پناهندگی در اسپانیا

پناهندگی در اسپانیا

مقدمه

اگر مایل هستید در مورد پناهندگی در اسپانیا اطلاعات مفیدی را دریافت نمایید و همچنین شرایط و مراحلی که باید برای پناهندگی در اسپانیا طی کنید را بدانید، این مقاله می تواند در باب پناهندگی در اسپانیا، زمان رسیدگی به پرونده و عوامل تاثیر گذار در پذیرش و یا عدم پذیرش در پروسه پناهندگی در اسپانیا شما را آگاه سازد. بدین منظور برای مطلوب رسیدن به پاسخ خود و کسب اطلاعات دقیق و شایسته واطلاعات بیشتر پیرامون شرایط و قوانین جدید پناهندگی به اسپانیا می توانید با مشاورین به آنچه که پاسخ مناسب است دست یابید .آیا در مورد پناهندگی اسپانیا سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول داشته؟

موسسه ملک پور هیچ گونه خدماتی برای پناهندگی ارائه نمی کند و مطالب این صفحه تنها جهت ارتقا اطلاعات شما عزیزان و آشنایی با خطرات پناهندگی ارائه می گردد.

آیا در مورد شرایط پناهندگی اسپانیا می خواهید  اطلاعاتی را کسب نمائید؟ ما در این مقاله سعی بر آن داریم اطلاعاتی را در خصوص پناهندگی اسپانیا، نحوۀ اقدام برای پناهندگی اسپانیا در اختیار شما قرار دهیم. اما پیشنهاد می نمائیم به منظور  کسب اطلاعات جامع تر در خصوص پناهندگی اسپانیا با وکلای مهاجرتی و حقوقدانان ارشد تماس حاصل نمائید تا بتوانند در مسیر صحیح پناهندگی اسپانیا راهنمائی نمایند.

 

قانون پناهندگی در  اسپانیا

قانون تنظیم­ حق پناهندگی و حمایت تکمیلی در اسپانیا سه نوع حمایت بین‌المللی فراهم می­کند: حمایت عادی برای پناه‌جویان، حمایت تکمیلی و حمایت ویژه به دلایل بشردوستانه.

مراحل تکمیل درخواست بسته به اینکه تقاضای حمایت بین­ المللی در اسپانیا یا در مرز اسپانیایی انجام‌شده تفاوت دارد. وزارت کشور درخواست را بررسی می­کند و باید حداکثر طی شش ماه یا در برخی مواقع سه ماه تصمیم­ گیری کند. قانون حقوق و تعهدات حمایت بین­ المللی برای متقاضیان و افرادی که پناهندگی گرفته ­اند کارت شناسایی، مدارک سفر، مجوز کار و اقامت قانونی، خدمات اجتماعی، تحصیل، مراقبت­های بهداشتی و پیوستن مجدد به خانواده فراهم می­کند. اسپانیا برای اسکان مجدد پناه‌جویان هم دستور کار دارد.

در قانون اساسی اسپانیایی مقررشده است که شرایط استفادۀ شهروندان سایر کشورها و اشخاص فاقد تابعیت از حق پناهندگی در اسپانیا توسط قانون تعیین خواهد شد. در جهت پیشبرد تعهدات قانون اساسی، قانون شماره­ی ۲۰۰۹/۱۲ تنظیم حق پناهندگی و حمایت تکمیلی (LRASP) به­ منظور ارائۀ چارچوب قانونی قابل‌اجرا برای پناه‌جویان و اشخاص فاقد تابعیت که به دنبال پناهندگی در اسپانیا هستند به تصویب رسید. این قانون برای افرادی قابل‌اجراست که تحت عنوان پناهندگان طبق تعریف کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو در مورد وضعیت پناه‌جویان و پروتکل ۱۹۶۷ آن واجد شرایط باشند. قانون LRASP هنوز در انتظار تائید کنگره است؛ بنابراین حکم سلطنتی ۱۹۹۵/۲۰۳ که قوانین سابق را در مورد پناهندگان اجرا می­کرد تا زمانی قابل‌اجرا است که در تضاد با قانون LRASP کنونی نباشد.

درحالی‌که دولت بر حق پناهندگی، حمایت بین­ المللی و اسکان مجدد پناه‌جویان سلطه و نفوذ دارد، انجمن­ های خودمختار (مناطق اسپانیایی) و مقامات محلی، در حوزه­ی قضایی مربوط به خودشان، مسئول اجرای سیاست­های یکپارچگی اجتماعی درزمینۀ اشتغال، تحصیل، فرهنگ، سلامت، رفاه و مسکن برای مهاجران ازجمله پناه‌جویان هستند.

قانون LRASP سه نوع حمایت بین­ المللی ارائه می­دهد: پناهندگی معمولی برای پناه‌جویان، حمایت تکمیلی و حمایت ویژه به دلایل بشردوستانه.

طبق قانون LRASP، یک پناه‌جو فردی از یک کشور خارج از اتحادیه اروپا است که به دلایل نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی، عضویت در گروه اجتماعی خاصی، جنسیت یا گرایش جنسی از اینکه در کشور خودش مورد آزار و اذیت قرار بگیرد به­ طور موجهی وحشت دارد؛ کسی که تبعۀ کشور خویش نیست و به دلیل چنین ترس­هایی ممکن نیست یا نمی­خواهد به کشور خودش برگردد، همچنین ممکن است به کسی پناهندگی داده شود که به دلیل همان ترس­ها اقامت دائمی کشورش را ندارد و ممکن نیست یا نمی­خواهد به آن کشور برگردد.

قانون LRASP مقرر می­کند که افراد خارجی که واجد شرایط پناهندگی نیستند در صورتی ممکن است شامل حمایت تکمیلی شوند که اگر به کشورشان بازگردند در معرض خطر عینی هر یک از موارد زیر قرار بگیرند: الف. حکم اعدام، ب. شکنجه یا رفتار غیرانسانی، ج. تهدیدهای جدی علیه زندگی یا اعتبار آن‌ها.

علاوه بر پناهندگی معمولی و حمایت تکمیلی، قانون LRASP برای کسانی که شرایط دو گروه قبلی را ندارند، حمایت ویژه­ی دیگری را به دلایل بشردوستانه ارائه می­دهد. این حمایت ویژه ممکن است به کسانی اعطا شود که در موقعیتی آسیب­ پذیر قرار دارند ازجمله افراد زیر سن قانونی، افراد زیر سن قانونی و بدون همراه، معلولان یا افراد مسن، زنان باردار، خانواده­ های تک والد دارای افراد زیر سن قانونی، افرادی که مورد شکنجه و تجاوز قرارگرفته‌اند یا در معرض خطر هرگونه خشونت روانی یا جسمانی قرار دارند و قربانیان قاچاق انسان. در این موارد ممکن است دولت تحت قوانین کلی مهاجرتی به آن‌ها اجازه بدهد که در کشور بمانند. برای افراد زیر سن قانونی که تحت حمایت بین ­المللی قرار دارند، مراقبت­های بهداشتی و کمک­های روانی ارائه می­شود. افراد زیر سن قانونی بدون همراه در مراکز ویژه­ای قرار داده می­شوند و در روند درخواست حمایت بین­ المللی یک نماینده­ی حقوقی برای کمک به آن‌ها اختصاص داده می­شود.

 

افرادی که از دریافت پناهندگی مستثنا هستند

در این بخش می پردازیم به افرادی که از مسئلۀ پناهندگی در اسپانیا مستثنی می باشند:

 

  • افرادی که در حال حاضر تحت حمایت آژانس­های سازمان ملل به‌غیراز امور پناهندگان کمیساریای عالی سازمان ملل (UNHCR) قرار دارند.
  • افرادی که کشور محل اقامتشان حقوق و تعهداتی به آن‌ها اعطا کرده که از ملازم اتباع آن کشوری است.
  • افرادی که مرتکب یا وادار به ارتکاب یک جرم علیه صلح، یک جنایت جنگی، یک جنایت علیه بشریت، یا جنایتی جدی تحت قوانین اسپانیایی شده­ اند یا دست به جرائم سازمان‌یافته زده­اند.
  • افرادی که مرتکب جرائمی مخالف اصول و اهداف سازمان ملل و بنیان‌گذاران آن شده­ اند.

به‌طورکلی حق پناهندگی و حمایت تکمیلی به افرادی داده نمی ­شود که مبتنی بر دلایلی موجه ممکن است تهدیدی برای امنیت اسپانیا باشند یا کسانی که به جهت ارتکاب به یک جرم کیفری به‌طور قطعی محکوم شده­ اند و ممکن است تهدیدی برای جامعه باشند.

 

افرادی که از حمایت تکمیلی برخوردار نمی باشند

بر طبق قوانین و مقررات مهاجرتی اسپانیا در زمینۀ پناهندگی در اسپانیا افراد زیر از حمایت تکمیلی برخوردار نمی باشند:

 

  • افرادی که مرتکب یا وادار به ارتکاب یک جرم علیه صلح، یک جنایت جنگی، یک جنایت علیه بشریت، یا جنایتی جدی تحت قوانین اسپانیایی شده­ اند یا دست به جرائم سازمان یافته زده­اند.
  • افرادی که مرتکب جرائمی مخالف اصول و اهداف سازمان ملل شده­اند.
  • افرادی که تهدیدی برای امنیت داخلی یا خارجی اسپانیا محسوب می­شوند.

قانون LRASP بیان می­کند که دفتر پناهندگی (OAR) در بخش امور پناهندگی وزارت کشور، مسئول امور پناهندگی به شمار می ­آید. دفتر پناهندگی مسئولیت امور ثبت‌نام درخواست­های پناهندگی، مصاحبه با پناه‌جویان و آماده­ سازی موارد پیش از کمیسیون بین­ الوزارتی پناهندگی و پناه‌جویان (یک نهاد مشاوره در وزارت کشور CIMAR) را بر عهده دارد. نمایندۀ اسپانیایی در حضور امور پناهندگان کمیساریای عالی سازمان ملل که از تمام برنامه­ های حمایت بین­ المللی در اسپانیا آگاه است، در مذاکرات کمیسیون بین ­الوزارتی پناهندگی و پناه‌جویان شرکت می­کند.

مراحل تقاضا  در مرز

چنانچه متقاضی به دلیل دارا نبودن شرایط لازم برای ورود به اسپانیا درخواست خود را در مرز ثبت می­کند، وزارت کشور در عرض چهار روز می­تواند در مورد درخواست او تصمیم ­گیری کند. اگر درخواست پذیرفته شود متقاضی می­تواند در اسپانیا اقامت کند. اگر درخواست رد شود، امکان ارزیابی دوباره وجود دارد که باید تا دو روز پس از اخطار عدم پذیرش ثبت شود و در طول دو روز پس از درخواست بررسی نیز وزارت کشور در مورد آن تصمیم­ گیری کند.

مراحل تقاضا  در سفارتخانه ­ها و کنسولگری­های اسپانیا

مطابق قانون LRASP پناه‌جو می­تواند درخواست حمایت بین­ المللی خود را در سفارتخانه یا کنسولگری اسپانیا در کشور محل سکونتش که کشور ملیت متقاضی محسوب نمی­شود، ثبت کند تا کشور اسپانیا امکان انتقال او را به اسپانیا فراهم کند. ازآنجاکه قانون LRASP هنوز تصویب نشده است، این قانون به دلیل کمبود قواعد اجرای آن به مرحله کاربردی نرسیده است.

فرآیند مشمولیت

وقتی یک درخواست در مرز یا در اسپانیا برای انجام مراحل پذیرفته می­ شود، توسط وزارت کشور مورد بررسی قرار می­گیرد. به‌محض اینکه ارزیابی کامل می­شود، وزارت کشور تصمیم نهایی را مبنی بر رد یا پذیرش درخواست در طول شش ماه پس از دریافت نظر کمیسیون بین­ الوزارتی پناهندگی و پناه‌جویان اعلام می­کند.

در صورت وجود شرایط زیر مدت‌زمان شش ماه ممکن است به سه ماه کاهش یابد:

  • درخواست­هایی که کاملاً بی­ اساس هستند
  • متقاضیان با نیازهای ویژه، نظیر کودکان بی­ سرپرست
  • متقاضیانی که دعوی آن­ها بر اساس زمینه­ هایی بی­ ربط به ارزیابی شرایط موردنیاز برای اعطای پناهندگی یا حمایت تکمیلی است
  • متقاضیانی که کشور مبدأ و ملیت آن­ها امن اعلام می­شود یا اگر وطنی نداشته باشد دست­ کم در کشوری امن اقامت دارد.
  • اگر متقاضی بدون هیچ دلیل موجهی یک ماه پس از تاریخ ورود به اسپانیا یا یک ماه پس از تاریخ وقوع رویدادهایی که ترس او را از خطر جدی یا شکنجه و آزار توجیه می­کنند درخواست پناهندگی داده باشد.
  • متقاضیانی که درخواست پناهندگی آن­ها رد یا حذف می­شود.
  • درخواست­هایی که دریکی از مراکز توقیف خارجی­ها ثبت‌شده باشند که در این صورت به‌محض اینکه متقاضیان پذیرفته می­شوند درخواست آن­ها فوری بررسی می­شود.

تصمیم مشمولیت ممکن است توسط مراجع قضایی بررسی شود. به متقاضیان حمایت بین­ المللی کمک می­شود که وقتی منابع مالی ندارند، نیازهای اولیۀ خود را نظیر خدمات اجتماعی، آموزش و مراقبت بهداشتی تأمین کنند.

در طول مراحل پذیرش حمایت بین­ المللی، متقاضی و خانواده ­اش از طریق سازمان­ های غیردولتی در امکانات یا مراکز پذیرش عمومی در دسترس ساکن می­ شوند. به­ علاوه تا زمان اعلام تصمیم نهایی حمایت بین­ المللی به متقاضی اجازه کار داده می­شود.

حقوق پناهندگان و ذی­نفعان حمایت تکمیلی

پیرو مسئلۀ پناهندگی در اسپانیا، پناهندگان و ذی­نفعان حمایت تکمیلی این حق را دارند که در اسپانیا اقامت کنند. به ­علاوه از حقوق زیر برخوردار هستند:

  • صدور مدارک سفر و کارت شناسایی برای آن­ها
  • بهره­ مندی از خدمات اجتماعی
  • اقامت قانونی و اجازه کار
  • دسترسی به اطلاعاتی دربارۀ حقوق و تعهدات حمایت بین­ المللی اعطاشده
  • دسترسی به برنامه ­های یکپارچگی اجتماعی
  • دسترسی به برنامه­ های بازگشت داوطلبانه
  • حق جابه­ جایی و انتقال
  • حق پیوستن به خانواده

دولت برنامه ­های یکپارچگی اجتماعی را برای افراد حمایت شده تحت استانداردهای عدم تبعیض و فرصت برابر برگزار خواهد کرد.

مراحل درخواست

درخواست­های حمایت بین­ المللی ممکن است شخصاً یا در صورت وجود ناتوانی­های جسمی یا قانونی توسط یک نماینده در اسپانیا یا در مرز انجام شود. متقاضی می­تواند دعوی حمایت بین­ المللی را در مکان­های زیر درخواست دهد:

  • نقاط ورودی در کنترل مرزی
  • در اسپانیا در دفتر امور پناهندگی، در هر یک از دفاتر امور خارجیان نوزده جامعۀ خودمختار، یا در ایستگاه ­های پلیس
  • در هیئت­ های اسپانیایی دیپلماتیک یا کنسولی
  • مراحل درخواست در اسپانیا

فرد باید در طول یک ماه پس از ورود خود به کشور یا یک ماه پس از لحظه­ ای که رویدادهای زمینه ­ساز درخواست رخ دادند، تقاضای پناهندگی کند.کلیهۀ اطلاعات شخصی و تمام اسناد یا مدرکی که گواه بر این مورد باشد باید ضمیمۀ درخواست شود. به­ محض این‌که پروندۀ درخواست ثبت می­شود، متقاضی تا اعلام نهایی نتیجۀ درخواست اجازۀ اقامت در اسپانیا را دارد، کمک­های حقوقی و یک مترجم به زبان خودش در اختیار او قرار می­گیرد، درخواست او به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل داده خواهد شد تا دریافت تصمیم نهایی هرگونه روند استرداد یا بازگشت متوقف خواهد شد، در هر زمانی می­تواند به پرونده خود دسترسی داشته باشد و دارای حق مراقبت بهداشتی و خدمات اجتماعی است.لازم است که متقاضی با مقامات اسپانیا همکاری کند، هرگونه اطلاعاتی را در حمایت از دعوی خود ارائه دهد، اثر انگشت خود را ثبت کند و اقامتگاه خود در اسپانیا و هرگونه تغییری پس از آن را گزارش دهد و در صورت درخواست در حضور مقامات ذیصلاح حاضر شود.دفتر امور پناهندگی به دلایل زیر ممکن است هرگونه درخواست حمایت بین ­المللی را رد کند:

  • درصورتی‌که اسپانیا مجاز به طی کردن مراحل درخواست مطابق با توافق­ نامه­ های بین­ المللی نباشد.
  • اگر درخواست از شرایط قانونی برای طی کردن مراحل برخوردار نباشد.
  • اگر متقاضی در آن زمان دارای جایگاه پناهندگی در کشور دیگری باشد.
  • وقتی متقاضی اهل یک کشور جهان سوم امن باشد.
  • وقتی درخواست قبلاً رد شده دوباره ثبت شود.
  • وقتی ملیت متقاضی از کشورهای اتحادیه اروپا باشد.

در درخواست متقاضی باید حداکثر در طول یک ماه به او اعلام شود. اگر هیچ پاسخی در این مدت‌زمان دریافت نشود بدین معنی است که درخواست متقاضی پذیرفته شده است و هنگام اعلام تصمیم نهایی متقاضی می­تواند در اسپانیا اقامت داشته باشد.

 

نتیجه

مقاله پناهندگی در اسپانیا برایی شما عزیزان همیشه همراه تحریر و تقدیم می گردد. پس از مطالعه مقاله پناهندگی در اسپانیا که همت آن است تا مطالب کامل به شما عرضه گردد هرگونه سوال وابهام خود را در ارتباط با تحصیل پناهندگی در اسپانیا ، با مشاوران و وکلای برجسته ، مطرح کنید تا از راهنمائی های ایشان کمال بهره را ببرید. مطلب پناهندگی در اسپانیا با کوشش همکاران تهیه شده است و امید است که بتواند پاسخگوی شما باشد.

 

نگارنده : دکتر ربابه بناگر

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *