بهترین راه مهاجرت به نروژ

بهترین راه مهاجرت به نروژ چیست؟

نروژ كشوری در شمال اسكاندیناوی است كه از سوی سازمان ملل، عنوان بهترین و بالاترین استانداردهای زندگی در دنیا را به خود اختصاص داده است.نروژ، كشوری است كه در آن میزان تحصیلات، درآمد ماهانه، امید به زندگی، بهداشت و تغذیه منطبق بر استانداردهای سازمان ملل می‌باشد و این استانداردها كاملا رعایت شده است. امید به زندگی در بین مردم این كشور تا ۷۹ سال هم افزایش یافته است و موجب شده مردم آینده روشنی را برای خود تصور كنند. پایتخت این كشور اسلو می‌باشد وطبق استانداردهای متعارف زندگی در رده اول می‌باشد.
اقتصاد نروژ از سال ١٩٦٠ به بعد بهبود یافت. به این ترتیب، نیاز به نیروی کار افزایش یافت و افراد زیادی از کشورهای دیگر در جستجوی کار به این کشور وارد شدند. اولین افرادی که وارد کشور شدند، اهل اروپا بودند؛ اما از حدود سال ١٩٧٠ به بعد، افراد زیادی همچنین از آسیا، آفریقا، و آمریکای لاتین به نروژ آمدند. بسیاری از پاکستانی ها و ترک ها برای کار کردن به اینجا آمدند، و عده زیادی از آنها هنوز در اینجا زندگی می کنند. در سال ١٩٧٥، مهاجرت به نروژ متوقف شد زیرا بیکاری رو به افزایش بود .
اخیراً افرادی که از نروژ کوچ می کنند مهاجرینی هستند که برای مدت های کوتاه یا طولانی به کشورهای گرم تر مسافرت می کنند. بسیاری از مستمری بگیران می خواهند از زمستان های سرد نروژ دور شوند. برخی از این افراد، به عنوان مثال، برای همیشه به اسپانیا مهاجرت می کنند؛ حال آنکه برخی دیگر در زمستان در اسپانیا و در تابستان در نروژ زندگی می کنند
در قانون قبلی بنام “شروع بکار” این امکان وجود داشت که خیلی سریع متقاضیان در نروژ شروع بکار کنند این امکان برای کارگران خارجی وجود داشت که قبل از اینکه پرونده اجازه اقامت آنها بررسی شود و به آنان اجازه اقامت داده شود، شروع بکار کنند. این قانون دستخوش تغییراتی اساس شده است.

لذا در حال حاضر یکی از طرق پیدا کردن کار در نروژ پیدا کردن یک کارفرما می باشد.

به این صورت که کارفرمایی که قصد استخدام  نیروی کار را دارد،ابتدا باید شغل را به مدت ۳ ماه در کشور نروژو سپس ۳ ماه در کشورهای اطراف نروژ آگهی کند،اگر هیچ کس پیدا  نشد که این شغل را بپذیرد میتواند این شغل را به شما که در کشور دیگری برای مثال ایران هستید پیشنهاد دهد که یک همچین مساله ای تقریبا غیر ممکن خو اهد بود .

شما برای اینکه بتوانید در کشور نروژ کار کنید(به عنوان یک فرد خارجی)نیاز به مجوز کار خو اهید داشت و این مجوز تنها با داشتن یک دعوت نامه کاری از سوی یک کارفرما صورت می گیرد.

که این کار ساده نیست به این دلیل که آن شغل را هیچ شهروند نروژی،هیچ شهروند خارجی_نروژی که  پاس نروژی دارد،هیچ عضو اتحادیه اروپا،هیچ پناهنده ای که مجوز کار دارد،هیچ دانشجویی که درسش تمام شده و مجوز پیدا کردن کار دارد نباشد که این شغل را بپذیرد کار فرما مجاز است این دعوت نامه را برای شما بفرستد.

لذا در این صورت شما فقط با قرار گرفتن در این کشور می توانید از این موقعیت بهره مند شوید .

یکی از راهای منطقی و قانونی ورود به کشور نروژ ،اخذ ویزای تحصیلی می باشد که با توجه به شرایط داوطلب میتواند این ویزا را اخذ نماید .

به این صورت که دولت نروژ حین تحصیل به دانشجو اجازه کار کردن پاره وقت می دهد و اگر در این مدت دانشجو شرایطی را که دولت در نظر گرفته رعایت کند پس از اتمام تحصیل به دانشجو اجازه میدهند ویزای تحصیلی اش را به ویزای کاری تبدیل کند و پس از ۵ سال اگر قوانین و شرایط نروژ را زیر پا نگذاشته و از لحاظ قانونی مشکلی  وجود نداشته باشد به شخص اقامت دایم می دهند .سیستم تحصیلی در نروژ به صورت لیسانس، فوق لیسانس و دکترا اداره می شود که بیش از ۲۰۰ دوره در دوره ی فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می شود وهم چنین تعداد زیادی از دانشگاه های نروژ مقطع لیسانس رابه زبان انگلیسی ارائه می دهند.
تمامی دوره های تحصیلی در کشور نروژ برای مهاجران بین المللی رایگان است. شروع دوره ها از اواسط آگوست و پایان آن در اواسط ژوئن است. در نروژ طول دوره های تحصیلات تکمیلی به این صورت می باشد که در آن دوره ی لیسانس ۳ سال و دوره ی فوق لیسانس ۲ سال و دکترا ۳ سال است که شهریه هر ترم بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کرون می باشد.( واحد پول نروژ یورو نیست)
در نروژ دوره های تحصیلات تکمیلی به استثناء دوره های خاص و حرفه ای ، به صورت رایگان انجام می پذیرد. تحصیلات در مقطع فوق لیسانس می بایست حداقل ۱٫۵ سال در ارتباط با رشته ی مرتبط باشد.( یعنی در ارتباط با رشته ی لیسانس) و برای تحصیل در این مقطع معمولا دوره ی لیسانس باید به اتمام رسیده باشد
در مقطع لیسانس رشته های هنر، زیست شناسی، مدیریت، بازیگری ، MBA، مدیریت کشتی و…….ارائه می شود. در تعدادی از دانشگاه ها، امکان پذیرش دررشته های دیگر مثل مهندسی پزشکی، داروسازی و روان شناسی وده ها رشته ی دیگر….
برای تحصیل در مقطع لیسانس در کشور نروژ برای ایرانیان وجود دارد.به طور کلی با شانس بسیار زیادی قادر خواهید بود در هر مقطعی و در رشته دلخواه خودتان تحصیل کنید.
برای ارزیابی مدارک تحصیلی و معادل سازی و انتقال مدارک برای تحصیل در نروژ، مدارک می بایست به  (Norwegian Agency for quality assurance in education) NOKUT
ارسال یا با دانشگاه های مربوطه مکاتبه شود. زمان ارسال مدارک برای ترم های پائیزه از ۱۵ ژانویه تا ۱۵ مارچ است ولی مدارک باید زودتر از این تاریخ ارسال شود.
شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی پذیرفته شده در یکی از دانشگاه های نروژ تنها ۲۰ساعت در هفته اجازه قانونی دارید که به صورت پاره وقت کار کنید. تنها زمان هایی که امکان کار کردن بصورت تمام وقت را دارید، روزهای تابستان،عید کریسمس و عید پاکEaster  می باشند. امکان یافتن کارهای دانشجویی نیمه وقت زیاد می باشد.
به طور کلی کشور نروژ برای افرادی که تمایل به ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی بدون صرف هزینه زیاد را دارند،سکوی خوبی جهت اقامت در کشور های اروپایی است.

26 پاسخ
  1. Avatar
    حسن امانی می گوید:

    با سلام
    ممنون از توضیحات خیلی خوبتون.
    میخواستم بدونم که آیا در نروژ به دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بورسیه تعلق میگیره و اگر بلی شامل چه دانشجویانی میشه؟

    پاسخ
    • Avatar
      پیمان یوسفی می گوید:

      با سلام وعرض ادب
      برادرم در کشور نروژ در مقاطع کارشناسی ارشد به بالا دانشجویان می توانند نیم نگاهی به بورسیه داشته باشند ولی باید توجه داشت که در کشور نروژ که تحصیل تقریبا رایگان می باشد اخذ بورسیه تحصیلی مقداری سخت خواهد بود .
      با تجدید ادب و احترام

      پاسخ
  2. Avatar
    حسین دلیرشعار می گوید:

    با سلام
    فارغ التحصیل کارشناسی گرافیک از دانشگاه جامع علمی کاربردی هستم.
    برای سال ۹۴ تصمیم دارم که در مقطع کارشناسی ارشد در نروژ تحصیل کنم.
    ایا نمره قبولی در ایلتس میخواهم؟!
    هزینه زندگی در طی دوران دانشجویی چقدر است؟
    ایا امکان برگزاری دوره های زبان اموزی در دانشگاه وجود دارد؟

    پاسخ
    • Avatar
      پیمان یوسفی می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      برادرم در ابتدای امر باید مدرک دانشگاهی شما بررسی گردد تا مورد تأیید کشور نروژ می باشد یا خیر ؟ برای مقطع تحصیلی فوق لیسانس ielts 6 مورد نیاز است .
      با تجدید ادب و احترام

      پاسخ
  3. Avatar
    محسن می گوید:

    سلام وقتتون بخیر من ۲۴ سالمهذاز تهرانم فوق دیپلم صنایع دارم سربازی هم نرفتم شغلمم ازاده و دوست دارم ادامه تحصیل بدم و از ایران مهاجرتz کنم چه کارایی باید انجام بدم برا مهاجرت
    واقعیتش میخوام از این کشور برم و قصد برگشتن هم ندارم دوست دارم فقط برم همین
    از هر لحاظ راهنماییم کنید حتی پناهندگی
    ممنون

    پاسخ
    • Avatar
      پیمان یوسفی می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      برادرم بنده پیام شما را مطالعه نمودم ابتدای امر باید متذکر شوم که موسسه ما در زمینه پناهندگی خدماتی ندارد و به شما نیز پیشنهاد نمی کنیم . ولی می توانم این نکته خاطر نشان کنم که شرایط سنی بسیار مساعدی دارید از این رو با ارتباط با مشاورین مورد اعتماد ما ، وکلای ما بهترین راه برای مهاجرت شما که قانونی نیز باشد را در اختیار شما بگذارد .
      با تجدید ادب و احترام

      پاسخ
  4. Avatar
    کامران می گوید:

    باسلام ووقت بخیر خدمت شما
    اینجانب قصد مهاجرت به نروژ هستم خیلی تحقیق کردم در مورد این کشور
    چه راه حلی برای من پیشنهاد میکنید

    پاسخ
    • Avatar
      پیمان یوسفی می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      برادرم شما هیچ توضیحی راجب به تحصیلات و موقعیت های شغلی خود به ما ارائه نداده اید . لطفا برای ما ارسال نمایید تا بتوانیم هرچه بهتر شما را راهنمایی نماییم .
      با تجدید ادب و احترام

      پاسخ
  5. Avatar
    علیرصا می گوید:

    سوالی دارم
    اگر ممکنه پاسخ دهید
    آیا امکان ادامه ی تحصیلات تکمیل ودکترا در رشته حقوق در نروژ میسر است

    پاسخ
    • Avatar
      پیمان یوسفی می گوید:

      سلام و عرض ادب
      برادرم برای ادامه تحصیل شما در رشته حقوق مستلزم شرایط خاصی می باشد که باید توسط وکیل مهاجرتی مدارک تحصیلیتان بررسی گردد .
      با تجدید ادب و احترام

      پاسخ
  6. Avatar
    علیرضا راد می گوید:

    سلام مرسی از راهنمائیهاتونو با آرزوی اینکه همه به آرزوهاشون برسن وتا اون موقع نا امید نشن و شاد باشن.

    پاسخ
  7. Avatar
    میلاد می گوید:

    یا سلام بنده کارشناسی ارشد مهندسی برق کنترل هستم ، از دانشگاه تهران ، و در حال حاضر مشغول مطالعه برای گرفتن مدرک ایلتس
    سنم ۳۰ و مشکل نظام وظیفه هم ندارم
    به نظرتون برای مهاجرت و در ابتدا تحصیل می تونم اقدام کنم یا خیر؟
    حدودا اگه از الان و تا قبل از اذر ماه افدام کنم تا کی کارها انجام میشه ؟

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      با سلام و عرض ادب شما میتوانید اقدام نمایید جهت اطلاعات بیشتر با دفتر نیاوران تماس حاصل نمایید ۲۲۸۲۹۵۳۸و۴۸

      پاسخ
  8. Avatar
    دنیا می گوید:

    با عرض سلام خدمت شما.من ۳۳ ساله هستم.فوق دیپلم حسابداری داری ۵ سال سابقه کار. قصد مهاجرت دارم بهترین روش رو لطفا به من پیشنهاد بدید.متشکرم

    پاسخ
    • Avatar
      علی تقوی می گوید:

      با عرض سلام خدمت شما،دوست گرامی شما میتوانید از راه تحصیلی و هم کاری اقدام نمایید باید اطلاعات بیشتر از کار خود و سابقه کار مرتبط بدهید
      جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران تماس حاصل نمایید.
      ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸-۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  9. Avatar
    دانیال می گوید:

    باسلام وخسته نباشید خدمت شما وهمه همکاران عزیزتان،بنده معلم بچه های استثنایی هستم مدرک تحصیلیم لیسانس هستش وفوق دیپلم کامپیوتر هم دارم و۴سال سابقه کار رسمی در آموزش پرورش دارم،میخواستم به نروژ مهاجرت کنم.البته چون تعهد آموزش وپرورشم ۵ساله هست وهنوز ۱سال مونده فعلا کارت پایان خدمت ندارم.خواستم بدونم چجوری میتونم اقدام کنم.

    پاسخ
  10. Avatar
    morteza می گوید:

    سلام با تشکر از توضیحات کامل شما
    من و همسرم لیسانس بیهوشی هستیم از دانشگاه دولتی ، هر دو ۲۴ سال سن داریم با دو سال سابقه کار در بیمارستان دولتی ، میخوام با همسرم به نروژ برای اقامت دایم و کار برم ،چند تا مشکل دارم میخوام منو راهنمایی کنید !
    ۱٫ نمره ایلتس برای کار به عنوان پرستار چند هست؟
    ۲٫تنها کشوری که مدرک لیسانس بیهوشی میده ایرانه و در کشور های دیگه فرد کارشناسی پرستاری میخونه و بعدش دو سال میخونه میشه master بیهوشی یا همون فوق لیسانس ، الان من نمیدونم مدرکم رو ترجمه کنم و بفرستم ،سیستم آموزش عالی نروژ مدرک من رو در چه سطحی میدونه ؟ آیا منو به عنوان پرستار قبول میکنه و یا اینکه نیاز به گذراندن دوره هایی دارم ؟
    ۳٫آیا من در ایران مدرک فوق لیسانس مراقبت های ویژه در ICUوCCU رو بگیرم و بعد اقدام کنم یا اینکه بیام اونجا و تحصیلاتم رو کامل کنم ؟
    ۴٫ برای کار کردن در زمینه پرستاری باید مدرک رجیستری بگیرم و در آزمون شرکت کنم یا نه باید در سایت های کاریابی به دنبال کار باشم ؟
    ۵٫ هزینه ها به دلار رو به صورت تقریبی میشه به من بگید ؟ در مرحله ثبت نام ، مدت انتظار برای ok دادن سفارت ، مدت زمانی که بعد از آمدن به نروژ طول میکشه تا حقوق بگیر بشم چند ماه هست و در این مدت به طور تقریبی هزینه ها در چه حدودی است ؟

    سوالات من خیلی زیاد بود امیدوارم افق روشنی رو برای من ترسیم کنید باتشکر

    پاسخ
  11. Avatar
    زهرا حسینی می گوید:

    سلام من تحصیل کرده در مقطع فوق دیپلم گرافیک و لیسانس عکاسی خبری از دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان علمی و کاربردی هستم .برای اخذ بورس برای ارشد چه کاری لازم است و اینکه من متاهل هستم و همسرم میتونن بامن بیان؟۲۳ ساله هستم و میخواهم چه برای تحصیل چه غیر تحصیل بروم زبانم هم در حد متوسط است باید دقیقا گام اول چه کاری کنم؟

    پاسخ
  12. Avatar
    حمید می گوید:

    سلام وقتتون بخیر ممنون ازسایت خوبتون ، سوال از خدمتتون داشتم اینکه من ترم آخر کارشناسی کارگردانی هستم می خواستم بدونم برای ارشد کارگردانی در نروژ کدوم دانشگاه هست و شرایط پذیرش به چه صورتی هست و هزینه های اولیه چقدر می باشد

    پاسخ
  13. Avatar
    فرهاد می گوید:

    سلام ، متشکرم از اطلاعات مفیدی که در اختیار کاربران سایت خود قرار می دهید.من ۵۰ ساله و دارای مدرک لیسانس مکانیک(فارغ التحصیل سال۶۸) و فوق لیسانس صنایع(سال۸۲) با حدود ۲۰ سال سابقه کار در صنایع تولیدی هستم. با زبانهای انگلیسی و آلمانی هم آشنایی دارم. نمراتم در دانشگاه خوب نبوده ولی در کارهای اجرایی سوابق خوبی کسب کرده ام که حدود ۷سال آن در زمینه های مدیریتی (برنامه ریزی و مدیریت کارخانه) بوده است.علاقمند هستم که برای ادامه تحصیل و زندگی در صورت امکان به نروژ مهاجرت کنم. برادرم در سوئد زندگی می کند.همسرم روانشناس و دخترم دانشجوی پزشکی است. از کمک و راهنمایی شما سپاسگزار خواهم بود.

    پاسخ
  14. Avatar
    بهنیا می گوید:

    سلام من دیپلم کاردانش دارم ۲۴ سالمه و پایان خدمت دارم امکان تحصیل واسم در نروژ فراهمه? هزینه برای اوکی کردن. پروسه چقدره

    پاسخ
  15. Avatar
    ندا می گوید:

    سلام.من کارشناسی ارشد بازاریابی از یکی از غیرانتفاعی های رشت تحصیل کردم و تازه شروع کردم به خوندن زبان.امسال یا سال بعد امیدوارم ایلتسمو بگیرم.برای نروژ دقیقا چه کاری باید بکنم.ایا میتونم رو ی کار و تحصیل در نروژحساب باز کنم؟شانسی برای پذیرفته شدن دارم؟رشته من بازاریابی هستش ،اما مایلم بازاریابی بین الملل قبول شم.لطفا راهنمایی کنید.۳۲ سالمه و درازمون دکتری داخل کشور هم دوسال کنکور دادم و مجاز شدم.اما در پذیرش نهایی مردود شدم.

    پاسخ
  16. Avatar
    hazhir می گوید:

    با سلام و عرض تشکر
    بنده متاهل و دارای یک فرزند هستم داری مدرک کارشناسی پیوسته زمین شناسی و ارشد برنامه ریزی شهری از دانشگاه آزاد و کاردانی معماری هستم قصد مهاجرت به نروژ رو داشتم به هر طریق ممکن ، بزرگرین لطف رو میکنی اگه بنده رو راهنمایی بفرمایین ضمنا ۳۲سال سن دارم

    پاسخ
  17. Avatar
    امنه افشار می گوید:

    با سلام
    من ۳۱ سالمه و همسرم ۳۳ ساله من دانشجوی دکترای مواد هستم و همسرم لیسانس برق دارن و مشغول کار در عسلویه ایشون هفت سال سابقه کار و من سه سال سابقه کار دارم تا حدود ۵ ماهه دیگه مدرک زبانمو میگیرم. میخواستم بدونم بهترین راه مهاجرت برای ما چی هست؟همسرم نمیخواد ادامه تحصیل بده بیشتر هدفش کار هست. تو نروژ هم خواهر من مقیم هست و از نظر جا مشکلی نداریم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *