کار در مالزی

کار در مالزی

 

کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا واقع و پایتخت آن شهر کوالالامپور است. البته پایتخت اداری آن شهر جدید پوتراجایا می باشد که اکثر وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مالزی در این شهر قرار دارند. نام مالزی پس از تشکیل اتحادیه توسط ۱۴ ایالت از جمله سنگاپور، مالایا، صباح و ساراواک انتخاب شد. اما در سال ۱۹۶۵ سنگاپور اعلان استقلال کرد و از مالزی جدا شد و کشوری مستقل بنا نهاد. یکی از نکات جالب درمورد جغرافیای این کشور تقسیم آن به دو ناحیه توسط دریای جنوبی چین است به گونه ای که شبه جزیره مالزی یا همان مالزی غربی بر روی شبه جزیره مالایی قرار دارد و از شمال به سنگاپور متصل است. مالزی شرقی که در بخش شمالی جزیره بورنئو واقع است با اندونزی هم مرز است. حکومت مالزی به شیوه سلطنتی دوره ای اداره میشود به این معنا که از میان سلاطین ایالات مختلف بطور دوره ای یکی به مدت پنج سال به عنوان پادشاه انتخاب میشود و در سایر ایالات فرمانداران را طی فرآیند خاصی به عنوان بالاترین مقام رسمی سیاسی انتخاب می کند و فرماندار هر ایالت مقام تشریفاتی و تمامی اختیارات رسمی همانند سلاطین را داراست. البته مقام پادشاهی مالزی تا حد زیادی تشریفاتی بوده و دولت بر اساس توصیه های مجلس و کابینه، به سرکردگی نخست وزیر اجرای امور حکومتی را در دست میگیرد. کشور مالزی از ۱۳ استان تشکیل شده که فرماندار هر استان را به اصطلاح شاه می­نامند. آب و هوای قریب به اتفاق همه مناطق این کشور گرم و استوایی است و اکثر مناطق پوشیده از جنگل است. اکثریت مردم مالزی از نژاد مالایی و در رتبه بعدی از نظر جمعیت به ترتیب نژاد چینی و هندی قرار گرفته اند. دین رسمی این کشور اسلام است ولی ادیان دیگر مانند بودائیسم و مسیحیت نیز پیروان فراوانی دارند. فرهنگ مردم مالزی متاثر از اسلام و استعمار توسط انگلیسی ها و در سال های اخیر با ورود و سرمایه گذاری ژاپنی ها ترکیبی از مهمان نوازی آسیایی و تجدد اروپایی و نظم ژاپنی ها می­باشد. به دلیل وجود سواحل بی شمار و جاذبه های طبیعی صنعت گردشگری در مالزی بسیار رونق دارد.

شرایط تحصیل در مالزی برای تمامی مقاطع مهیاست اما از آنجا که تقاضای اکثریت برای تحصیل در دانشگاه هاست بیش تر به این موضوع می پردازیم. مدارک ده ها واحد از دانشگاه های مالزی مانند UCSI، APU، UTP، Legenda و … مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارد. در رتبه بندی جهانی نیز بالاترین رتبه در میان دانشگاه های مالزی رتبه ۱۶۷ مربوط به دانشگاه مالایا یا همان UM است. نظام دانشگاهی و موسسات آموزش عالی مالزی نیز متاثر از استعمار انگلیس می باشد به گونه ای که حتی دانشگاه ناتینگهام در شهر سمنیه به فاصله ۴۰ کیلومتری پایتخت مالزی شعبه دارد و مدارک صادر شده از این دانشگاه از نظر ارزش و اعتبار تفاوتی با دانشگاه اصلی در انگلستان ندارد. مقطع کارشناسی در دانشگاه های مالزی سه یا چهار سال به طول می انجامد و مقطع کارشناسی ارشد یک و نیم تا دو و نیم ساله و دوره دکتری سه ساله است. دوره کارشناسی مانند سایر کشورها با گذراندن کلاس و واحدهای تعریف شده طی میشود ولی دوره های ارشد و دکتری با سه شیوه کلاس محور، تحقیق محور و ترکیبی از این دو برگزار میشود. در کنار دوره های آموزش عالی، دوره های زبان انگلیسی در کالج هایی مانند IMEC، LONDON، ELS و British Council نیز با توجه به اینکه زیر نظر دانشگاه های انگلیسی برگزار میشوند از استقبال خوبی برخوردارند. در مورد رشته های تحصیلی نیز طیف وسیعی از رشته ها در دانشگاه های این کشور تدریس میشود و دور از ذهن است که یک متقاضی رشته مورد نظرش را نیابد.

در مورد هزینه های تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی نیز باید گفت هزینه تحصیل و خوابگاه بطور میانگین بین هفت تا چهارده هزار دلار در سال است که بنا به شهر و دانشگاه و رشته تحصیلی متغیر می باشد و برای سایر هزینه ها مانند خوراک و پوشاک از آنجا که به سبک زندگی افراد وابسته است چیزی حدود چهارصد تا پانصد دلار در ماه مورد نیاز است.

 

2 پاسخ
    • Avatar
      ترانه معمار می گوید:

      با سلام
      تحصیل در دوره های زبان بستگی به کالج و سطح شما و مدت دوره شما خواهد داشت. اما به طور تقریبی هزینه دوره های زبان در مالزی در هر دوره یک ماهه بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ رینگین مالزی است .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *