پناهندگی در سوئد

پناهندگی در سوئد

یکی از روشهای مهاجرت به کشورهای مختلف پناهندگی در آن کشور می باشد.پناهندگی در سوئد به مانند دیگر کشورها از قوانین حمایت از حقوق پناهندگان تبعیت میکند.البته از لحاظ حقوق بین الملل پناهندگی یک از روشهای قبیح مهاجرتی به حساب می آید در صورتی که اثبات شود فرد پناهجو در کشور مبدا خود وضعیت اسفباری داشته است.بدین لحاظ افرادی که می خواهند از طریق پناهندگی در سوئد اقدام به اخذ تابعیت سوئد را نمایند باید در نظر بگیرند این کشور هم به مانند دیگر کشورها مدارک محکمی از فرد متقاضی دراثبات درخواستشان طلب می کند.زمانی که افراد می توانند از طرق قانونی و اصولی مانند:مهاجرت تحصیلی،مهاجرت کاری و سرمایه گذاری در سوئد،وارد خاک سوئد شوند و به واسطه این روشهای مهاجرتی می توانند اقدام به اخذ اقامت دائم و نهایتا اخذ تابعیت سوئد نمایند لزومی ندارد این افراد بخواهند از طریق پناهندگی در سوئد اقدام به اخذ اقامت در سوئد نمایند.

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

اطلاع از قوانین سوئد در پیشبرد اهداف مهاجرتی افراد متقاضی ورود به خاک سوئد می تواند کمک شایانی نماید بدین لحاظ افرادی که می خواهند از طریق پناهندگی در سوئد به اقامت این کشور دست یابند باید از قوانین سوئد آگاهی کافی داشته باشند.مهاجرت به سوئد از طریق روشهای مهاجرتی مختلف و یا از طریق پناهندگی در سوئد مستلزم آگاهی از شرایط و قوانین و ضوابط پیش روی افراد می باشد که در این خصوص پیشنهاد می شود با مشاورین و وکیل مهاجرت به سوئد به صورت کامل و جامع مشاوره نمایید.

پناهنده در سوئد

پناهنده فردی است که به سوئد مهاجرت می نماید و در این کشور درخواست پناهندگی میدهدوالبته در کشور سوئد نیز به مانند دیگر کشور فرایند بررسی وضعیت پناهجویان ممکن است طولانی باشد.بر اساس قوانین اداره امور مهاجرت سوئد پناهجو نمی تواند درخواست پناهندگی خود را به سفارت خانه های سوئد جهت اخذ تاییدیه ارائه دهد.افراد برای اعطای درخواست پناهندگی خود در کشور سوئد می توانند به دفاتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) مراجعه نمایند.

اعطای اجازه اقامت به پناهندگان

کشور سوئد نیز در سال ۱۹۶۷ به عضویت کنوانسیون حمایت از حقوق پناهندگان سازمان ملل در آمد و این معاهده را امضاء کرد. بدین ترتیب اداره امور مهاجران در سوئد به صورت جداگانه به پرونده پناهندگان رسیدگی می کند.اداره امور مهاجرین در سوئد برای بررسی پرونده های پناهندگی موارد زیر را مدنظر قرارداد می دهد:

  • جنسیت افراد
  • هویت فردی و گرایش جنسی:به بیان ساده تر همجنس​گرایی، دو جنس​گرایی یا تراجنسیتى

کشور سوئد به افرادی که مطابق کنوانسیون حمایت از حقوق پناهندگان سازمان ملل پناهنده شده باشد، و یا افرادی که مطابق مقررات اتحادیه اروپا به “حمایت معنوی ” و “محافظت تبعی” نیاز داشته باشد اجازه اقامت اعطاء خواهد نمود.

پناهنده

بر اساس قوانین سوئد و مقررات اتحادیه اروپا و همچنین مطابق کنوانسیون حمایت از حقوق پناهندگان سازمان ملل، پناهنجو به کسی گفته می شود که دلایل محکم و مستدلی برای اظهارات خود داشته باشد.این دلایل و اظهارات باید اثبات نماید در صورت بازگشت وی به کشور مبدا خود مورد آزار و اذیت و شکنجه قرار خواهد گرفت.این اظهارات شامل موارد ذیل باید باشد:

  • نژاد و ملیت
  • اعتقادات دینی یا باورهای سیاسی
  • جنسیت و گرایشات جنسی
  • انتصاب و عضویت در یک گروه اجتماعی و سیاسی خاص

ممکن است فرد پناهنده از سوی دولت و حکومت کشور مبدا خود به دلایل مختلف بیان شده مورد آزار و اذیت و تهدید قرار گرفته باشد و یا اینکه از سوی گروه ها و اشخاص خاص مورد تهدید قرار گرفته باشند و دولت کشور مبدا نیز تمایلی به حفاظت از وی نشان ندهند.

 محافظت تبعی

افرادی که از سوی دولت سوئد در راستای محافظت تبعی نیازمند حمایت شناخته میشوند که شرایط زیر را داشته باشند:

  1. از سوی دولت و دادگاه های کشور مبدا در معرض خطر محکومیت به اعدام باشند
  2. از سوی حکومت در معرض خطر شکنجه و اذیت و آزار فیزیکی و روحی و دیگر روشهای شکنجه قرار گرفته باشند.
  3. افراد غيرنظامى​ که بدلیل جنگ​های مسلحانه در معرض تهدید و خطر جدی باشد.

افراد نیازمند به محافظت تبعی و حمایت معنی که از سوی دولت سوئد اجازه اقامت دریافت کرده باشند می​توانند بر اساس قوانین اتحادیه اروپا اعلامیه وضعیت محافظت تبعی حمایت معنوی دریافت کنند.

حمایت های دیگر

افرادی که در معرض خطر جدی شخصی باشند مانند بیماران جسمی وو روحی و یا افرادی که در خطر قاچاق انسان قرارا گرفته اند می توانند درخواست پناهندگی سوئد را ارائه نمایند..

استثنائات قانونی

در صورتی که مشخص شود فرد پناهنده مجرم جنگی بوده و  مرتکب جنایات جنگی علیه بشریت شده و یا جرائم کیفری و جزایی مختلفی داشته باشد و برای امنیت ملی سوئد تهدید به شمار آید با درخواست وی نه تنها موافقت نمی شود.

حمایت مالی از پناهجویان

افراد متقاضی پناهندگی در سوئد باید در نظر داشته باشند که بر اساس قوانین این کشور افراد باید بتوانند از پس هزینه های خود در سوئد برآیند و در صورتی که اثبات کنند منابع مالی آنها برای تامین هزینه های زندگی کافی نمی باشد و یا از منابع حمایتی دیگری برخوردار نیستند می توانند از اداره مهاجرت سوئد درخواست حمایت مالی نمایند.در صورت موافقت و تایید از سوی اداره مهاجرت سوئد ، کمک های دولتی شامل:هزینه مخارج روزانه و هزینه تامین خورد خوراک و وسایل آسایش و زندگی و همچنین فراهم نمودن اقامت برای پناهجویان خواهد بود. اداره مهاجرت سوئد از طریق واریز پول به حساب بانکی افراد اقدام به حمایت مالی افراد پناهجو می نماید.در این خصوص اداره مهاجرت سوئد کارت بانکی برای افراد در نظر گرفته تا بتوانند به راحتی مبالغ مورد نیاز را از حصاب بانکی برداشت نمایند.

 

شرایط لازم جهت دریافت اجازه کار پناهندگان

افراد در صورتی که بتوانند ثابت نمایند منابع تامبن مالی مناسب نداشته و برای تامین منابع مالی نیازمند ورود به بازار کار هستند از سوی ذولت و ادار مهاجرت سوئد اجازه کار به آنها داده می شود.البته اجازه کار در صورتی به افراد داده می شود که شرایط زیر را نیز داشته باشند:

  • در صورتی که اسناد و مدارک هویتی معتبر تحویل اداره مهاجرت دهند و یا اینکه از طرق دیگر هویت خود را برای اداره مهاجرت احراز نمایند.
  • در صورتی که قرار باشد به پرونده فرد رسیدگی شود در این مدت افراد می توانند مشغول به کار شوند
  • در صورتی که درخواست پناهندگی افراد محکم و قوی باشد و بتوانند اثبات نمایند حکم اخراج از کشور مبدا دریافت نموده اند.

حق تحصیل رایگان در سوئد

افرادی که در سوئد درخواست پناهندگی داده اند می توانند از حقوق تحصیل رایگان در این کشور برخوردار شوندتمامی کودکان پناهندگان حق دارند به مدرسیه روند.

زبان سوئدی

در حین بررسی وضعیت پناهجویان افراد می توانند به صورت رایگان زبان سوئدی را آموزش ببینند.افرادی که در کشور سوئد اجازه اقامت دارند و و اجازه اقامت و هویت خود را در اداره ثبت احوال سوئد ثبت نموده اند می توانند در کلاسهای رایگان زبان سوئدی شرکت نمایند به این افراد به اصطلاح SFE گفته می شود.چناچنه افراد در انتظار برای دریافت پاسخ و بررسی پرونده اشان باشند می توانند از طریق سازمانهای خیر زبان سوئدی را آموزش ببینند.

نتیجه بررسی پرونده پناهنده

در صورتی که پس از بررسی پرونده افراد متقاضی با درخواست آنها موافقت شود به آنها اجازه اقامت و کار داده می شود و در صورتی که با درخواست افراد موافقت نشود افراد می توانند از حق تجدید نظر در پرونده استفاده نمایند و یا اینکه باید به کشور مبدا خود بازگردند.

با توجه به موارد ذکر شده در مقاله فوق در باب پناهندگی در سوئد و دیگر طرق مهاجرتی به سوئد از جمله مهاجرت کاری،مهاجرت تحصیلی و سرمایه گذاری در سوئد در صورتی که شما بزرگواران نسبت به قوانین مهاجرتی کشور سوئد آگاهی ندارید و مشتاق مهاجرت به سوئد هستید پیشنهاد می شود در این خصوص با مشاوران و وکیل مهاجرت به سوئد مشاوره نمایید و از شرایط پیش روی خود در صورت اقدام از طریق پناهندگی در سوئد به صورت کامل اطلاع یابید.

نگارنده: شهاب مرادی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *