تحصیل پزشکی در هندوستان

تحصیل  پزشکی در هندوستان

تحصیل پزشکی بدون نیاز به مدرک زبان ، تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی ، تحصیل پزشکی با هزینه های پایین ، ورود آسان به رشته های پزشکی

1

تحصیل پزشکی در هندوستان ، هند را به خانه ای برای علاقه مندان به رشته های پزشکی تبدیل کرده است که با داشتن دانشکده های پزشکی در سطح جهانی توانسته هر ساله دانش جویان زیادی را از همه جای دنیا علی الخصوص دانشجویان آسیایی ( ایرانی ) و حتی اروپایی ها را نیز جذب نماید ، برای ورود به رشته های پزشکی می بایست ابتدا از کالج های هندوستان شروع به تحصیل کرد ،کالج ها دوره های مختلفی در علوم پزشکی ( رشته های ۴ گانه پزشکی ) و همچنین در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان این امکان را داده است که برای هر دانشجویی تنوع رشته و تعدد انتخاب در رشته مورد علاقه داشجویان داشته باشد . نهاد AIIMS در سال ۱۹۵۶ به عنوان یک هسته مرکزی برای پرورش دانش جویان در تمام جنبه های مراقبت های بهداشتی ایجاد شد ، این نهاد از اهمیت بالایی در توسعه الگوهای تدریس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش پزشکی در تمام شاخه های آن به طوری که دارای استاندارد بالا در آموزش پزشکی در کشور هند می باشد ، امکانات آموزشی در بالاترین مرتبه برای آموزش در تمام شاخه های مهم فعالیت های بهداشتی و برای رسیدن به خودکفایی در کارشناسی ارشد آموزش پزشکی ، موسسه ای که دارای امکانات جامع برای آموزش، پژوهش و برنامه های آموزشی در دوره های پزشکی و پارا پزشکی در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدارک دکترا در ۴۲ رشته گنجانده شده است . دانشجویان می توانند در دوره های مختلف مانند MBBS، MS، BDS، MD، MDS و غیره مشغول به تحصیل شوند . در اکثریت دانشکده های پزشکی که توسط دولت مرکزی تاسیس شد از سال ۱۹۸۰ با ایجاد تعداد  بسیاری از کالج های خصوصی در سراسر هند توانسته اند کیفیت و استاندارد موسسات پزشکی را با  همکاری شورای پزشکی هند در حال حاضر به ۲۷۳ دانشکده  پزشکی در هند که ظرفیتی برابر  با  ۳۱،۲۹۸ دانشجو را دارا باشد .
دانشجویان ابتدا می بایست با ارائه مدارکی که نشان دهد واحدهای اصلی پایه را نظیر زیست و شیمی و فیزیک و ریاضی را گذرانده باشند و با زمینه ای از این علم برای ورود به کالج های پزشکی هند آماده شوند، دانشجویان می توانند بر اساس آزمون ورودی که از همین دروس اصلی ارزیابی می شوند  و بر اساس آن می توانند برای تحصیل در یک  مقطع لیسانس علوم پزشکی و پیرا پزشکی تا مقطع کارشناسی ارشد و مدارک دکترای پزشکی و فوق دکترا ادامه تحصیل دهند .
همانند اکثر کشورهای برتر در نظام آموزشی همانند انگلستان ، آمریکا ، استرالیا ، آلمان و … انتخاب کالج برای گذراندن دروس قبل از پزشکی و یا همان پری مدیکال بسیار نکنه ای حیاتی به حساب می آید که کشور هندوستان هم با داشتن کالج های معتبر راه را برای ورود هر چه آسانتر به رشته های پزشکی آسان ساخته است در پایان این مقاله به نام چندی از این کالج های برتر هندوستان اشاره می نماییم .

برای ورود به رشته های پزشکی دانشجویان می بایست آزمون ورودی دهند که البته اسمش شاید کمی کار را برای دانشجو سخت نماید با این توضیح که در کشورهای اروپایی و کشورهای انگلیسی زبان دانشجویان رقابت شدیدتر و سخت تری برای ورود به رشته های پزشکی دارند اما در حالی که در کشور هندوستان این آزمون آن چنان برای دانشجو دردسر ساز نبوده و اکثر دانشجویان توانسته اند این آزمون را پاس نمایند و حتی در کشور هند شما می توانید به راحتی هرچه تمام تر با پرداخت هزینه ای یک صندلی برای ورود به رشته های پزشکی برای خود بخرید ، برای ورود به رشته های پزشکی و علوم پایه آزمونی اخذ می شود که از آن به نام  AIPMT یاد می شود در این آزمون سوالات را در دو قسمت مجزا که تعداد مجموع آنها به ۲۰۰ می رسد که در بخش اول ۱۰۰ سوال از درس زیست شناسی و ۱۰۰ سوال دیگر را زبان فیزیک و شیمی و … قرار داده اند ، نکته مهم برای دانشجویان این است که علی رغم شامل شدن نیمی از آزمون از درس زیست شناسی و فوکوس اکثر دانشجویان برای پاس کردن این درس با نمره ای هرچه بهتر  خاطر نشان کرد که نباید از دروس فیزیک و شیمی غافل ماند که تاثیر به سزایی در نمره ی نهایی شما در آزمون AIPMT  خواهد داشت ، زمانی را که برای پاسخ بهاین ۲۰۰ سوال در نظر گرفته شده است ۳ ساعت می باشد که شما شاید برای پاسخ به هر سوال زمانی ۵۵ ثانیه که حتی زیر ۱ دقیقه می باشد را به شما می دهد پس می بایست برای سوالی که جواب آن برای شما زمان بر بوده و یا جواب آن را نمی دانید وقتتان را هدر ندهید . دانشجویانی که می خواهد وارد رشته های پزشکی و دندان پزشکی شوند آزمون MBBS  را پاس می کنند .

2

مراحل اخذ پذیرش رشته های پزشکی و دندان پزشکی
برای ثبت نام در دانشگاه های پزشکی می بایست امتحان ورودی که توسط شورای پزشکی هند برگزار می شود را پشت سر گذاشت ، آزمون ورودی در مدارس و کالج های دولتی که اکثرا برای دانشجویانی بومی بوده در سطح دولت و کالج های خصوصی برگزار می گردد که هر کدام از این کالج ها برای قرار گرفتن در صف برترین کالج های هندوستان با هم رقابت می پردازند که این امر توانسته سطح کیفیت و استاندارد آموزشی این کشور را با کشور های اروپایی یکسان سازد ، اکثر این کالج ها می کوشند که  آزمون ورودی را  برای دانشجویان ساده سازند بسیاری از دانش جویان ترجیح می دهند در کالج های دولتی به هزینه ای کمتر در مقایسه با کالج های خصوصی تحصیل کنند .

3

یک سیستم متمرکز برای پذیرش برای MBBS به همراه سیستم پذیرش مبتنی بر دولت با همکاری موسسات معتبر مانند JIPMER، AIIMS  و PGI  آزمون ورودی MBBS  را برای واجد شرایط بودن برای تحصیل در دوره های پزشکی و دندان پزشکی برگزار می شود .
معیارهای واجد شرایط بودن
دانش جویان می بایست دیپلم ۱۲ ساله خود را که در آن دروسی مانند فیزیک، زیست شناسی و شیمی را گذرانده باشند و مدارکشان مورد تایید نظام آموزشی هند باشد ، سن متقاضیان باید حداقل ۱۷ سال باشد .

اکثر دانشجویان مایل به ادامه تحصیل در ۲ رشته پرطرفدار پزشکی و دندان پزشکی هستند و باید گفت که در طول سال های گذشته این موضوع کاملا مشهود بوده و در صد بالایی از دانشجویان در انتخاب اول و دومشان این دو رشته را انتخاب می کنند . هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی و …..

هزینه تحصیل در رشته ی پزشکی عمومی برابر با ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار برای ۵ سال تحصیل پزشکی می باشد که می توان گفت به نسبت رشته دندان پزشکی و داروسازی خیلی زیاد و در حدود ۳ برابر می باشد ، نکته ای که در مورد پرداخت شهریه های تحصیلی در رشته های پزشکی در کشور هند وجود دارد که اکثر دانشگاه ها هزینه های ۵ سال تحصیل را در ابتدا و یا نیمی یا یک سوم آن را به دلیل درخواست بالا و هجوم متقاضیان دریافت می کنند .

هزینه تحصیل در رشته های دندان پزشکی و داروسازی در کشور هند برای ۵ سال دوره تحصیلی بنا به نوع دانشگاه و رنکینگ آن می توان بین ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار برای رشته های داروسازی و ۶۰ تا ۱۲۰ هزار دلار برای رشته دندان پزشکی در نظر گرفت .

رشته های پیرا پزشکی نیز شهریه ای برابر با ۷ تا ۲۰ هزار دلار سالیانه در بر خواهند داشت که به نسبت رشته های هنر حقوق و مهندسی بالاتر می باشد .

ادامه تحصیل در مقاطع دکترا در کشور هند اکثرا رایگان می باشد و تحصیل در اخذ مدرک تخصص در رشته های پزشکی و دندان پزشکی برای کل دوره بین ۵۰ تا ۹۰ هزار دلار تخمین زده می شود .

هزینه های زندگی برای یک فرد دانشجو در هند ماهیانه بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ دلار می تواند متغیر باشد که اقامت آن در شهرهای بزرگ هند حد اعلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار ماهیانه را شامل می شود ، اما عمدتا دانشجویان هزینه ای ماهیانه بالغ بر ۶۰۰ الی ۷۰۰ دلار برای زندگی در هند دارند .

با تمام این اوصاف تحصیل در رشته های پزشکی در هند همواره مورد علاقه دانشجویان بین المللی بوده و می توان گفت که آینده کاری مناسب و متعددی برای یک پزشک در هر کشوری در بیمارستانی ، کلینیکی و مراکز درمانی و … مهیاست ، به طور میانگین میزان درآمد یک پزشک عمومی تازه کار در هند ماهیانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار روپیه متغیر می باشد و این در حالی است که یک پزشک می تواند با تجربه ای ببیشتر و با کار در مطب شخصی و کار در مراکز خصوصی درآمدی بالغ بر ۱۰۰ هزار روپیه ماهیانه داشته باشد .

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *