پناهندگی کشور اتریش

پناهندگی کشور اتریش

مقدمه

مقالۀ حاضر در مورد پناهندگی در کشور اتریش و همچنین مراکز پذیرش اولیه درخواست پناهندگی اتریش ، روند مصاحبه های پناهندگی در کشور اتریش مراجع رسیدگی کننده به پناهندگی در کشور اتریش و نحوه رسیدگی به موضوع پناهندگی در کشور اتریش است لذا در صورت وجود هرگونه شبهه و سوالات بیشتر در مورد پناهندگی در کشور اتریش از طرق قانونی و مطمئن تر مهاجرت به اتریش می توانید با وکلا و  مشاورین برجسته امر حقوق بین الملل در موسسه ملک پور تماس حاصل فرمایید . امید است با مطالعه این مقاله که متعلق به موسسه ملک پور است توانسته باشیم مطالب مفیدی را خدمت شما عزیزان همیشه همراه این سایت قرار داده باشیم .

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

آیا در مورد پناهندگی در کشور اتریش سوالاتی‌دارید؟ آیا می خواهید بیشتر با پناهندگی در کشور اتریش آشنا شوید ؟ آیا با خطرات مهاجرت از طریق پناهندگی به کشور اتریش مطلع هستید؟ در مورد نحوه روند رسیدگی به پناهندگی در کشور اتریش اطلاعاتی دارید‌؟ آیا از اعلام CASE پناهندگی اطلاعاتی دارید ؟

دلایلی که باعث تغییر و ترک محل جغرافیایی افراد است می توان به نا آرامی و بحران های منطقه ای و جهانی اشاره نمود که این امر باعث وادار کردن میلیون ها نفر به ترک دیار خود است .

و همجپچنین اختلاف طبقاتی و شکاف فزاینده سطح اقتصادی و اجتماعی در میان کشورها و نقض حقوق بشر و رفتارهای ضد انسانی دولت ها از دیگر دلایل پدیده و معضل پناهندگی می باشد .

به طور عمومی می توان این راه را یکی از طرق مهاجرت به اتریش نام برد اما در عصر حاضر مخصوصاً برای شهروندان عزیزمان این پیشنهاد را به هیچ عنوان نخواهیم داشت. زیرا خطرهای فراوانی در مسیر اعلام پناهندگی موجود است و آنطور که در رسانه های مختلف می بینید یا می شنوید که یک شخصی اعلام پناهندگی در خاک اتریش می نماید می تواند اقامت آن کشور را بگیرد به این راحتی نیست حتماً باید دادگاه هایی تشکیل شود و در آن دادگاه ها شما باید بتوانید case ارائه دهید که دروغین نباشد و حقیقت داشته باشد، در صورتیکه بسیاری از شهروندان ممکن است در ذهن آنها به دلیل تبلیغات گسترده ای که از جانب مراجع غیر قانونی منتشر می گردد، ترغیب شوند که این امر غیرحقوقی و غیرمنطقی را انجام دهند, در صورتیکه باید به این دسته از دوستان اعلام کنیم راه پناهندگی راهی بسیار پر مخاطره است وجان  و مال و تمامی منابع شما در خطر اتلاف و از بین رفتن خواهد بود بنابراین تا راه های قانونی جهت مهاجرت به اتریش و اخذ تجربه های مختلف و مفید وجود دارد چرا باید خطر کرد واز مسیر اصطلاحاً افراد قاچاقچی و ادم پران این فرایند را اجرا کرد؟

ضمنا باید به این موضوع اشاره کرد که افراد پناهجو با توجه به خطراتی که متوجه جسم و روحشان شده است و یا آزادی شان با مخاطراتی همراه شده است مجبور شده است مجبور به ترک کشور متبوع خود شده اند و عملا حمایت ساسی و قانونی کشورشان را از دست داده اند و از طرفی دیگر به دلیل نا مشخص بودن وضعیت و شرایط کشور پذیرنده ممکن است از حمایت مناسب دولت و با  نهاد های بین المللی محروم گردند . شرایط سخت و زندگی اسفناکی که این افراد با آن مواجه بودند باعث شد تا نهادهای بشر دوستانه و جامعه بین المللی حمایت جامعه جهانی را در دستور کار افراد پناهجو قرار می دهند .

مراکز پذیرش اولیه درخواست کنندگان پناهندگی :

۱٫ادارۀ امور خارجیان و پناهندگی، در شرق  تریسکیرخن

  1. اداره امور خارجیان و پناهندگی، در غرب قریه تالهام
  2. اداره امور خارجیان و پناهندگی، در فرود گاه شویخاته

دفاتر پلیس اولین مسئول بازجویی یک پناهجو می باشد که در هر ۳ مرکز این دفاتر پلیس حضور دارند . مراحل پناهندگی در کشور اتریش به این گونه است که در ابتدا اثر انگشت فرد را در کشورهای دیگر جستجو و بررسی می کنند و اطلاعات شخصی وی را از او می گیرند و دلایل ترک کشور و همچنین آمدن به اتریش از او پرسیده می شود و سپس عکسی از وی گرفته می شود و در صورتی که اثر انگشت وی قبلا ثبت شده باشد طبق معاهده دوبلین از پذیرفته شدن وی ممانعت به عمل خواهد آمد و به کشورهای قبلی فرستاده می شوید . در صورت درخواست فرد به عدم بازگشت به کشور مبدا می توان از مشاوران حقوقی استفاده نمود .

محدوده زمانی

آژانس فدرال مهاجرت و پناهندگی(BFA) دپارتمانی تخصصی در وزارت کشور اتریش است که به امور و وضعیت پناهندگان رسیدگی می کند. از سال ۲۰۱۴ به بعد وظایف آژانس به رسیدگی به حقوق اتباع بیگانه هم گسترش یافت.

مطابق قانون مراحل اداری عمومی (AVG) تصمیمات باید ظرف شش ماه پس از آنکه درخواست پناهندگی تسلیم شد گرفته شود.پس از ۲۰ روز کاری، آژانس فدرال پناهندگی و مهاجرت موظف است تا تصمیم بگیرد که آیا مایل به رد درخواست پناهندگی به دلیل مسئولیت دیگر کشورهای عضو تحت قانون دوبلین به عنوان یک درخواست نارواست یا اینکه درخواست را به هر دلیل دیگری رد کند. اگر هیچگونه مشکلی در جریان درخواست پناهندگی تا ۲۰ روز رخ ندهد، درخواست پناهندگی در پروسه ای قانونی قرار گرفته و پذیرفته می شود .

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳، ۹۱۵ درخواست پناهندگی به مدت بیش از یک سال در صف انتظار قرار گرفتند در حالی که ۷۷ تای آنها حتی بیشتر منتظر ماندند مثلا حدود ۵ سال.

طبق تجربه ی این سازمان، پناهندگان معمولا بیش از ۶ ماه منتظر قرار مصاحبه می مانند. چند سال پیش بسیار طبیعی بود که پناهنده باید تا چند سال منتظر وقت مصاحبه میماند اما اکنون بیشتر موارد در کمتر از یک سال مورد رسیدگی و تصمیم گیری قرار می گیرند.

در هرسه مرکز پناهنده پذیر یک دفتری از پولیس وجود دارد که مسئول اولین بازجویی یک پناهنده است

برای پناهندگی  در اتریش  ابتدائا  اثر انگشت پناهجو را در کشورهای قبلی دیگر جستجو میکنند سپس اطلاعات فردی و دلیل امدن به اتریش از شما پرسیده خواهد شد و سپس از شما عکسی گرفته خواهد شد و در صورت یافتن اثر انگشت طبق موافقتنامه ی دوبلن، از پذیرفتن وی خودداری میکنندو به کشورهای قبلی فرستاده می شوید  در صورت عدم تمایل به بازگست به کشور قبل میتوان از مشاوران حقوقی استفاده کرد

بعد شما یک کارت قرمز داده خواهد شد که تا چند روز ارتباط دارد. تا زمانی که شما این کارت قرمز را دارید فقط در محدوده معینی که از طرف پلیس به شما توضیح داده میشود، حق رفت و امد و اقامت داریدودر صورت رفت و امد امکان جریمه نقدی وجود دارد و در صورتی که فرد در کشور دیگر اثر انگشت داشته باشد، کارت سبزصادر میشود.

مصاحبه شخصی

همه درخواست کنندگان پناهندگی باید یک بار مصاحبه شوند. پناهجویان پس از ارائه ی درخواستشان تحت بازجویی سرویس امنیت ملی قرار می گیرند. اینگونه بازجویی با هدف تایید و تصدیق هویت و مسیر سفر پناهجو انجام می گیرد.اینگونه بازجویی ها نباید با هدف معینی که ناشی از محتویات درخواستی که ارائه شده باشد. در واقع اظهارات پناهنده در این بازجویی با افزایش قابل اعتماد بودن وی در ارتباط است و البته با توجه به این واقعیت که این بازجویی توسط پلیس طرح ریزی شده است نه کسی که مسئول اتخاذ تصمیم در مورد سرنوشت پناهجو است.

پناهجویان باید در جریان مصاحبه با شخص قابل اعتمادشان همراهی شوند. کودکانی که در در حضور معرف قانونی خود نیستند نباید مورد مصاحبه قرار گیرند.

اگر پناهجو بیم شکنجه ی جنسی در جریان مصاحبه را دارد میتواند درخواست کند که مصاحبه کننده همجنس وی باشد.و مسئولین باید این توان را داشته باشند که این موضوع را اثبات کنند.

در صورتهای زیر درخواست پناهندگی شخص رد می شود:

۱ شخص از یک کشور جهان سومی امن بیاید.

۲ شخص قبلا به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس پناهنه شده باشد.

۳ کشور دیگری مسئول درخواست وی تحت قانون دوبلین

 

جهت کمک به افراد پناهده موسساتی توسط مراکز مذهبی و ساکنان اتریش وجود دارد به طور مثال موسسه (Volkshilfe) را میتوان نام برد.

نمودار روند اخذ پناهندگی در اتریش

p

s

 

 

نتیجه گیری

هدف ازنگارش این مقاله  تشریح و توضیح راه مهاجرت از طریق  پناهندگی در کشور اتریش  ، تعریفی از پدیده پناهندگی و .. است که با توجه به پر مخاطره بودن این راه و امن تر بودن طرق قانونی دیگر مهاجرت بتوانیم اطلاعات درستی را به خواننده این مطلب بدهیم تا با توجه به شرایط موجود اگر قصد مهاجرت به کشور اتریش از طریق پناهندگی را دارد  دارد با مشورت با وکلا و حقوقدانان مجرب بتواند مناسب ترین تصمیم را اتخاذ نماید .

 

منابع

http://www.asylumineurope.org/reports/country/AUSTRIA/statistics

http://www.caritas-linz.at

 

نگارنده : علیرضا بهادری

1 پاسخ دادن
  1. Avatar
    کیان می گوید:

    سلام.بنده ۲۷ سال سن دارم در ایران هستم.پدر و مادرم طلاق گرفتند و مادر و خواهر در تکلف بنده هستند.شغل و درامد مناسب ندارم.وضعیت مالی ضعیف است و خانه اجاره ای.تحصیلاتم دیپلم است.و حرفه یا صنعتی بلد نیستم.به طور خلاصه در ایران گیر کرده ام و دنبال راه نجاتم.از دوستانم پناهنگی به سوئد را بهم پیشنهاد کردند یا از طریق ازدواج با خانومی مقیم سوئد.و یا با پول دادن به قاچاقچی و از راه هوایی به سوئد رفتن.و در ایران هم هیچ اینده ای نه خودم و نه خواهر مادرم نخواهند داشت.و من سخت کار میکنم ولی بازم درامدم کفاف نیست.چاره ای جز پناهندگی نمیدانم.ایا راه دیگری یا روش بهتر و کم خرجتر و کم خطرتری موجود هست؟فکر نمیکنم باشه.لطفا کمک و راهنماییم کنید.منتظر جوابتونم ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *