تفاوت تابعیت و اقامت در آمریکا

تفاوت تابعیت و اقامت در آمریکا :

در ابتدا بهتر است به تعریف ۲ موضوع بین اقامت و تابعیت بپردازیم :

زیرا اغلب افراد در مورد این ۲ موضوع دچار سردرگمی می شوند. شایان ذکر است که اقامت مفهومی جدا از تابعیت است زیر اقامت تنها اجازه سکونت در خاک یک کشور می باشد.

در تعریف تابعیت می توان گفت تابعیت عبارت است از تعلق داشتن یک فرد به یک ملت یا دولت می باشد در واقع یک رابطه ی سیاسی ، حقوقی ، معنوی که فرد را به دوستی مشخص مرتبط می سازد.

اقامتگاه یک رابطه ای ست حقوقی دارای بعضی خصائص سیاسی که بین اشخاص و حوزه ی معینی از قلمرو دوستی برقرار می شود و بدین وسیله بین اشخاص و حوزه ی معینی از قلمرو دولتی برقرار می شود و اشخاص بدون آن که واجد وصف تبعه باشند از گروه ساکنین و متعلقین به آن حوزه تشخیص می شوند در واقع تابعیت یک عامل تقسیم معنوی اشخاص است و حال آن که اقامتگاه شخص در مملکتی قرار دارد که منافع او در آن جا متمرکز شده اند و این منافع نوعاً مالی و مادی هستند.

برای تبدیل به یک شهروند آمریکایی ۲ راه اصلی وجود دارد : شهروند شدن در بدو تولد یا شهروند شدن بعد از تولد از طریق فرآیند قبول تابعیت برای تبدیل شدن به یک شهروند در بدو تولد فرد باید در ایالت متحده یا در جایی که حوزه ی قضایی ایالت متحده است متولد شود کسانی که حداقل یکی از والدین آن ها در زمان تولد شهروند آمریکایی بوده است نیز ممکن است واجد شرایط تابعیت در بدو تولد باشند اگر کسی در هنگام تولد شهروند آمریکایی نشد پس باید از طریق قبول تابعیت در خدمات شهروندی و مهاجرت به ایالت متحده اقدام کند. سرمایه گذاران خارجی از طریق روادید اقامت دائم می گیرند می توانند ۹۰ روز قبل از پنجمین سالگرد اقامت مشروط خود شهروند آمریکایی شوند.

قبول تابعیت نامی ست که به کل فرآیند تابعیت داده شده است که در آن متقاضی باید تمام شرایط قانون مهاجرت و ملیت را برآورده کند افراد در صورت برآورده کردن شرایط زیر ممکن است واجد شرایط روند دریافت تابعیت شوند : به مدت ۵ سال یا بیشتر مقیم دائم بوده باشند.  به مدت ۳ سال یا بیشتر مقیم دائم بوده و در حال تشکیل پرونده به عنوان همسر یک شهروند آمریکایی باشند.

مزایای تابعیت آمریکا :

از مزایای تابعیت حق رأی ، آسان تر آوردن اعضای خانواده به ایالت متحده ، نوزادان شهروندان هم تبدیل به  شهروند می شوند. دسترسی به نظام آموزش عالی ایالت متحده، دسترسی بیشتر به نظام بهداشت یا درمان ایالت متحده ، مسئولیت های شهروندان آمریکایی می باشد.

راه های اقامت آمریکا : اقامت در آمریکا از طرق مختلفی صورت می گیرد از طریق سرمایه گذاری – اقامت از طریق مدارک معتبر تحصیل و سوابق اقامت از طریق ازدواج و …. صورت می گیرد.

بر اساس قوانین دارندگان کارت سبز اجازه دارند به طور دائمی در آمریکا سکونت داشته باشند و از حق کار در این کشور برخوردار باشند یکی از متداول ترین راه های کسب کارت سبز مهاجرت به آمریکا از طریق خانواده و بستگان نزدیک است برخی از افراد هم می توانند در صورت کسب حمایت از طرف کارفرمایان آمریکایی طی مراحل ضروری کارت سبز خود را دریافت کنند . وقتی فرد از کشوری تابعیت می گیرد مجبور به زندگی در آن کشور نمی باشد در واقع حق اقامت و محدودیت زمانی ندارند.

اما حق اقامت معمولاً دارای زمان محدودی ست و در صورتی که شخص مقیم حدود ۶ ماه از سال را درکشور محل اقامت زندگی نکند دچار مشکلاتی شده و حتی در اکثر مواقع ممکن است حق اقامت خود را از دست دهد گاهی گرفتن تابعیت دوم در کمتر از ۳ ماه انجام شده در صورتی که گرفتن اقامت بسیار طولانی تر است و معمولاً از یک سال حتی در بعضی از کشورها مثل آمریکا به ۱۲ سال می رسد. برای حفظ اقامت در بسیاری از کشورها شرط های بسیاری وجود دارد در صورت گرفتن اقامت از یک کشور حق و حقوق شما نسبت به شهروندان محدود تر است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *