تحصیل و اعزام دانشجو به کشور اتریش

تحصیل و اعزام دانشجو به  کشور اتریش

 

اتريش کشوری سر سبز و زيبا  در  اروپای غربی می باشد که مهد تمدن موسيقی دنيا محسوب می گردد.
اين کشور با کشورهای آلمان ، سوييس، جمهوری چک،ايتاليا، مجارستان و جمهوری اسلوانی همسايه می باشد.اتریش که یک جمهوری فدرال است،۹  ایالت را در بر می گیرد.
مساحت اتريش در حدود ۸۳.۸۷۰  کيلومتر مربع می باشد، جمعيت آن ۸.۴۴۳.۰۱۸ نفر است و پايتخت آن وين میباشد.زبان رسمی اين کشور آلمانی است و اکثر مردم به زبان انگليسی آشنایی دارند. واحد پول آن يورو می باشد.
شهرهای مهم آن عبارتند از : وين ، زالسبورگ، اینسبروک ،تيرول و گراتز.کشوراتريش بدليل آثار باستانی و هنری خود از شهرت جهانی برخوردار است.

به دلیل وجود سازمان ها و نهاد های بین المللی همچون آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت OPEC و دفتر سازمان ملل متحد در وین، اتریش از اهمیت خاصی در میان کشورهای اروپایی برخوردار است. دیگر ویژگی بارز این مرز و بوم که شهرت جهانی دارد وجود تئاتر ها و سالن های اپرا می باشد که خود دلیلی است برای احراز عنوان پایتخت هنری اروپا که اتریش با خود یدک می کشد. همچنین این کشور در آمارهای جهانی همواره یکی از پنج کشور امن دنیا و دارای اقتصادی با ثبات و رو به رشد است. شایان ذکر است که هم اکنون دانشگاه های کشور اتریش در حوزه هنر و موسیقی و معماری شاخص و صاحب عناوین جهانی هستند و بسیاری از مردم اروپا و جهان اتریش را به این شاخصه ها می شناسند.

آنچه که گفته شد گوشه ای از ویژگی های بیشمار کشور اتریش می­باشد که این کشور را به مقصد عده قابل توجهی از دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. در مقابل مزیت تحصیل رایگان در دانشگاه های این کشور تنها نکته ای که سبب زحمت علاقمندان به تحصیل در اتریش می شود سختی یادگیری زبان آلمانی است. اینجاست که وزارت علوم اتریش در زمینه جذب دانشجویان از اقسی نقاط دنیا برگ برنده خود را رو می­کند و به آن ها اجازه می­دهد زبان آلمانی را در خاک این کشور و در محیط زندگی گویش وران مادری آن بیاموزند. شایان ذکر است که گذراندن دوره زبان آلمانی در مدارس ویژه ای که از سوی دانشگاه ها به دانشجویان ورودی معرفی می­شود هزینه دارد و ایشان باید برای هر ترم آن که حدودا سه ماه به طول می انجامد مبلغی معادل ۴۱۰  یورو بپردازند. مهلت ارائه شده از سوی دانشگاه های اتریش به دانشجویان جهت یادگیری زبان آلمانی حداکثر ۲ سال است که با توجه به اینکه دانشجویان در حال طی این دوره حق کار ندارند، به آن دسته از هموطنانی که قصد ادامه تحصیل در اتریش دارند اکیدا توصیه می­شود پیش از ورود به خاک این سرزمین زبان آلمانی را بیاموزند و یا حداقل با آن آشنایی نسبی پیدا کنند تا اسباب تسهیل روند ورود هر چه زودتر خود به دانشگاه مقصد را فراهم آورند. تحصیل در قلب اروپا و در دانشگاه های معتبر و ارزان همیشه از اولویت های دانشجویان ایرانی می باشد. اتریش با داشتن دانشگاه های بسیار معتبر در جهان میتواند مقصد افرادی باشد که مایل هستند در کنار تحصیل در یک دانشگاه عالی، زندگی ارزان و با کیفیتی هم داشته باشند شرایط ورود به دانشگاه های اتریش: برای کسانی که در حال حاضر مشغول به تحصیل در دانشگاه های آزاد و سراسری هستند و فارغ التحصیل نشده اند یکی از بهترین فرصت های تحصیلی ، اخذ انتقالی از دانشگاه خود به یکی از دانشگاه های کشور اتریش می باشد.

تحصيل در اتريش برای دانشجويان خارجی نظیر مهاجران ایرانی ترمی حدود ۳۵۰-۷۵۰  يورو می باشد و بعضی دانشگاه‌های اتریش در حد رایگان هستند.

دریافت پذيرش جهت تحصيل در دانشگاه های اتريش، شرط دریافت ويزا از سوی دولت اتريش است. برای اخذ پذيرش از دانشگاه های اتريش داوطلب بايد دانشجوی رشته مد نظر در کشور خود باشد و یا مدرک تحصيلی او در کشوری که آن را دریافت کرده است و نیز در اتريش – برای پذیرش دانشگاه کافی باشد.

به عبارت ديگر ديپلم دبیرستان به تنهايی قابل قبول دانشگاه های اتريش نيست و قبولی در کنکور دانشگاه (سراسری یا دانشگاه آزاد) در رشته و مقطع مورد نظر، پیش شرط درخواست پذیرش می باشد.

دانشجويانی که در دانشگاه های ایران به تحصيل مشغول می باشند و یا بوده اند، بايستی گواهی صادره از دانشگاه و ریزنمرات مهر وموم شده ی خود ارائه دهند. در اين گواهی بايد منعکس باشد که شخص متقاضی از ادامه تحصیل منع نشده است.

دانشکده های هنرهای عالی، و دانشگاه ها در برخی از رشته ها (مانند پزشکی، داروسازی، اقتصاد و روانشناسی) امتحان ورودی – شامل امتحان کتبی و مصاحبه حضوری – نيز برگزار می کنند. برای اخذ پذیرش باید در این امتحان ورودی شخصا شرکت نماید.

نخست باید توجه داشته باشید که فرصت تقاضانامه تحصیلی برای ترم زمستانی اول سپتامبر و برای ترم تابستانی اول فوریه  است و تمامی مدارک لازم باید تا این تاریخ به دانشگاه رسیده باشد. این تاریخ ها غیرقابل تمدید هستند. با توجه به  این که مراحل بررسی پرونده های داوطلبان به زمان زیادی احتیاج دارد، توصیه می شود که داوطلبان مدارک خود را هر چه زودتر به  دانشگاه ارائه کنند.

دانشجويان خارجی بايد پس از ثبت نام در دانشگاه های اتریش جهت فراگیری زبان آلمانی و در اغلب موارد در صورت کم  بودن نمرات چهار سال دبیرستان در دروس اصلی و مرتبط با رشته تحصیلی انتخاب شده، برای این دروس، يک دوره يک ساله تا دوساله ی پيش دانشگاهی (Vorstudienlehrgang) را بگذرانند.

هزینه دانشجویی برای تحصیل در اتریش

سکونت (اگر در خوابگاه دانشجویی باشد, همراه با هزینه های برق و سیستم حرارتی):۲۰۰-۳۵۰یورو در ماه.

سکونت در آپارتمان (اجاره) به دلیل هزینه های برق، سیستم حرارتی، اینترنت ودیگر رسانه های ارتباطی در متراژ شبیه با خوابگاه به مراتب بالاتر است، اگرچه هزینه اجاره خالص خانه در دید نخست با هزینه خوابگاه برابر به نظر میرسد.

در هر دو مورد، خوابگاه و آپارتمان، میزان سه برابر اجاره ماهانه به عنوان پیش پرداخت باید پرداخت گردد. این مبلغ موقع فسخ قرارداد به شرط عدم آسیب جدی به آپارتمان/اتاق برگردانده می شود.

خورد و خوراک (بدون موارد لوکس و دخانیات): ۲۰۰تا ۳۰۰یورو در ماه

موارد شخصی، کتاب، و تفریحات: ۱۰۰تا ۲۵۰یورو در ماه

هزينه زندگی و تحصيل دراتريش برای مهاجرت به اتریش ساليانه ۷۰۰۰ يورو ( ماهانه ۵۰۰  تا۶۰۰ یورو) می باشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذيرش از دانشگاه های اتریش

رشته های تحصیلی ای که احتیاج به آزمون ورودی دارند (دانشگاه های پزشکی، دانشگاه  و دانشکده های  هنر) مهلت تقاضای شرکت در آزمون ورودی برخی رشته ها تا ۶ماه پیش از آغاز ترم تحصیلی می  باشد. پس بسیار مهم است  که داوطلب در فرصت کافی به آماده کردن مدارک لازم  اقدام کند.

اصلی ترین شرط در دریافت پذیرش ازدانشگاه های اتریش قبولی در همان رشته در یکی از دانشگاه های ایران و داشتن  گواهی  اشتغال به تحصیل است. این مسئله اصلی ترین شرط برای گرفتن پذیرش است. در واقع دانشگاه های اتریش قبولی در کنکور ایران را به منزله امتیاز اصلی دادن پذیرش تحصیلی می دانند و پس از آن معدل و نمرات شخص مورد بررسی  قرار می گیرد.  نداشتن گواهی اشتغال به تحصیل در ترم جاری در رشته مورد درخواست در ایران در بیشتر موارد به منزله نگرفتن پذیرش می باشد. معمولا بین ۴ هفته تا ۶  هفته طول می کشد تا دانشگاه پس از دریافت مدارک نتیجه را با پست ارسال کنند. در مورد رشته های هنر، قبولی در آزمون عملی ورودی نیاز است. و تا قبل از شرکت در آزمون هیچ پذیرشی ( اعم از رسمی و غیررسمی) به دانشجو داده نمی شود. حضور فرد در آزمون الزامی است ( فرستادن نمونه کار کافی  نمی باشد).

تاریخ برگزاری  آزمون های عملی هر ترم در وب سایت دانشگاه اعلام می شود. برای ورود به اتریش جهت شرکت در آزمون ورودی نیاز به دعوت نامه  نمی باشید. تنها کافی است برگ داوطلبان شرکت در آزمون ورودی را پر کرده برای  دانشگاه ارسال نمایید. برگ تایید دانشگاه  دال بر شرکت شما در آزمون ورودی که همراه با تاریخ برگذاری آزمون است برای شما حکم دعوتنامه را دارد و سفارت اتریش در ایران به انضمام این برگه به شما ویزای ورود جهت شرکت در آزمون ورودی را ابلاغ می نماید.ترجمه رسمی مدارک (با مهر دادگستری و وزارت امور خارجه و تایید سفارت اتریش) بايد به زبان آلمانی باشد.

 

 

 

12 پاسخ
    • Avatar
      گلنوش باقری می گوید:

      با سلام و عرض ادب
      مخاطب گرامی ، سوال شما کلی مطرح گردیده است . بسته به دانشگاه ، رشته تحصیلی و … متفاوت است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی پیشگامان عدالت ایلیا ، همکار دکتر ملکپور واقع در نیاوران تماس برقرار نمایید و از مشاوره رایگان تلفنی کارشناسان برخوردار شوید . تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۳۸ و ۰۲۱۲۲۸۲۹۵۴۸

      پاسخ
  1. Avatar
    مسعود می گوید:

    سلام،خسته نباشین…
    من این ماه از رشته مهندسی متالورژی دانشگاه آزاد با معدل ۱۶ فارغ‌التحصیل شدم،سابقه کار مرتبط دارم،،همچنین مدارک بین‌المللی تو زمینه بازرسی جوش،،،تنها مشکل سنم هست که ۳۶ سالمه،،،میخام بدونم شانسی برای ادامه تحصیل تو مقطع ارشد،،اتریش،، دارم؟
    باتشکر

    پاسخ
    • Avatar
      امین نخشبی می گوید:

      سلام و عرض ادب
      بلی در کشور اتریش شرایط سنی چندان حائز اهمیت نمی باشد.

      می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با دفتر نیاوران ما تماس حاصل فرمایید.
      ۲۲۸۲۹۵۳۸-۴۸

      پاسخ
  2. Avatar
    کامران می گوید:

    با سلام

    سوالی داشتم. اگر شخصی دارای لیسانس رشته حقوق در ایران باشد، البته لیسانی دانشگاه آزاد، و دارای معدل کل قابل قبولی باشد، چگونه می تواند برای تحصیل در اتریش امیدوار باشد؟ در چه مقاطعی و نیز شانس دریافت پذیرش اش چقدر است؟

    با تشکر

    پاسخ
  3. Avatar
    ساداتی می گوید:

    سلام
    من حدود دو سال است که در کشور مجارستان در رشته ی دندان پزشکی تحصیل میکنم ، با معدل آخرین ترم ۱۸ ، آیا امکان انتقال به کشور اتریش هست یا خیر؟

    پاسخ
  4. Avatar
    مصطفي می گوید:

    سلام.بسيار هم عاليه از همه نظر.دوستان هر كس كه شرايطش رو داره شك نكنه و بره به اين دانشگا ه ها و وارد سيستم جهاني بشه بعدش هم همونجاها براي كار و زندگي بمونه.ما كه شرايطش رو نداريم ولي هر كي كه داره و ميخواد بره از صميم قلب اميدوارم موفق بشه.

    پاسخ
  5. Avatar
    مصطفي می گوید:

    كسي نبود زمان ما مارو راهنمايي كنه كه پا تو همچين راه هايي بذاريم كه آينده مون تضمين بشه به هر حال الان كه گذشت و يه سي سالي سن ما ميشه.ولي هر كس كه شرايطش رو داره بره و ايشالله موفق هم ميشه.با تشكر از وب سايت ودوستاني كه اين آگاهي ها رو به مردم ميدن.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *