پناهندگی در آلمان

پناهندگی در آلمان

در این مقاله در رابطه با پناهندگی در آلمان برای شما عزیزان شرح می دهیم.
آیا در مورد پناهندگی در آلمان اطلاعی دارید؟ آیا در مورد پناهندگی در آلمان سوالی دارید؟ آیا به پناهندگی در آلمان می اندیشید؟ چندین نوع پناهندگی در آلمان وجود دارد؟ شرایط پناهندگان در آلمان چگونه است؟ محل اقامت پناهندگان در آلمان چه شهرهایی می باشد؟

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

با توجه به اینکه راههای متعددی برای مهاجرت و اخذ اقامت و تابعیت افراد در آلمان وجود دارد اما برخی از افراد مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان را بر می گزینند. در واقع می توان گفت مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان یکی از اشتباه ترین و پرخطر ترین راههای مهاجرت می باشد. همه ساله افراد بسیاری قصد مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان را دارند اما متاسفانه با خطرات و زیان های متعددی مواجه می شوند که گاها این خطرات غیر قابل جبران می باشند. ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با پناهندگی در آلمان برای شما شرح دهیم و به سوالات شما در زمینه پناهندگی در آلمان پاسخ دهیم.

 

مطابق با کنوانسیون پناهندگی ۱۹۵۱ژنو پناهنده به کسی اطلاق می شود که در کشور خود به دلایل نژادی، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی، تعلق به یک گروه اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

پناهندگان در آلمان در وضعیت بسیار سخت قرار دارند با وجود اینکه راههای قانونی متعددی برای مهاجرت افراد و اخذ اقامت و تابعیت در کشور مورد نظر فرد وجود دارد اما متاسفانه برخی افراد مهاجرت از طریق پناهندگی در آلمان را بر می گزینند.

پناهندگان در آلمان و در کمپ های پناهندگی در سخت ترین شرایط زندگی می کنند و تا زمانی که با تقاضای پناهندگیشان موافقت نشده است از هیچگونه حق و حقوقی مانند شهروندان آلمانی برخوردار نخواهند شد. در کل می توان اینگونه بیان کرد که پناهندگان در آلمان و در دوران پناهندگی در سخت ترین شرایط چه از نظر روحی و چه از نظر حقوقی قرار دارند.

پناهندگان در آلمان با مشکلاتی مواجه هستند که یکی از این موارد نبود اطمینان در بین افراد پناهنده می باشد مهمترین دلیل این است که پناهندگان در کمپ های پناهندگی و در شرایط طاقت فرسا در کنار هم زندگی می کنند از جمله مشکلات دیگر پناهندگان تفاوت ملیت ها می باشد. پناهندگان با ملیت های متفاوت و از کشورهای متفاوت و در کمپ های پناهندگی در کنار هم زندگی می کنند و این موارد می تواند نبود اطمینان در بین پناهندگان را به وجود بیاورد.

کنوانسیون پناهندگی امتیازاتی را برای افراد پناهنده قایل شده است که این امتیازات عبارتند از:

داشتن جای خواب، حق داشتن خورد و خوراک کافی، پاس سفید.

پاس سفید مدرکی است که فرد پناهنده اجازه سفر به کشورهای دیگر را خواهد داشت اما حق سفر به کشور خود را ندارد و اگر به کشور خود سفر نماید پرونده پناهندگی فرد منحل خواهد شد.

افرادی که در کشورهای اروپایی مثل کشور آلمان پناهنده می شوند اگر بعد از گذشت مدتی یعنی قبل از اینکه درخواست پناهندگیشان پذیرفته شود به کشور خود باز گردند تا ۱۰ سال اجازه ورود به کشورهای اروپایی را نخواهند داشت و هیچگونه ویزایی نیز به افراد برای سفر به کشورهای اروپایی داده نخواهد شد.

پناهندگان در آلمان و در وضعیت بسیار نامساعد در کمپ های پناهجویی در کنار هم زندگی می کنند. پناهندگان در آلمان در اتاق های کوچک، شرایط بهداشتی نامناسب و بدون امکانات، به سر می برند و تا زمانی که با تقاضای پناهندگی افراد موافقت نشده است باید در کمپ های پناهندگی بمانند.

افراد پناهنده در آلمان تا زمانی که با درخواست پناهندگیشان موافقت نشده است از هیچگونه حق و حقوقی مانند شهروندان آلمانی برخوردار نخواهند شد و حتی اجازه کار را هم نخواهند داشت اما پس از اینکه با درخواست پناهندگی افراد موافقت شد همانند سایر شهروندان آلمانی از تمام حق و حقوق یک شهروند آلمانی از جمله کار برخوردار می شوند و می توانند از تمام امکانات یک شهروند آلمانی استفاده نمایند.

انواع درخواست پناهندگی در آلمان:

۱: پناهندگی مذهبی                            ۲: پناهندگی اجتماعی                          ۳: پناهندگی سیاسی

۱: پناهندگی مذهبی: افرادی که قصد درخواست پناهندگی مذهبی در آلمان را دارند باید بتوانند اثبات نمایند که با دین خود مشکل داشته اند و دین خود را تغییر داده اند و اگر به کشور خود بازگردند مورد اذیت و آزار قرار خواهند گرفت تا درخواست پناهندگی افراد پذیرفته شود افراد برای اثبات تغییر دین خود باید در برنامه های دینی شرکت نمایند و دلایل قانع کننده بیاورند تا با درخواست پناهندگی افراد موافقت شود.

۲: پناهندگی اجتماعی: افرادی که قصد درخواست پناهندگی اجتماعی در آلمان را دارند باید بتوانند اثبات نمایند که با وضع موجود جامعه خود سازگاری ندارند (مثلا در کشوری جنگ رخ داده باشد) اما در حال حاضر پناهندگی اجتماعی افراد مورد قبول واقع نمی شود به دلیل اینکه در حال حاضر کشور ایران از شرایط اجتماعی مطلوبی برخوردار است و دارای امنیت فوق العاده ای می باشد به همین دلیل درخواست پناهندگی اجتماعی افراد در جوامع دیگر مثل آلمان مورد قبول واقع نمی شود.

۳: پناهندگی سیاسی: اشخاصی که قصد درخواست پناهندگی سیاسی در آلمان را دارند باید اثبات نمایند که با سیاست موجود جامعه خود دچار مشکل می باشند و قادر به تحمل وضع موجود نیستند و همچنین باید اثبات نمایند که مورد آزار و اذیت جسمی و روحی قرار گرفته اند تا با درخواست پناهندگی افراد موافقت شود. تمامی این موارد باید توسط افراد پناهنده به اثبات برسد.

بررسی درخواست پناهندگی سیاسی در آلمان و صدور حکم نهایی برای افراد پناهنده در حدود ۷ ماه به طول می انجامد و پس از بررسی های لازم مشخص می شود که با درخواست پناهندگی سیاسی فرد موافقت شده است یا خیر. در صورتی که با درخواست پناهندگی افراد در آلمان موافقت نشود فرد باید به سرعت و در اولین فرصت کشور را ترک نماید.

اشخاصی که درخواست پناهندگی سیاسیشان مورد قبول واقع می شود از تمام امکانات یک شهروند آلمانی از جمله حق کار و اشتغال و همچنین خدمات اجتماعی، درمانی و…… برخوردار خواهند شد.

برای افراد پناهنده در آلمان ۳ نوع محل اقامت وجود دارد که عبارتند از:

۱: مراکز پذیرش اولیه                 ۲: مراکز اقامت جمعی              ۳: محل اقامت غیر متمرکز

۱: مراکز پذیرش اولیه: پناهندگان در آلمان در ۶ اولیه موظف هستند که در مراکز پذیرش اولیه اقامت داشته باشند. برخی از کشورهای آلمان مثل بایرن، ونوردراین وستفالن و نیدرزاکسن دارای امکانات بسیاری در مراکز پذیرش اولیه برای افراد پناهنده هستند. پناهندگان در آلمان پس از سپری کردن ۶ ماه اولیه که باید در مراکز پذیرش اولیه اقامت داشته باشند باید در محل اقامت جمعی ساکن شوند که در واقع این مراکز در همان مراکز پذیرش اولیه می باشد.

برخی از مراکز پذیرش اولیه در نزدیکی شهرهای بزرگ واقع شده اند مثل برلین، مونیخ، دورتموند و….. و برخی دیگر از این مراکز در شهرهای کوچک واقع شده اند.

۲: مراکز اقامت جمعی: بیشتر پناهندگان در آلمان مراکز اقامت جمعی را برای اقامت خود در زمان پناهندگی بر می گزینند و در این مراکز زندگی می کنند.

۳: محل اقامت غیر متمرکز: برخی از افراد پناهنده در آلمان برای اقامت خود محل اقامت غیر متمرکز را انتخاب می نمایند و در این مکانها ساکن می باشند.

درخواست پناهندگی در آلمان در سالهای اخیر با افزایش قابل ملاحظه ای مواجه شده است.

افرادی که قصد پناهندگی در آلمان را دارند باید پس از ورود به کشور آلمان درخواست پناهندگی خود را در اداره کنترل مرزی و یا اداره پلیس و اداره  مهاجرت آلمان به ثبت برسانند. پس از ثبت درخواست پناهندگی توسط پلیس مهاجرت فرد پناهنده به یکی از کمپ های پناهندگی منتقل می شود تا در مورد پرونده پناهندگی فرد تصمیم گیری های لازم انجام شود.

پناهندگان در آلمان بین ۱۶ ایالت تقسیم می شوند و در این ایالت ها در کمپ های پناهندگی زندگی می کنند تا مشخص شود که با درخواست پناهندگی افراد موافقت شده است یا خیر.

هنگامی که پناهندگان به کمپ های  پناهندگی منتقل شدند توسط پلیس از آنها عکس و اثر انگشت گرفته می شود و این بدین دلیل است که مشخص شود افراد قبلا در کشور دیگری درخواست پناهندگی داده اند یا خیر.

سوالاتی از افراد پناهنده توسط اداره مهاجرت و پلیس آلمان پرسیده می شود تا مشخص شود که دلیل مهاجرت و پناهنده شدن و ترک کشور فرد پناهنده چه بوده است این سوالات می تواند در پرونده پناهندگی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.

اداره فدرال مهاجرین کشور آلمان اعلام کرده است که انتظار دارد ۳۰۰۰۰۰پناهنده وارد کشور آلمان شود. در سال گذشته ۱٫۱ میلیون پناهنده وارد کشور آلمان شده است و در حال حاضر کشور آلمان اعلام کرده است که آمادگی پذیرش افراد مهاجر و پناهندگان به کشور را دارد.

در حال حاضر کشور آلمان بیشتر از سایر کشورهای اروپایی پناهنده و مهاجر می پذیرد و بیشتر این پناهندگان از کشورهای ایران، افغانستان، عراق، سوریه و….. می باشند.

در کشور آلمان پس از درخواست پناهندگی به افراد پناهنده یک گواهی اجازه اقامت داده می شود تا بتوانند در طول روند پناهندگی در آلمان بمانند. همچنین افرادی که اجازه اقامت موقت آلمان را دریافت کرده اند می توانند از بیمه های اجتماعی نیز بهره مند شوند. نکته حائز اهمیت این است که افرادی که اجازه اقامت در طول روند پناهندگی در آلمان را دریافت کرده اند ممکن است با درخواست پناهندگیشان موافقت نشود که در صورت رد درخواست پناهندگی افراد باید فورا کشور را ترک نمایند.

قانون دابلین در مورد پناهندگان:

قانون دابلین یک توافق بین کشورهای اتحادیه اروپا است و آن بدین صورت می باشد که در صورتی که با تقاضای پناهندگی فرد پناهنده در کشوری که درخواست پناهندگی داده است موافقت نشود و یا فرد اخراج شود در هیچ کشور دیگری از اتحادیه اروپا نمی تواند درخواست پناهندگی نماید و به عبارتی درخواست پناهندگی فرد در هیچ کشوری پذیرفته نمی شود. شاهراه اصلی ورود پناهندگان به اروپا کشور یونان و ایتالیا می باشد و به محض ورود افراد به این کشورها از آنها اثر انگشت گرفته می شود تا در هر کشوری از اتحادیه اروپا که درخواست پناهندگی نمایند به کشوری که وارد شده اند فرستاده شوند این امر برای سختتر کردن کار پناهندگان در کشورهای اروپایی می باشد.

در کل بهتر است بدانید که پناهندگی در آلمان یکی از اشتباه ترین راههای مهاجرت می باشد. افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند می توانند از طرق قانونی و به راحتی وارد کشور آلمان و یا دیگر کشورها شوند. پناهندگی در آلمان و همچنین در دیگر کشورها خطرات و ضرر و زیانهای خاص خود را دارد که گاها این زیان ها برای افراد غیر قابل جبران می باشند. نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که ورود غیرقانونی به اروپا به ویژه آلمان دلیلی بر قبولی پرونده پناهندگی فرد نخواهند بود.

نگارنده: نگار ولی یاری اسکندری

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *