شرایط اخذ اقامت سوئد

شرایط اخذ اقامت سوئد

به طور قطع راه های زیادی جهت ورود به کشور سوئد وجود دارد. افراد باید در ابتدا شرایط اخذ اقامت سوئد را بدانند و در نهایت بتوانند تصمیم بگیرند. از جمله شرایط اخذ اقامت سوئد مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری، مهاجرت از طریق ثبت شرکت و کار آفرینی، مهاجرت از طریق پناهندگی، ازدواج و تولد می باشد. سوالاتی که ممکن است در رابطه با شرایط اخذ اقامت سوئد برای شما ایجاد شود بیان خواهد شد. آیا افراد می توانند تمام شرایط اخذ اقامت سوئد را فراهم نمایند؟ شرایط اصلی جهت مهاجرت و اقامت از کشور سوئد چیست؟ در پروسه مهاجرت خود از وکیل مهاجرتی در رابطه با شرایط اخذ اقامت سوئد کمک بگیرید. در ابتدا برای شما عزیزان در رابطه با مهاجرت تحصیلی به سوئد توضیح داده خواهد شد تا بتوانید تصمیم خود را اخذ نمایید.

تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد از مرحله ابتدایی شروع خواهد شد. شروع تحصیل در کشور سوئد از سن ۷ سالگی شروع خواهد شد. طول دوره ی تحصیل در ابتدایی ۹ سال می باشد و بعد از آن متقاضی وارد مقطع دبیرستان خواهد شد. چند روش برای تحصیل در مقطع دبیرستان وجود دارد. اولین روش جهت برنامه های حرفه ای و تحصیلات دانشگاهی است. دومین روش جهت برنامه هایی برای افراد در رشته ی ورزشی می باشد. بعد از اتمام دوره ی دبیرستان افراد وارد مقطع تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می شوند. افراد در مقطع لیسانس و فوق لیسانس حدود ۸ هزار یورو به بالا هزینه دارند. اما در مقطع دکترا تحصیل رایگان می باشد. در واقع تحصیل در مقطع دکترا نوعی شغل محسوب می شود. البته در بیشتر مواقع افراد به طور مستقیم نمی توانند وارد مقطع دکترا شوند در ابتدا باید دوره ای را در فوق لیسانس و یا زبان بگذرانند و بعد از آن وارد مقطع دکترا شوند. متقاضی می تواند وارد مقطع تحصیلی دوره ی زبان شود و با شرایط کار و تحصیل در سوئد آشنا شود. دوره ی زبان در کشور سوئد شامل دو دوره می شود. دوره ی شش ماهه و دوره ی یکساله که هر کدام شرایط خاص خود را دارد و شما عزیزان می توانید در قسمت تحصیل در دوره ی زبان اطلاعات تکمیلی را به دست آورید.

افراد در مقطع لیسانس به زبان سوئدی، در مقطع فوق لیسانس و دکترا به زبان انگلیسی تحصیل می نمایند. متقاضی باید ایلتس ۶٫۵ الی ۷ را ارائه نماید. همچنین برای تحصیل در دوره ی زبان نیاز به مدرک ایلتس ۵٫۵ دارد. حق کار افراد در مقطع لیسانس ۱۰ ساعت، فوق لیسانس ۲۰ ساعت و مقطع دکترا ۳۰ ساعت در هفته حق کار دارند. همچنین افراد دانشجو می توانند پس از اتمام تحصیل وارد بازار کار شوند و بعد از ۳ الی ۵ سال کار در کشور سوئد جهت اخذ اقامت دائم اقدام نمایند. شروع ترم تحصیلی در کشور سوئد ماه سپتامبر و ژانویه می باشد. البته شروع ترم تحصیلی در دوره ی زبان فقط ماه سپنتامبر می باشد.

مهاجرت کاری به سوئد

همانطور که می دانید کشور سوئد جزء کشورهای عضو شینگن می باشد. قانون خاصی در کشورهای عضو شینگن وجود دارد که افراد می توانند وارد بازار کار شوند اما این موضوع شرایط خاصی را به همراه خواهد داشت. در ابتدا باید شغل مورد نظر به مدت ۳ ماه در کشور مورد نظر آگهی شود، در صورتی که شخصی پیدا نشد باید به مدت ۳ ماه در اتحادیه اروپا آگهی شود. اگر در این مدت کسی جهت شغل مورد نظر پیدا نشد، متقاضی می تواند جهت کار وارد کشور سوئد شود. پس به طور کلی افراد نمی توانند جهت کار به طور مستقیم در کشور سوئد اقدام نمایند مگر اینکه با وجود کارفرما بتوانند کار خود را انجام دهند. یکی از راه های پیدا کردن کار، تحصیل در سوئد می باشد. افراد در کنار تحصیل پروسه ی کاری خود را هم آغاز می نمایند. البته موضوع کار در کشور سوئد به صورت پاره وقت و تمام وقت کاملا متفاوت خواهد بود.

کارهایی که به صورت پاره وقت انجام می شود، کارهایی کاملا دانشجویی و ساده می باشد به طور مثال کار در رستوران، صندوق دار فروشگاه، هتل و … می باشد. اما کارهای تمام وقت کار هایی هستند که باید شرایط خاص خود را داشته باشد. به طور مثال: کار فرما تایید کرده باشد، حقوق ثابت برای فرد تعیین کرده باشد، و ۴۰ ساعت در هفته باشد.

مهاجرت از طریق ثبت شرکت در سوئد

ایجاد چندین نوع شرکت در سوئد امکان پذیر می باشد. شرکت انحصاری، شرکت تعاونی، شرکت با مسولیت محدود و همچنین موسسه اقتصادی در شرکت انحصاری تمام مسوولیت ها با خود فرد می باشد. در واقع تمام مسولیت ها با خود فرد می باشد. مالیات شرکت با توجه به سودی که شرکت در طول یک سال داشته است محاسبه خواهد شد. در این نوع شرکت اسم نام اجباری نیست اما زمانی که نام شرکت ثبت شده باشد، شرکت به عنوان یک شرکت انحصاری شناخته می شود.

در شرکت تعاونی چندین نفر به عنوان مالک و ذینفع می باشند و در همه ی امور به عنوان شریک در کنار هم هستند. در واقع در همه ی امور من الجمله سود، زیان و پرداخت مالیات با هم شریک هستند البته در مورد پرداخت مالیات در شرکت تعاونی باید ذکر شود که افراد به میزان سهمی که وارد شرکت می نمایند باید مالیات را پرداخت نمایند. در شرکت با مسوولیت محدود افراد باید حدود ۵۰ هزار کرون را به عنوان سرمایه نشان دهند. این شرکت خود به دو قسمت تقسیم می شود  شرکت دولتی و خصوصی. گزینه ی آخر موسسه اقتصادی است که نیاز به سه نفر در شرکت خواهد داشت. در واقع در این شرکت هر سه نفر مسوولیت خواهند داشت و تمام تصمیمات با نظر هر سه نفر انجام می گیرد. شما عزیزان می توانید اطلاعات تکمیلی را جهت ثبت شرکت در سوئد از مشاورین موسسه MIE بپرسید تا در صورتی که نیاز به انجام کار داشتید بتوانید با اطمینان بیشتری کار های خود را پیگیری نمایید.

پناهندگی در سوئد

این مورد در صورتی انجام می شود که شما مورد اذیت و آزار در کشور خود قرار بگیرید و در صورتی که  به دلایل سیاسی ،مذهبی و نژادی در کشور خود مورد اذیت و آزار قرار بگیرند می توانند از طریق پناهندگی در سوئد اقدام نمایند اما باید توجه داشته باشند که پناهندگی اصلا گزینه ی مناسبی برای اقدام نمی باشد زیرا افراد در پناهندگی باید پروسه ی سخت و طاقت فرسایی را طی نمایند و انجام این پروسه نیازمند تحمل سختی های فراوان در کشور سوئد می باشد .

در خواست پناهندگی شما  در کشور سوئد می تواند هم به صورت شفاهی باشد و هم به صورت کتبی که یا در مرز به صورت شفاهی یا اینکه در اداره ی پلیس کشور سوئد به صورت کتبی فرم مربوطه را درخواست و تکمیل می نمایند اما باید توجه داشته باشند که در هنگام ورود به کشور سوئد این افراد مورد شناسایی هویت قرار می گیرند و تعیین هویت به دو  صورت انجام می شود به اینگونه که تعیین هویت به دو صورت ساده و کامل در کشور سوئد انجام می پذیرد که در اکثر موارد این تعیین هویت به صورت کامل انجام می شود که شامل عکس برداری  و اخذ اثر انگشت از تمامی انگشتان دست فرد می باشد بعد از انجام این پروسه به افراد شماره ی شناسایی داده می شود که در ادامه ی پروسه پناهندگی از آن استفاده نمایند .

ازدواج و تولد در سوئد

طبق قوانین سوئد اگر یک فرد غیر سوئدی با فردی که تبعه سوئد است ازدواج کند می تواند تابعیت و اقامت سوئد را اخذ نماید . شخصی که تبعه ی  کشور سوئد است  و قصد ازدواج با یک تبعه خارجی را دارد باید اثبات کنند که درآمد کافی برای تامین زندگی خود و همسرش را دارد . شخص  خارجی  که با یک فرد تبعه ی سوئدی ازدواج می کند پس از ازدواج باید درخواست اخذ تابعیت کشور سوئد را نماید چون در غیر اینصورت تابعیت به وی اعطا نمی شود . فرد متقاضی ازدواج با یک تبعه سوئدی پس از ازدواج برای دریافت ویزا باید به سفارت سوئدی در کشور خود مراجعه نمایند و مدارک ثبت ازدواج و تقاضای ویزا برای کشور سوئد را ارائه نماید . پس از اینکه ویزای ازدواج کشور سوئد صادر شد فرد می تواند وارد کشور شوئد شود و در آنجا اقامت داشته باشد همچنین امکان کار و زندگی برای فرد در سوئد فراهم خواهد شد و فرد از تحصیلات رایگان نیز برخوردار خواهد شد . در سوئد اگر یکی از والدین تبعه کشور سوئد باشند فرزند هم به تبعیت از آن والد اقامت و تابعیت کشور سوئد را اخذ می نماید.

اگر کودکی در خارج از کشور سوئد متولد شود و پدر تابعیت کشور دیگر را دارا باشد و مادر تابعیت کشور سوئد را دارا باشد کودک هم می تواند به تبعیت از مادر اقامت و سپس تابعیت کشور سوئد را اخذ نماید و همینطور برعکس اگر کودک در خارج از کشور سوئد متولد شود و پدر اقامت و تابعیت کشور سوئد را دارا باشد و مادر تابعیت کشور دیگر را دارا باشد در این صورت کودک هم می تواند به تبعیت از پدر اقامت و تابعیت کشور سوئد را اخذ نماید.

اگر پدر و مادر طفلی که متولد می شود تبعه کشور سوئد  باشند کودک هم به تبعیت از والدین تابعیت کشور سوئد را اخذ می کند. اگر فرزندی در کشور سوئد متولد شود و پدر ومادرش معلوم نباشند کودک اقامت وتابعیت سوئد   را اخذ می نماید. اگر طفلی در کشور سوئد از پدر ومادری به دنیا بیاید که بدون تابعیت باشند فرزند می تواند اقامت و تابعیت سوئد

را اخذ نماید.

در کل با توجه به مطالب گفته شده می توان به این پی برد که شرایط اخذ اقامت سوئد متعدد ومختلف می باشد که هرکدام از این شرایط مفصلا توضیح داده شد . شرایط اخذ اقامت سوئد در واقع می تواند یکی از راه های ورود به اتحادیه اروپا وشینگن باشد . زیرا اشخاص پس از دریافت اقامت سوئد ملزم به حضور در کشور سوئد نیستند می توانند به سایر کشور های اروپا رفته و اقامت آن جا را اخذ کنند . البته توجه داشته باشید متقاضیانی که قصد اخذ اقامت کشور سوئد را دارند می بایست شرایط و مدارک اخذ اقامت سوئد را به سفارت سوئد ارائه دهند . به شما هموطنان عزیز توصیه می شود قبل از اقدام برای اخذ اقامت سوئد به یک وکیل مهاجرت به سوئد مراجعه فرمایید .

نگارنده: آرزو سادات نفر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *