هزینه های زندگی در کشور اسلواکی

هزینه های زندگی در کشور اسلواکی

 

جمهوری اسلواکی کشوری در اروپای مرکزی است که تا دهه ۹۰ در کنار کشور چک، کشور چکسلواکی را تشکیل می‌داد. اسلواکی با جمهوری چک، اوکراین، لهستان، مجارستان و اتریش همسایه است. اسلواکی سرزمینی نیمه کوهستانی است. کوه‌های آن در شرق و شمال و قسمتی از غرب کشور واقع شده‌اند. آب و هوای آن معتدل و مرطوب است. قوم اسلواک در قرن پنج و شش میلادی در این منطقه ساکن شدند. اسلواکی عضو اتحادیه اروپا، پیمان آتلانتیک شمالی و سازمان تجارت جهانی است. دموکراسی در چکسلواکی بر پایه مجلس استوار شده است. آخرین انتخابات مجلس در این کشور در سال ۲۰۰۶ برگزار شد. اما بیشتر قدرت اجرایی کشور در دست نخست‌وزیر است. نخست‌وزیر در اسلواکی رئیس دولت است و برکابینه نظارت می‌کند. دوره نخست وزیری چهار ساله است و معمولاً نخست وزیر، رئیس حزب برنده در انتخابات مجلس ملی است. مجلس اسلواکی ۱۵۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

تولید ناخالص داخلی اسلواکی ۶/۱۰۷ میلیارد دلار است. دو میلیون و ۶۶۱ هزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در آن ۶/۸ درصد است. نرخ تورم در اسلواکی ۷/۲ درصد است و ۲۱ درصد از مردم آن زیرخط فقر زندگی می‌کنند. محصولات صادراتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات الکترونیک، وسایل نقلیه، مواد فلزی، مواد شیمیایی و معدنی و مواد پلاستیکی است که به کشورهای آلمان (۶/۲۳درصد) جمهوری چک (۲/۱۸ درصد)، روسیه (۱۱ درصد)، مجارستان (۶ درصد)، اتریش (۵/۵ درصد)، لهستان (۹/۴ درصد) و ایتالیا (۴/۴ درصد) صادر می‌شود. محصولات وارداتی آن شامل ماشین‌آلات و تجهیزات حمل و نقل، محصولات مختلف کارخانه‌ای، سوخت و مواد شیمیایی است که از کشورهای آلمان (۶/۲۳ درصد)، جمهوری چک (۲/۱۸ درصد)، روسیه (۱۱ درصد)، مجارستان (۶ درصد)، اتریش (۵/۵درصد)، لهستان (۴/۹درصد) و ایتالیا (۴/۴ درصد) وارد می‌شود.

جمعیت این کشور پنج میلیون و ۴۴۷ هزار و ۵۰۲ نفر است که میانگین سنی آنها ۳۶٫۱ سال است. امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۱۱/۷۹سال و برای مردان ۷۱ سال است.  ۸۵/۸درصد از مردم این کشور از نژاد اسلواک، ۷/۹ درصد مجار، ۷/۱ درصد کولی هستند. اغلب مردم این کشور مسیحی هستند و ۹/۶۸درصد آنها پیرو کلیسای رم. ۹۹/۷ درصد از جمعیت بالای ۱۵ آن باسواد هستند. زبان رسمی این کشور اسلواکی است.

همه روزنامه‌ها در کشور اسلواکی خصوصی هستند و بیش از ۲۰ شبکه رادیویی خصوصی در آن فعال است. تلویزیون دولتی این کشور در سال‌های اخیر اغلب مخاطبانش را به شبکه‌های خصوصی تلویزیونی باخته است. همچنین مردم این کشور به تماشای شبکه‌های تلویزیونی کشورهای همسایه به ویژه جمهوری چک و مجارستان هم می‌نشینند.

هزينة زندگي در اسلواكي از بسياري از كشورهاي اروپايي پايين‌تر است. هزينة خريد يا اجارة خانه در براتيسلاوا (پايتخت) كمتر از پايتختهاي اتحاديه اروپا مي‌باشد. بر طبق آمار غير رسمي هزينه زندگي معمولي هر فرد در اين كشور (بدون محاسبه شهريه دانشگاه و خوابگاه) حدود ۴۰۰ كرون اسلواك (۱۳ دلار آمريكا) در روز تخمين زده مي‌شود. هر يك دلار آمريكا برابر با ۶/۲۹ كرون اسلواك است. قرار است در سال ۲۰۰۹ واحد پول اين كشور به يورو، تبديل شود.

به طور کلی هزینه زندگی دانشجویی در کشور اسلواکی ماهیانه بین ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ یورو می باشد که بخش اعظم آن مربوط به خوابگاه و مسکن دانشجویی می باشد. مسکن یا سوئیت دانشجویی در کشور اسلواک معمولا ماهیانه بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ یورو می باشد ، البته دانشجويان در صورتيكه با هم همخانه شوند هزينه اجاره مسكن كمتر و محل بزرگتري ميتوانند اجاره نمايند. خوابگاههای دانشجویی هم معمولا بین ۱۵۰ یورو الی ۲۵۰ یورو در ماه است. بطور تقريبي هزينه شارژ و آب ماهيانه ۲۰$ ، هزينه گاز مصرفي در تابستان ۱۰$ و در زمستان ۴۰$ ، هزينه برق مصرفي ۳۰$ ، هزينه آبونمان تلفن ۱۰$ در ماه ، هزينه خريد سيم كارت موبايل رايگان و شارژ اوليه ۱۲$ است. هزينه هاي جانبي دانشجو شامل هزينه ثبت نام ۵۰ دلار ، ۱۰۰ دلار هزينه امتحان ، بيمه دانشجوئي حدود ۱۰۰ دلار و هزينه مربوط به كتاب ، لوازم التحرير و غيره به عهده دانشجو ميباشد.

بيمه درماني دانشجويان اجباري بوده و هزينه اي حدود ۱۰۰ یورو در طول هر سال از دانشجويان دريافت ميگردد و اجباري است. در تمامي دانشگاهها امكانات پذيرائي از دانشجويان در رستوران دانشگاه موجود و هزينه صبحانه ۵/۰ تا ۱ يورو و هزينه هر وعده غذا در دانشگاه حدود ۲ يورو ميباشد.

هزينه تقريبي ۱ كيلو گوشت گوساله ۳ يورو، ۱ كيلو مرغ فيله پاك كرده ۳ يورو، ۱ كيلو كالباس ۱۵-۳ يورو، ۱ كيلو برنج ۶۰ سنت، ساندويچ مك دونالد ۳ يورو، هزينه بنزين تقريبا ۲ دلار، قيمت اتومبيل بسيار نازل ميباشد(فيات لادا مدل ۹۰ =۱۰۰۰$ و گلف مدل ۹۲ =۳۵۰۰ -۲۰۰۰$ و بي ام و مدل ۹۰ = ۴۰۰۰$ و اپل استرا مدل ۹۰ = ۴۰۰۰ الي ۶۰۰۰ $ و اپل كورسا مدل ۹۲ = ۲۵۰۰$ ميباشد . البته قيمتهاي فوق بر اساس گفته هاي دانشجويان و بطور تقريبي است.

 

 

2 پاسخ
  1. Avatar
    محسن رزاززاده. می گوید:

    باسلام. امیدوارم همیشه. روزهای. خوش وزندگی باارامش وتوام باسلامتی خودوخانوادهات باشی. این قیمت‌ها که درسایت شماذکرشده براساس سالهای ۹۰تا۹۳ میباشد وحالا درسال ۲۰۱۴ هستیم میشه زندگی فعلی را درسایت خود ارائه دهید واگرخواستم فرزندم دران کشور ادامه تحصیل دهد چه کارهایی باید انجام دهم درضمن فرزندم دردانشگاه صنعتی اصفهان ودررشته معدن میباشد وامیدوارم بتونید باراه حل آسان اورا دریکی از دانشگاههای اون کشور ثبت نام فرمایید درضمن ایشون دررشته واترپلو درتیم فولاد سپاهان اصفهان مشغول به ورزش هستند. لطفا راهنمایی بفرمایید…. برای افتتاح یک شرکت چقدرباید هزینه کرد. خیلی خیلی تشکر

    پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ، در حال حاضر شما می توانید با ارائه پرینت بانکی به مبلغ بیست و پنج هزار یورو در حساب شخصی خودتان در اسلواکی اقدام به ثب شرکت نمائید.در صورت کسب اطلاعات بیشتر ، با برقراری تماس با مشاورین و کارشناسان موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا ، یکی از شعب همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران ، اقدام نموده و از مشاوره تلفنی رایگان برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *