تحصیل در اسلواکی

تحصیل در اسلواکی

 

امروزه تحصیل در اروپا به رویایی برای اکثریت دانشجویان در سراسر دنیا تبدیل شده است زیرا بازار کار و سرمایه ای که بعد از پایان تحصیلات در انتظار آنهاست آنها را به این سمت هدایت میکند.

یکی از کشورهای اروپایی که مورد نظر این افراد است کشور اسلواکی است.

درباره اسلواکی

اسلواکی کشوری محصور به خشکی در اروپای مرکزی است.جمعیت آن حدود ۵٫۴ میلیون نفر و پایتخت آن براتیسلاوا است.شهر براتیسلاوا ۴۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.این کشور از غرب با جمهوری چک و اتریش،از شمال با لهستان ،از شرق با اوکراین،و از جنوب با مجارستان هم مرز است.تاریخ استقلال این کشور ۱ ژانویه ۱۹۹۳،از چکسلواکی است.اسلواکی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و در ۱ ژانویه ۲۰۰۹ به منطقه یورو پیوست.اسلواکی همزمان عضو اتحادیه اروپا،حوزه یورو،منطقه شنگن و سازمان ناتو است.

بیشتر سطح کشور اسلواکی با کوهستان ها پوشیده شده است و این کوه ها همگی جزئی از رشته کوه های بسکید و کارپات هستند.اسلواکی در میان کوه های خود صدها غار دارد که ۱۵ عدد از آنها برای بازدید عموم باز است.میانگین دمای سالیانه حدود ۹-۱۰ درجه سانتیگراد است.میانگین دمای گرم ترین ماه حدود ۲۰ درجه و میانگین دمای سردترین ماه بیشتر از ۳- است.آب و هوای غالب پایتخت اسلواکی،براتیسلاوا اینگونه است.

اقتصاد اسلواکی به تولید و صدور خودرو و وسایل الکترونیکی ،به ویژه به آلمان وابسته است و موتور محرکه رشد اقتصادی اسلواکی به طور انحصاری تقاضای خارجی است.

تحصیل در اسلواکی

در اسلواکی، تحصیل در مقطع کارشناسی در اکثر رشته ها به زبان اسلواکی است و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ، در اکثر رشته ها به زبان انگلیسی است. (نیاز به مدرک زبان آیلتس ۵٫۵ یا گاها تسلط به زبان انگلیسی کافی است)

تحصیل در کشور اسلواکی به زبان خود این کشور رایگان می باشد و تحصیل در اسلواکی در رشته های پزشکی ، فنی و مهندسی ، انسانی و هنر  محدودیت سنی دارد غیر از مقطع دکترا.

برای تحصیل در رشته های پزشکی به صورت رایگان دانشجو ابتدا باید در دوره پیش دانشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی اسلواکی شرکت کند و بعد از اتمام این دوره و کسب نمره قبولی و شرکت در آزمون ورودی دانشگاههای علوم پزشکی کشور اسلواک به ترتیب الویت امتیاز اول برای دندانپزشکی ، امتیاز دوم برای پزشکی و امتیاز سوم برای داروسازی ورود کند. تحصیل در رشته های پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور اسلواک به زبان انگلیسی رایگان نمی باشد و کلیه هزینه های به عهده خود دانشجو می باشد.

برای تحصیل در مقاطع لیسانس یا کارشناسی متقاضی باید با مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی بیشتر از ۲۴ سال و کمتر از ۱۸ سال نباشد.

برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد دانشجو نباید از نظر سنی بیشتر از ۳۰ سال داشته باشد.

برای تحصیل در مقطع دکترا شرایط سنی خاصی وجود ندارد و متقاضی جهت پذیرش دکترا باید از فیلتر های سخت دانشگاه مورد نظر عبور کند تا بتواند وارد دانشگاه شود ، تحصیل به زبان اسلواکی یا چکی در دانشگاههای اسلواکی معمولا رایگان می باشد و به زبان انگلیسی به جز معدود دانشگاههای اسلواک مابقی کلیه هزینه های به عهده خود دانشجو می باشد.

برای رشته های هنر معمولا فقط به زبان اسلواکی یا چکی برگزار می شود و رایگان نمی باشد ، رشته های مانند موسیقی در کلیه گرایشات ، فیلم سازی ، کارگردانی ، تاتر ، نقاشی و … در دانشگاههای هنر کشور اسلواک به متقاضیان تحصیل در اسلواکی ارائه می گردد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *