سرمایه گذاری در ژاپن

سرمایه گذاری در ژاپن

اگر به دنبال کشوری ایمن جهت سرمایه گذاری هستید بدون شک سرمایه گذاری در ژاپن می تواند برای شما نتیجه ای مطلوب در بر داشته باشد البته اگر طبق اصول و قواعد سرمایه گذاری پیش بروید ، در این مقاله شرایط سرمایه گذاری در ژاپن را خواهید خواند . آیا راه های ثبت شرکت و یا راه اندازی یک بیزینس می توانند به عنوان راهی جهت سرمایه گذاری در ژاپن معرفی شوند ؟ آیا می توان با سرمایه گذاری در ژاپن به اقامت دائم این کشور دست یافت؟ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید .

r

اگر شما قصد سرمایه گذاری و ایجاد یک کسب و کار به عنوان یک مدیر و یا کارفرما در ژاپن را دارید می بایست ویزای سرمایه گذاری ژاپن را درخواست دهید ، ورود به این پروسه طبیعتا نیاز به شناخت کافی شما از مارکت کشور ژاپن و تضمین موفقیت در نوع بیزینس شما در ژاپن خواهد داشت که البته علم یک وکیل متخصص در ارائه مدارک مورد نیاز و ارائه مشاوره اصولی در گام به گام این پروسه نقش عمده ای در موفقیت شما خواهد داشت ، در این مقاله که توسط مشاورین و وکلای حقوق بین الملل نگارش شده به تشریح اصول اخذ ویزای سرمایه گذاری ژاپن و شرایط و مدارک مورد نیاز پرداختیم .

برای یک سرمایه دار و یا یک مدیر از اتباع خارجی جهت اخذ ویزای سرمایه گذاری در ژاپن ۲ حالت وجود دارد :

اول : اینکه قصد ایجاد یک کسب و کار جدید در ژاپن را دارد که می بایست شرایط زیر را احراز نماید :

می بایست یک مکان ( دفتر و یا مغازه یا فروشگاه و … ) جهت ایجاد کسب و کار در ژاپن داشته باشد ،

همچنین می بایست کسب و کار ایجاد شده پتانسیل این را داشته باشد که ۲ نفر استخدام شوند که البته این ۲ نفر نمی توانند از مدیر و یا هیئت مدیره باشند ، این افراد باید یا از اتباع ژاپنی باشند و یا افرادی که در ژاپن توانسته اند اقامت دائم اخذ نمایند ،

دوم : این که جهت مدیریت بر یک کسب و کار موجود در ژاپن درخواست ویزای سرمایه گذاری نماید که می بایست شرایط زیر را دارا باشد :

این مدیر می بایست حداقل سه سال تجربه کاری مدیریت و یا کسب و کار ارائه نماید ، که هم می تواند نشان دهد که این سه سال در حال تحصیل در زمینه مدیریت و کسب و کار بوده و یا دارای تجربه ی عملی در یک پست مدیریت ارشد را داشته است ،

از آن مهمتر حقوقی که به او پرداخت می شود می بایست کمتر از حقوق یک تبعه ژاپنی در همین موقعیت کاری باشد .

در گام دوم شخص می بایست نسبت به جمع آوری مدارک مورد نیاز اقدام نماید ، هنگامی که شخص متقاضی شروط مورد نیاز در مرحله اول را دارا بود ، سپس می بایست مدارکی را جهت فعالیت خود در ژاپن برای اخذ ویزای سرمایه گذاری ارائه نماید و اصطلاحا فعالیت قانونی او در ژاپن شروع می شود که نوع فعالیت آن را می تواند در سه دسته تقسیم بندی کرد :

فعالیت جهت ایجاد یک کسب و کار در ژاپن ،

فعالیتی مربوط به سرمایه گذاری و یا مدیریت برای بهره برداری از یک سرمایه گذاری ،

عملیات و یا مدیریت یک کسب و کار خارجی در ژاپن

حال می بایست به دنبال جمع آوری و ارائه مدارک باشد ، هنگامی که نیازهای گفته شده در موارد بالا را برای سازگارپذیری در ژاپن ارائه نمود اسناد و مدارک زیر را فراهم می سازد ،

_ ارائه طرح اقتصادی

سندی که نیازی نیست بیش از حد طولانی یا پیچیده باشد اما باید موارد مورد نظر را پوشش دهد ، که این شامل توضیحات یک کسب و کار، استراتژی بازاریابی ، تجزیه و تحلیل رقابتی ، طراحی و توسعه برنامه ، عملیات و مدیریت و امور مالی می شود ، توجه داشته باشید که ترجمه ژاپنی ( یا حداقل خلاصه از آن طرح به زبان ژاپنی ) لازم می باشد ،

_  ارائه نسخه ای از گواهی شرکت ثبت شده

هنگامی که یک شرکت در ژاپن رسما به ثبت رسیده است، یک گواهی نامه از ثبت آن به نام(tokibo tohon)  ارائه می شود که در دفاتر امور حقوقی به نام ( “houmukyoku”) ثبت میگردد که در آن مسائل مهم از جمله پرداخت سهم ها ، نام مدیران ، آدرس ، و غیره در آن قید می گردد .

_ بیانیه سود و زیان

این بیانیه باید به زبان ژاپنی باشد و باید با کمک یک حسابداری حرفه ای ژاپنی (یا یک zeirishi یا Konin  تنظیم گردد که در آن میزان سود و زیان شرکت شما پیش بینی شده است ،

_ ارائه مدرک استخدام دو نفر کارمند تمام وقت به غیر از خود متقاضی

در یک کسب و کار ایده آل اثبات این امر نقش کلیدی دارد ، شما می بایست حداقل دو کامند تمام وقت را استخدام نمائید و اگر نتوانست این امر را محقق سازد می تواند با واریز سهم به ارزش ۵ میلیون ین ژاپن ظرفیت استخدام دو نفر را فراهم می سازد

اطلاعات حقوق و دستمزد : این مورد شامل اطلاعات در مورد حقوق و دستمزد پایه ، مالیات تکلیفی ، و کسر بیمه اجتماعی می باشد که شما قطعا نیاز به کمک یک فرد ژاپنی حرفه ای در این زمینه برای برآورد میزان حقوق و دستمزد ها انجام شود .

­_ ارائه یک مدرک در مورد وجود شرکت واقعی از اداره و یا شرکت ( ارائه عکس و یا مدرک مستند) یکی دیگر از مواردی که شانس شما را بسیار بالا می برد ارائه یک مدرک دال بر این که شرکت شما به صورت مجازی نبوده و وجود دارد و این امر با ارائه یک عکس از دفتر محل کار شما شانس موفقیت شما را افزایش می دهد .

اضافه بر این بند ، وابسته به شرایط متقاضی برای اخذ ویزای سرمایه گذاری نیاز به موارد ذیل می باشد :

مواردی که میزان سرمایه گذاری توسط شخص را نشان دهد ،

مواردی که در آن نشان دهد شخص متقاضی اجرت و پاداش کارمندان خود را می تواند ساپورت نماید ،

مدارک شغلی متقاضی

مدارک تحصیلی که نشان دهد متقاضی فارغ التحصیل در رشته های مدیریتی و بیزینس می باشد ،

این مدارک می بایست ترجمه شوند که اگر به زبان ژاپنی ترجمه گردد می تواند شانس شمارا خیلی بالا ببرد ،

به طور معمول ، کشور ژاپن برنامه ریزی مالیاتی بسیار مهم برای دارنده ویزای سرمایه گذاری انجام داده است ، مواردی از قبیل مسکن ، رفت و آمد ، کمک هزینه و بودجه مرخصی که می تواند در صرفه جویی مالیاتی فرد قابل توجه باشد . در برخی شرایط که شخص خارج از کشور پرداخت غرامت می کند می تواند در صرفه جویی مالیاتی کمک کند ، علاوه بر این در صورتی که متقاضی که به عنوان یک مدیر عامل شرکت ژاپنی شناخته شود می بایست به صورت فردی و سازمانی برنامه ریزی مالیاتی را انجام دهد و اگر برنامه ریزی مناسب انجام نشده باشد ، در معرض خطر مالیاتی که زیان اور برای هر دو شرکت و فرد وجود دارد .

پر کردن فرم واجد شرایط بودن ویزای سرمایه گذاری ژاپن – فرم  ( “COE”):

هنگامی که فعالیت متقاضی تایید شده و اسناد مناسب در مراحل قبل کامل ارائه گردید ، گام بعدی تکمیل فرم COE می باشد ، این فرم توسط اداره مهاجرت ژاپن تنظیم شده و متقاضی سرمایه گذاری در ژاپن می بایست آن را کامل نماید ، که این فرم می بایست در خود اداره مهاجرت ژاپن تکمیل و ارائه گردد و متقاضی نمی تواند این فرم را در سفارت ژاپن خارج از این کشور فرم را کامل و پست کند ، اما می تواند به وکیل خود وکالتنامه دهد که در ژاپن فرم را از سوی او تکمیل نماید .

انتظار برای دریافت ویزای سرمایه گذاری COE

زمان پردازش ویزای سرمایه گذاری ( COE ) به طور کلی چهار تا شش هفته می باشد ، بعد از اینکه فرد سرمایه گذار توانست ویزا را دریافت نماید می بایست مقدمات دریافت کارت اقامت خود را فراهم سازد ، هنگامی که یک متقاضی ویزای سرمایه گذاری COE در دست داشت ، گام بعدی این است که وضعیت اقامت SOR برای کار و زندگی را مشخص نماید ،

دو روش برای تبدیل COE به سرمایه گذاری SOR وجود دارد :

تبادل سرمایه گذار COE در سفارت ژاپن و یا کنسولگری خارج از ژاپن

که این یک مسیر سنتی برای به دست آوردن SOR سرمایه گذار است.

در این روش متقاضی ویزای سرمایه گذاری خود را در یک سفارت ژاپن و یا کنسولگری در خارج از ژاپن انجام خواه شد و روند پروسه به طور کلی دو تا سه روز کاری طول می کشد .

تغییر ویزا به سرمایه گذار SOR در ژاپن

در برخی موارد ، ممکن است شما بخواهید ویزا را تغییر دهید که اعمال تغییر وضعیت در اداره مهاجرت منطقه ای در ژاپن صورت می گیرد .

تغییر وضعیت حدود دو هفته طول می کشد و در این مدت متقاضی نمی تواند از ژاپن خارج شود .

کارت اقامت ژاپن

به محض اینکه  شما خود را به ژاپن به عنوان یک سرمایه گذار رساندید به محض ورود از طریق تغییر برنامه وضعیت در یک اداره مهاجرت منطقه ای در ژاپن کارت اقامت خود را دریافت نمائید .

این یک کارت شناسایی رسمی است که شامل یک تراشه IC است این کارت اقامت شامل اطلاعات شخصی مانند نام ، آدرس ، تاریخ تولد ، وضعیت اقامت که در این مورد سرمایه گذار SOR قید شده به همراه  مدت اقامت و غیره ..

در تمام مدت اقامتتان این کارت را باید همواره همراهتان داشته باشید .

طبق قوانینی که تا جولای ۲۰۱۲ حاکم بود شخصی که با ویزای سرمایه گذاری در ژاپن اقامت داشت اگر قصد داشت ژاپن را چه برای تعطیلات و کار و … ترک کند می بایست برای ورود مجدد اجازه ورود دریافت می کرد ، اما طبق قوانینی که امروز حاکم هست شخص می تواند تا ۱۲ ماه ژاپن را ترک نماید و بدون دریافت اجازه دوباره به ژاپن بازگردد و اگر بیش از ۱۲ ماه غیبت داشته باشد می بایست برای ورود دوباره مجوز دریافت نماید .

برخی مطالب مهم در مورد سرمایه گذاری ژاپن 

۱- فردی که با ویزای سرمایه گذاری در ژاپن اقامت دارد ، می بایست پرداخت مالیات داشته باشد و در این مورد شخص متقاضی که به عنوان کارفرمای شرکت خود می باشد می تواند قسمتی از مالیات خود را از طریق شرکت پرداخت نماید که در پایان هر ماه و سال محاسبه می گردد

۲- افرادی که تابعیت و یا اقامت ایالت متحده را داشته و با ویزای سرمایه گذاری در ژاپن اقامت دارند نیز می بایست مالیات مرتبط با آمریکا را پرداخت نمایند ، با توجه به پیچیده بودن بحث های مالیاتی در ایالت متحده و در مورد افرادی که خارج از آمریکا هستند قوانین پرداخت مالیاتشان متفاوت بوده و در حال تغییر می باشد ، از این رو شخص می بایست حتما برای پرداخت مالیات به منظور عدم جرائم مالیاتی اقدامت را انجام دهد .

۳ – زمان مالیات ، قبل از ترک ژاپن موظف هست که تمام حساب های مالیاتی خود را تسویه نماید ، تسویه حساب های مالیاتی در ژاپن اول ژانویه هر سال در محل زندگی شخص سرمایه گذار صورت می گیرد ، از این اگر شما تا قبل ژانویه از ژاپن خروج نمائید می توانید در هزینه هایتان صرفه جویی داشته باشید .

قبل از هر اقدامی در زمینه مهاجرت اولین قدم اخذ اطلاعات دقیق و قانونی است ، شما می توانید با مشاوره با وکلای امور بین الملل و متخصص در زمینه ی مهاجرت به ژاپن اطلاعات حقوقی و قانونی کسب نمائید تا بدانید بهترین و کم هزینه ترین راه ها برای مهاجرت کدامند .

گردآورنده: مهران فراهانی

منابع :

http://www.japanvisa.com/visas/japan-investor-visa

http://investjapan.com/investments-japan.asp

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    مصطفی می گوید:

    سلام
    لطفا اطلاعات در مورد میزان سرمایه مورد نیاز جهت سرمایه گذاری در کشور ژاپن و زمان مورد نیاز رو برام ایمیل بفرمایید
    در ضمن آیا امکان بازدید از این کشور پیش از انجام سرمایه گذاری وجود دارد ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *