تولد در آلمان

تولددر آلمان

آیا فرزندی که در کشور آلمان متولد میشود میتواند اقامت دائم و پاسپورت  این کشور را اخذ کند؟فرزندی که از پدر و مادر ایرانی در کشور آلمان متولد شود از نظر اقامتی و تابعیت چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا تولد فرزند در کشور آلمان منجر به اخذ اقامت برای فرزند یا پدر و مادر میشود؟ تولد در آلمان چه مزایایی دارد؟تولد در آلمان برای پدر یا مادر فرزند چه مزایایی دارد؟آیا یک فرد فقط با تولد در آلمان شخصی آلمانی خواهد بود؟

در این نوشتار سعی شده است هرچند کوتاه به این سوالات پاسخ داده شود:

 

کسانی که میخواهند در کشور آلمان فرزند به دنیا بیاورند باید نکاتی را مد نظر داشته باشند.در درجه اول سیستم بهداشت و درمان این کشور متفاوت با بسیاری از  کشورهای دیگر است.درجه مراقبت و کیفیت در بیمارستان های این کشور بسیار بالا بوده و اکثر پزشکان در این کشور به زبان انگلیسی مسلط میباشند اگرچه نمیتوان گفت تمامی پرسنل بیمارستان اینگونه هستند.پس اگر به زبان انگلیسی و یا آلمانی مسلط نباشید برای تولد فرزند در این کشور باید همراه با یک مترجم به بیمارستان ها مراجعه کنید.

برای جلوگیری از بروز مشکلات پیش بینی نشده در این پروسه بهتر است از قبل به این کشور سفر کرده و شهر و بیمارستان مورد نظر را پیدا کنید.برای اطلاع از وضعیت پروسه تولد فرزند میتوانید مجله Wo Bekomme Ich Mein Kind?

را از قبل تهیه کرده و ترجمه کنید و کلیه اطلاعات پروسه را بدست آورید.

آیا تولد فرزند در کشور آلمان منجر به اخذ اقامت برای فرزند یا پدر و مادر میشود؟

ابتدا باید این نکته را در نظر داشت که در کشورهای مختلف برای اخذ تابعیت از طریق تولد  دو نوع قانون وجود دارد.برخی کشور ها قانون خاک و برخی دیگر قانون خون را در این زمینه میپذیرند.

قانون خاک بدین معناست که اگر فرزندی در خاک کشوری که این قانون را پذیرفته متولد شود به صورت خودکار  تابعیت این کشور را اخذ میکند .قانون خون نیز بدان معناست که اگر فرزندی از پدر یا مادر تبعه ی یک کشور با این قانون متولد شود به صورت خودکار تابعیت آن کشور را اخذ خواهد نمود.البته برخی کشورها این دو قانون را به صورت فرعی نیز میپذیرند.به طور مثال قانون کشور برزیل خاک است اما اگر فرزندی از یک پدر یا مادر برزیلی در هر جای جهان متولد شود اقامت برزیلی را اخذ خواهد نمود.

از نظر قانون خون و خاک کشور آلمان تابع قانون خون میباشد و برای اخذ تابعیت این کشور از طریق تولد پدر یا مادر باید تبعه آلمان باشند اما تولد فرزند از پدر و مادر غیر آلمانی در خاک این کشور میتواند برای اخذ اقامت فرزند یا پدر و مادر نکته مثبت و کمک کننده ای باشد.

از تاریخ یکم  ژانویه سال ۲۰۰۰ در کشور آلمان قانون تابعیت بر اساس محل تولد  رسمی شد. در این قانون اگر فرزندی که  در کشور آلمان به دنیا آمده است یکی از والدینش(پدر یا مادر)آلمانی باشد و یا اینکه پدر یا مادر به مدت ۸ سال در این کشور  زندگی کرده باشد و توانسته باشد حتی اقامت دائم (نه پاسپورت و تابعیت) کشور آلمان  را اخذ کرده باشد  به صورت خودکار فرزند تابعیت آلمانی را اخذ خواهد کرد.صرف نظر از اینکه در خاک کشور آلمان متولد شده باشد یا خیر.

این قانون برای افرادی صدق میکند که تاریخ تولد آنها بعد از ژانویه سال ۲۰۰۰ میلادی باشد.اما افرادی که سال تولد آنها قبل از ژانویه سال ۲۰۰۰ است و تا این تارخ از ۱۰ سال کمتر سن دارند میتوانند طبق شرایطی خاص برای اخذ تابعیت اقدام کنند.

همچنین کودکانی که از پدر و مادر نامعلوم در کشور آلمان متولد میشوند نیز اقامت این کشور را اخذ خواهند کرد.

 

 

نکاتی در مورد تابعیت کشور آلمان:

هر فرد خارجی تحت شرایطی خاص میتواند تابعیت آلمانی را اخذ کند.

طبق قانون اساسی کشور آلمان سلب تابعیت در کشور آلمان ممنوع است.یعنی یک آلمانی نمیتواند تابعیت آلمانی خود را لغو کند مگر در شرایط خاص و طبق ضوابطی خاص.

هر فرد خارجی که تابعیت آلمان را اخذ میکند تمام حقوق و شرایط یک فرد آلمانی را داراست.

وقتی که متقاضی برای اخذ تابعیت کشور آلمان درخواست میدهد میبایست مدارکی دال بر عدم سو پیشینه به دولت آلمان ارائه دهد.این شخص نباید سابقه کیفری داشته باشد.

شخص خارجی بعد از اخذ تابعیت این کشور مدارک هویتی کشور آلمان مانند پاسپورت آلمانی را اخذ میکند که جزو با ارزش ترین و معتبر ترین پاسپورت های جهان است.

فرد پس از اخذ تابعیت کشور آلمان اجازه کار و زندگی در کل اتحادیه اروپا را خواهد داشت.

سطح درامد شغل های مختلف در کشور آلمان:

درامد برای یک کار معمولی در کشور آلمان با توجه به فیلد کاری متفاوت است به عنوان مثال فردی که در زمینه های فنی,مهندسی و یا خدمات فعالیت میکند درامد بیشتری نسبت به فیلد های کاری افراد دیگر خواهد داشت.اما به طور کلی میتوان گفت حداقل دستمزد برای کارهای تقریبا سطح پایین در این کشور ۱۱ یورو در ساعت است.دانشجویان نیز بعد از فارغ التحصیلی و بدون داشتن سابقه کاری درآمدی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در ماه خواهند داشت.درامد افرادی با سابقه کاری بالا نیز بین ۵ تا ۶ هزار یورو در ماه است.رشته های پزشکی و پرستاری نیز درامدی بالاتر از این میزان دارند.

و اما هزینه های زندگی در کشور آلمان:

در حال حاضر حداقل حقوق در آلمان ۸٫۵۰ هزینه های زندگی نیز با توجه به سطح زندگی و تعداد افراد خانواده و نیز در شهرهای مختلف متفاوت است.اما میتوان گفت به طور معمول هزینه ی زندگی یک فرد مجرد در کشور آلمان بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو است.و با اضافه شدن هر فرد دیگر به این تعداد ۵۰ درصد به این هزینه ها اضافه خواهد شد

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تولد در کشور آلمان  و اخذ اقامت کشور آلمان از طریق تولد فرزند با موسسات معتبر حقوقی در سراسر کشور تماس گرفته و از راهنمایی کارشناسان و مشاوران مجرب این موسسات بهره مند شوید.

نگارنده: محسن مرادزاده

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    سعید عبدی سرابی می گوید:

    سلام
    ضمن تشکر، اطلاعات خوبی توضیح داده شده است.لطفا جهت اخذ اقامت و زندگی در آلمان راهنمایی نمایید ازطریق کدام شرکت و یا موسسه میتوان اقدام نمود .با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *