید.
      ۰۲۱-۲۲۸۲۹۵۳۸-۴۸

      پاسخ
  3. Avatar
    moallaei@gmail.de می گوید:

    با سلام و خسته نباشید
    من برای زایمانه دومم به اتریش میخواستم سفر کنم به همراه دخترم و همسرم میخواستم بدونم وقتی بچه ام اونجا به دنیا اومد یه شهروند اتریشی به حساب میاد یعنی پاس اتریشی میگیره ؟
    ممنون میشم به سوالم جواب بدین.

    پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ، کشور اتریش تابع سیستم خون می باشد و با تولد فرزند شما تابعیت این کشور را نمی تواند اخذ نماید . در صورت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، تماس برقرار نموده و از مشاوره رایگان تلفنی مشاوران و کارشناسان ارشد برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *