مهاجرت کاری به نروژ

مهاجرت کاری به نروژ

بدون شک امروزه امر مهاجرت یکی از مسائلی است که ذهن بسیاری از افراد را مشغول خود کرده است . مهاجرت بنا بر اهداف خاصی صورت می گیرد یکی از این اهداف ممکن است کار در کشوری دیگر باشد .کشور نروژاز جمله کشورهایی است که ممکن است کشور هدف برای مهاجرت باشد که یکی از راه های مهاجرت به آن مهاجرت کاری به نروژ است . مهاجرت کاری به نروژ یکی از راه های اخذ اقامت این کشور می باشد . همانند سایر کشورها مهاجرت کاری به نروژ قوانین و شرایطی  خاصی دارد .ما در این مقاله سعی بر بررسی روند مهاجرت کاری به نروژ را داریم امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مقاله برای شما عزیزان باشد و با مطالبی که ارائه شده بتوانید تصمیم بهتری جهت مهاجرت از جمله مهاجرت کاری به نروژ را بگیرید.

کشور نروژ یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین پیمان شنگن می باشد. این کشورها از یک سیستم اقتصادی پیروی میکند و واحد پولشان نیز یورو می باشد .اقتصاد کشور نروژاز جمله اقتصادهای توسعه یافته می باشد و به طور مداوم در حال رشد و توسعه است.

به طور کلی افراد خارجی باید ویزای ورود به کشور نروژ را داشته باشند. اما اتباع کشورهای جز توافق نامه شنگن می توانند بدون ویزا تنها با داشتن کارت اقامت در کشور EEA خود از یکی از کشور های عضو  به کشورنروژ سفر کنند.

افراد خارجی به مدت ۹۰ روزمی توانند با ویزای توریستی خود در کشور نروژ اقامت داشته باشند در صورت صلاح دید ممکن است ۹۰ روز دیگر تمدید شود اما مهلت اقامت توریستی هیچگاه از ۱۸۰ روز تجاوز نخواهد کرد. متقاضی برای اقامت بیشتر از مدت مشخص شده می بایست اقدام برای ویزایی با هدفی خاص کند که مورد قبول دولت کشور نروژ باشد، دریافت ویزای کاری از جمله آنها می باشد . اشخاصی که موفق به دریافت ویزای کاری نروژ می شوند می توانند در این کشور اقامت داشته باشند و مشغول کار شوند .

 

 پیشنهاد کار از سوی کارفرما job offer

در صورتی که فرد متقاضی پیشنهاد کاری از سوی یک کارفرما در کشور نروژدریافت  نماید . کارفرما می بایست  شغل مورد نظر را ۳ ماه در کشور نروژ و سپس ۳ ماه در اتحادیه اروپا آگهی کند اگر شخصی خواهان دریافت کار مورد نظر نبود ،متقاضی می تواند آن کار را ازآن خود کند .که البته با توجه به توضیحاتی که داده شد این امر بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن می باشد . باید توجه داشت برای دریافت این نوع ویزای کار، فرد متقاضی می بایست شرایط زیر را دااشته باشد ؛

 

_سن متقاضی بالاتر از ۱۸ سال باشد .

_دارا بودن حداقل مدرک لیسانس

_شغل مورد نظر متناسب با تحصیلات متقاضی باشد .

_حقوقی که برای کار مورد نظر گرفته شده نباید پایین تر از سطح عادی حقوق باشد و فرد باید با این دستمزد بتواند هزینه های خود را تامین نماید .

این ویزا برای مدت ۱ سال صادر ، ۱ سال تمدید و ۳ سال دیگر نیز تمدید خواهد شد . فرد متقاضی در صورت پرداخت مالیات بعد از گذشت ۵ سال می تواند جهت دریافت اقامت دائم اقدام نماید .

 

جستجوی کار برای کارگران ماهر skilled worker

 

اتباع خارجی با توجه به مدرک تحصیلی و سابقه کاریشان می توانند برای مدت ۶ ماه ویزای تحت عنوان جستجوی کار در کشور نروژ دریافت نمایند. اگر ظرف مدت ۶ ماه متقاضی نتوانست شغل متناسبی پیدا کند باید به کشور خود باز گردد. جستجوی کار تحت عنوان این ویزا نیز شرایطی دارد از جمله؛

_موقعیت شغلی مورد نظر در تخصص فرد متقاضی باشد .

_ صلاحیت قانونی و دریافت مجوز جهت انجام کار در حرفه مورد نظر

_ شغل مورد نظر در سهمیه کارگران ماهر قرار گرفته باشد .

_مدارک مربوط به داشتن مهارتهای  خاص و شرکت در دوره‌های آموزشی

_حقوق و دستمزد شغل مورد نظر برای اتباع خارجی باید حداقل حدود ۸۹،۰۰۰ $ در سال باشد .

 

کار برای کارگران غیر ماهر ( فصلی )

مقررات ویژه اقامت برای “کارکنان غیر ماهر روسی، و غیره” که این  اجازه اقامت فقط برای حداقل ۶ ماه و حداکثر تا ۲ سال صادر می شود.البته اگر این افراد کشور نروژ را حداقل به مدت یک سال ترک نمایند می توانند دوباره اجازه اقامت دو ساله بگیرند.

این اجازه ممکن است به اتباع روسیه در منطقه بارنتز برای کار در شرکت در نوردلند، ترومس، یا فیننمرک اعطا شود.

عنوان کار فصلی به کاری که تنها می توان در طول بخش محدودی از سال با توجه به تغییرات آب و هوا، نوسانات در دسترس بودن مواد اولیه و یا شرایط دیگر انجام پذیرد گفته می شود . جنگلداری، کشاورزی، پرورش ماهی، رستوران و گردشگری ، نجاری، نقاشی، و تعمیر و نگهداری و مرمت آثار قدیمی  و…

برای دریافت مجوز اقامت برای کارگران فصلی نیاز به مدرک تحصیلی نیست اما سن متقاضی می بایست بالای ۱۸ سال باشد. همچنین باید قرار داد کار نیز ارائه شود . در قرار داد کاری باید شغل مورد نظر، ساعات کاری مشخص شده در هفته ، میزان حقوق ، و مدت زمان قرار داد قید گردد .

متقاضی پس از دریافت شغل مورد نظر اجازه اقامت یک ساله دریافت می کند و تا ۵ بار این اقامت یکساله تمدید می شود . بعد از گذشت ۵ سال و پرداخت مالیات شخص متقاضی می تواند اقدامات لازم را جهت اقامت دائم کشور نروژ انجام دهد.

 

معافیت از دریافت ویزای کار برای برخی از شغل ها

افراد خارجی که در کشور نروژ کارفرما ندارند و برای مشارکت در کاری برای یک دوره ۳ ماهه به این کشور آمده اند از دریافت اجازه اقامت کاری معاف هستند .این افراد شامل لیست زیر می شوند :

مسافرت های کاری ، افراد فنی که در یک دوره ۳ ماه برای نصب و پیاده کردن پروژه خاصی را دارند ، افرادی ارائه دهنده خدماتی خاص برای یک دوره۳ ماهه در کشور نروژهستند مانند دوره آموزشی ، ورزشکاران حرفه ای ،خبرنگاران  و روزنامه نگاران بین المللی ، راهنماای شرکت های توریستی برای مسافران خارجی ،پرسنل قطار خارجی و دیگر وسایل حمل نقل و ترافیک بین المللی ، محققان ، استادان و مروجان مذهبی ، ملوانان کشتی های  کروز

البته معافیت از دریافت ویزای کار موارد دیگری را نیز شامل می شود که مدت آنها کمتر از ۳ ماه می باشد ؛هنرمندان ،موسیقی دانان تنها  برای مدت ۱۴ روز در طول یک سال اجازه انجام کار در نروژ را دارند ، اتباع روسیه در منطقه بارنتز که اجازه فروش اجناس را برای مدت یک روز در هر ماه دارند . البته این افراد باید قبل از ورود  به کشورنروژ به پلیس منطقه مورد نظربه طور کتبی درخواست دهند .

 

در نهایت از آنچه که دراین مقاله ذکر شد می توان این نتیجه را گرفت که ، مهاجرت کاری به نروژ یکی از راه های قانونی و مناسب  برای مهاجرت به این کشور می باشد.شخص متقاضی دریافت ویزای کاربا دریافت اقامت این کشورضمن زندگی و کار در یک کشور با اقتصادی توسعه یافته به راحتی می تواند از مزایای اتحادیه اروپا و  توافقنامه شنگن نیز بهره مند گردد. مهاجرت کاری به نروژ راه آسانی برای مهاجرت به این کشور نیست،  اما  شما می توانید با اقدام از طریق موسسه MIE هر امر مشکل مهاجرتی را سهل نمایید. موسسه MIE  با دارا بودن وکلای مهاجرتی حاذق و آشنایی با قوانین بین المللی تماس حاصل نمائید تا به طور کامل در خصوص مهاجرت کاری به نروژ راهنمائی نمایند و شما را به هدف خود در رابطه با امر مهاجرت می رسانند.

نگارنده: سید علیرضا واقفی

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *